بیوگرافی پرویز پورحسینی؛ ستاره‌ای که فرصت درخشیدن پیدا نکرد

Parviz Pourhosseini
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

پرویز پورحسینی از بازیگران بسیار مستعد تئاتر، سینما و تلویزیون ایران است که فعالیت هنری خود را از سال 1339 با شرکت در کلاس‌های شبانه اداره هنرهای دراماتیک آغاز نمود. در این مقاله از پلازا قصد داریم تا به بیوگرافی پرویز پورحسینی؛ ستاره‌ای که فرصت درخشیدن پیدا نکرد به پردازیم.

زنده‌یاد پرویز پورحسینی یگانه ستاره تئاتر ایران زمین، قعالیت هنری خود را در عرصه نمایش آغاز نمود. وی از بازیگران با سواد و تکنیکی کشورمان بود در آثار زیادی در حوزه سینما، تلویزیون و تئاتر به ایفای نقش پرداخت. بازی در خشان و پرتکنیک این بازیگر متاسفانه آن طور که باید مورد قدردانی قرار نگرفت. این بازیگر توانا در کارنامه هنری خود تجربه همکاری با کارگردانان نامداری چون زنده‌یاد علی حاتمی، بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، آربی اونسیان، زنده‌یاد ساموئل خاچیکیان، مرحوم حمید سمندریان، دکتر علی  رفیعی، پوران درخشنده و پیتر بروک (Peter Brook) را دارد. بدون شک پورحسینی از جمله چهره‌های ماندگار و تئاثیر گذار در هنر بازیگری عرصه نمایش است که بسیار بی ادعا بود. چنانچه مایلید تا با ابعاد پنهان زندگی نامه پرویز پورحسینی؛ این هنرمند توانای کشورمان بیشتر آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

اطلاعات شخصی پرویز پورحسینی

  • نام و نام خانوادگی: پرویز پورحسینی منجیلی که در حوزه بازیگری با نام پرویز پورحسینی (Parviz Pourhosseini) شناحته می‌شود.
  • تاریخ تولد: 31 مرداد 1320
  • محل تولد: تهران
  • پیشه: بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون
  • نقش‌های شاخص: پیشکار در فیلم طلسم، مهندس نابغه در فیلم ایستگاه، تيوای بشير در فیلم اوینار، قدرت و رستم در سریال روزی روزگاری، سائول هاتکینز در تله تئاتر قطار ارواح، حضرت زکریا در مریم مقدس و میثم تمار در سریال مختارنامه
  • شروع فعالیت هنری: سال 1339 در سن 19 با شرکت در کلاس‌های شبانه اداره هنرهای دراماتیک
  • تحصیلات آکادمیک: کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران در سال 1354
  • دوره هنری: فعالیت در گروه تئاتر پازارگاد زیرنظر مرحوم حمید سمندریان
  • وضعیت تاهل: متاهل
  • همسر پرویز پورحسینی: ناهید ارسباران بازیگر و نویسنده در تئاتر، خبرنگار، روزنامه‌نگار و سردبیر روزنامه (1374–1351) – درباره ازدواج دوم و نا موفق این هنرمند فقید بعد از درگذشت همسرشان اطلاع چندانی در فضای مجازی وجود ندارد.
  • تعداد فرزندان: پورنگ پورحسینی متولد 1353
  • تاریخ درگذشت پرویز پورحسینی: 7 آذر 1399 بیمارستان فیروزگر تهران در سن 79 سالگی
  • علت در گذشت پورحسینی: بر اثر ویروس کرونا

زندگی خصوصی پرویز پورحسینی

در این بخش از مقاله بیوگرافی پرویز پورحسینی با زندگی شخصی از زمان تولد، روابط کاری‌ و خانوادگی تا لحظه درگذشت این هنرمند فقید همراه شما مخاطبان محترم پلازا هستیم‌.

