۱۰ راهکار مهم برای افزایش امنیت کامپیوتر و لپتاپ

افزایش امنیت کامپیوتر
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

این روزها حریم خصوصی و امنیت داده‌ها، از همیشه بیشتر اهمیت پیدا کرده است. برای محافظت از دستگاه‌ها، داده‌ها، ترافیک اینترنت و هویت شما، این نکات ساده برای افزایش امنیت کامپیوتر را دنبال کنید.

با توجه به اخبار مختلفی که این روزها از هک شدن سازمان‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف می‌شنویم، طبیعی است که نگران حریم خصوصی و اطلاعات خود در فضای مجازی باشیم. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از دستگاه‌ها، داده‌ها و حریم خصوصی خود انجام دهید. ایمن‌تر کردن دستگاه‌ها، هویت آنلاین و فعالیت‌هایتان تلاش زیادی نمی‌طلبد. چند مورد از نکات زیر به حفظ امنیت آنلاین شما کمک می‌کند. با پلازا همراه باشید.

فهرست مطالب:

روش های افزایش امنیت کامپیوتر

نکات زیر را برای افزایش امنیت کامپیوتر خود دنبال کنید.

۱. یک نرم افزار آنتی ویروس نصب کنید و آن را به روز نگه دارید

افزایش امنیت کامپیوتر

دفع ویروس‌های کامپیوتری تنها بخش کوچکی از کاری است که نرم افزارهای آنتی ویروس انجام می‌دهند. برای مثال آن‌ها می‌توانند از شما در برابر باج افزارها، اسب تروا، بدافزارها و غیره محافظت کنند. باج‌افزارها فایل‌های شما را رمزگذاری می‌کنند و از شما برای بازیابی آن‌ها پول می‌خواهند. برنامه‌های اسب تروا برنامه‌های معتبری به نظر می‌رسند، اما در پشت صحنه، اطلاعات خصوصی شما را می‌دزدند. یک آنتی ویروس موثر شما را از این بدافزارها و بسیاری دیگر، محافظت می‌کند.

نرم افزار آنتی ویروس یک ضرورت امنیت سایبری برای شما است. ویروس‌ها و بدافزارهای کامپیوتری همه جا هستند. برنامه‌های آنتی ویروس مانند مالوربایتس، بیت‌دیفندر و آواست از رایانه شما در برابر کد یا نرم افزارهای غیرمجاز که ممکن است سیستم عامل را تهدید کند، محافظت می‌کنند.

نرم افزار آنتی ویروس با شناسایی تهدیدات، نقش مهمی در محافظت از سیستم شما ایفا می‌کند. برخی از برنامه‌های آنتی ویروس پیشرفته به‌روزرسانی‌های خودکار را ارائه می‌کنند و از دستگاه شما در برابر ویروس‌های جدیدی که روزانه ظاهر می‌شوند، محافظت می‌کنند.

۲. از فایروال برای ایمن سازی استفاده کنید

افزایش امنیت کامپیوتر

ویندوز و مک دارای فایروال‌های داخلی هستند، نرم‌افزاری که برای ایجاد مانعی بین اطلاعات شما و دنیای خارج طراحی شده است. فایروال‌ها از دسترسی غیرمجاز به شبکه شما جلوگیری می‌کنند و به شما در مورد نفوذ، هشدار می‌دهند.

قبل از آنلاین شدن از فعال بودن فایروال اطمینان حاصل کنید. همچنین بسته به پهنای باند خود می‌توانید فایروال سخت افزاری را از شرکت‌هایی مانند Cisco، Sophos یا Fortinet خریداری کنید، که همچنین دارای فایروال داخلی است که از شبکه شما محافظت می‌کند.

۳. یک برنامه ضد جاسوس‌افزار نصب کنید

جاسوس‌افزار نرم افزاری است که مخفیانه اطلاعات شخصی یا سازمانی را رصد و جمع آوری می‌کند. شناسایی و حذف آن سخت است و معمولاً تبلیغات یا نتایج جستجوی ناخواسته ای را ارائه می‌دهد که قصد دارند شما را به وب سایت‌های خاص (اغلب مخرب) هدایت کنند.  یک برنامه ضد جاسوس‌افزار به طور انحصاری بر روی این تهدید متمرکز است، اما چنین ابزاری اغلب در اکثر آنتی ویروس‌ها، از جمله مک‌آفی یا نورتون گنجانده شده است. بسته‌های ضد جاسوس‌افزار با اسکن تمام اطلاعات دریافتی و مسدود کردن تهدیدات، حفاظت قابل قبولی را در برابر این تهدیدات فراهم می‌کنند.

۴. برای افزایش امنیت کامپیوتر، از رمزهای عبور پیچیده استفاده کنید

افزایش امنیت کامپیوتر

استفاده از رمزهای عبور قوی یک راه بسیار مهم برای جلوگیری از نفوذ به شبکه است. هرچه گذرواژه‌های شما امن‌تر باشند، حمله هکرها به سیستم شما سخت‌تر می‌شود. رمزهای عبور ایمن معمولا طولانی تر و پیچیده تر هستند. از رمز عبوری با حداقل هشت کاراکتر و ترکیبی از اعداد، حروف بزرگ و کوچک و نمادهای خاص استفاده کنید.

