بیوگرافی علی نصیریان؛ اسطوره‌ای تکرار نشدنی از نسلی طلایی

علی نصیریان
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

علی نصیریان از بازیگران پیشکسوت و برجسته تئاتر، سینما و تلویزیون است که فعالیت هنری خود را 1329 در حوزه نمایش آغاز کرد. در این مقاله از وب‌سایت پلازا قصد داریم تا به بیوگرافی علی نصیریان؛ اسطوره‌ای تکرار نشدنی از نسلی طلایی تاریخ هنر کشورمان بپردازیم.

استاد نصیریان هم نسل بازیگرانی بزرگی چون زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی، مرحوم جمشید مشایخی، مرحوم محمدعلی کشاورز و بسیاری از بزرگان دیگر تاریخ تئاتر ایران به شمار می‌رود که کارنامه‌ای درخشان در عرصه بازیگری و نمایشنامه‌نویسی دارد. این بازیگر در کارنامه هنری خود برای آثاری فاخری چون گاو، آقای هالو، ستارخان، پستچی، دایره مینا و بسیاری دیگر از فیلم‌های ماندگار سینمای ایران نقش‌آفرینی داشته است. علی نصیریان در حوزه نمایشنامه‌نویسی هم آثاری درخشان در تئاتر نظیر بلبل سرگشته دارد. وی در سال 1380 به‌ عنوان چهره ماندگار ایرانی در رشتهٔ بازیگری انتخاب شد و نشان درجه یک هنری را دریافت نمود. چنانچه مایلید تا با ابعاد پنهان در زندگی نامه علی نصیریان و کارنامه هنری این بازیگر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون بیشتر آشنا شوید، در ادامه مقاله پیش‌رو همراه ما باشید.

اطلاعات شخصی علی نصیریان

  • نام و نام خانوادگی: علی نصیریان (Ali Nassirian)
  • تاریخ تولد: 15 بهمن 1313 ‏
  • محل تولد: تهران – میدان شاهپور خیابان مهدی‌خان
  • پیشه: بازیگر، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر و تله تئاتر- بازیگر، فیلنامه‌نویس سینما و تلویزیون
  • نقش‌های شاخص: مش اسلام در فیلم گاو، آقای هالو، ستارخان، تقی پستچی، مظفرالدین شاه در فیلم کمال‌الملک، ابوالفتح صحاف در هزاردستان و مستر فرهان در ناخدا خورشید.
  • شروع فعالیت هنری: سال 1329 در سن 16 سالگی هم‌زمان با دوران دبیرستان در کلاس جامعه باربد در خیابان لاله‌زار
  • تحصیلات: دیبلم هنرستان هنرپیشگی
  • دوره هنری: شرکت در کلاس‌های جامعه باربد زیر نظیر مرحوم اسماعیل مهرتاش
  • قد علی نصیریان: 173 سانتی‌متر
  • وضعیت تاهل: متاهل
  • همسر علی نصیریان: فاطمه بیات ( 1397-1336)
  • تاریخ فوت همسر علی نصیریان: 13 بهمن 1397
  • تعداد فرزندان: سه فرزند پسر به نام‌های برمک، باربد، بابک
  • صفحه اینستاگرام علی نصیریان: ندارد.

زندگی خصوصی علی نصیریان

در این بخش از مقاله بیوگرافی علی نصیریان (Ali Nassirian) با زندگی شخصی از زمان تولد تا روابط کاری‌ و خانوادگی این بازیگر پیشکسوت و برجسته ایرانی همراه شما مخاطبان محترم پلازا هستیم‌.

از کودکی تا ایام جوانی

از کودکی تا ایام جوانی

استاد نصیریان در پانزدهمین روز از ماه بهمن سال 1313 و در اواسط فصل سرد زمستان این سال در در میدان شاهپور خیابان مهدی‌خان زاده دیده به جهان گشود. پدرش بسیار مذهبی و اهل ذوق بود که او را با خودش به تماشای تعزیه می‌برد. وی در ایام کودکی به واسطه تماشای تعزیه به هنر نمایش علاقمند گردید. کم‌کم هم شیفتهٔ هنرهایی مثل معرکه‌گیری، پرده‌خوانی، نقالی، خیمه‌شب‌بازی و نمایش‌های تخت حوضی شد. در سال 1326 نصیریان به دبیرستان پیرنیا در چهار راه گمرک رفت که در آنجا با بازیگران بزرگ آینده کشور چون زنده‌یاد جمشید لایق، مرحوم اسماعیل داورفر و مرحوم مهدی فتحی همکلاس شد.

علی نصیریان در سال 1329 هم‌زمان با دوران دبیرستان، در کلاس جامعه باربد در خیابان لاله زار که مرحوم اسماعیل مهرتاش آن را در سال 1305 دایر کرده بود و در آنجا موسیقی، تئاتر و ادبیات تدریس می‌شد؛ ثبت‌نام کرد. وی در سال 1330 کتاب هنر تئاتر را مطالعه نمود و در کلاس‌های تئاتر سعدی که همسر زنده‌یاد عبدالحسین نوشین، خانم لرتا آن را مدیریت می‌کرد، شرکت نمود.