  • از کودکی تا ایام جوانی

از کودکی تا ایام جوانی

آقای پورحسینی در سی و یکمین روز از ماه مرداد سال 1320 و در اواسط فصل گرم تابستان این سال در تهران به دنیا آمد. پدرش ولی پورحسینی منجیلی در زمان 12 سالگی پرویز از دنیا رفت و او مجبور شد در ایام کودکی به خاطر اینکه فرزند ارشد خانواده بود همراه با مادرش کار کند. وی در کنار کار، تحصیلات خود را هم در کلاس‌های شبانه مدرسه خزالی ادامه داد. در دوران کودکی به‌ دلیل کارش در صحافی با حوزه کتاب و کتاب‌خوانی آشنا شد و به هنر و ادبیات گرایش زیادی پیدا کرد.

پرویز پورحسینی در سال 1339 حرفه بازیگری را در کلاس‌های شبانه اداره هنرهای دراماتیک آغاز نمود. در سال بعد هم به عضویت گروه نمایشی پازارگاد زیر نظر زنده‌یاد حمید سمندریان درآمد و فعالیت هنری‌اش را در حوزه تئاتر دنبال نمود. او در سال 1340 نمایش مرد مرد گل به دهان را به کارگردانی حمید سمندریان برای سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران اجرا نمود.

پور حسینی در سال 1354 تحصیلات آکادمیک خود را در مقطع کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران به اتمام رساند.

  • ازدواج با ناهید ارسباران

ازدواج با ناهید ارسباران

پورحسینی درباره آشنایی  و ازدواج با ناهید ارسباران در برنامه دورهمی مهران مدیری چنین اذعان کرد که آشنایی آن‌ها که باهم در حوزه تئاتر هم همکار بودند، در یک نمایش اثری از پیتر هاندکه شکل گرفت. آن‌ها در دهه پنجاه با هم ازدواج کردند که ماحصل زندگی مشترک‌شان یک پسر به نام پورنگ پورحسینی متولد 1353 شد.

ناهید ارسباران متولد 12 مهر 1326در تهران، علاوه بر فعالیت در حوزه نمایش، خبرنگار، روزنامه‌نگار و سردبیر روزنامه هم بود. وی متاسفانه به دلیل ابتلا به بیماری سرطان، سال 1374 دارفانی را وداع گفت و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام گرفت. پسرش پورنگ پورحسینی در حوزه گردشگری مشغول است و دو فرزند به نام‌های سپهر و ستاره دارد. با عکس از پرویز پورحسینی در کنار پسرش پورنگ به ادامه مقاله می‌پردازیم.

پورنگ پورحسینی

  • درگذشت پرویز پورحسینی

متاسفانه پرویز پورحسینی در 24 آبان 1399 به ویروس کرونا مبتلا شد و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری گردید. وی پس از چندین روز مبارزه با این بیماری منحوس، سرانجام در تاریخ 7 آذر 1399 در بیمارستان فیروزگر تهران دارفانی را وداع گفت. پیکر این هنرمند فقید، 9 آذر 1399 طبقه بالایی آرامگاهِ همسرش ناهید ارسباران، در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برای همیشه آرام گرفت. زنده‌یاد پرویز پورحسینی پس از چند دهه هنرنمایی در عرصه بازیگری به صورت غریبانه‌ای موقع همگیری کرونا در سن 79 به خاک سپرده شد.

خاکسپاری پرویز پورحسینی

زندگی شغلی پرویز پورحسینی

همان‌طور که پیش‌تر در مطالب بالا عنوان شد، زنده‌یاد پرویز پورحسینی فعالیت در عرصه بازیگری را از سال 1339 به واسطه شرکت در کلاس‌های شبانه اداره هنرهای درامتیک آغاز نمود. وی در سال 1340 به عضویت گروه تئاتر پازارگاد به سرپرستی زنده‌یاد حمید سمندریان درآمد. از دیگر اعضای گروه نمایشی پازارگاد می‌توان به چهره‌هایی چون زنده‌یاد جمشید مشایخی ، سعید پورصمیمی، پری صابری، مرحوم جمیله شیخی، اسماعیل محرابی، مرحوم پرویز کاردان، محمد حفاظی، منوچهر فرید، ثریا قاسمی، مرحوم اسماعیل شنگله، مهدی فخیم‌زاده و زنده‌یاد پرویز فنی زاده اشاره کرد.