از کلمات یا ترکیبات قابل تشخیصی که نشان دهنده تاریخ تولد هستند یا سایر اطلاعاتی که هکرها می‌توانند کشف کنند، استفاده نکنید. از رمزهای عبور تکراری نیز استفاده نکنید. اگر گذرواژه‌های زیادی برای به خاطر سپردن دارید، از یک برنامه مدیریت پسورد استفاده کنید.

۵. سیستم عامل، برنامه‌ها و مرورگر خود را به روز نگه دارید

همیشه به روز رسانی‌های سیستم عامل را نصب کنید. اکثر به روز رسانی‌ها شامل پچ‌های امنیتی هستند که از دسترسی هکرها و سوء استفاده از داده‌های شما جلوگیری می‌کند. در مورد اپلیکیشن‌ها هم همینطور.

مرورگرهای وب امروزی به طور فزاینده ای پیچیده شده اند، به ویژه در مورد حفظ حریم خصوصی و امنیت. علاوه بر نصب تمام به روز رسانی‌های جدید، تنظیمات امنیتی مرورگر خود را بررسی کنید؛ به عنوان مثال، می‌توانید از مرورگر خود برای جلوگیری از ردیابی حرکات شما توسط وب‌سایت‌ها استفاده کنید، که باعث افزایش حریم خصوصی آنلاین شما می‌شود. همچنین می‌توانید از حالت مرور خصوصی استفاده کنید یا مرورگری را نصب کنید که به طور خاص روی امنیت متمرکز است، مانند مرورگر DuckDuckGo یا مرورگر تور.

۶. برای افزایش امنیت کامپیوتر، ایمیل‌های اسپم را نادیده بگیرید

افزایش امنیت کامپیوتر

مراقب پیام‌های ایمیل از طرف‌ افراد ناشناس باشید و هرگز روی لینک‌ها کلیک نکنید یا پیوست‌هایی را که همراه آن‌ها هستند را باز نکنید. فیلترهای هرزنامه صندوق ورودی در کشف هرزنامه‌ها خوب هستند. اما اخیرا ایمیل‌های فیشینگ پیچیده‌تر که از طرف کاربرانی شبیه دوستان، همکاران و کسب‌وکارهای مورد اعتماد شما (مانند بانک) ارسال می‌شوند رایج شده‌اند، بنابراین چشمان خود را برای هر چیزی که مشکوک به نظر می‌رسد، باز نگه دارید.

۷. از رایانه خود در صورت لزوم نسخه پشتیبان تهیه کنید

اگر در حال حاضر از هارد دیسک خود نسخه پشتیبان تهیه نکرده اید، فوراً اقدام کنید. در صورتی که هکرها با موفقیت از سیستم شما عبور کرده و آن را خراب کنند، تهیه بکاپ از اطلاعات بسیار مهم است.

همیشه اطمینان حاصل کنید که می توانید در سریع ترین زمان ممکن پس از هر گونه نقص، داده‌ها را بازسازی کنید. ابزارهای پشتیبان گیری ساخته شده در macOS (Time Machine) و Windows (File History) برنامه‌های خوبی برای شروع هستند. یک هارد دیسک پشتیبان خارجی نیز می‌تواند فضای کافی را برای عملکرد صحیح این ابزارها فراهم کند. علاوه بر این، پشتیبان‌گیری در سیستم پشتیبان‌گیری ابری Google نیز یکپارچه و ساده است.

۸. کامپیوتر خود را خاموش کنید

افزایش امنیت کامپیوتر

اگر یک کسب و کار بزرگ وابسته به اینترنت را اداره نمی‌کنید، دستگاه خود را در طول شب یا در زمان‌های طولانی که کار نمی‌کند خاموش کنید. وقتی همیشه روشن است، رایانه شما یک هدف قابل مشاهده تر و در دسترس تر است. خاموش کردن ارتباطی که ممکن است یک هکر با شبکه شما برقرار کرده باشد را از بین می‌برد و هر گونه شرارت احتمالی را مختل می‌کند.

۹. از احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید

پسوردها اولین لایه دفاعی در برابر هکرها هستند ولی لایه دوم یعنی احراز هویت دو مرحله‌ای، سطح محافظت را افزایش می‌دهد. بسیاری از سایت‌ها به شما امکان می‌دهند احراز هویت دو مرحله‌ای را فعال کنید. این قابلیت از شما می‌خواهد هنگام ورود به سیستم، علاوه بر رمز عبور، یک کد عددی که به تلفن یا آدرس ایمیل شما ارسال می‌شود را وارد کنید.

۱۰. برای افزایش امنیت کامپیوتر شبکه خود را ایمن کنید

روترها معمولاً دارای بالاترین تنظیمات امنیتی نیستند. هنگامی که شبکه خود را راه اندازی می کنید، وارد روتر شوید و با استفاده از راه اندازی ایمن و رمزگذاری شده رمز عبور را انتخاب کنید. این مانع از نفوذ افراد مزاحم به شبکه و ایجاد اختلال در تنظیمات شما می‌شود.

جمع بندی

همانطور که تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است، هکرها و روش‌های حمله آن‌ها احتمالا تغییر خواهند کرد. بسیاری از نکات بالا به شما کمک می‌کنند تا از خود به‌شکل بهتری محافظت کنید. نظر شما در مورد راهکارهای بالا چیست؟ اگر راهکار دیگری برای امنیت می‌شناسید، آن را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402