فهرست بهترین خودروهای برقی در بازار ایران

بهترین خودرو برقی در ایران
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بهترین خودرو برقی در ایران چیست؟ این سوالی است که برای خیلی از علاقه مندان به بازار خودرو پیش می‌آید و در این مقاله از پلازا قرار است آن را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم.

در یکی از روز‌های ماه آگوست سال 1888 برای اولین چیزی در خیابان‌ها حرکت می‌کرد که خیلی از مردم هیچ توضیحی برای آنچه می‌دیدند نداشتند. یک زن و دو پسر بچه سوار بر گاری سه چرخ که بدون اینکه هیچ اسبی جلوی آن باشد به راحتی حرکت می‌کردند. برتا بنز و دو پسر خود آنروز سوار بر اولین خودرو جهان شده بودند. دستاوردی که شاید در روز‌های اول خیلی‌ها آن را بیهوده می‌دانستند، اما رفته رفته دنیای ما را شکل داد. اکنون خودرو‌های الکتریکی در مرز تکنولوژی قرار دارند و می‌توان گفت که سرانجام تمامی تلاش‌های خودرو سازان در این 140 سال بوده اند. این خودرو‌ها خود را به سرعت در بازارهای جهانی جا انداخته و در ایران نیز مدل‌های خوبی از آنها وجود دارد. پیدا کردن بهترین خودرو برقی در ایران کاری است که ما در این مقاله قصد انجام آن را داریم.

قبل از اینکه بخواهیم بهترین خودرو برقی در ایران را معرفی کنیم و به صورت فهرست وار گزینه‌هایی که می‌توانند در هر زمینه ای بهترین باشند را بررسی کنیم. لازم است کمی در مورد Electric Cars و انواعی که دارند صحبت کنیم.

فهرست مطالب

خودروی برقی و هیبریدی چه هستند؟

چند وقتی هست که در خیابان‌ها خودروهایی را می‌بینیم که با عنوان خودرو‌های برقی، الکتریکی و همینطور هیبریدی معرفی می‌شوند. در این بخش از مقاله قصد داریم هر یک از این اصطلاحات را توضیح دهیم، تا بتوانیم وقتی به معرفی بهترین خودرو برقی در ایران می‌پردازیم، درکی مشترک از انجه در مورد آن صحبت می‌کنیم را داشته باشیم. در این خصوص باید گفت خودرو‌های برقی به تمامی خودروهایی گفته می‌شود، که به جای سوخت‌های فسیلی می‌توانند از انرژی الکتریکی برای حرکت کردن استفاده کنند.

به طور کملی باید گفت خودرو‌های برقی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • خودرو‌های تمام الکتریکی
  • خودرو‌های هیبریدی

در خودرو‌های الکتریکی، الکتریسیته تنها تامین کننده نیروی محرکه برای یک خودرو خواهد بود. به این صورت که این خودرو‌ها تنها از موتور‌های الکتریکی استفاده می‌کنند و به طور کلی موتور‌های سوخت فسیلی و بنزینی از آنها حذف شده است. در واقع می‌تواند گفت اصلی ترین تصویری که می‌توان از یک خودروی برقی داشت هم همین است. اما به دلیل ضعف تکنولوژی فعلی ما برای اینکه خودروهایی با مزایای خودروهای بنزینی داشته باشیم که تنها با الکتریسیته کار کند و البته مواردی مانند آماده نبودن زیرساخت ها، خودروسازان را مجبور می‌کند علاوه بر موتورهای الکتریکی، موتورهایی را به کار بگیرند که با بنزین هم کار کنند. به این خودرو‌ها خودروی هیبریدی گفته می‌شود!

پس خودرو‌های هیبریدی، خودروهایی هستند که هم با انرژی الکتریکی و هم با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند. در این مورد باید گفت در فهرست بهترین خودرو برقی در ایران خیلی از مواردی که به چشم می‌خورند خودرو‌های هیبریدی هستند. این موضوع هم برای خودرو‌های وارداتی و هم خودروهایی که برای ساخت آنها در داخل کشور تلاش شده است، صادق می‌باشد. در ادامه با هم کاندیداهای بهترین خودرو برقی در ایران را خواهیم شناخت و کمی هم در مورد خودروهای برقی نافرجام ایرانی صحبت خواهیم کرد.