زندگی شغلی پرویز پورحسینی

وی پس از تشکیل گروه پازارکاد، برای نمایش‌هایی چون شش شخصیت در جستجوی نویسنده، لئو کادیا، مرغ دریایی و آندورا به ایفای نقش پرداخت و در سال 1346 هم در نمایش‌های چون حکومت زمان خان، استریپ تیز و کارول را در اداره تئاتر اجرا درآورد.

پورحسینی در سال 1342 با نمایش شش شخصیت در جستجوی نویسنده به کارگردانی پری صابری کنار هنرمندانی چون زنده‌یاد فروغ فرخ‌زاد، اسماعیل محرابی، سعید پورصمیمی و زنده‌یاد پرویز فنی‌زاده به ایفای نقش پرداخت.

شش شخصیت در جستجوی نویسنده

پورحسینی در سال 1348 وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در رشته بازیگری تحصیل نمود. وی همزمان تحصیلات دانشگاهی، همکاری‌اش را با کارگاه نمایش آغاز نمود. او در نمایش‌های اودیپ، معلم من پای من، باغ آلبالو، ویس و رامین، انسان حیوان تقوا و جان نثار کالیگولا و اورگاست با کارگاه نمایش همکاری داشت. وی در نمایش‌های شهر ما و نظاره مرگ برای گروه تئاتر پیاده به نقش‌آفرینی پرداخت.

در سال‌های 1355 تا پیش از انقلاب 57، برای نمایش‌هایی چون خاطرات و کابوس‌ها، شیون، استعاذه، و جنایت و مکافات روی صحنه رفت. پرویز پورحسینی بعد از انقلاب هم تا اواخر دهه شصت برای نمایش‌هایی نظیر دکتر فاستوس، ماهان کوشیار، معمای ماهیار معمار، چراغ گاز، افسانه اندوه، شب یهودا و بازجویی به فعالیت‌های هنری‌اش ادامه داد. از کارهای آخر و شاخص این بازیگر توانمند عرصه تئاتر می‌توان به نمایش‌های یادگار سال‌ها شن و کارنامه بندار بیدخش اشاره کرد.

تئاترهای پرویز پورحسینی

بدون شک پرویز پورحسینی یکی از ارکان بازیگری در حوزه نمایش کشورمان محسوب می‌شود که در کارنامه هنری خود برای نمایش‌های زیادی به ایفای نقش پرداخت. وی با توجه به تجربه‌ای طولانی در بازیگری عرصه نمایش داشت، اما همچنان تا آخرین روزهای حیات خود بدون کوچکترین ادعایی تشنه یاد گرفته این هنر بود. پورحسینی با گروه‌های نمایشی چون پازارگاد، کارگاه نمایش و گروه تئاتر پیاده همکاری داشت. وی سال 1350 با کارگردان نوآور تئاتر و سینمای بریتانیا پیتر بروک برای نمایش ارگاست در جشن هنر شیراز همکاری داشت.

نمایش ارگاست در جشن هنر شیراز

در در روز هفتم بهمن سال 1351 با مراسم افتتاحیه تئاتر شهر نمایش باغ آلبالو به کارگردانی آربی اوانسیان با بازی داریوش فرهنگ، سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، فهیمه راستکار و پرویز پورحسینی به روی صحنه رفت.

