بهترین فیلم های رومن پولانسکی براساس امتیاز IMDb

بهترین فیلم های رومن پولانسکی براساس امتیاز IMDb
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

رومن ریمون پولانسکی معروف به رومن پولانسکی (Roman Polanski) کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی-لهستانی است. این فیلمسازی در کشورهایی چون لهستان، بریتانیا، فرانسه و ایالات متحده فیلم ساخته‌ و از معدود کارگردانان بین‌المللی به شمار  می‌رود. در این مقاله  از وب‌سایت پلازا قصد داریم تا به معرفی و بررسی بهترین فیلم های رومن پولانسکی براساس امتیاز IMDb بپردازیم.

با توجه به گذشته دردناک و پرحاشیه این فیلمساز بزرگ، سختی‌ها و اتفاقاتی ناگور که زندگی حرفه‌ای وی تاثیری منفی داشت، هرگز نمی‌توان تاثیر آثار رومن پولانسکی در سینمای جهان نادیده گرفت. او در زندگی شخصی‌اش دو حادثه بسیار دردناک را تجربه نمود که در ادامه به بررسی مختصری از زندگی این هنرمند بزرگ جهانی با هدف درک بهتر آثار وی می‌پردازیم.

مختصری از زندگینامه رومن پولانسکی

رومن ریمون پولانسکی با نام هنری رومن پولانسکی (Roman Polanski)، 18 اوت 1933 در شهر پاریس از پدری لهستانی و مادری روس متولد شد. وی در چهار سالگی همراه والدین و خواهر ناتنی‌اش آنت، به کراکوف لهستان مهاجرت نمود.

  • تجربه دردناک رومن پولانسکی در جنگ جهانی دوم

تجربه دردناک رومن پولانسکی در جنگ جهانی دوم

رومن پولانسکی  همراه با خانواده‌اش در سال 1936 به شهر کراکوف مهاجرت نمودند. اما از بخت بد، پس از مهاجرت‌شان جنگ جهانی دوم (World War II) شروع شد و شهری که آن‌ها ساکنش بودند، متاسفانه توسط ارتش آلمان نازی تسخیر گردید. از آن هنگام قوانین تلخیص نژادی و نورنبرگ نازی‌ها همواره مورد هدف رومن قرار گرفت. چندی بعد پدرش به اردوگاه کار اجباری ماوتهاوزن (Mauthausen concentration camp) اعزام شد. مادر وی هم به اردوگاه آشویتس (Auschwitz concentration camp) رفت ودر آنجا کشته شد.

در واقع رومن پولانسکی  تنها عضوی از این خانواده بود که موفق شد از بازداشت و تبعید اجباری یهودیان بگریزد. وی که مادرش را در اردوگاه آشویتس از دست داده بود و دوران کودکی سخت و عجیبی را در گتو کراکوف با آوارگی تجربه کرد و به فعالیت برای خانواده‌های روستایی مشغول شد. در حقیقت بخشی از شهرت این فیلمساز بزرگ جهانی به زندگی عجیب و پرفراز و نشیب وی برمی‌گردد.

همچنین بخوانید :
  • قتل شارون تیت همسر رومن پولانسکی

قتل شارون تیت همسر رومن پولانسکی

شارون ماری تِیت پولانسکی (Sharon Marie Tate Polanski) با نام هنری شارون تیت (Sharon Tate) در  24 ژانویهٔ 1943 شد. وی در دهه 1960 میلادی و پیش ورود به حوزه سینم، در چندین سریال تلویزیونی نقش‌هایی فرعی داشت و در مجلات مد هم به عنوان مدل روی جلد ظاهر می‌گردید. در واقع بعد از آن‌که به خاطر استعدادش در ایفای نقش‌های کمدی با نقدهای مساعدی مواجه شد، به‌ عنوان یکی از چهره‌های جدید به سینمای هالیوود معرفی و برای بازی در فیلم دره عروسک‌ها (Valley of the Dolls) محصول 1967 کاندیدای جایزهٔ گلدن گلوب را از آن خود نمود.