در پی کودتای ننگین 28 مرداد 1332، متاسفانه تئاتر سعدی به آتش کشیده شد و نصیریان در هنرستان هنرپیشگی که در آن مقطع زمانی تنها مدرسهٔ تئاتر ایران بود، ثبت‌نام کرد. او به واسطه شرکت در آزمون ورودی و کسب نمره قبولی، وارد دوره سه ساله این هنرستان شد. وی در سن 19سالگی از طریق مرحوم فهیمه راستکار با زنده یاد شاهین سرکیسیان آشنا شد که نقطه عطفی در زندگی نصیریان محسوب می‌شود. وی همراه با سرکیسیان زندگی من در هنر اثر کنستانتین استانیسلاوسکی را صفحه به صفحه مرور و تمرین نمودند.

علی نصیریان پس از اتمام سه ساله دوره تحصیلی بالاخره در سال 1335 در سن 22 سالگی نخستین نمایشنامه خودش به نام به نام افعی طلایی را نوشت. در واقع مضمون این نمایشنامه از قصه داش آکل نوشته زنده‌یاد صادق هدایت بود؛ که سال بعد خودش آن را روی صحنه کارگردانی کرد. در سال 1336 یعنی از 23 سالگی نصیریان به استخدام اداره هنرهای زیبا درآمد و همچنین سرپرستی یکی از گروه‌های اجراکننده را به عهده گرفت.

ازدواج با فاطمه بیات

ازدواج با فاطمه بیات

فاطمه بیات در سال 1336 توسط یکی از اقوام دور به علی نصیریان معرفی شد. همسر علی نصیریان طی یک مصاحبه در باره این آشنایی اذعان داشت که: در ابتدای آشنایی همراه با خانواده اطلاع نداشتیم که علی نصیریان در کدام بخش از وزارت ارشاد کار می‌کند، اما در کل شخصیت اداری وی برای ما خوشایند بود. پس از اینکه آشنایی‌مان بیشتر شد با جزئیات بیشتری از کار او آشنا شدم. زمانی که ازدواج کردیم هیچ چیزی نداشتیم و برعکس الان هم که سطح توقعات بالا رفته، با همان شرایط زندگی خوبی را آغاز کردیم. نصیریان در ابتدا مایل بود که من هم همراه او وارد عرصه بازیگری شوم، اما به مرور و با حضور بچه‌ها در زندگی شرایط این گونه رقم خورد که درمنزل باشم. ما 3 پسر داریم و 4 نوه داریم که درخارج از کشور زندگی می‌کنند، اما اخیراً موفق شدیم پسرکوچک‌مان را به ایران بیاوریم و از این جهت بسیار خوشحالیم که او در ایران و درکنار ما زندگی می‌کند.

متاسفانه مرحوم فاطمه بیات همسر استاد علی نصیریان در روز 13 بهمن سال 1397 در گذشت. با عکسی از مراسم ترحیم زنده‌یاد فاطمه بیات به بررسی کارنامه هنری علی نصیریان می‌پردازیم.

بیوگرافی علی نصیریان

زندگی شغلی علی نصیریان

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، علی نصیریان فعالیت هنری خود را از سال 1329 در کلاس جامعه باربد در خیابان لاله‌زار آغاز نمود. در ادامه با آتش زدن تئاتر سعدی پس از کودتای ننگین 32، در هنرستان هنرپیشگی ثبت‌نام کرد. نصیریان طی دوره سه ساله این هنرستان با مرحوم فهیمه راستکار، مرحوم جعفر والی، مرحوم عباس جوانمرد، مرحوم رفعت هاشم پو، مرحوم حسین کسیبیان و زنده‌یاد بیژن مفید همدرس بود که در سال 1335 نخستین نمایشنامه زندگی‌اش را نوشت.

علی نصیریان از نصیریان 1330 در نمایش‌های حرفه‌ای، به بازیگری و نویسندگی مشغول بود و از اعضای آغازین گروه هنر ملّی هم محسوب می‌شد. این گروه از سال 1335 تا حدود 1357 رسماً فعالیت داشتند و نمایش‌های زیادی را که اغلب از نویسندگان آن ایرانی بودند، به روی صحنه می‌بردند. سرپرستِ گروهِ هنرِ ملّی زنده‌یاد عبّاس جوانمرد بر عهده داشت. نصیریان بیش از ده نمایشنامه نوشت و در کنار بزرگانی چون بهرام بیضایی، مرحوم اکبر رادی، اسماعیل خلج، زنده‌یاد غلامحسین ساعدی و چند نمایشنامه‌نویس دیگر، از برجستگان نمایشنامه‌نویس ایرانی محسوب می‌شود. وی در سال 1335 جایزه نخستین مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی را جهت نمایش بلبل سرگشته دریافت نمود.

