نکات مهم استفاده صحیح از هارد اکسترنال

استفاده صحیح از هارد اکسترنال
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

استفاده صحیح از هارد اکسترنال می‌تواند شما را از دست دردسر‌های زیادی برهاند و هم کیفیت سخت افزار شما را تضمین کند، هم اطلاعات ارزشمند شما را بدون آسیب دیدگی برای شما حفظ کند. در این مقاله از پلازا می‌خواهیم نکات مختلفی را در این خصوص با هم بررسی نماییم.

اگر سری به یک فروشگاه اینترنتی بزنیم و به قیمت‌های تجهیزات الکترونیکی و به طور خاص تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات، از فلش مموری‌ها گرفته تا External drives نگاهی بیندازیم، این موضوع را به شدت درک خواهیم کرد که باید همین هارد اکسترنالی که داریم را دو دستی بچسبیم و همه تلاش خود را برای جلوگیری از آسیب به آن به کار ببندیم. علاوه بر قیمت بالا و ارزش مادی همه ما اطلاعاتی را روی این هارد‌ها داریم که ارزشمند تر از خود آن هستند و در صورتی که مشکلی برای هارد پیش بیاید بخشی از خاطرات ما نیز، با آن به ابدیت خواهد پیست. همه این موارد می‌تواند دلیلی بر این باشد که ما به دنبال روش‌های استفاده صحیح از هارد اکسترنال برویم و ببینیم باید چه کار کنیم تا دستگاه ما سالم مانده و عمر بیشتری داشته باشد.

در این مقاله می‌خواهیم مهمترین نکات برای این موضوع را بررسی نماییم. اما باید قبل از اینکه در مورد این موضوع صحبت کنیم، کمی در مورد خود هارد اکسترنال و ساختاری که دارد و انواع مختلف آن صحبت کنیم تا بدانیم با چه دستگاهی طرفیم. در ادامه قبل از معرفی نکات استفاده صحیح از هارد اکسترنال در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

فهرست مطالب

ساختار هارد‌های اکسترنال

مطمئنا شما با این موضوع که هارد اکسترنال چیست و چطور کار می‌کند آشنایی دارید که به دنبال استفاده صحیح از هارد اکسترنال به این مقاله آمده اید، اما خیلی از دارندگان این هارد‌ها در مورد اینکه زیر این قاب خوش رنگ و لعاب هارد اکسترنال چه خبر است و چه اتفاقاتی در جریان است، اطلاعات چندانی ندارند. شاید فکر کنید که این موضوع چندان هم مهم نیست، اما باید گفت نوع هارد یکی از مهمترین مواردی است که باید در رفتار آتی ما با این دیوایس مورد توجه قرار گیرد.

عموما هارد‌های اکسترنال، از یک رسانه ذخیره سازی با اندازه ۲.۵ اینچی ساخته شده اند، که برای محافظت و زیبایی در یک قاب قرار گرفته است. برای کسانی که با هارد‌های ۲.۵ اینچی آشنایی ندارند باید این نکته را اضافه کنیم که این هاردها، همان هاردهای لپ تاپی هستند که در خیلی از سیستم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هارد‌هایی با ظرفیت‌های بیشتر از ۲ ترابایت نیز از همان هارد‌های سیستم‌های عادی استفاده می‌شود و قابی که روی آن قرار گرفته وظیفه‌هایی مانند مقاوم کردن، تبدیل ورودی هارد به درگاه USB و همینطور تامین برق هارد را بر عهده دارد.

ساختار هارد‌های اکسترنال

یکی از نکات مهم برای استفاده صحیح از هارد اکسترنال  دانستن نوع هارد و تکنولوژی ساخت آن است. در این هارد‌ها عمدتا از دو نوع رسانه ذخیره سازی استفاده می‌شود:

  • هارد‌های HDD: همان هارد‌های مغناطیسی بوده که از ساختار دیسک‌های فلزی گردان و یک هد که وظیفه نوشتن و خواندن اطلاعات را بر عهده دارد، استفاده می‌کند. در این هارد‌ها به دلیل وجود عامل متحرک در داخل هارد، مراقبت فیزیکی باید جدی تر گرفته شود.
  • هارد‌های SSD: این نوع از هارد‌ها برای ذخیره سازی اطلاعات از حافظه‌هایی مانند حافظه فلش استفاده می‌کنند که می‌تواند امن تر و بسیار سریعتر باشد، اما باید گفت که از نظر هزینه نیز در رنج قیمتی بالاتری قرار می‌گیرند و در کل استفاده از SSD برای هارد اکسترنال، چندان بهینه نیست.