فیلم دره عروسک‌ها

شارون تیت در سال 1968 میلادی و پس از بازی در فیلم قاتلان بی‌باک خون‌آشام یا همان ببوس ولی گازم نگیر (The Fearless Vampire Killers) به کارگردانی رومن پولانسکی با وی ازدواج نمود. در 1969 چارلز منسن (Charles Manson) رهبر فرقه که با نام خانواده منسون و پیروانش شارون جوان و باردار را در آمریکا براس ساخت فیلم بچه رزماری اثری از پولاسنکی به قتل رساندند. در هنگام پولانسکی در انگلستان فیلم روز دلفین را کارگردانی می‌کرد که به خاطر قتل فجیع شارون هرگز آن اثر ساخته نشد. پولانسکی پس از این واقعه هولناک افسرده شد و تا مدت‌ها فیلم‌سازی را رها کرد. بعدها مانسون و همدستان وی در دادگاه به حبس ابد محکوم شدند که رهبر این فرقع شیطانی خوشبختانه در تاریخ 19 نوامبر 2017 مرد.

Sharon Marie Tate Polanski

در فیلم روزی روزگاری در هالیوود (Once Upon a Time in Hollywood) از آخرین آثار کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) به شارون تیت و رومن پولانسکی و همچنین ماجرای قتل وی اشاره‌ای کوتاه شد.

  • اتهام تجاوز رومن پولانسکی به یک دختر 13 ساله

رومن پولانسکی (Roman Polanski) در سال 1977 به دلیل وادار کردن یک دختر 13 ساله‌ای (سامانتا گایمر) به استفاده از نوشیدنی‌های الکلی و مواد مخدر  و تعرض به او در یک مهمانی منزل جک نیکلسون (Jack Nicholson)، متهم شد. در قوانین ایالت کالیفرنیا هم‌آغوشی با دختران زیر 16 سال در کل، تجاوز جنسی محسوب می‌شود و قابل تعقیب خواهد بود.

اتهام تجاوز رومن پولانسکی به یک دختر 13 ساله

وی پس از گذراندن چند هفته از بازداشتش و قبل از اتمام دادرسی بدون اجازه مقامات قضایی از خاک آمریکا به کشور فرانسه گریخت. در واقع او دیگر هرگز به این کشور برنگشت و در سال 2002 میلادی هم جهت دریافت جایزه اسکار برای فیلم پیانیست در آمریکا حضور نیافت. طی این سال‌ها مقامات دادگستری ایالات متحده حکم تعقیب را وی را معتبر نگه داشتند. در سال 2005 هم با حکمی مجدد از پولانسکی احضار شد که خود را به مقامات قضایی کالیفرنیا معرفی نماید ولی او از این امر اجتناب ورزید. بالاخره تعیین تاریخ محاکمه رومن پولانسکی در پرونده تجاوز مشخص گردید که شما می توانید برای اطلاعات بیشتر به لینک درج شده مراجعه نمایید.

برترین آثار رومن پولانسکی

حال که به طور اجمالی با سرگذشت تلخ این فیلم‌ساز بزرگ جهان آشنا شده‌اید، در ادامه مقاله قصد داریم تا به معرفی بررسی بهترین فیلم‌های رومن پولانسکی براس امتیازشان در سایت IMDb بپردازیم.

1. پیانیست (The Pianist)

پیانیست (The Pianist)

فیلم پیانیست (The Pianist) اثر سینمایی با موضوع تلخ و دردناک هولوکاست (The Holocaust) در ژانر بیوگرافی، جنگی و درام است که در سال 2002 میلادی توسط پولانسکی ساخته شد. در حقیقت این اثر فاخر سینمایی بر اساس داستان زندگی واقعی نوازنده‌ای یهودی به ووادیسواف اشپیلمان (Władysław Szpilman) است که طی جنگ جهانی دوم در لهستان و اشغال کشورش توسط آلمان به قلم خودش ساخته شد. او طی این دوران آثار موسیقی شوپن را در ایستگاهی رادیویی واقع در ورشو می‌نواخت.

  • سال ساخت: 2002
  • امتیاز IMDb: نمره 8.5
  • بازیگران: آدرین برودی، توماس کرچمان، فرنک فینالی، مورین لیپمن، امیلیا فاکس، زبیگنیف زاماخوفسکی، میخاو ژبروف بلومنفلد، یانوش اولینیچاک، پاوئو ماواشینسکی، بوریس شیتس، آندژی پیچنسکی، زوفیا چروینسکا، مارک برودزکی، ماریان جِـنـجِـل، لخ ماتسکیه‌ویچ، کشیشتف پیه‌چینسکی، آندژی ژیلینسکی، کاتاژینا بارگیه‌ووسکا، ماچئی کوالفسکی

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، رومن پولانسکی که خودش یک یهودی به حساب می‌آید که از تباری لهستانی برخوردار است. وی با ساخت این اثرسینمایی دین خودش را نسبت به یهودیان قربانی جنگ جهانی دوم به بهترین شکل مممکن طی اثری حماسی ادا نمود. فیلم پیانیست با موضوع هولوکاست هم‌رده با فهرست شیندلر (Schindler’s List) کاری از استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg)، از بهترین آثار ادای دین‌ کارگردانان هالیوود به ریشه‌های خودشان محسوب می‌شوند.