سال 1336 اداره هنرهای نمایشی و سپس تلویزیون در کشور تأسیس شد و نصیریان هم به استخدام این اداره درآمد. او در ادامه گروه تئاتر مردم را با مرحوم عزت الله انتظامی، مرحوم جعفر والی، مرحوم رکن الدین خسروی و زنده‌یاد عباس جوانمرد تشکیل داد که به اجرای نمایشنامه‌هایی برای تلویزیون پرداختند. در سال 1344 با افتتاح تماشاخانه سنگلج نصیریان به همراه گروه خود در آنجا به اجرای تئاتر پرداختند.

در ادامه با عکسی از این بازیگر در کنار زنده یاد پرویز فنی‌زاده و مرحوم فخری خورش برای نمایش تلویزیونی دست بالای دست، نوشته ‌‌مرحوم غلامحسین ساعدی به بررسی کارنامه هنری علی نصیریان در حوزه سینما می‌پردازیم.

فعالیت در سینما با فیلم گاو

فیلم گاو اثر زنده‌یاد داریوش مهرجویی بر اساس قصه‌ای با همین نام از کتاب عزاداران بَیَل نوشته مرحوم غلامحسین ساعدی در سال 1348 ساخته شد. این فیلمی از جمله آثار موج نوی سینمای ایران محسوب می‌شود و جز نخستین فیلم‌های کشورمان بود که در غرب و اروپا بسیار مورد توجه و تحسین قرار گرفت. فیلم گاو در سال 1971 میلادی جایزهٔ فیپرشی را در جشنواره فیلم ونیز از آن خود کرد.

فعالیت در سینما با فیلم گاو

علاوه بر علی نصیریان در فیلم گاو هنرمندان بزرگی چون زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی، مرحوم جمشید مشایخی، مرحوم جعفر والی، محمود دولت آبادی، مرحوم خسرو شجاع‌زاده، عزت‌الله رمضانی‌فر و زنده‌یاد پرویز فنی‌زاده به ایفای نقش پرداختند.

نصیریان در سال بعد دومین همکاری خود با مرحوم مهرجویی را با فیلم آقای هالو تجربه نمود. داستان این اثر سینمایی درباره آقای هالو است که از شهرستان، عازم تهران می‌شود تا همسر مناسبی اختیار نماید، ولی در همان بدو ورود، در گاراژ تهران، چمدان وی ربوده می‌شود. در واقع این فیلم در سال 1349 بر اساس نمایشنامه هالو اثری از علی نصیریان توسط استودیو کاسپین ساخته شد.

بیوگرافی علی نصیریان

در سال 1351 علی نصیریان در فیلم‌هایی چون ستارخان (زنده‌یاد علی حاتمی) و پستچی (مرحوم مهرجویی) به ایفای نقش پرداخت. در کار زنده‌یاد علی حاتمی، نصیریان در نقش ستارخان ظاهر شد و بازی بسیار درخشانی از خود ارائه داد. نکته جالب درباره فیلم ستارخان اینجاست که برای ساخت سکانس‌های نبرد میان مشروطه خواهان و نیروهای دولتی، بهره‌مندی از شگردهای جلوه‌های ویژه در نظر گرفته شده بود که در آن مقطع زمانی کمتر به کار گرفته می‌شد. از دیگر بازیگر این اثر فاخر سینمای ایران می‌توان به  زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی، پرویز صیاد، عنایت‌بخشی، مرحوم جلال پیشواییان، مرحوم محمدعلی کشاورز، مرحوم صادق بهرامی، مرحوم عبدالعلی همایون اشاره کرد.

بیوگرافی علی نصیریان

فیلم سینمایی پستچی محصول سال 1351، چهارمین اثر مرحوم مهرجویی بود که در زمان خودش یکی از موفق‌ترین ساخته این کارگردان در محافل جهانی به شمار می‌رفت. نصیریان در این فیلم با نقش تقی پستچی مقابل دوربین مهرجوییی قرار گرفت و بار دیگر بازی بسیار درخشانی از خود ارائه داد. داستان فیلم درباره تقی پستچی است در خانهٔ اربابیش با همسر زیبای خود زندگی می‌نماید. او که به خاطر ناتوانی جنسی شخصیت عصبی و نامتعادل دارد، زیر نظر یک دکتر دامپزشک در حال معالجه است تا با داروهای گیاهی درمان شود.

بیوگرافی علی نصیریان

علی نصیریان تا پیش از انقلاب 57 در چندین اثر سینمایی به ایفای نقش پرداخت. وی سال 1359 در فیلم مدرسه‌ای که می‌رفتیم دوباره با زنده‌یاد مهرجویی همکاری داشت. نصیریان از دهه شصت و تا هفتاد در آثار فاخری چون کمال‌الملک، ناخدا خورشید، شیر سنگی و روز باشکوه به نشق‌آفرینی پرداخت. از دهه فتاد به بعد تا حال حاضر استاد نصیریان بسیار گزیده کار شد و از کارهای اخیر وی می‌توان به فیلم مسخره‌باز اثری از همایون غنی‌زاده اشاره کرد.