نمایش باغ آلبالو به کارگردانی آربی اوانسیان

سالنام نمایشکارگردانمحل اجرا
1342شش شخصیت در جستجوی نویسندهپری صابریایران- ایتالیا
1343مرغ دریاییپری صابریانجمن ایران و فرانسه
1343لئوکاریازنده‌یاد حمید سمندریانانجمن ایران و فرانسه
1344گناهکاران بی گناهخانم لرتا (همسر عبدالحسین نوشین)تئاتر کسری
1346آندورازنده‌یاد حمید سمندریانانجمن ایران و آمریکا
1347پژوهشی…آربی آوانسیان
1347حکومت زمان خانمرحوم دکتر رکن‌الدین خسرویتالار سنگلج
1348استریپ تیز و کارولزنده‌یاد محمدعلی کشاورزانجمن ایران و آمریکا
1349اودیپشهرو خردمندکارگاه نمایش
1349من هربرتمبه کارگردانی خوددانشگاه تهران، هنرهای زیبا، تالار کوچک
1349ویس و رامینآربی آوانسیانجشن هنر شیراز
1350ارگاستپیتر بروکجشن هنر شیراز
1350شهر ماداریوش فرهنگانجمن ایران و آمریکا
1350نظاره گر مرگبه کارگردانی خودانجمن ایران و آمریکا
1350معلم من پای منآربی آوانسیانکارگاه نمایش
1351باغ آلبالوآربی آوانسیانتئاترشهر ،تالار اصلی
1352جان نثارزنده‌یاد بیژن مفیدکارگاه نمایش
1352ترس و نکبتزنده‌یاد بیژن مفیدکارگاه نمایش
1353کالیگولاآربی آوانسیانتئاترشهر ،تالار اصلی
1353انسان، حیوان، تقویآربی آوانسیانتئاترشهر، تالار اصلی
1353طلبکارهاآربی آوانسیانکارگاه نمایش
1354نامه‌هایی از من…رضا قاسمیکارگاه نمایش
1356خاطرات و کابوس‌های یک جامه دار…دکتر علی رفیعیتئاترشهر، تالار اصلی
1356شیون و استغاثهدکتر علی رفیعیتئاترشهر، تالار اصلی
1356دیوار چینداریوش فرهنگتئاترشهر، تالار اصلی
1356جنایت و مکافاتدکتر علی رفیعیتئاترشهر، تالار اصلی
1358نمایش بی‌کلامکارگردانی گروهیتئاترشهر، تالار چهارسو
1358شاه اسکوریالمرحوم هوشنگ حسامیتئاترشهر، تالار شماره2
1358تفبهروز غریب‌پورتئاترشهر، تالار قشقایی
1360سیرک باشکوهصادق هاتفیتئاترشهر ،تالار اصلی
1361بازجوئیزنده‌یاد فردوس کاویانیتئاترشهر، تالار چهارسو
1361پرستوهاسعید امیرسلیمانیتئاترشهر ،تالار اصلی
1362دکتر فاستوسایرج رادتئاترشهر، تالار چهارسو
1363ماهان کوشیاررضا قاسمیتئاترشهر، تالار چهارسو
1365معمای ماهیار معماررضا قاسمیتئاترشهر، تالار چهارسو
1367شب یهودابه کارگردانی خودخانه نمایش
1369افسانه اندوه”جمشید ملک‌پورتئاترشهر، تالار چهارسو
1370چراغ گازشهلا میربختیارتئاترشهر، تالار چهارسو
1371یادگار سال‌های شندکتر علی رفیعیتالار وحدت
1372ماهان کوشیارایرج رادتئاترشهر، تالار چهارسو
1376-77کارنامه بندار بیدخشبهرام بیضاییتئاترشهر، تالار چهارسو

از آخرین کارهای وی درصه نمایش می‌توان به فیلم تئاتر آینه های روبرو کاری از محمد رحمانیان در سال 1396 اشاره کرد. در ادامه با عکسی از پورحسینی در نمایش کارنامه بندار بیرخش به بررسی تله تئاترهای این هنرمند فقید می‌پردازیم.

کارنامه بندار بیرخش

تله تئاترهای پرویز پورحسینی

زنده‌یاد پرویز پورحسینی (Parviz Pourhosseini) در عرصه نمایش تلویزیونی هم حضوری پررنگ و تاثیرگذار داشت. بازی درخشان و بی نظیر وی در تله تئاتر دکتر فاستوس کاری از فرانک دولتشاهی، مهر تاییدی در توان بازیگری این هنرمند بی رقیب در عرصه نمایش است. هرچند دکتر فاستوس پس از نمایش بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت، اما کارشناسان حوزه نمایش تلویزیونی آن را اثری کم‌کیفیت و نه‌چندان مهم ارزیابی نمودند. از دیگر بازیگران این تله تئاتر می‌توان به زنده‌یاد جملیه شیخی و مرحوم جواد خدادادی اشاره کرد.