داستان فیلم روایتی تله از زندگی  دردناک ولادیسلاو اشپیلمن نوازنده مشهور پیانوی کلاسیک لهستانی است که در رادیوی این کشور مشغول به فعالیت بود و زندگی بسیار خوب و مرفهی همراه با خانواده‌اش داشت. اما با حمله نازی‌های آلمانی به این کشور طی سال 1939، اشپیلمن به این فکر افتاد که بحران موقتی است و دوباره زندگیآغاز می‌شود. ولی او نمی‌دانست که قرار است با مخقی شدن در شهری ویران تلخی سرشار از فقر، گرسنگی، آوارگی و از دست دادن را در زندگی خود تجربه نماید.

بازی فوق‌العاده آدرین برودی (Adrien Brody) در نقش اصلی فیلم پیانیست برای وی اسکار را به ارمغان آورد. پولانسکی نیز برای کارگردانی اثر سینمایی برنده جایزه اسکار شد. در کل می‌توان پیانیست را بهترین فیلم رومن پولانسکی برشمرد.

2. محله چینی‌ ها (Chinatown)

محله چینی‌ ها (Chinatown)

فیلم محله چینی‌ها (Chinatown) اثری آمریکایی با ژانر جنایی، مرموز، مهیج و درام است که در محصول سال 1974 میلادی ساخته شد. این فیلم کاندید جوایزی چون اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای جک نیکلسون و همچنین اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای فی داناوی را دربر داشت. نیکلسون برای بازی محله چینی‌ها جایزه بهترین بازیگر مرد فیلم درام را از گلدن گلوب بدست آورد. به طور کلی انتخاب یک اثر در بهترین فیلم های رومن پولانسکی کار بسیار دشوار است، ولی عموم از منتقدان سینما محله چینی‌ها را یک شاهکار تمام عیار در کارنامه هنری این کارگردان بزرگ می‌پندارند. درامی نئو-نوآر باکلاس و بسیار مرموز، تلخ و تکان‌دهنده در مورد خشونت و فساد جاری در شهری مثل لس‌آنجلس بیننده را تا انتهای اثر ناخواسته همراه می‌نماید.

  • سال ساخت: 1974
  • امتیاز IMDb: نمره 8.1
  • بازیگران: جک نیکلسون، فی داناوی

داستان فیلم محله چینی ها درباره یک کارآگاه خصوصی به نام جیک گیتس با بازی بسیار درخشان جک نیکلسون است که به واسه زنی استخدام می‌گردد تا اسناد خیانت‌ شوهر متمول و با نفوذش را جمع‌آوری نماید. این کارگاه خبره هرچه بیشتر تحقیق می‌کند، به سیاهی نزدیک می‌شود و تمام ماجرا برای وی حالتی حیثیتی و اخلاقی می‌یابد. در این اثر سکانس بسیار زیبای مجادله گیتس با اولین مالروی به یکی از غافل‌گیرکننده‌ترین صحنه‌های تاریخ سینمای جهان مبدل شد. در این اثر سینمایی ما متوجه اوج پختگی رومن پولانسکی به عنوان کارگردانی خوش ذوق و بسیار کاربلد می‌شویم. تمام عناصر فیلم محله چینی‌ها به درستی سرجای خودشان هستند و حضور پولانسکی به عنوانکارگردانی گواهی بر این ادعاست!

3. بچه رزماری (Rosemary’s Baby)

بچه رزماری (Rosemary’s Baby)

فیلم بچه رزماری (Rosemary’s Baby) یک اثر سینمایی در ژانر ترسناک و روانشناسانه است که توسط پولانسکی در سال 1968 کارگردانی شد. فیلم‌نامه این اثر توسط پولانسکی طبق رمانی به همین نام نوشته آیرا لوین (Ira Levin) به رشته تحریر درآمد که در آن ما شاهد تقابل دین و شیطان را در زندگی روزمره بشر هستیم. در حقیقت بچه رزماری یکی از بهترین فیلم های رومن پولانسکی محسوب می‌شود که پس از اکران بسیار مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت.