استاد نصیریان با نقش کاظم خان در فیلم مسخره‌باز به ایفای نقش پرداخت که برای نخستین‌بار پس از چندین سال تجربه بازیگری برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

بیوگرافی علی نصیریان

از دیگر آثار این بازیگر توانمند و پیشکسوت ایران می‌توان به نوروز، هفت بهار نارنج، لامینور و خورشید اشاره کرد. در ادامه به بررسی کارنامه هنری علی نصیریان برای حوزه سینما می‌پردازیم.

فیلم های علی نصیریان

علی نصیریان (Ali Nassirian) در کارنامه هنری خود برای حوزه سینما تا کنون با کارگردان‌های بزرگی چون زنده‌یاد داریوش مهرجویی، مرحوم علی حاتمی، مرحوم فریدون گله، ناصر تقوایی، کیانوش عیاری، حسن فتحی و مجید مجیدی همکاری دارد.

سالنام فیلمنقشکارگردان
1348گاومش اسلامزنده‌یاد داریوش مهرجویی
1349آقای هالو (نویسندگ مشنرک با مهرجویی)آقای هالوزنده‌یاد داریوش مهرجویی
1351ستارخانستارخانزنده‌یاد علی حاتمی
1351پستچیتقی پستچیزنده‌یاد داریوش مهرجویی
1353دايره مينااسماعیلزنده‌یاد داریوش مهرجویی
1354مهرگياهعلی عزت‌فخارمرحوم فریدون گله
1355سرايداررحمانمرحوم خسرو هریتاش
1359مدرسه‌ای كه می‌رفتيمامیر پازوکی (ناظم)زنده‌یاد داریوش مهرجویی
1360فصل خونعمو ترابمرحوم حبیب کاووش
1360بندغلامحسين طاهری دوست
1360آفتاب نشينهاسید حسینی‌نژادمهدی صباغ‌زاده
1361جايزهاحمد مزرورقیعلیرضا داوودنژاد
1363كمال الملكمظفرالدین شاهزنده‌یاد علی حاتمی
1364كفشهاي ميرزانوروزمیرزا نوروزمحمد متوسلانی
1364جاده‌های سردآقای موسویمسعود جعفری جوزانی
1364دزد و نویسندهنویسندهکاظم معصومی
1365ناخداخورشيدمستر فرهانناصر تقوایی
1365شير سنگیمسعود جعفری جوزانی
1365ترنجاحمد استادکارمرحوم محمدرضا اعلامی
1367سالهای خاكستریمهدی صباغ‌زاده
1367روز باشكوهکیانوش عیاری
1368پول خارجیمرتضی الفترخشان بنی‌اعتماد
1370عشق من شهر منقدیرعلی قوی‌تن
1371شعله‌های خشمحاج همتحمیدرضا آشتیانی‌پور
1374بوی پيراهن يوسفدایی غفورابراهیم حاتمی کیا
1374برج مینوابراهیم حاتمی کیا
1380زندانی 707حبیب‌الله بهمنی
1381ديوانه‌ای از قفس پريدفراستاحمدرضا معتمدی
1382شاه خاموش
1382جزیره آهنیمحمد رسول اف
1387پستچی سه بار در نمی‌زندصولت الدولهحسن فتحی
1388شکارچی شنبهپرویز شیخ‌طادی
1393ایران برگرامرالله خانمسعود جعفری جوزانی
1395حكايت درياهوشنگ گلشیریبهمن فرمان آرا
1395مستند آن معلم بی استادمصاحبه درباره علی حاتمیسید وحید حسینی
1395مپراطور جهنمریاضپرویز شیخ طادی
1397مسخره بازکاظم خانهمایون غنی زاده
1398خورشیدمجید مجیدی
1398لامينورزنده‌یاد داریوش مهرجویی
1400روشنايیکامشاد کوشان
1401هفت بهار نارنجآقا شمسفرشاد گل‌سفیدی
1402نوروزسهیل موفق

فیلم های علی نصیریان

سریال های علی نصیریان

علی نصیریان بازیگری در قاب تلویزیون را پیش‌تر با تله تئاتر از سال 1339 تجربه نموده بود. وی بازی در رسانه تلویزیون را با نقش ابوالفتح صحاف یک مشروطه خواه وطن‌پرست در سریال هزاردستان کاری از زنده‌یاد علی حاتمی آغاز نمود. این مجموعه تلویزیونی در سال‌های 1358 تا 1366 به صورت سریال ساخته شد و طرح اولیه آن در سال 1354 با نام جادهٔ ابریشم به ذهن مرحوم حاتمی آمد که پس از تغییراتی اساسی ماهیت کلی کار عوض شد. نکته جالب اینجاست که سریال هزاردستان در روز جهانی میراث دیداری و شنیداری در فهرست ملی برنامه حافظه جهانی یونسکو به ثبت رسید. در این مجموعه تلویزیونی ماندگار و خاطره‌انگیر بزرگان دیگری چون زنده‌یاد جمشید مشایخی، مرحوم داوود رشیدی، مرحوم محمد علی کشاورز، زری خوشکام (زهرا حاتمی)، حسین گیل، مرحوم جعفر والی، زنده‌یاد پرویز پورحسینی، مرحوم محمد مطیع، مرحوم جمشید لایق و زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی به ایفای نقش پرداختند.