فهرست بهترین خودرو برقی در ایران

خودرو‌های برقی مزیت‌های بسیار زیادی دارند و می‌توانند شما را از شر صف‌های طولانی پمپ بنزین راحت کنند و برای آلودگی هوا که این روز‌ها به عنوان یک معضل بزرگ با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم نیز، یک راهکار خوب تلقی می‌شود. علاوه بر آن هزینه جابجایی با این خودرو‌ها بسیار پایین تر تمام خواهد شد. البته باید گفت تمامی خودروهایی که با برق کار می‌کنند نمی‌توانند این ویژگی‌ها را به صورت تمام و کمال در اختیار شما قرار دهند. همین موضوع باعث می‌شود که سوالاتی مانند اینکه بهترین خودرو برقی در ایران کدام است، مطرح شود.

در صورتی که بخواهیم فهرستی از کاندیداهای بهترین خودرو برقی در ایران را ارائه دهیم، جریان از این قرار خواهد بود:

1. بهترین خودرو برقی در ایران: تویوتا کمری هیبریدی

بهترین خودرو برقی در ایران: تویوتا کمری هیبریدی

در مورد تویوتا کمری هیبریدی باید گفت که با یک خودروی فول آپشن با امکانات ویژه طرف هستیم که می‌توان آن را بهترین گزینه برای خودرو‌های برقی در داخل ایران معرفی کرد. تویوتا خودرو ساز حرفه ای ژاپنی است که تولیدات آن در سراسر جهان به عنوان ماشین‌های کم مصرف، با کیفیت، با دو.ام و البته ارزان تلقی می‌شود. هر چند خودرویی مانند کمری هیبریدی با توجه به امکاناتی که دارد خیلی هم ارزان نیست و در موارد بعدی گزینه‌های اقتصادی برقی دیگری را از تویوتا خواهیم دید.

این خودرو در بازار ایران با دو تیپ SE که ارزان ترین تیپ و XLE که تپ فول آپشن آن است موجود است و خرید و فروش می‌شود. این خودرو ویژگی‌های خوب زیاد دارد اما می‌توان شتاب بالای آن را به عنوان مزیت ویژه آن نسبت به سایر گزینه‌هایی که ادعای بهترین خودرو برقی در ایران را دارند، معرفی کرد. این خودرو هیبرید با یک موتور 4 سیلندر ارائه می‌شود و 200 اسب بخار قدرت دارد. ماکزیمم سرعت این ماشین نیز 195 کیلومتر بر ساعت می‌باشد. اینکه شما روی حالت الکتریکی قرار داشته باشید یا حالت بنزینی در این ماشین دست راننده نیست و این ECU است که در این مورد تصمیم می‌گیرد.

2. بهترین خودرو الکتریکی: هیوندای سوناتا هیبریدی

بهترین خودرو الکتریکی: هیوندا سوناتا هیبریدی

هرچند این خودرو از نظر بازدهی و شتاب در رده بعد از کمری هیبریدی قرار می‌گیرد، اما یک ویژگی مهم نسبت به آن دارد. هیوندای سوناتا هیبریدی می‌تواند به صورت تمام الکتریکی و بدون اینکه موتور بنزینی روشن باشد هم مورد استفاده قرار بگیرد. این خودرو که برای اولین بار در سال 2018 ارائه شده است و هنوز بعد از گذشت 5 سال یکی از بهترین‌های بازار ایران است، دارای یک موتور 2 لیتری با 200 اسب بخار و یک موتور الکتریکی 51 اسب بخار است.

شتاب 0 تا 100 در این خودرو 9.3 ثانیه است و می‌تواند با حداکثر سرعت 192 کیلومتر در ساعت حرکت کند. از این خودرو هم تیپ‌های مختلفی در بازار وجود دارد که آپشن‌های آنها با هم متفاوت بوده و تیپ 3 آن به عنوان تکمیل ترین خودرو در میان سایر مدل‌ها شناخته می‌شود.