تله تئاترهای پرویز پورحسینی

از دیگر بازی‌های درخشان زنده‌یاد پرویز پورحسینی در خوزه تله تئاتر می‌توان قطار ارواح کاری از مرحوم رضا کرم رضایی اشاره نمود. بازی درخشان  وی در نقش سائول هاتکینز بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت که توانست جایزه بهترین بازیگر مرد برای تئاتر تلویزیونی را از جشنوارهٔ سیما اذعان خود نماید. در تله تئاتر قطار ارواح بازیگران دیگری چون فریبا متخصص، بهزاد خداویسی، شهره سلطانی، منظر لشکری، حبیب اسماعیلی، شهلا میر بختیار، مرحوم اسماعیل شنگله، زنده‌یاد عزت الله مهرآوران، قاسم پاکرو و علی عمرانی به ایفای نقش پرداختند.

تله تئاتر قطار ارواح

سالنام نمایش تلویزیونیکارگردانشبکه پخش
1340منطقه‌ی جنگیعباس یوسفیانشبکه 2
1341تصادفعباس یوسفیانشبکه 2
1341مرد گل بر دهنمرحوم حمید سمندریانشبکه 2
1346ارزش زغالخانم لرتاشبکه 1
1346تلافیخانم لرتاشبکه 1
1346امولوس گنگخانم لرتاشبکه 1
1359شازده کوچولومرحوم مسعود رسام
1361به دنبال سیمرغمنصور کوشان
1361ستارخانجهانگیر الماسی
1363آینه خیالداود میرباقریشبکه یک
1364دکتر فاستوسفرانک دولتشاهی
1366این شرح بی‌نهایتاسماعیل خلجشبکه یک
1367شوقمرتضی جعفریشبکه یک
1369عالیجناب داروغهاسماعیل خلجشبکه یک
1369واریته آمریکاییمحمد رحمانیانشبکه یک
1373پدر زن به سلمانی می‌رودمحمد رحمانیانشبکه دو
1373نظممحمد رحمانیانشبکه دو
1374خانه عروسکمنیژه محامدیشبکه دو
1374قاضی و رئیس دادگاه خانوادهمنیژه محامدیشبکه دو
1375خانه‌های اجاره‌هایمحمد رحمانیانشبکه دو
1376جان گابریل بورکمنحسن فتحیشبکه دو
1376قطار ارواحزنده‌یاد رضا کرم‌رضاییشبکه چهار
1377استنطاقفرهاد مهندس‌پورشبکه چهار
1377همه‌ی پسران منمحمد رحمانیانشبکه چهار
1379-80به سوی دمشقزنده‌یاد حمید سمندریانشبکه چهار
1382یونانیانحسین بقال‌لالهشبکه دو

در ادامه با عکسی از مرحوم پورحسینی در کنا زنده‌یاد هما روستا برای تله تئاتر به سوی دمشق این بخش از مقاله را به اتمام می‌رسانیم.

تله تئاتر به سوی دمشق

فیلم های پرویز پورحسینی

پرویز پورحسینی، سال 1348 با فیلم کوتاه اندوه دوربین کاری از بصیر نصیبی، برای نخستین‌بار بازی در مقابل دوربین را تجربه نمود. وی که از ایام قدیم با کارگردانی چون آربی آونسیان در حوزه نمایش کار کرده بود، در سال 1351 برای یکی از نقش‌های اصلی فیلم چشمه انتخاب شد. فیلمنامه این اثر سینمایی از رمانی تحت عنوان چشمهٔ هغنار اثر نوشته مگردیچ آرمن اقتباس شد. از دیگر بازیگران فیلم چشمه می‌توان به زنده‌یاد آرمان هوسپیان، مهتاج نجومی، فرامرز صدیقی، فخری پازوکی، هوشنگ شهبازی، فرهاد مجدآبادی، اسماعیل خلج، شهرو خردمند
و مرحوم جمشید مشایخی اشاره کرد. متاسفانه این اثر سینمایی در آن برهه از تاریخ به خاطر بازار داغ فیلم فارسی مورد توجه قرار نگرفت و بازی درخشان پورحسینی در آن دیده نشد.

فیلم های پرویز پورحسینی

مرحوم پرویز پورحسینی تا پیش از انقلاب 57 غیر از چشمه در فیلم گمشده زنده‌یاد داریوش مهرجویی به نام الموت بازی کرد، که متاسفانه سرنوشت این اثر سینمایی نامعلوم ماند.