سریال های علی نصیریان

نصیریان در همان سال‌ها با نقش قاضی شارع در سریال تاریخی سربداران کاری از محمدعلی نجفی به ایفای نقش پرداخت. بازی درخشان و گیرای استاد نصیریان در این اثر بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. از دیگر باریگران سریال سربداران می‌توان به زنده‌یاد امین تارخ، سوسن تسلیمی، مرحوم محمدعلی کشاورز، مرحوم فیروز بهجت‌محمدی، زنده‌یاد جمشید لایق، افسانه بایگان، محمد ابهری، عنایت‌الله بخشی، مرحوم فتحعلی اویسی، اسماعیل محرابی، علی‌رضا شجاع‌نوری، چنگیز وثوقی، مینو ابریشمی اشاره کرد.

بیوگرافی علی نصیریان

علی نصیریان سال 1365 با نقش حکیم برای سریال گرگ‌ها مقابل دوربین داود میرباقری قرار گرفت. داستان این سریال از ماجرای محکومیت مردی به نام صفدر آهنگر آغاز می‌شود که محکوم به اعدام شده و حکیم شهر، مردی متقی و پرهیزگار، به سبب این حکم به مقابله با حاکمیت وقت برمی‌خیزد. در این مجموعه تلویزیونی علاوه بر استاد نصیریان بازیگرانی دیگری چون  زنده‌یاد داوود رشیدی، ثریا قاسمی، مرحوم محمدعلی کشاورز، سیاوش طهمورث،، مرحوم جهانگیر صمیمی فرد، بهرام شاه محمدلو، بهزاد فراهانی، زنده‌یاد آتیلا پسیانی، اکبر رحمتی، ژاله علو، راضیه برومند، مرحوم منوچهر حامدی، رسول نجفیان، مرحوم منصور والامقام به ایفای نقش پرداختند.

بیوگرافی علی نصیریان

از دیگر نقش‌های شاخص علی نصیریان در قاب تلویزیون می توان به حاج یونس فتوحی در سریال میوه ممنوعه اثری از حسن فتحی اشاره کرد. این مجموعه تلویزیونی در سال 1386 ساخته شد که در آن بازیگرانی دیگری چون هانیه توسلی، گوهر خیر اندیش، امیر جعفری، طناز طباطبایی، هرمز هدایت، عمار تفتی، نیما رئیسی، شبنم فرشادجو، جواد انصافی، مرحوم احمد علامه دهر، مرحوم صدیقه کیانفر، کیانوش گرامی و کاظم بلوچی به نقش‌آفرینی پرداختند.

بیوگرافی علی نصیریان

سالنام سریالنقشکارگردانشبکه پخش
1359-1364هزار دستانابوالفتح صحافمرحوم علی حاتمیشبکه یک
1360-1362سربدارانقاضی شارعمحمدعلی نجفیشبکه یک
1365-6گرگ‌هاحکیمداوود میرباقریشبکه یک
1370خیرالله صندوقچه اسرار (ماشالله پسر شمشیر)ماشاللهداریوش مؤدبیانشبکه یک
1374عیارانکاظم بلوچیشبکه یک
1377آژانس دوستیمهمان یک قسمتمسعود جعفری جوزانیشبکه یک
1377زیر گنبد کبودمرحوم بهمن زرین‌پورشبکه تهران
1378زمان شوریدگیمحمدعلی نجفیشبکه یک
1378ثقةالاسلام تبریزی (12 روز از تاریخ مشروطه)حجت قاسم‌زاده اصلسیمای آذری شبکه جهانی سحر
1378روشن‌تر از خاموشیمیردامادحسن فتحیشبکه یک
1379همسایه‌هاآقای فردوسمحمدحسین لطیفیشبکه سه
1380تصمیم نهاییاسماعیل کلانیمحسن شاه‌محمدیشبکه یک
1381روزهای بیادماندنیمرحوم همایون شهنوازشبکه یک
1382مهر و ماهفیاض موسویشبکه یک
1385پرواز در حبابسیروس مقدمشبکه سه
1386مستند سریال روزنه ی آبیخودش مصاحبه درباره تئاترفرزاد ‌فره‌وشی
1386میوه ممنوعهیونس فتوحیحسن فتحیشبکه دو
1387شیخ بهاییشیخ بهایی (کهنسالی)شهرام اسدیشبکه دو
1387بهشت و بهارجمشید بیات‌ترکشبکه یک
1388تله‌فیلم درخت چشمهمحسن تربیت‌دوستشبکه سه
1388خسته دلانسیروس الوندشبکه یک
1388زمین انسان‌هاابوالحسن داوودیشبکه تهران
1389تله فیلم ارتباط خانوادگینادر مقدسشبکه چهار
1389-90تله‌فیلم قلب دومبهنام بهزادی
1391رؤیای گنجشک‌هاراما قویدلشبکه دو
1393تله‌فیلم در آغاز یک روزبهرام توکلیشبکه چهار
1393قاب خاطرهحجت ذیجودیشبکه آی‌فیلم
1397برادرجانکریم بوستانمحمدرضا آهنجشبکه سه

در ادامه با عکسی از علی نصیریان در سریال برادرجان این بخش از مقاله را به اتمام می‌رسانیم.

