چرخه های بازار بیت کوین چه هستند؟ آیا تاریخ تکرار میشود؟

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تا زمانی که نصف شدن بر قیمت بیت کوین، فعالیت ماینرها و احساسات روانی سرمایه گذاران تأثیر بگذارد، چرخه بیت کوین تکرار خواهد شد. این فرکتال‌های تکراری هر بار عبارت “این زمان متفاوت است” را نقض می‌کنند.

تحلیلگر معروف theratinalroot مدتی پیش نسخه به روز شده نمودار بیت کوین اسپیرال خود را توییت کرد. او ساختار این فراکتال نسبتا پیچیده را اینگونه توضیح داد: «چرخه 4 ساله در راه است! هر چرخه شامل 3 مرحله است.»

ایده پشت این نمایش گرافیکی خلاقانه از روند تاریخی بیت کوین، فرضیه «چرخه‌های 4 ساله بیت کوین» است. این یک روایت محبوب در بازار ارزهای دیجیتال مبتنی بر رویداد نصف شدن یا هاوینگ است – رویدادی که تقریباً هر 4 سال یکبار اتفاق می‌افتد.

با این حال، به گفته این تحلیلگر، هر یک از سه چرخه تاریخی بیت کوین تا به امروز در سه مرحله تکراری اتفاق افتاده است. جالب اینجاست که theratinalroot اولین چرخه پیدایش را در نظر نمی‌گیرد.

3 مرحله هر چرخه 4 ساله بیت کوین

3 مرحله هر چرخه 4 ساله بیت کوین به شرح زیر است:

بازاری صعودی که حدود 1 سال طول می‌کشد و از نظر تاریخی با نصف شدن بیت کوین شروع شده است. این مرحله با ثبت سقف تاریخی جدید به پایان می‌رسد.

بازار نزولی که حدود 1 سال ادامه دارد. به طور متوسط، در این مرحله از چرخه، بیت کوین 80 درصد از ارزش خود را از دست می‌دهد و کل روند نزولی در 2 یا 3 مرحله به پایان می‌رسد. اکثریت قریب به اتفاق سرمایه گذاران در این مرحله امید خود را از دست می‌دهند.

بازار گاوی اولیه که حدود 2 سال به طول می‌انجامد. پس از کاهش شدید و رسیدن به کف قیمتی بلندمدت، فاز طولانی افزایش آهسته قیمت آغاز می‌شود. در این دوره، بیت کوین به طور کلی بالا می‌رود، اما با اصلاحات بسیار و این کار را بسیار کند انجام می‌دهد.

همچنین بخوانید :

فراکتال‌های مارپیچی بیت کوین

به گفته این تحلیلگر، بیت کوین در حال حاضر در مرحله سوم چرخه خود بوده که از اوایل سال 2023 آغاز شده است. این مرحله احتمالا تا نیمه بعدی ادامه خواهد داشت. طبق آخرین داده‌های BuyBitcoinWorldwide، رویداد نصف شدن بعدی در 17 آوریل 2024 رخ خواهد داد.

سپس این تحلیلگر مراحل روانشناسی سرمایه گذار را به نمودار خود اضافه کرد. اینها احساسات غالبی را بیان

شباهت فراکتال بین چرخه‌های بیت‌کوین نه تنها با توجه به قیمت بزرگترین ارز دیجیتال، بلکه – و شاید مهم‌تر از همه – روانشناسی فعالان بازار رخ می‌دهد. چرخه‌های مارپیچی اثرات نصف شدن بر قیمت بیت کوین را توصیف می‌کنند و نشان دهنده خوبی از احساسات حاکم بر سرمایه گذاران هستند.

همچنین مراحل روانی در نمودار مارپیچ بیت کوین با مراحل چرخه روانشناختی شناخته شده بازارهای مالی مطابقت دارد. با این حال، تفاوت اصلی در بازارهای سنتی بلوغ آن است.

شباهت بازارهای مالی 2008 و 2023

با نگاهی به آمار، متوجه می‌شویم که تعداد کل حوادث به نسبت سال 2008 در حال وقوع است. ورشکستگی بانک‌ها در آمریکا، تورم افسارگسیخته در جهان، به ویژه در ایالات متحده، و راهکار معمول بانک مرکزی برای مقابله با آن. تورم، یعنی افزایش نرخ بهره از جمله این موارد است. همه این وقایع یک بحران مالی بزرگ برای بازار تجارت ایجاد کرد و در نهایت اقتصاد جهان را به کما برد.