  • سال ساخت: 1968
  • امتیاز IMDb: نمره 8.0
  • بازیگران: میا فارو، جان کاساوتیس، روث گوردون، سیدنی بلکمر، موریس اوانس، رالف بلامی، املین هنری، هانا هرتلندی

قطعاً بچه رزماری از تاثیرگذارترین آثار سینمایی ترسناک تاریخ سینمای جهان به شمار می‌رود که زیرژانری جدید با موضوع ترس در این صنعت است. این اثر سینمایی داستان تازه‌ عروسی را روایت می‌کند که با شوهرش در یک منزل جدید و مرموز نقل مکان می‌نماید که همسایگان آن به ظاهر اشخاصی مهربان، ولی با باطن بسیار عجیب و ترسناک هستند. این زن جوان یک شب در رویای خود می‌بیند که توسط شیطان مورد تعرض قرار می‌گیرد و صبح روز بعد می‌فهمد که زمانی خواب بوده، همسر مرموزش به وی تعرض داشته است.

4. انزجار (Repulsion)

انزجار (Repulsion)

فیلم انزجار (Repulsion) عنوان اثری سینمایی به کارگردانی پولانسکی است در سال 1965 میلادی ساخته شد. فیلم‌نامه این اثر سینمایی کاری مشترک پولانسکی و جرارد براچ (Gerard Brach) است. انزجار در واقع نخستین اثر سینمایی انگلیسی زبان پولانسکی محسوب می‌شود که در بریتانیا فیلمبرداری شد.

  • سال ساخت: 1965
  • امتیاز IMDb: نمره 7.6
  • بازیگران: کاترین دنو، ایان هندری

دومین اثر سینمایی رومن پولانسکی یعنی فیلم انزجار اگر بهترین کارهای وی نباشد، بدون شک دومین اثر برترش محسوب می‌شود. داستان فیلم یک تریلر روانشناختی بسیار کم‌هزینه در مورد زنی آرایشگر و مقیم لندن است که به خاطر آزارهای دوران کودکی، از رابطه جنسی با مردان گریزان بوده و حتی با نامزد خودش هم که بسیار به وی علاقه دارد، نمی‌تواند رابطه‌ای برقرار نماید. در حقیقت این فوبیا با گذشت زمان او را به سوی جنونی دهشتناک می‌رساند.

در حقیقت فیلم انزجار این فیلم، نخستین اثر از سه‌گانه‌ای به حساب می‌آید که بعدها تحت عنوان سه‌گانه آپارتمانی شهرت یافتند. دو فیلم بعدی از این سه‌گانه مذکور با تم مهیج-ترسناک-روانشناختی شامل آثار چون مستاجر و بچه رزماری می‌شود.

5. مستاجر (The Tenant)

مستاجر (The Tenant)

فیلم مستأجر (The Tenant) عنوان اثری در ژانر ترسناک و روانشناسانه به کارگردانی پولانسکی است که در سال 1976 میلادی ساخته شد. این اثر سینمایی بر گرفته شده از رمان مستاجر نوشته رولان توپور (Roland Topor) است. در واقع مستاجر آخرین اثر سینمایی از سه‌گانه آپارتمانی رومن پولانسکی بعد از انزجار و بچه رزماری محسوب می‌شود. این اثر سینمایی در جشنواره فیلم کن راه یافت و در کشورفرانسه هم در مجموع 534٬637 تماشاگر را تجربه نمود.

  • سال ساخت: 1976
  • امتیاز IMDb: نمره 7.6
  • بازیگران: رومن پولانسکی، ایزابل آجانی، ملوین داگلاس، جو وان فلیت، برنارد فرسون، لیلا کدرووا، کلود دوفن، شلی وینترز، روفوس، ژاک مونو، میشل بلان، ژوزین بالاسکو، اوا یونسکو، ژاک مونو

شخصیت اصلی فیلم مستاجر توسط خود پولانسکی بازی می‌شود که شاید به نوعی بتوان آن را حدیثی از وی به منظر روانی پس از قتل فجیع شارون تیت برشمرد که برای همسر جوان و باردارش رخ داد. در حقیقت قهرمان داستان این اثر سینمایی به ساختمانی با ساکنانی بسیار عجیب نقل مکان می‌نماید که مستاجر پیشین آنجا با پریدن از پنجره، خیال خودکشی داشته است.