پرویز پورحسینی پس از انقلاب سال 1362 با فیلم کمال الملک اثری درخشان از زنده‌یاد علی حاتمی با نقش کامران میراز مقابل دوربین قرار گرفت. وی با بازی درخشان و تاثیرگذارش در این اثر سینمایی توجه مرحوم حاتمی را به خود معطوف نمود که بعدها در سریال هزار دستان باهم همکاری داشتند. در این اثر سینمایی فاخر بازیگران دیگری چون زنده‌یاد جمشید مشایخی، علی نصیریان، مرحوم داوود رشیدی، مرحوم محمدعلی کشاورز و زنده‌یاد عزت‌الله انتظامی به نقش‌آفرینی پرداختند.

فیلم کمال الملک

  • پیشکار در فیلم طلسم

در کارنامه هنری زنده‌یاد پورحسینی برای حوزه سینما، شاید بتوان درخشان‌ترین بازی این هنرمند فقید را در نقش پیشکار برای فیلم طلسم کاری از داریوش فرهنگ برشمرد. وی در این اثر سینمایی نقش پیشکار یک شخصیت منفی را به عهده داشت و بازی بسیار درخشانی را از خود ارائه داد. به جرات می‌توان اذعان کرد که یکی از نقاط قوت فیلم طلسم بازی تکنیکی و خیره‌کننده پرویز پورحسینی است. متاسفانه این بازیگر توانمند در حوزه سینما آن طور که باید مورد قدردانی قرار نگرفت و دیده نشد. از دیگر بازیگران این فیلم می‌توان مرحوم جمشید مشایخی، سوسن تسلیمی، آتش تقی‌پور، سوگند رحمانی و زنده‌یاد آتیلا پسیانی اشاره کرد.

پیشکار در فیلم طلسم

  • فیلم ایستگاه

یکی دیگر از بازی‌های درخشان مرحوم پورحسینی در فیلم ایستگاه کاری از زنده‌یاد یدالله صمدی بود. وی در این اثر سینمایی نقش مردی نابغه در رشته الکترونیک را به عهده داشت که تحت تأثیر شرایط روحی و روانی نامتعادل دوران کودکی خود، به پیشنهاد عمویش که رئیس گروه ناشناس تروریستی بود بمب الکترونیکی را در فاضلاب زیر ساختمان ایستگاه مرکزی راه‌آهن کار می‌گذارد. بازی درخشان پورحسینی در این فیلم موجب شد تا فیلمسازان زیادی به وی نقش های منفی پیشنهاد دهند.

فیلم ایستگاه

پورحسینی بازی‌های ماندگار دیگری در آثاری چون باشو، غریبه کوچک، کشتی آنجلیکا، اوینار، بلندی‌های صفر، مریم مقدس و قاتل اهلی از خود به یادگار گذاشت. متاسفانه وی در حوزه سینما کمی مورد بی مهری قرار گرفت و نقش‌های پیچیده آن طور که باید به این بازیگر توانا پیشنهاد نشد.