سقوط بانک‌ها

اکنون در سال 2023 میزان دارایی‌های در اختیار بانک‌ها تقریباً 3.5 برابر شده و روند ورشکستگی آنها نیز مانند اواسط سال 2007 آغاز شده است. این موضوع زنگ خطری برای فعالان بازار سرمایه است.

ظهور بیت کوین؛ پاسخی به بحران اقتصادی جهان

بیت کوین درست در میانه این هرج و مرج جهانی متولد شد که بانک‌ها و شرکت‌های اقتصادی را می‌کشد و مردم را روز به روز فقیرتر می‌کند. بیت کوین یک دارایی دیجیتال جدید بود که معادله جهانی را به هم زد. این ارز دیجی هیچ ارتباط محسوسی با اقتصاد جهانی و سیاست کشورها نداشت و تنها راهی بود که می‌توانست به حفظ ارزش دارایی مردم در چنین شرایط بحرانی کمک کند. بنابراین سرمایه نسبتا قابل توجهی وارد این عرصه شد.

از آن سال روند بیت کوین به گونه‌ای پیش رفت که این بازار روز به روز بزرگتر شد و در این وضعیت غیرقابل پیش بینی سال 2023، بیت کوین توانسته بهترین بازده سرمایه گذاری را در بین انتخاب‌های دیگر داشته باشد.

وضعیت اقتصادی سال 2023 بسیار شبیه به سال 2008 است، پس بد نیست عملکرد چندین دارایی را با هم مقایسه کرده و در نهایت بر اساس آمارها بتوانیم مسیر بازار جوان ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین را پیش بینی کنیم.

Bull market, Bitcoin – 3d illustration

چرخه تکرار بیت کوین؛ آیا باز هم شاهد رفتار قیمتی مشابه خواهیم بود؟

از زمان تولد بیت کوین و بر اساس آمار، بیت کوین یک چرخه تکراری داشته است به طوری که بسیاری از مردم می‌توانند حدس بزنند بیت کوین چه مدت در محدوده نزولی قرار دارد و چه مدت در محدوده صعودی خواهد بود. اما در حال حاضر معیار دقیق و قابل اعتمادی برای سنجش افزایش و کاهش این دارایی در دسترس عموم قرار نگرفته است.

آنچه مشهود است چرخه‌های چهار ساله بیت کوین است که ارتباط مستقیمی با رویداد نصف شدن در سازوکار این ارز دیجیتال دارد. در واقع با وقوع نصف شدن پس از مدتی مشخص (معمولاً پس از 6 تا 12 ماه) می‌توان انتظار افزایش قیمت را داشت. حداقل از سال 2011 تا به امروز اینگونه بوده است و در آینده بسیار نزدیک یعنی 27 آوریل 2024 شاهد نصف شدن بعدی خواهیم بود. بر اساس تاریخچه و رفتار قیمتی بیت کوین، باید انتظار داشت که قیمت بیت کوین افزایش یابد. در سال 2024 و 2025 دوباره افزایش می‌یابد، اما این افزایش چند درصد خواهد بود؟ سوالی است که نمی‌توان به راحتی به آن پاسخ داد.

تکرار چرخه بازار برای خیلی‌ها مایه برکت و برای خیلی‌ها عذاب است، زیرا این اتفاق در سه دوره تکرار شده است و برخی مطمئن هستند که قیمت‌های فعلی فرصتی برای خرید بیشتر است و برخی دیگر ترجیح می‌دهند به این موضوع شک داشته باشند.

اصلاح بزرگ یا رالی صعودی؟ چرخه‌های تاریخی بیت کوین چه چیزی را نشان می‌دهد؟

تلاش‌های بیت کوین برای خروج از رکود ناموفق بوده و این موضوع نگرانی سرمایه گذاران را در مورد سه ماهه چهارم سال 2023 افزایش داده است. قیمت بیت کوین 6 ماه قبل از هاوینگ سال 2024 همچنان زیر 30000 دلار معامله می‌شود. با توجه به چرخه‌های تاریخی بیت کوین، آیا باید انتظار اصلاح دیگری را داشته باشیم یا اینکه صعودی در شرف آغاز است؟

به نقل از newsbtc، چرخه فعلی بیت کوین کمتر از 190 روز دیگر به پایان می‌رسد و یک چرخه جدید چهار ساله با نصف شدن آغاز می‌شود. در حالی که نصف شدن بیت کوین عرضه بیت کوین را کمتر می‌کند، پاداش استخراج کنندگان را نیز به نصف کاهش می‌دهد. بنابراین ماینرهای بیت کوین برای ادامه حیات اقتصادی خود نیاز دارند که قیمت بیت کوین به سطح قابل قبولی برسد.