در فیلم های Roman Polanski، مستاجر درست همانند بچه رزماری و انزجار، مرزی مشخص میان واقعیت و توهم ندارد و به صورتی مدام بین کابوس‌ها و واقعیت‌ها است که جنبه‌ای روان‌شناسانه آن بر مخاطب بسیار تاثیر می‌گذارد.

6. چاقو در آب (Knife In Water)

چاقو در آب (Knife In Water)

فیلم چاقو در آب (Knife In Water) به زبان لهستانی (Nóż w wodzie) یک اثر سینمایی درام است که در سال 1962 ساخته شد. این فیلم کاندید جایزه بهترین فیلم بین‌المللی در مراسم اسکار شدکه در رقابت با اثر سینمایی هشت‌ونیم ساخته فلینی باخت. در واقع چاقو در آب نخستین اثر بلند پولانسکی محسوب می‌شود که نمایانگر سه شخصیت در داستانی با موضوع رقابت و تنش‌های جنسی است.

  • سال ساخت: 1962
  • امتیاز IMDb: نمره 7.4
  • بازیگران: لئون نیمچیک، زیگمونت مالانوویچ یولانتا اومتسکا

این نخستین اثر بلند پولانسکی که پس از فارغ‌التحصیلی‌ وی از مدرسه فیلم لهستان فیلمبرداری گردید. در حقیقت این فیلم روایت مثلث عشقی است که میان یک روزنامه‌نگار ورزشی موفق، همسر بسیار زیبا و جوان‌تر از خودش و یک دانشجوی ولگرد بی‌خیال است. ملاقات و اوقات فراغت این سه به جنگ نرینگی مبدل می‌گرد که در آن مردها سعی دارند تا جهان‌بینی هم را تا جای ممکن کمرنگ نمایند.

7. مکبث (Macbeth)

مکبث (Macbeth)

فیلم مکبث (Macbeth) اثر سینمایی محصول مشترک بریتانیا وآمریکا است که توسط رومن پولانسکی بر اساس اقتباسی از تراژدی مکبث اثر ویلیام شکسپیر در سال 1971 میلادی ساخته شد. این فیلم یکی از بهترین آثار رومن پولانسکی محسوب می‌شود که از تصویربرداری جذابی برخوردار است و موفق شده تا دورنمای حیرت‌آور اسکاتلندی و پس‌زمینه‌ بصری مناسب داستانی خون‌بار را برای مخاطب به نمایش گذارد. بهره‌مندی از موسیقی و صدا نیز یکیاز نکات قابل توجه در خصوص فیلم مکبث است که رومن پولانسکی به واسطه استفاده از این دو فاکتور مهم، موفق شد تا بر شومی وقایع و فضای کلی حاکم بر دنیای این اثر سینمایی بیافزاید.

  • سال ساخت: 1971
  • امتیاز IMDb: نمره 7.4
  • بازیگران: جان فینچ، فرانچسکا آنیس، ترنس بیلر، برنارد آرکارد، سیدنی بروملی، مارتین شا، نیکلاس سلبی، دایان فلچر

در این فیلم سینمایی بازیگران نقش مکمل هم نظیر فرانچسکا آنیس در نقش بانو مکبث بازی بسیار درخشان و خیره‌کننده‌ای دارد. زاویه‌ نگاه پولانسکی نسبت به نمایشنامه مکبث، بسیار تلخ و ترسناک است و تمرکزش بیش از هر موردی بر وحشیگری ماهیت این داستان است. در اصل دوست‌داران آثار شکسپیر  بیشتر به سینمای کلاسیک تمایل دارند که باید این اثر سینمایی را به یکی فیلم‌های به یادماندنی در این داستان برشمرد. فیلم مکبث پولانسکی بدون شک یکی از اقتباس‌های فراموش‌نشدنی و فاخر از آثار شکسپیر است که ارزش چند بار دیدن را دارد.

