آشنایی با پردازنده های اینتل Core Ultra

پردازنده اینتل Core Ultra
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بدون شک اینتل بزرگ‌ترین تولیدکننده پردازنده در سراسر جهان، به حساب می‌آید که احتمالاً شما نیز بارها نام آن را شنیده‌اید. حال این غول بزرگ تکنولوژی محصول جدید خود یعنی نسل ۱۴ پردازنده‌های خود را به بازار معرفی کرده است که آن را با نام Core Ultra می‌شناسیم.

این محصول تازه به بازار معرفی شده و به‌احتمال زیاد شما نیز اطلاعات تکمیلی در این ‌رابطه ندارید. به همین دلیل ما قصد داریم در این مقاله بیشتر درباره پردازنده اینتل Core Ultra صحبت کنیم؛ پس بهتر است که در ادامه با این مقاله همراه پلازا باشید.

فهرست مطالب

پردازنده‌های اینتل Core Ultra چه مشخصاتی دارند؟

چند وقتی است که اینتل نسل ۱۴ پردازنده‌های خود را معرفی کرده است که این نسل Meteor Lake نامگذاری شده است. اینتل ادعا می کند که نسل جدید پردازنده‌های آن قدرت بسیار زیادی دارد و می‌تواند با کمترین میزان انرژی بالاترین کارایی را در اختیار شما قرار دهد. اینتل در یک اقدامی جالب کلمه i را از نام‌گذاری محصولات خود حذف کرد و حال دیگر شاهد تولید محصولاتی همچون Core i9 نیستیم. پردازنده‌های جدید اینتل با دو نام Core و Core Ultra شناخته شده و به فروش خواهند رفت که جالب به نظر می‌رسد.

در حال حاضر پردازنده اینتل Core Ultra با استفاده از فناوری اینتل ۴ ساخته شده است و به قول معروف ۷ نانو متری است. همین موضوع باعث شده است تا پردازنده‌های جدید اینتل بهترین گزینه برای لب تاپ‌هایی باشند که لبه‌های بسیار نازکی دارند و قطر کار برای آن‌ها مهم است.

انواع پردازنده های Core Ultra

ادعای سنگین اینتل درباره Core Ultra

در حال حاضر اینتل درباره پردازنده اینتل Core Ultra ادعاهایی انجام داده است که نظر خیلی از افراد فعال در این حوزه را جلب کرده است. به ‌طور کلی این ادعا کمی سنگین بوده و بهتر است که اینتل هرچه سریع‌تر با فاش کردن اطلاعات مختلف این ادعا خود را تأیید کند.

بر اساس جدیدترین اخبار، اینتل معتقد است که پردازنده جدید خود یعنی Core ultra این قابلیت را دارد که ۷۹ درصد کمتر از پردازنده AMD Ryzen 7840U انرژی مصرف کند. که این موضوع بسیار پر اهمیت بوده و در صورت اثبات آن بازار دست اینتل خواهد بود. علاوه‌بر آن یکی دیگر از ادعاهای کمپانی اینتل این است که پردازنده‌های نسل ۱۴ این کمپانی می‌توانند تا ۱۱ درصد سریع‌تر از پردازنده‌های دیگر موجود در بازار اطلاعات را پردازش کنند و عملکرد سریع‌تری دارند و می‌توانند سیستم‌های شما را سریع‌تر کنند.

اینتل ادعا دارد وقتی که سیستم ‌عامل هیچ پردازشی نداشته باشد و بدون استفاده بماند پردازنده اینتل Core Ultra کمترین میزان مصرف انرژی را خواهد داشت که این موضوع بسیار خیره‌ کننده است. علاوه‌بر آن فرکانس پردازنده‌های جدید نیز به ۵.۱ گیگاهرتز رسیده است.

تفاوت پردازنده‌های Core Ultra و Core اینتل

البته که اینتل نام پردازنده اینتل Core Ultra را برای زیبایی نگذاشته است و این دو مدل تفاوت‌های مختلفی نیز با هم دارند. بدون شک درصورتی‌که تفاوتی بین این دو مدل نبود نام‌گذاری‌های متفاوت آن‌ها بی‌معنی می‌شد. در ادامه همراه باشید تا با تفاوت‌های این دو بیشتر آشنا شویم.

تفاوت پردازنده‌های Core Ultra و Core اینتل

عملکرد گرافیکی بهبود یافته

نسل جدید پردازنده‌های اینتل یعنی پردازنده اینتل Core Ultra تغییرات مختلفی را تجربه کرده است. حال در تراشه‌های Meteor Lake شاهد تغییرات مختلفی در بخش پردازنده‌های گرافیکی هستیم که موجب شده است فعالیت آن‌ها نسبت به قبل تقویت شود و عملکرد بهتری از خود نشان دهد.