سالنام فیلمکارگرداننقش
1348فیلم کوتاه اندوه دوربینبصیر نصیبی
1351چشمهآربی اوانسیانمرد عاشق
1355الموتزنده‌یاد داریوش مهرجویی
1362کمال‌الملکمرحوم علی حاتمیکامران میرزا
1363گنجمحمدعلی سجادیشازده
1364مردی که موش شداحمد بخشیرئیس اراداه مالیات
1364خط پایانمحمدعلی طالبیمربی
1364باشو، غریبه کوچکبهرام بیضاییشنبه
1365میهمانی خصوصیحسن هدایت
1365طلسمداریوش فرهنگپیشکار
1365سرابسعید اسدی – حمید تمجیدیناصر فرهمند
1365رابطهپوران درخشنده
1366بهار در پاییزمهدی فخیم زاده
1366ایستگاهمرحوم یدالله صمدیمرد نابغه
1367کشتی آنجلیکامحمد بزرگ نیاکاپیتان انگلیسی
1367شب حادثهسیروس الوندنادر
1367سفر عشقابوالحسن داوودیاحمد علوی
1368راز کوکبکاظم معصومی
1368دو سرنوشتمهران تاییدیدکتر یوسفی
1369رنو تهران – 29مرحوم سیامک شایقی
1369چاووشزنده‌یاد ساموئل خاچیکیانعمو هاشم
1370راه و بیراهمرحوم سیامک شایقی
1370دره شاپرک‌هافریال بهزاداخترشناس کهن‌سال
1370اوینارشهرام اسدیتیوای بشیر
1372روز فرشتهبهروز افخمیپسر عنایت الله
1372بلندی‌های صفرحسینعلی لیالستانیونسان ون گوگ
1374عاشق فقیرحسینعلی لیالستانی
1375فصل پنجمرفیع پیتز
1375حرفه‌ایاسماعیل فلاح پورتیمسار
1377فیلم کوتاه گفتگو با بادبهرام بیضایی
1379مریم مقدسشهریار بحرانیحضرت زکریا
1384جای او دیگر خالی نیستمهرداد خوشبخت
1386خواب لیلامهرداد میر فلاحدکتر
1387سفر مرگحسن آقاکریمی
1387مستند عشق‌پردازحمید کاویانیخودش
1387مرد بارانی (با تشکر)ابوالحسن داوودی
1388رستاخیزاحمدرضا درویشجاروت
1393دوران عاشقیعلیرضا رئیسیانپدر بیتا
1394صله سحرفرزین مهدی پوراستاد موسيقی
1395قاتل اهلیمسعود کیمیاییحاج‌آقا نوربخش
1395صدای منو می‌شنوید؟صادق پروین آشتیانی
1395پشت دیوار سکوتمسعود جعفری جوزانیاستاد بازرگان
1395خفگیفریدون جیرانیپزشک
1396هوای پدراسماعیل راد
1396جاده قدیممرحوم منیژه حکمت

با عکسی از پورحسینی کنار شبنم قلی خانی برای فیلم مریم مقدس به بررسی کارنامه هنری این هنرمند فقید در قاب تلویزیون می‌پردازیم.

پورحسینی کنار شبنم قلی خانی برای فیلم مریم مقدس

سریال های پرویز پورحسینی

پرویز پورحسینی (Parviz Pourhosseini) در حوزه تلویزیون هم حضوری پررنگ داشت و در آثار بسیاری به ایفای نقش پرداخت. وی در سریال مانادگار هزاردستان اثری فاخر از زنده‌یاد علی حاتمی نقش متین السلطنه مدیر روزنامهٔ عصر جدید را بر عهده داشت که این بار هم بازی بسیار درخشانی از خود ارائه داد.

سریال های پرویز پورحسینی

بازی این هنرمند در نقش متین السلطنه به قدری به دل مرحوم علی حاتمی نشست که می‌خواست نقش غلام عمه را هم به وی پیشنهاد کند که در نهایت آن را زنده یاد محمد مطیع ایفا کرد.

از دیگر بازی‌های درخشان مرحوم پورحسینی برای حوزه تلویزیون می‌توان به نقش سفیر انگلیس در سریال امیر کبیر کاری از سعید نیکپور اشاره کرد. وی در این سریال در شمایل یک انگلیسی ظاهر شد و بازی قابل قبولی از خود ارائه نمود.

  • بازی در دو نقش قدرت و رستم در سریال روزی روزگاری

پرویز پورحسینی در سال 1371 با دو نقش قدرت و رستم در کنار زنده‌یادخسرو شکیبایی برای سریال روزی روزگاری مقابل دوربین امرالله احمدجو قرار گرفت. پورحسینی این بار هم با نقش‌آفرینی درخشانی که داشت بار دیگر توان بازیگری خود را به اثبات رساند.

بازی در دو نقش قدرت و رستم در سریال روزی روزگاری

  • اسماعیل جهانشیری در سریال بچه مهندس

از آخرین تقش آفرینی‌های ماندگلر زنده‌یاد پرویز پورحسینی در قاب تلویزیون می‌توان به اسماعیل جهانشیری در سریال بچه مهندس اشاره کرد. وی در این مجموعه تلویزیونی در نقش نگهبان پروشگاه ظاهر شد و در در دو فصل این سریال به نقش‌آفرینی پرداخت. متاسفانه وی در زمان فیلمبرداری سریال بیگانه‌ای با من است، موقع همگیری ویروس کرونا (کووید 19) به آن مبتلا شد و چند روز بعد دارفانی را وداع گفت.