8. تس (Tess)

تس (Tess)

فیلم تس (Tess) عنوان یک اثر سینمایی رمانتیک به کارگردانی پولانسکی است که بر اساس اقتباسی از رمان تس از خانواده دوربرویل کاری از توماس هاردی (Thomas Hardy) در سال 1979 میلادی ساخته شد. فیلمنامه این اثر به صورتی تحسین برانگیز به متن کتاب وفادار محسوب می‌شود که حداقل کوچکترین تغییرات را در آن اعمال شده است. ساخت فیلم تس تحسین شده طبق یک کتاب با کمترین تغییرات موجب شد تا این اثر سینمایی، یکی بهترین فیلم های رومن پولانسکی به حساب آید که بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت.

  • سال ساخت: 1979
  • امتیاز IMDb: نمره 7.3
  • بازیگران: ناستاسیا کینسکی، پیتر فرث، لی لاسون، کورالین پیکلس، دیوید مارکهام، سوزانا همیلتون، آریل دومبال، مرلین ایون، پتسی رولندز، تام چدبان، تونی چرچ

داستان فیلم تس داستان روایتی از یک دختر روستایی و فقیر است که با پدر، مادر و پنج خواهر و برادرش در منزی کوچک و محقر زندگی می‌نمایند. با گذشت زمان مشخص می‌گردد که خانواده‌ی تس از ریشه‌ای اشرافی برخوردار هستند، ولی روزگار همه چیز را از آن‌ها گرفته است. تس عاشق مردی شده، ولی به اجبار با شخصی دیگر ازدواج می‌کند. ماجراجویی تس این دختر بد اقبال جهت رسیدن به مردی که دارد، وی را بر سر یک دوراهی غیر ممکن می‌گذارد؛ که تصمیم نهایی را برای تس سخت می‌کند.

9. ماه تلخ (Bitter Moon)

ماه تلخ (Bitter Moon)

فیلم ماه تلخ (Bitter Moon) یک اثر سینمایی اروتیک، رمانتیک و بسیار مهیج است که محصول مشترک فرانسه و آمریکا به شمار می‌رود. این اثر سینمایی در سال 1992 توسط کمپانی‌هایی چون فاین لاین فیچرز و کلمبیا پیکچرز توزیع گردید. از نقاط قوت ماه تلخ می‌توان به موسیقی بی‌نظیر آن شاره کرد که توسط ونجلیس (Vangelis) ساخته شد. در واقع این فیلم اثری فوق‌العاده و تکان‌دهنده و همچنین از کاملترین ساخته‌های پولانسکی به حساب می‌آید.

  • سال ساخت: 1992
  • امتیاز IMDb: نمره 7.2
  • بازیگران: هیو گرانت، امانوئل سنیه، پیتر کایوتی، کریستین اسکات توماس، لوکا ولانی، اولیویا برونو، استاکرد چنینگ

فیلم ماه تلخ در واقع از منظر هنری چندان جایگاهی در کارنامه هنری رومن پولانسکی با تمام توانایی‌های که دارد، برخوردار نیست. به هر حال این اثر سینمایی به صورتی بی‌پروا و جسورانه به موضوع روابط عاشقانه آدمی می‌پردازد که پولانسکی تمامی فراز و فرودهایش را با استادی تمام به نمایش می‌گذارد. داستان فیلم درباره یک زوج انگلیسی رسمی و متشخص، به نام‌های نایجل و فیونا است که برای هفتمین سالگرد ازدواج‌شان تصمیم گرفته‌اند تا به کشور هند سفر کنند. آن‌ها قرار است تا ابتدا با کشتی به شهر استانبول ترکیه بروند. در مدت زمان سفر نایجل و فیونا با زوجی عجیب آشنا می‌شوند، که تازه این شروع ماجراست.

10. مرگ و دوشیزه (Death and the Maiden)

مرگ و دوشیزه (Death and the Maiden)

فیلم مرگ و دوشیزه (Death and the Maiden) اثری به کارگردانی پولانسکی است که در سال 1994 میلادی ساخته شد. داستان این فیلم  بر اساس یک نمایشنامه‌ به همین عنوان نوشته آریل دورفمان (Ariel Dorfman)، نویسنده بسیار مشهور شیلیایی ساخته شد. داستان طبق یک نوشته کوتاه در آغاز تثر شروع می‌شود، در کشوری غریب در آمریکای جنوبی را پس از سرنگونی رژیم دیکتاتوری روایت می‌کند. این اثر سینمایی درگیرکننده و گیرا که به بررسی عواقب دیکتاتوری وحشیانه ساعتی مهیج و درام را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد.