بیوگرافی علی نصیریان

تئاترهای علی نصیریان

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، علی نصیریان فعالیت در تئاتر را از سن 16 ساگی آغاز نمود و تا کنون در آثار زیادی نقش‌آفرینی داشته است. از کارهای اخیر این بازیگر توانا و پیشکسوت در حوزه تئاتر می‌توان به کنسرت نمایش سی‌صد به کارگردانی امیر جدیدی در سال 1401 اشاره کرد. در این نمایش بازیگرانی دیگری چون جواد عزتی، امیر جدیدی، طناز طباطبایی، مهران غفوریان، دلنیا آرام، منوچهر علیپور، عرفان ناصری، نیما سکوت و رضا کیانیان به ایفای نقش پرداختند.

تئاترهای علی نصیریان

در ادامه به معرفی کارنامه کاری علی نصیریان در حوزه نمایش می‌پردازیم.

سالنام نمایشکارگردانمحل اجرا
1337بلبل سرگشته (بازیگر و نویسنده)عباس جوانمرد
1339امیرارسلان (بازیگر)به کارگردانی خود
1340پدر (بازیگر)مهدی فروغاهواز، آبادان و مسجد سلیمان
1340سلطان و سیاه (بازیگر)به کارگردانی خود
1341بازرس (بازیگر)به کارگردانی خود
1343کاپیتان قراگز (بازیگر )مرحوم داود رشیدی
1344چوب بدست‌های ورزیل (بازیگر)مرحوم جعفر والی
1345سگی در خرمن جا (بازیگر)مرحوم عباس جوانمرد
1346لونه شغال (بازیگر و نویسنده)به کارگردانی خود
1357آگهی ازدواج (بازیگر)مرحوم هادی اسلامی
1373هفت شب با میهمان ناخوانده (بازیگر)فرهاد آئیش
1377سلطان سیاهنویسنده و کارگردان
1378سلطان و سیاه (بازیگر)کارگردان هنریآلمان و آمریکا
1384پنجره‌ها (بازیگر)فرهاد آئیشتئاتر شهر
1390بازیگر و زنش (نویسنده)محسن معینیفرهنگسرای نیاوران
1390آدم خوابش میگیره بازیگر (نویسنده)محسن معینیفرهنگسرای نیاوران
1391هفت شب با میهمانی ناخوانده در نیویورک (بازیگر)فرهاد آئیشتئاتر شهر
1393تانگوی تخم مرغ داغ (بازیگر)هادی مرزبانتالار وحدت
1396اعتراف (بازیگر)شهاب حسینیتئاتر شهر
1401کنسرت نمایش سی صد ( بازیگر بخش مپینگ)امیر جدیدیکاخ سعد آباد

با عکسی از این بازیگر در نمایش تانگوی تخم مرغ داغ به بررسی فعالیت‌های علی نصیریان در حوزه تله تئاتر می‌پردازیم.