3. بهترین شاسی بلند برقی در ایران: میتسوبیشی اوتلندر

بهترین شاسی بلند برقی در ایران: میتسوبیشی اوتلندر

در صورتی که به ماشین‌های آفرود و SUV علاقه دارید، این شاسی بلند الکتریکی می‌تواند بهترین گزینه این لست برای شما باشد. میتسوبیشی اوتلندر یکی از خودرو‌های دو محوره الکتریکی است که علاوه بر موتور بنزینی دو موتور الکتریکی مجزا را برای هر کدام از محور‌های خود دارد. شما می‌توانید از این خودرو هم بهص روت تمام الکتریکی و هم به صورت هیبریدی استفاده کنید. در صورتی که از طرفداران آفرود هستید باید گفت که دیفرانسیل‌های این خودرو می‌توانند سه حالت اکو، نرمال و همینطور قفل شده را به شما ارائه دهند این خودرو در هر جایی می‌تواند عملکرد ایده آلی در اختیار شما قرار دهد.

مورد دیگر این است که این خودرو بعد از خالی شدن باتری‌ها بدون نیاز به توقف می‌تواند باتری‌های خود را در حرکت شارژ کند. این ماشین می‌تواند با توجه به کیفیت ساخت عالی، فضای کابین بزرگ و راحت، امکانات رفاهی خوب و همینطور استفاده بهینه از موتورهای الکتریکی، حتی در صدر این فهرست هم جای بگیرد.

4. بهترین خودرو برقی اقتصادی در ایران: تویوتا پریوس

بهترین خودرو برقی اقتصادی در ایران: تویوتا پریوس

اگر به خاطر داشته باشید زمانی که اولین تویوتای این لیست را معرفی کردیم، در مورد ارزان بودن ماشین‌های تویوتا صحبت کردیم و گفتیم که مدل‌های اقتصادی تویوتا را معرفی خواهیم کرد. اینجا همان بخش است و قصد داریم ارزان ترین و البته پرفروش ترین خودروی الکتریکی جهان یعنی تویوتای پریوس را با هم بررسی کنیم. این خودرو در بازار‌های جهانی بخصوص در آمریکا رکورد‌های خوبی از خود به جا گذاشت و به بازار خود رو شوک‌های مختلفی وارد کرد. نسل سوم این خودرو را می‌توان در بازار ایران هم پیدا کرد.

این خودرو می‌تواند سرعت صفر تا صد را در 10 ثانیه برای شما پر کند و علاوه بر موتور الکتریکی، یک موتور قدرتمند 4 سیلندر را نیز دارد که در عین حال بسیار کم مصرف بوده و تنها به 3.3 لیتر برای طی کردن مسافت 100 کیلومتر نیاز دارد. در صورتی که به دنبال مهاجرت از خودرو‌های بنزینی به خودرو‌های هیبریدی و الکتریکی هستید، تویوتا پریوس هر چند تجربه ای خارق العاده نیست، اما می‌تواند خوب و دلچسب باشد.

5. سریعترین خودرو برقی در ایران: کیا اپتیما هیبرید

سریعترین خودرو برقی در ایران: کیا اپتیما هیبرید

کیا اپتیما یکی از خودروهایی است که قطعا آن را در خیابان‌ها دیده اید، در مورد ورژن الکتریکی آن باید گفت که از نظر ظاهری تا حدودی به همین خودرو شباهت دارد اما یک فیس لیست کامل در سپر، جلو، سپر عقب، چراغ‌ها و همینطور جلو شبکه خودرو اتفاق افتاده است تا آن را بیشتر به طرح فضایی خودرو‌های هیبریدی نزدیک کند. این خودرو نیز مانند خیلی از خودرو‌های هیبریدی با یک موتور 4 سیلندر عرضه شده است و شتاب صفر تا صد آن 9 ثانیه می‌باشد. ویژگی اصلی این خودرو که آن را از بقیه متمایز می‌کند ماکزیمم سرعت آن است که 250 کیلومتر در ساعت می‌باشد.

گیربکس شش دنده پیشرفته این خودرو که از فناوری شیفت لاک استفاده می‌کند، در رسیدن به این سرعت نقش مهمی دارد. همینطور فناوری AutoCharge به این خودرو کمکی می‌کند زمانی که در حال حرکت با موتور بنزینی است، باتری خود را هم شارژ کند. این خودرو که برای اولین بار توسط اطلس خودرو و در سال 98 وارد بازار ایران شد از نظر آپشن‌ها یک خودروی خوب و تکمیل به حساب می‌آید که از هم رده‌های خوب بهتر عمل کرده است.