اینتل سعی کرده تا در نسل جدید پردازنده‌های خود از پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه استفاده کند که این بسیار فوق‌العاده است. حال موجب شده تا پردازنده‌های Core Ultra در بخش پردازش‌های گرافیکی تا دوبرابر سریع‌تر از پردازنده‌های Core معمولی کمپانی اینتل باشند.

واحد پردازش عصبی یا NPU

باید اشاره کرد که نسل ۱۴ پردازنده‌های اینتل حال شاهد NPU یا واحد پردازش عصبی هستند که بسیار کاربردی بوده و می‌تواند به شما عزیزان در انجام کارهای روزمره کمک کند. این در حالی است که پردازنده‌های Core از این قابلیت برخوردار نیستند و یک قابلیت جدید است.

واحد پردازش عصبی موجب شده است تا شما بتوانید از سیستم خود برای انجام فعالیت‌های هوش مصنوعی مختلف استفاده نمایید. حال به لطف این قابلیت شما به‌راحتی می‌توانید امکاناتی همچون حذف پس‌زمینه عکس زنده و ویرایش قسمت‌های مختلف عکس‌ها را در اختیار داشته باشید و به‌راحتی از آن‌ها استفاده نمایید.

فناوری پکیجینگ Foveros

فناوری Foveros نیز یکی از پیشرفت‌های محسوس پردازنده اینتل Core Ultra است که در نمونه‌های قبلی یعنی Core دیده نمی‌شود. این فناوری دست اینتل را برای طراحی پردازنده‌های خود، بازتر کرده و می‌تواند به تولید لب تاپ‌های سبک و کوچک‌تر کمک کند.

به لطف فناوری Foveros، اینتل این توانایی را پیدا کرده است تا چندین سیلیکون مختلف را روی یک پردازنده ترکیب نماید. این موضوع باعث شده تا پردازنده‌های جدید اینتل اندازه‌های کوچک‌تری داشته باشند. علاوه‌بر آن حال ما شاهد بهبود عملکرد و کاهش مصرف انرژی در این پردازنده نیز هستیم که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و شاید بتواند ادعای اینتل را نیز تأیید کند.

عملکرد Meteor Lake نسبت به نسل قدیم خود چگونه است؟

همان‌طور که کمپانی اینتل ادعا می‌کند پردازنده‌های جدید Core Ultra پیشرفت چشمگیری در زمینه عملکرد و کارایی داشته‌اند. این پردازنده‌ها می‌توانند سرعت بالاتر را برای کاربران به ارمغان بیاورند تا آن‌ها بتوانند با نهایت سرعت و قدرت به فعالیت‌های گرافیکی خود بپردازند.

به همین دلیل اجازه دهید تا پردازنده Core Ultra 7 165H را با نسل و مدل قبلی خود مقایسه کنیم. بر اساس مقایسه‌هایی که انجام شده است پردازنده جدیدتر در فعالیت چندهسته‌ای ۸ درصد سریع‌تر و در فعالیت‌های تک هسته ای ۱۲ درصد سریع‌تر از نسل قبلی پردازنده‌های اینتل عمل می کند و شاهد پیشرفت پردازنده‌های اینتل در بخش سرعت و عملکرد هستیم.

رقیب اصلی Core Ultra در بازار کیست؟

بدون شک بازار پردازنده‌های دنیا حال به حالت انحصاری درآمده و در دستان دو غول بزرگ این زمینه یعنی اینتل و AMD قرار دارد. به همین دلیل رقیب اصلی پردازنده اینتل Core Ultra محصولات جدیدی از کمپانی AMD است که رقابت تنگاتنگی با هم دارند.

در حال حاضر پردازنده AMD Ryzen 7000 می‌تواند بزرگ‌ترین رقیب محصول جدید اینتل باشد که در بازار وجود دارد. البته که در حال حاضر اینتل با توجه‌ به امکانات جدیدی که به پردازنده‌های خود اضافه کرده است، بازار را به سمت خود کشیده و بهترین پردازنده حال حاضر را دارد.

جمع‌بندی

در نهایت با معرفی پردازنده اینتل Core Ultra همراه شما عزیزان بودیم و اطلاعات کاملی در این زمینه به شما ارائه دادیم. این پردازنده در حال حاضر تنها برای لب تاب‌ها عرضه شده است و پیش‌بینی می‌شود که در نسل ۱۵ پردازده های اینتل این مدل برای سیستم‌های خانگی نیز منتشر شوند و باید برای این موضوع صبر کرد. نظر شما چیست؟ آیا پردازنده اینتل Core Ultra ارزشش را دارد که از پردازنده‌های حال خاضر خود دست بکشید و از آن‌ها استفاده کنید؟ خوشحال می‌شویم که نظر خود را برای ما کامنت کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402