ساده ترین راه برای اینکه تشخیص دهید هارد شما از کدام نوع است، گوش دادن به صدرای آن در زمان کارکردن است. در صورتی که هارد شما کاملا بی صدا باشد از نوع SSD و در صورتی که صدای ضعیفی مانند چرخش فن از آن به گوشی می‌رسد، به معنی وجود عامل متحرک در هارد، و HDD و بدن آن است. البته اگر جعبه محصول هم دم دست شما باشد، با خواندن اطلاعات روی آن می‌توانید متوجه این موضوع شوید! اگر به این موضوعات علاقه مندید مقاله راهنمای خرید هارد اکسترنال می تواند همه چیز را در این خصوص توضیح دهد.

به هر حال هارد اکسترنال ما از هر نوعی که باشد ما به این نیاز داریم که هوای آن را داشته باشیم و در کار کردن با آن نکات مختلفی را رعایت کنیم. در ادامه به نکات مربوط به استفاده صحیح از هارد اکسترنال خواهیم پرداخت.

نکات مهم در استفاده صحیح از هارد اکسترنال

در خیلی از مقالاتی که همین موضوع را دنبال می‌کنند می‌توانید لیست‌هایی بلند بالا را ببینید که هرکدام چندین مورد را در پشت سر هم لیست کرده و انسجامی در آنها وجود ندارد. اینجا ما قصد داریم نکات مربوط به استفاده صحیح از هارد اکسترنال که می‌توانند عمر دستگاه شما را به طور چشمگیری افزایش دهند را با یک دسته بندی منظم و مرتب ارائه دهیم. این کار به ما کمک می‌کند ارزیابی بهتری از عملکردی که داریم را داشته باشم و چیزی را از قلم نیندازیم. در دسته بندی ما سه بخش کلی وجود دارد که در ادامه با هم انها را بررسی می‌کنیم.

نکات مهم در استفاده صحیح از هارد اکسترنال

شرایط فیزیکی و نگهداری از هارد اکسترنال

یکی از مهمترین و اصلی ترین مواردی که در ر باید در نظر داشت این است که آیا شرایط فیزیکی که ما هارد را در آن نگهداری می‌کنیم درست است یا نه!؟ در این مورد موارد زیادی باید رعایت شود که مهمترین آنها از این قرارند:

کیف مناسب: استفاده از یک کیف ضربه گیر برای هارد ضروری است. کیف‌های مخصوص می‌توانند از ورود گرد و خاک به هارد، ضربه دیدن آن و همینطور میدان‌های مغناطیسی احتمالی که می‌تواند برای هارد مشکلاتی را ایجاد کنند، جلوگیری نمایند. در صورتی که هنوز کیفی را برای هارد خود نخریده اید، بهتر است از جعبه خود هارد برای آن استفاده نمایید و آن را بدون محافظ در کشو یا روی میز رها نکنید.

یک کابل مناسب داشته باشید: کابل هارد‌های اکسترنال علاوه بر انتقال اطلاعات وظیفه تامین برق برای این دستگاه را هم بر عهده دارند. در صورتی خرابی کابل‌ها اتفاقاتی بدی برای هارد شما خواهد افتاد و حتی ممکن است به دلیل نرسیدن جریان برق کافی هارد شما بسوزد. بهترین کابل همان کابلی است که همراه هارد عرضه می‌شود، اما در صورتی که کابل شما به هر دلیلی به مشکل خورد باید سریعا با کابلی مناسب جایگزین شود.

هارد را از رطوبت دور نگه دارید: هر چند کیفی که در مورد آن صحبت کردیم می‌تواند این کارها را برای شما انجام دهد، اما در صورتی که در مناطقی مرطوب مانند کنار دریا زندگی می‌کنید، بهتر است از جایی که رطوبت کمتری دارد برای هارد خود استفاده نمایید. می‌توانید این کار را با قرار دادن پد‌های جاذب رطوبت در جعبه یا کیف هارد انجام دهید.