6. اولین خودروی برقی ایران: لکسوس CT200h

اولین خودروی برقی ایران: لکسوس CT200h

لکسوس‌ها از آن خودروهایی هستند که توجه زیادی را به خود جلب می‌کنند و همیشه در ایران اسم و رسم خوبی داشته اند. هرچند در مورد این مدل باید گفت که چندان موفقیتی را بدست نیاورد و مشکلاتی را در بازار داشت. این خودرو اولین خودرویی بود که به عنوان یک خودروی هیبریدی وارد بازار ایران شد. قطعات این خودرو کمیاب بوده و هزینه تعمیر بالای آن باعث شد خیلی از افراد تجربه خوبی را از خودرو‌های هیبریدی نگیرند. البته به مرور زمان این مشکلات رفع شده و می‌توان گفت این لکسوس این قابلیت که بتواند در فهرست بهترین خودرو برقی در ایران قرار بگیرد را دارد.

در این خودرو یک موتور 4 سیلندر 2 لیتری قرار دارد که شتاب 10.3 ثانیه ای را برای رسیدن از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را برای این خودرو فراهم می‌کند و به کمک موتور‌های الکتریکی مصرف آن را تا 4.1 لیتر برای آصد کیلومتر پایین می‌آورد. علاوه بر این مزیت‌ها این خودرو با کوله باری از آپشن‌ها مانند دوربین‌های گشت و جلو، کیسه هوا، نمایشگر 8 اینچی، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع، تنظیمات ده حالته برای صندلی و مواردی از این دست منتشر شد که در نوبه خود کم نظیر است.

7. بهترین کراس اوور برقی در ایران: تویوتا C-HR

بهترین کراس اوور برقی در ایران: تویوتا C-HR

تویوتای دیگری که در این فهرست می‌توانیم به سراغ آن برویم تویوتا C-HR است که در واقع یک خودروی کراس اوور الکتریکی است. در این خودرو دو موتور بنزینی و هیبریدی وجود دارد. موتور هیبریدی ان دقیقا مانند موتور تویوتا پریوس است و هیچ تفاوتی با آن ندارد. موتور بنزینی هم یک موتور 1.2 لیتری توربوشارژ است و این دو موتور در مجموع 122 اسب بخار قدرت در اختیار این خودرو قرار می‌دهند.

در مورد این خودرو باید گفت که تغییرات ظاهری پررنگ در خودروهای الکتریکی، بیشتر دیده می‌شود و طراحی خاص آن، به خصوص پشت ماشین، چیزی است که می‌توانند در نگاه اول به چشم بینندگان بیاید. این خودرو با سنسور‌هایی پیشرفته و اپشن‌های مختلفی به بازار عرضه شده است و می‌تواند به عنوان یکی از بهترین‌ها شناخته شود.

8. جدیدترین خودرو برقی در ایران: لاماری ایما HEV

جدیدترین خودرو برقی در ایران: لاماری ایما HEV

لاماری یکی دیگر از خودرو‌هایی است که به تازگی در ایران مونتاژ می‌شود و می‌توان به نسبت سایر خودرو‌های این لیست آن را یک خودروی جدید دانست. این خودرو در واقع خودرویی چینی است که توسط پارس موتور به بازار ایران عرضه می‌شود. در این خودرو، یک موتور 1.5 لیتری بنزینی توربو و یک موتور الکتریکی وجود دارد که می‌توانند در مجموع 174 است بخار نیرو برای لاماری ایما HEV تولید کنند. این خودروی دو محوره در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می‌کند.

در کل باید گفت این خودروی کراس اوور یک خودروی راحت و شیک است که طراحی آن تا حدودی از لامبورگینی کپی برداری شده است و حتی فیس لیفت لامبورگینی آن نیز در بازار چین عرضه شده است. امکانات رفاهی مختلف این اتومبیل مانند صندلی ده حالته، گرمکن و سرد کن دار، سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی و… آن را در زمره بهترین‌ها قرار داده است.