تانگوی تخم مرغ داغ

علی نصیریان در تله تئاتر

در این بخش از مقاله بیوگرافی علی نصیریان، کارنامه هنری این بازیگر در حوزه تله تئاتر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سالنام تله تئاترسمتکارگردان
1339تله‌تئاتر مارگریتبازیگر  و کارگردانعلی نصیریان
1339تله‌تئاتر افعی طلاییبازیگر، نویسنده و کارگردانی مشترک علی نصیریان، مرحوم عباس جوانمرد
1339تله‌تئاتر وظیفهٔ پزشکبازیگر، کارگردانعلی نصیریان
1339
تله‌تئاتر خودکشی
بازیگر، کارگردان
علی نصیریان
1339تله‌تئاتر ده و سه دقیقهبازیگرمرحوم جعفر والی
1339تله‌تئاتر در منطقهٔ جنگیبازیگرمرحوم عباس جوانمرد
1339تله‌تئاتر بعد از سی سالبازیگر، کارگردانعلی نصیریان
1339تله‌تئاتر اسب سیرکبازیگرمرحوم جعفر والی
1339تله‌تئاتر خانهٔ اجاره‌ایبازیگرمرحوم عزت‌الله انتظامی
1339تله‌تئاتر شب شومبازیگرمرحوم عباس جوانمرد
1339تله‌تئاتر پزشک دهکده کوکونیانبازیگر، کارگردانعلی نصیریان
1339تله‌تئاتر غرور زندگیبازیگر، کارگردانعلی نصیریان
1339تله‌تئاتر ویلای یوکابازیگرمرحوم عباس جوانمرد
1339تله‌تئاتر متهمبازیگر، کارگردانعلی نصیریان
1339تله‌تئاتر شام خصوصیبازیگر، کارگردانعلی نصیریان
1340تله‌تئاتر عروسی جناب میرزابازیگر، کارگردانعلی نصیریان
1340تله‌تئاتر طلسمبازیگر، کارگردانعلی نصیریان
1340تله‌تئاتر بن‌بستبازیگر، کارگردانعلی نصیریان
1340تله‌تئاتر تابستان طولانیبازیگر
1340تله‌تئاتر رستاخیزبازیگر، کارگردانعلی نصیریان
1340تله‌تئاتر شیدوش و ناهیدبازیگر، کارگردانعلی نصیریان
1340تله‌تئاتر ترانهٔ شادینویسندهمرحوم جعفر والی
1341تله‌تئاتر بازگشتی نیستبازیگرمرحوم عزت‌الله انتظامی
1341تله‌تئاتر آتشکدهکارگردانعلی نصیریان
1341تله‌تئاتر مارتیکارگردانعلی نصیریان
1342تله‌تئاتر سیاهنویسنده و کارگردانعلی نصیریان
1342تله‌تئاترپنجرهبازیگرمرحوم جعفر والی
1342تله تئاتر افعی طلایینویسنده
1342تله‌تئاتر سیسیل یا مکتب پدرانبازیگرمرحوم جعفر والی
1342تله‌تئاتر دشتباننویسنده و کارگردانعلی نصیریان
1342تله‌تئاتر هالونویسنده و کارگردانعلی نصیریان
1342تله‌تئاتر کنار جادهبازنویسی متنمرحوم عزت‌الله انتظامی
1342تله‌تئاتر بیگانه در خانهنویسنده و کارگردانعلی نصیریان
1342تله‌تئاتر ابرام آقابازیگر و کارگردانعلی نصیریان
1342تله‌تئاتر عروسک‌های گوشتیبازیگر و کارگردانعلی نصیریان
1343تله‌تئاتر مرداببازیگر و کارگردانعلی نصیریان
1343تله‌تئاتر روشنایی‌های خانه مابازیگرمرحوم عزت‌الله انتظامی
1343تله‌تئاتر پهلوان کچلنویسنده، کارگردانعلی نصیریان
1343تله‌تئاتر گوهر شب‌چراغنویسنده، کارگردانعلی نصیریان
1343تله‌تئاتر یک کلاغ، چهل کلاغبازیگر
1344تله‌تئاتر جعفرخان از فرنگ برگشتهبازیگر و کارگردانعلی نصیریان
1344تله‌تئاتر گاوبازیگرمرحوم جعفر والی
1345تله تئاتر لولو سر خرمنبازیگر و کارگردانعلی نصیریان
1345تله‌تئاتر رعد در خیابانبازیگر و کارگردانعلی نصیریان
1345تله‌تئاتر سیزده به‌درنویسنده، کارگردانعلی نصیریان
1345تله‌تئاتر مجسمهٔ جانداربازیگرمرحوم عزت‌الله انتظامی
1346تله‌تئاتر خانه روشنیبازیگر و کارگردانعلی نصیریان
1345تله‌تئاتر مرد کوته‌فکربازیگر
1354تله‌تئاتر استعمال دخانیات ممنوعنویسندهمرحوم خسرو شجاع‌زاده
1363تله‌تئاتر سوزنبانانبازیگرداریوش مؤدبیان
1374تله‌تئاتر پرده عجایببازیگرداریوش مؤدبیان
1377تله‌تئاتر نیرنگ‌بازی‌های آقای اسکابنبازیگرداریوش مؤدبیان

علی نصیریان در تله تئاتر

علاوه بر فهرست مذکور علی نصیریان در حوزه تئاتر تا کنون نگارش آثار زیر را به عهده داشته است:

  • افعی طلایی
  • بلبل سرگشته
  • لونه شغال
  • بنگاه تئاترال
  • سیاه
  • رویا
  • نگار
  • سلطان و سیاه
  • آقای هالو
  • آدم خوابش می‌گیره

علی نصیریان در شبکه نمایش خانگی

در این بخش از مقاله بیوگرافی علی نصیریان به بررسی فعالیت‌های این هنرپیشه پیشکسوت کشورمان در حوزه نمایش خانگی م‌پردازیم. از نقش‌های مانداگار این بازیگر در شبکه نمایش خانگی می‌توان به بزرگ‌آقا دیوان‌سالار در فصل اول سریال شهرزاد کاری از حسن فتحی اشاره کرد. بازی درخشان و قدرتمند استاد نصیریان در این مجموعه نمایشی بسیار توجه مخاطبان را به خود معطوف کرد. در سریال شهرزاد بازیگرانی دیگری چون ترانه علیدوستی، شهاب حسینی، مصطفی زمانی،   پریناز ایزدیار، ابوالفضل پورعرب، دکتر مهدی سلطانی، محمود پاک‌نیت، هومن برق‌نورد، غزل شاکری، امیرحسین رستمی، مینا وحید، نسیم ادبی، رامین ناصرنصیر، فریبا متخصص، امیرحسین فتحی، سهیلا رضوی به ایفای نقش پرداختند.