شرایط فیزیکی و نگهداری از هارد اکسترنال

بررسی شرایط هارد در زمان کارکرد

یکی دیگر از موارد مربوط به استفاده صحیح از هارد اکسترنال نکاتی است که باید در زمان استفاده به آن توجه کنید، این نکات هم می‌تواند فیزیکی و هم نرم افزاری باشد، اما تا زمانی که هارد خود را به سیستم متصل نکنید کارایی ندارند و در زمان استفاده معنی می‌یابند. مهمترین مواردی که در این دسته قرار می‌گیرند از این قرارند:

از پورت‌های اصلی استفاده کنید: در استفاده صحیح از هارد اکسترنال لازم است که هارد خود را به پورت‌های صالی وصل کنید و از استفاده از هاب‌های USB و مواردی از این دست خودداری کنید. البته باید در نظر داشت وقتی هارد را به لپتاپ متصل می‌کنید، همه USB‌ها می‌توانند این کیفیت را به شما بدهند، اما استفاده از پورت‌هایی مانند پورت‌های روی کیبورد، کول پد و یا پورت‌های جلوی کیس‌ها می‌تواند کمی دردسر ساز شود. در واقع این پورت‌ها نمی‌توانند برق مورد نیاز برای هارد اکسترنال را تامین کنند.

هارد را در زمان استفاده تکان ندهید: وقتی هارد خود را به سیستم متصل کرده اید، جابجایی آن به هیچ عنوان کار درستی نخواهد بود. مخصوصا جابجایی به صورت مورب و نگه داشتن آن در حالت عمودی. البته این موضوع برای هارد‌های SSD مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند اما می‌تواند خسارات خیلی بدی به هارد‌های HDD بزند.

موبایل خود را دور نگه دارید: یکی دیگر از مواردی که در استفاده صحیح از هارد اکسترنال باید رعایت شود این است که در زمان کارکرد هارد باید تبلت ها، موبایل‌ها و سایر دستگاه‌هایی که میدان مغناطیسی دارند از آن فاصله داشته باشند. نویزی که این دستگاه‌ها می‌توانند روی هارد بیندازند، برای سلامت دستگاه شما مخرب خواهد بود.

بررسی شرایط هارد در زمان کارکرد

سیستم را وقتی هارد به آن متصل است روشن نکنید: دقت داشته باشید شما نباید سیستم خود را زمانی که هارد به آن متصل است خاموش و روشن کنید، بهترین برخورد در استفاده صحیح از هارد اکسترنال این است که ابتدا هارد را به روش‌های امن جدا کرده و سیستم را خاموش کنید، همینطور قبل از روشن کردن سیستم هارد را از آن جدا کرده و این کار را انجام دهد. در زمان روشن و خاموش شدن، در خیلی از سیستم‌ها جریان برق کنترل نشده و زیادی روی پورت‌های USB وجود دارد.

هارد را به دستگاه DVR و تلویزیون وصل نکنید: دقت داشته باشید هارد اکسترنال یک فضای ذخیره سازی اضافی و مجزا است و نباید با آن مانند حافظه‌های همراه رفتار کنید و کاری که از یک فلش مموری می‌کشید را از آن بگیرید! اتصال هارد به دستگاه‌هایی به جز کامپیوتر‌ها همیشه مشکل ساز بوده است و وقتی این مشکلات به وجود بیاید در بهترین حالت بر اثر تداخل‌های نرم افزاری شما اطلاعات خود را از دست می‌دهید. در مواقعی حتی آسیب‌های جدی به هارد هم مشاهده شده است.

از داغ شدن زیاد هارد جلوگیری کنید: افزایش دما یکی از اتفاقاتی است که در خیلی از سیستم‌های کامپیوتری رخ می‌دهد. این موضوع در حد و اندازه معقول طبیعی است اما بالا رفتن دما می‌تواند منجر به بروز خرابی‌های جبران ناپذیری شود. در مورد خود سیستم‌ها باید گفت که فن‌ها می‌توانند آن را خنک کنند، اما در هارد اکسترنال از این امکانات لاکچری خبری نیست و اگر هارد شما بیش از اندازه داغ شود کار آن تمام خواهد بود! پس بهتر است در صورتی که حس کردید دمای هارد شما در حال بالارفتن است آن را از سیستم جدا کرده و کمی به آن استراحت دهید.