  • سال ساخت: 1994
  • امتیاز IMDb: نمره 7.2
  • بازیگران: سیگورنی ویور، بن کینگزلی، استوارت ویلسون

داستان فیلم مرگ دوشیزه درباره پائولینا اسکوبار، یک زندانی سیاسی آزاد شده است که خاطرات دردناک خودش از زندان‌های رژیم، برای همیشه در زندگی شخصی وی سایه افکنده و او را رها نمی‌کنند. موقعی که همسرش جراردو غریبه‌ای را به منزل می آورد که به اعتقاد او یکی از شکنجه‌گران پائولینا بوده، پائولینا کنترل شرایط موجود را در دست می‌گیرد و با این مرد مرموز مواجه می‌گردد.

11. سایه‌نویس (The Ghost Writer)

سایه‌نویس (The Ghost Writer)

فیلم نویسنده در سایه یا همان سایه‌نویس (The Ghost Writer) عنوان اثر سینمایی به کارگردانی پولانسکی است که بر اساس رمان پرفروش شبح کاری از رابرت هریس (Robert Harris) در سال 2010 میلادی ساخته شد. این اثر سینمایی پس از اکران جایزه خرس طلایی را در شصتمین جشنواره فیلم برلین از آن خود کرد.

  • سال ساخت: 2010
  • امتیاز IMDb: نمره 7.2
  • بازیگران: پیرس برازنان، ایوان مک گرگور، کیم کاترال، اولیویا ویلیامز، تام ویلکینسون، رابرت پیو، دیوید رینتول، تیم پریس

داستان این فیلم درباره یک سایه‌نویس بریتانیایی با بازی یوان مک‌گرگور است که قصد دارد تا کتاب خاطرات نخست‌وزیر اسبق کشور انگلستان را کامل نماید. وی طی این پورسه به اسراری درسترسی می‌یابد که زندگی‌ او را به خطره‌ای جدی روبرو می‌سازد. دانتون با حقایقی که کشف کرده دست و پنجه نرم می‌نماید و در نهایت هم تصمیم می‌گیرد تا نوشتن کتاب خودداری نماید.

12. افسر و جاسوس (An Officer and a Spy)

افسر و جاسوس (An Officer and a Spy)

فیلم افسر و جاسوس (An Officer and a Spy) اثری سینمایی در ژانر مهیج و درام تاریخی است که در سال 2019 میلادی توسط پولانسکی ساخته شد. فیلم‌نامه این اثر اشاره‌ای به ماجرای دریفوس دارد که توسط پولانسکی و رابرت هریس نگارش شده و طبق رمانی با همین عنوان محصول 2013 میلادی، به رشته تحریر درآمد. این فیلم برای هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به نمایش درآمد و جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کرد.

  • سال ساخت: 2019
  • امتیاز IMDb: نمره 7.2
  • بازیگران: ژان دوژاردن، لویی گارل، امانوئل سنیه، متیو آمالریک، ملویل پوپو، الیویه گورمه، گرگوری گادبوا، وینسنت پرز، ولادیمیر یوردانف، دنیس پودالیدس، ونسان گراس

جدیدترین فیلم رومن پولانسکی تحت عنوان افسر و جاسوس یکی از بهترین فیلم های رومن پولانسکی به حساب می‌آید. این اثر دارای درام تاریخی قانع‌کننده‌ای است که به ماجراهای درایفوس بدنام را مورد بررسی قرار می‌دهد. داستان این فیلم درباره جرجز پیکارت، افسر نظامی ارتش کشور فرانسه را روایت می‌نماید. جرجز شواهدی می‌یابد که مشخص می‌نماید که آلفرد دریفوس افسری یهودیاست و طی دادگاه نظامی به صورت اشتباه به خیانت متهم گردیده و مجرم شناخته شده است. سرعت این فیلم جدید رومن پولانسکی، به اندازه‌ای درست و استاندارد است و همه‌ نکات در آن سر جای خود قرار می‌گیرند.

13. کشتار (Carnage)

کشتار (Carnage)

فیلم کشتار (Carnage) عنوان اثر سینمایی به کارگردانی پولانسکی، محصول سال 2011 میلادی است. جالیت است بدانید که فیلنامه این اثر براساس نمایشنامه خدای کشتار (God of Carnage) نوشته یاسمینا رضا نمایشنامه‌نویس، بازیگر، رمان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس فرانسوی که پدرش ایرانی است، ساخته شد. فیلم  کشتار محصولی مشترک از چهار کشور آلمان، لهستان، اسپانیا و فرانسه است.