چرخه‌های بیت کوین چه چیزی را نشان می‌دهد؟

یکی از وبسایت‌های تحلیلگر ارز معتقد است که با توجه به چرخه‌های تاریخی بیت کوین، ممکن است یک اصلاح بزرگ در کمین باشد. داده‌های تاریخی از دو هاوینگ قبلی نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین می‌تواند تا 38 درصد قبل از نصف شدن و شروع یک چرخه جدید کاهش یابد. با بررسی نمودارهای مختلف، این تحلیلگر توضیح می‌دهد که تقریباً شش ماه قبل از هر نصف شدن، یک اصلاح بزرگ رخ داده است.

در سال 2015، دقیقاً همان جایی که اکنون هستیم، کمتر از 190 روز تا نصف شدن، قیمت بیت کوین 25 درصد کاهش یافت. چهار سال بعد، در سال 2019، تنها 190 روز قبل از نصف شدن سال 2020، قیمت بیت کوین 38 درصد کاهش یافت. اکنون در سال 2023، در حالی که کمتر از 190 روز تا نصف شدن سال 2024 باقی مانده است، به نظر می‌رسد که بازار اکنون در موقعیتی مشابه (از نظر زمانی) برای تکرار یک اصلاح بزرگ است.

بیت کوین در حال حاضر 60 درصد کمتر از بالاترین رکورد خود است و از الگوی مشابه با نصف شدن قبلی پیروی می‌کند. 200 روز قبل از رویداد نصف شدن در سال 2020، بیت کوین 60 درصد کمتر از بالاترین رکورد خود بود. به همین ترتیب، 200 روز قبل از نصف شدن سال 2016، بیت کوین هنوز 65 درصد کمتر از بالاترین رکورد خود بود. این تکرار منظم و این چرخه‌های مکرر قیمت به ما می‌گوید که پادشاه کریپتو به چرخه‌های خود بسیار وفادار است.

جهت قیمت بیت کوین

جهت قیمت بیت کوین در حال حاضر نامشخص است، به خصوص که تراکنش‌ها اکنون در پایین ترین سطح خود در سه ماه گذشته هستند. داده‌ها نشان داد می‌دهد 95 درصد از عرضه در گردش بیت‌کوین در ماه گذشته بدون تغییر باقی مانده است. اگرچه ممکن است عملکرد گذشته تکرار نشود، اما اگر الگوهای تکراری قبل از نصف شدن مجدد اتفاق بیفتد، احتمالاً باید دوباره منتظر اصلاح بزرگ باشیم. به نظر شما این تاریخ تکرار خواهد شد؟ یعنی فکر می‌کنید فرصت‌ خوبی برای سرمایه گذاری نیست؟ یا قصد دارید سرمایه گذاری کنی؟

پیش بینی قیمت بیت کوین: 60000 دلار تا پایان سال 2024

تحلیل‌ها نشان می‌دهند طی 1.5 سال آینده، قیمت احتمالاً به آخرین رکورد تاریخی خود یعنی 69000 دلار باز خواهد گشت. همانطور که در نمودارها دیده می‌شود فاز اولیه بازار صعودی منجر به کاهش 30 درصدی قیمت از بالاترین سطح قبلی – از 15,000 دلار به 30,000 دلار شد. از سوی دیگر 70 درصد باقیمانده باید تا پایان سال 2024 جبران شود.

در عین حال، تحلیل‌ها پیش‌بینی می‌کنند که حدود نصف شدن بعدی در آوریل 2024، قیمت می‌تواند نزدیک به 40000 دلار باشد. علاوه بر این، بیت کوین این پتانسیل را دارد که در نیمه دوم سال 2024 در محدوده 50000 تا 60000 دلار قرار گیرد.

علیرغم این پیش‌بینی‌های نسبتا صعودی برای قیمت بیت‌کوین، تحلیلگرها با اشاره به رویدادهایی که می‌تواند منجر به انحراف از ریتم معمول چرخه بیت‌کوین شود، توصیه می‌کنند که احتیاط کنید. به گفته برخی تحلیلگرها، تایید اولیه BlackRock از Spot Bitcoin EFT می‌تواند مرحله صعودی را تسریع کند.

از سوی دیگر به نگرانی‌هایی مانند رکود جهانی اشاره می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، مطمئناً چرخه بیت کوین و کل بازار ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با این حال، پیش بینی عواقب آن دشوار است.

از آنجایی که هیچ سابقه‌ای از رکود بیت کوین در گذشته وجود ندارد، پیش بینی اینکه دقیقا چه اتفاقی خواهد افتاد دشوار است. “اگر همبستگی با بازار سهام باقی بماند، رکود ممکن است باعث آشفتگی موقت شود.”

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402