از داغ شدن زیاد هارد جلوگیری کنید

موارد مهم نرم افزاری در استفاده صحیح از هارد اکسترنال

تا اینجای کار نکاتی را برای بهبود شرایط فیزیکی و کارکرد هارد بررسی کردیم، اما از نظر نرم افزاری هم اقداماتی وجود دارد که می‌تواند در استفاده صحیح از هارد اکسترنال مهم باشد. این اقدامات هم می‌تواند روی تجربه کاربری ای که هارد در اختیار شما قرار می‌دهد مفید باشند و هم عمر آن را زیاد کند. کارهایی که باید در این خصوص انجام گیرد ان موراد هستند:

از فرمت NTFS به جای FAT32 استفاده کنید: خیلی از افراد برای فلش‌های خود فت ۳۲ را مناسب تر می‌دانند و از آن استفاده می‌کنند و همین رفتار را هم با هارد اکسترنال خود دارند. در این خصوص باید گفت که بهترین فرمت برای فضاهای ذخیره سازی بزرگتر از ۱۲۸ گیگابایت، NTFS می‌باشد. فایل سیستم NTFS می‌تواند علاوه بر مدیریت بهینه امکاناتی مانند سرعت بالاتر، فضای پرتی کمتر روی دیسک و روانتر شدن کارکرد آن را هم برای شما تضمین کند.

فایل‌های اضافی را از روی هارد حذف کنید: در استفاده صحیح از هارد اکسترنال نباید با هارد مانند هارد‌های سیستم رفتار کرد و هر فایلی را روی آن نگه داشت. در صورتی که شما فایل‌هایی زائد دارید که به آنها نیازی ندارید، بهتر است آنها را از روی هارد خود پاک کرده و هارد را خلوت کنید. با این کار هارد شما روانتر کار خواهد کرد.

موارد مهم نرم افزاری در استفاده صحیح از هارد اکسترنال

از برنامه‌های امنیتی استفاده کنید: خیلی از هارد‌های معروف مانند Western Digital یا ADATA برنامه‌های امنیتی خاصی را در اختیار شما قرار می‌دهند که می‌توانید از آنها برای محرمانگی اطلاعات استفاده کنید. بهتر است حتما این برنامه‌ها را فعال کرده و یا در صورتی که از این برنامه‌ها برای شما ارائه نشده است، می‌توانید خودتان نسبت به نصب این برنامه‌ها اقدام کنید. این کار محرمانگی داده‌های شما را تضمین می‌کند. معروف ترین برنامه‌هایی که در این خصوص قرار دارند، این موارد هستند:

  • برنامه BitLocker
  • برنامه امنیتی StorageCrypt
  • برنامه KakaSoft USB Security
  • نرم افزار مدیریت پسورد Bitwarden

از برنامه Clean Up Utility کمک بگیرید: بعد از مدتی از استفاده، هارد شما داده‌ها را به صورت تکه پاره ذخیره کرده و حتی اگر فضای خالی زیادی هم داشته باشد، جستجو در این فضا برای آن سخت شده و فشار کاری روی آن زیاید می‌شود. برنامه Clean Up Utility یکی از برنامه‌های قدیمی روی ویندوز است که می‌تواند این مشکل را حل کرده و اوضاع هارد شما را سر و سامان بدهد. البته در صورتی که از هارد‌های SSD استفاده می‌کنید بهتر است زیاد از این برنامه استفاده نکنید.

پارتیشن بندی اصولی: مدیریت پارتیشن بندی هارد نیز یکی دیگر از گزینه هایی است که باید در استفاده صحیح از هارد اکسترنال مورد توجه قرار بگیرد. این کار به شما کمک می‌کند بازدهی بهتر و سریعتری را از هارد خود بگیرید. اگر سری به مقاله راهنمای خرید هارد اکسترنال بزنید، می‌توانید به آموزش کامل انجام این کار دسترسی داشته باشید.

پارتیشن بندی اصولی هارد اکسترنال

نتیجه گیری

چگونگی استفاده صحیح از هارد اکسترنال یکی از مواردی است که می‌تواند ذهن هر کسی را به خود مشغول کند. نحوه استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی تاثیر زیادی در طول عمر و سالم ماندن آنها دارند و باید نکات ریز و درشت زیادی را برای آنها بررسی کنیم. در این مقاله این موارد را برای هارد اکسترنال بررسی کردیم و دیدیم که هم جنبه‌های فیزیکی و هم نرم افزاری می‌توانند در عمر این دستگاه اثر بگذارند. به طور کلی در صورتی که هارد خود را از نظر فیزیکی درست نگه دارید، و در زمان کارکرد نیز با آن مانند یک قطعه حساس برخورد کنید و زیاد سر به سرش نگذارید، نیمی از راه را رفته اید. در صورتی که نکته ای به ذهن شما می‌رسد که در اینجا از قلم افتاده است، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402