  • سال ساخت: 2011
  • امتیاز IMDb: نمره 7.1
  • بازیگران: جودی فاستر، کیت وینسلت، کریستوف والتس، جان سی ریلی

داستان این اثر سینمایی یک زوج با اصالت و متمول با زوجی دیگر که کمی معمولی‌تر را روایت می‌کند. در جلسه‌ای که قرار بوده برای حل دعوای میان دو کودکان آن‌ها برگزار گردد، رفته رفته به جایی برای دعوای زوجین با هم و خودشان مبدل می‌گردد. در شرایطی که کودکانشان بیرون از خانه مشغول بازی‌ هستند و این دو کودک مشکلات‌ خود را با یکدیگر حل می‌کنند.

این اثر سینمایی دیالوگ‌هایی بسیار بامزه، کنایه‌آمیز و درجه‌ یک دارد و شخص رومن پولانسکی به خوبی موفق شده تا جان‌مایه نمایشنامه یاسمینا با هدف مبدل شدن بزرگسالان به کودکان نشان دهد و آن را در جای جای در اثر بگنجاند. گروه بازیگران فیلم کشتار بسیار عالی انتخاب شده‌اند و چهار بازیگر مطرح و دوست‌داشتنی در این فیلم بازی دارند.

14. خون‌آشام‌کشان نترس (The Fearless Vampire Killers)

خون‌آشام‌کشان نترس (The Fearless Vampire Killers)

فیلم ببوس ولی گازم نگیر یا خون‌آشام‌کشان نترس و نام دیگری چون قاتلین بی‌باک خون‌آشام (The Fearless Vampire Killers) که در بریتانیا با نام رقص خون‌آشام‌ها (Dance of the Vampires) شهرت دارد، اثر سینمایی در ژانر کمدی ترسناک است که سال 1967 توسط رومن پولانسکی ساخته شد.

  • سال ساخت: 1967
  • امتیاز IMDb: نمره 7.0
  • بازیگران: جک مک‌گوران، رومن پولانسکی، شارون تیت، آلفی بیس، فردی مین، تری داونز، فیونا لوئیس، جسی رابینز

مخاطبانی که به ژانر وحشت علاقه‌ دارند و هم عاشق آثار رومن پولانسکی هستند تماشای این اثر سینمایی که یکی از برترین فیلم‌های این کارگردان برجسته سینمای جهان است، توصیه می‌شود. اگرچه این فیلم لحظاتی از شوخی و ترس در دل خود دارد، ولی در مجموع به خوبی دیگر فیلم های رومن پولانسکی نیست. ببوس ولی گازم نگیر روایتی از پروفسور آبرانسیوس و دستیارش آلفرد است که آن‌ها به یک روستای ترانسیلوانیایی دورافتاده سفر می‌نمایند تا بتوانند خون‌آشام بیابند.

کلام آخر

رومن پولانسکی (Roman Polanski) یکی از پرحاشیه‌ترین و در عین حال بهترین کارگردان های تاریخ سینمای جهان است که آثار برجسته‌ای را در این صنعت ساخته است.  همان‌طور که ابتدای مقاله عنوان شد وی در زندگی با دو حادثه تلخ هولوکاست در دوران کودکی و قتل همسرش شارون تیت در ایام جوانی، در روند کاری وی تاثیرات بسزایی داشت. پولانسکی از جمله کارگردانانی است که همواره در آثار خود تلاشس دارند تا به تمام جنبه‌های زندگی و روانشناختی آدمی بپردازد. بدون شک رومن پولانسکی تاکنون تاثیر زیادی در سینمای جهان داشته و نمی‌توان راحت از کنار آثار این فیلم‌ساز بزرگ عبور کرد. آخرین فیلم رومن پولانسکی افسر و جاسوس در جشنوارهای معبر جهانی سینما جوایز زیادی در بدست آورد.

امید است مقاله بهترین فیلم های رومن پولانسکی براساس امتیاز IMDb برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود درباره آثار پولانسکی این فیلم‌ساز مستعد، پیشکسوت و دوست‌داشتنی را با ما در سایت پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402