علی نصیریان در شبکه نمایش خانگی

سالنام اثرکارگرداننقش
1393سریال شهرزادحسن فتحیبزرگ‌آقا دیوان‌سالار
1399برنامه همرفیقشهاب حسینیمهمان

جوایز و افتخارات علی نصیریان

استاد نصیریان به عنوان یکی از بازیگران پیشکسوت کشورمان تا کنون افتخارات زیادی بدست آورده و در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده است. در جدول زیر شما می‌توانید جوایز و افتخارات این هنرمند توانمند و اطلاعات مربوط به آن‌ها را مشاهده نمایید.

جوایز و افتخارات علی نصیریان

سالعنواننام جشنواره
1350برنده جایزه بهترین سناریو فیلم آقای هالوسومین جشنواره سینمایی سپاس
1365کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم شیر سنگیپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر
1367کانددید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم سال‌های خاکستر =هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر
1380نشان چهره ماندگار برندهفرهنگستان‌های چهارگانه ایران
1384برنده نشان درجه یک شخصیت‌های برجسته فرهنگی و هنرینشان دولتی از رئیس‌جمهور ایران
1395برنده تندیس حافظ بهترین بازیگر مرد درام برای سریال شهرزادجشن دنیای تصویر
1397برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم مسخره بازسی و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر
1398برنده تندیس شایستگی بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم مسخره بازانجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران
1401برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم بهار نارنجچهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر

شایعات و حواشی علی نصیریان

به‌ طور کلی امروزه چه در ایران یا جهان همواره بازیگران و چهره‌های مشهور همواره در معرض حواشی مختلفی خواه کذب یا درست قرار گرفته‌اند، که بازیگری بزرگی چون استاد علی نصیریان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

آشتی با مهرجویی

علی نصیریان در سال 1398 پس از سی و هشت سال، دوباره با زنده‌یاد داریوش مهرجویی برای فیلم لامینور همکاری کرد. البته مجاری قهر و آشنی این دو هنرمنده تنها خبری کذب بود و این ماجرا به خاطر عدم بازی نصیریان در فیلم اجاره نشینها ایجاد شد. در سال 1365 مهرجویی پیش از مرحوم انتظامی، نصیریان را برای فیلم اجاره نشینها انتخاب کرده بود. اما استاد نصیریان در آن زمان با ناصر تقوایی برای فیلم ناخدا خورشید قرارداد داشت که این امر موجب دلخوری مهرجویی شد.

آشتی با مهرجویی

بدون شک در این بخش از مقاله، مایلید تا با ابعاد پنهان در زندگی نامه علی نصیریان بیشتر آشنا شوید، پس در ادامه با ما همراه باشید.

نقش مش قاسم در سریال دایی‌جان ناپلئون

سریال دایی‌جان ناپلئون یکی از آثار بسیار موفق و پر مخاطب قبل از انقلاب است که در آن بازیگران بزرگی به ایفای نقش پرداختند. در ابتدا قرار بود عزت‌الله انتظامی نقش دایی جان و علی نصیریان نقش مش قاسم را بازی کنند. اما در قرارداد به خاطر عدم توافق برای دستمزد، تقوایی از همکاری با این دو بازیگر انصراف داد و مرحوم غلامحسین نقشینه و زنده‌یاد پرویز فنی زاده را برای این نقش‌ها انتخاب کرد.

علاوه بر موارد مذکور مرحوم محمدعلی کشاور توسط استاد نصیریان به گروه تئاتر ملی ملحق شد. جالب است بدانید که از نزدیکترین دوستان بازیگر استاد نصیریان می‌توان به مرحوم عزت‌الله انتظامی، داریوش مؤدبیان و فرهاد آئیش اشاره کرد.

آلبوم عکس های علی نصیریان

کلام آخر

استاد علی نصیریان از پیشکسوت‌ترین و بهترین بازیگران مرد ایرانی است که فعالیت هنری خود را از سن 16 سالگی در عرصه تئاتر آغاز نمود. وی پس از گذراندن دوره چهار ساله کارآموزی کارگاهی در گروه تئاتری زنده‌یاد شاهین سرکیسیان در عرصه نمایش مشغول به فعالیت شد. علی نصیریان تا کنون نقش‌هایی ماندگار از خود در آثار فاخر سینما، تئاتر و تلویزیون به یادگار گذاشته است.

امید است مقاله بیوگرافی علی نصیریان؛ اسطوره‌ای تکرار نشدنی از نسلی طلایی برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفا پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود را درباره این بازیگر پیشکسوت و دوست‌داشتنی با ما در سایت پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402