9. بهترین خودرو تمام برقی: آریزو 5 EV

بهترین خودرو تمام برقی: آریزو 5

خودروهای چری چند سالی هستند که در بازار ایران وجود دارند و آریزو 5 EV هم یکی از همین خودروها می‌باشد. در این خصوص باید گفت این خودرو تمام الکتریکی یکی از مدل‌های پرفروش این خودروساز بوده و ویژگی‌های خوبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در زیر کاپوت آریزو 5 موتور تمام الکتریکی قرار گرفته است که در مجموع می‌تواند 120 اسب بخار نیرو را برای ما تامین کند. همینطور باتری‌های لیتیوم یونی این خودرو می‌توانند با یک بار شارژ کامل مصافت 400 کیلومتر را طی کنند.(به ادعای سازنده)

در کل می‌توان گفت که آریزو یکی از خودروهای برقی خوب به شمار می‌رود که هم از نظر اقتصادی هزینه زیادی روی دست شما نخواهد گذاشت و هم ویژگی‌های خوبی را در اختیار کرابران قرار می‌دهد و از نظر آپشن‌هایی که دارد یک گزینه ایده‌آل است.

خودرو‌های برقی ساخت ایران کجا هستند؟

همانطور که دیدیم در فهرستی که برای بهترین خودرو برقی در ایران ذکر شد، هیچ اثری از خودرو‌های ایرانی نیست و همه آنها خودروی‌های آسیای شرقی هستند. در این مورد باید گفت که در ایران تلاش‌هایی برای ساخت خودرو‌های هیبریدی و برقی انجام گرفته است، اما این خودرو‌ها موفق نبوده و یا با بی مهری مسئولین مواجه شده اند. مهمترین تلاش‌هایی که به تولید خودرو‌های برقی انجامید، این موارد هستند:

خودروی برقی آریانا 729: اولین خودروی تمام برقی تولید ایران که توانست تا سرعت 120 کیلومتر در ساعت هم برسد، این خودرو که در مدت 15 دقیقه برای 6 الی 8 ساعت روشن بودن شارژ می‌شد، هیچ گاه مورد توجه مسئولین قرار نگرفت.

خودروی قاصدک نصیر: این خودرو 2 نفره و کوچک از دانشگاه خواجه نصیر بیرون آمد. سرعت آن تا 90 کیلومتر بر ساعت می‌رسید. این خودرو که بیشتر قطعات آن مربوط به پراید است هم مورد توجه قرار نگرفت.

پراید البرز EV: این خودرو توسط دانشجویان دانشگاه آزاد کرج عرضه شد و در واقع یک پراید با موتوری هیبرید و 14 باتری اسیدی در صندوق عقب آن بود. بهینه سازی‌های انجام گرفته روی این پراید هیچگاه برای خودروساز تولید کننده آن جالب نبود.

خودروی الکتریکی کوادرا QI: این خودرو که می‌توانست به نوعی یک اسکوتر باشد، یک خودروی جمع و جور و کوچک 23 نفره با ظاهری مدرن بود که در دانشگاه آزاد قزوین ساخته شد. این خودرو که با 3 ساعت شارژ 200 کیلومتر را طی می‌کرد هم به سرنوشت سایر خودرو‌های این فهرست دچار شد.

خودرو‌های هیبریدی ایران خودرو: ایران خودرو نسخه‌های هیبریدی از خودرو‌های دنا پلاس، رانا و تارا را به نمایش گذاشته است، اما این خودرو‌ها هنوز در فاز تحقیقات قرار دارند و به نظر نمی‌رسد که این خودرو ساز برای ارائه آنها حدی باشد و عملا بخواهد کاری در این خصوص انجام دهد.

اسکای ول: خودروی اسکای ول محصولی مشترک بین خودروسازان داخلی و دانگ فنگ است که هنوز به بازار عرضه نشده‌است. به نظر می‌رسد در بین پروژه‌های داخلی این مورد بیشتر از بقیه جدی باشد. در صورتی که این خودرو در بازار ایران عرضه شود، یکی از گزینه‌هایی خواهد بود که توانایی بدست آوردن جایگاه در این لیست را دارد.

نتیجه گیری

خودروهای برقی و هیبریدی نسل جدیدی از خودرو‌ها هستند که برای بقای بشر لازم است رفته رفته باید جایگزین خودروهایی با سوخت‌های فسیلی شوند. اینکه بهترین خودرو برقی در ایران کدام استف موضوعی بود که در این مقاله در مورد آن صحبت کردیم و دیدیم که اکنون در بازار ایران چه خودرو‌های الکتریکی در اوج هستند. در این مورد باید گفت تویوتا کمری هیبرید، هیوندا سوناتا هیبرید و میتسوبیشی اوتلندر بهترین گزینه‌هایی هستند که وجود دارند. در صورتی که سوال و یا نظری در مورد این خودرو‌ها داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402