اسماعیل جهانشیری در سریال بچه مهندس

سالنام اثرکارگرداننقش
1361ز هر کویمنصور کوشان
1363امیرکبیرسعید نیکپورسفیر انگلیس
1364هزاردستانزنده‌یاد علی حاتمیمتین السلطنه
1366این شرح بی‌نهایتاسماعیل خلج
1367با سلسله حکمتسیروس مقدم
1369مهر و ماهمرحوم حمید لبخندهکریم خان زند
1369آلبوم خانوادگیمحمد رحمانیان
1370-71روزی روزگاریامرالله احمدجوقدرت – رستم
1371قافله این عمرمجید بهشتی
1371تابستانی سرشار از محبتعباس رنجبر
1372سرزمین من و نقابدارانمرتضی جعفری
1372تاریخ روابط ایران و انگلیسمرتضی جعفری
1374آشپزباشیرسول نجفیان
1374شیخ مفیدمرحوم فریبرز صالحمعزالدوله دیلمی
1374 یک داستانمحمد رحمانیان
1374-75جهان وارونهمرحوم بهمن زرین پور
1375دلیران خلیج فارسمرتضی جعفری
1375دومین انفجارداریوش فرهنگتروریست
1375-76تصویر یک رؤیااحمد امینی
1376تهران 11–595 ج 48مرضیه برومند
1376بافته‌های رنجمجید بهشتی
1377پزشکانمسعود کرامتی
1378تله فیلم روز ایپریتاحمد امینی
1379روشن‌تر از خاموشیحسن فتحیشیخ ابراهیم قطفانی
1379همسفرقاسم جعفری
1379مریم مقدسشهریار بحرانیحضرت زکریا
1380شب دهمحسن فتحیدکتر ندیمی
1380باران عشقاحمد امینی
1381روزهای بیادماندنیمرحوم همایون شهنواز
1382تله‌فیلم هفتاد و سومین تنعلی مؤذنی
1382طلسم‌شدگانداریوش فرهنگپدر نیما وثوق
1382نذرمهرداد خوشبخت
1383مختارنامهداوود میرباقریمیثم تمار
1384-85اولین شب آرامشاحمد امینیجلال شایان
1386-87بیداریبهرام عظیم پور
1386تله‌فیلم یکی از همین روزهاراما قویدل
1386-87بی‌گناهاناحمد امینیمرتضی انتظام
1387یک مشت پر عقاباصغر هاشمی
1387نشانیرامبد جوان
1387سایه تنهاییبیژن شکرریز
1387تله‌فیلم در همین نزدیکیراما قویدل
1387شب می‌گذردراما قویدلدکتر رفیعی
1387مثل هیچ‌کسعبدالحسن برزیدهعمو علی
1389تله‌فیلم عصای پیریرضا غفاری
1389تله‌فیلم فرزند چهارمشبنم عرفی‌نژاد
1390شیداییسعید نعمت‌اللهمحمدتقی
1391تله‌فیلم نغمهٔ نوروزسیدمحسن یوسفی
1391سرزمین مادریکمال تبریزیدکتر حکیم السلطنه
1393هفت‌سنگعلی‌رضا بذرافشانبابا نصیر
1394میکائیلسیروس مقدمعبدالله زیبا
1396گمشدگانرضا کریمی
1397بچه مهندس 1علی غفاریاسماعیل جهانشیری
1397بچه مهندس 2علی غفاریاسماعیل جهانشیری
1397تاریکی شب، روشنایی روزحجت قاسم‌زاده اصل
1399فصل اول بیگانه ای با من استاحمد امینیبهمن شهرابی

با عکسی از هنرمند فقید در نقش میثم تمار برای سریال مختارنامه این بخش از مقاله بیوگرافی پرویز پورحسینی را به اتمام می‌رسانیم.

میثم تمار

پرویز پورحسینی در شبکه نمایش خانگی

زنده‌یاد پورحسینی در حوزه نمایش خانگی تنها مجال بازی در نقش اردشیر هژیر خاتم برای مجموعه نمایشی عالیجناب کاری از سام قریبیان پیدا کرد. از دیگر بازیگران سریال عایجناب می‌توان به حسین پاکدل، حسین یاری، امیر آقایی، بابک حمیدیان، سحر دولتشاهی، آزاده صمدی، پریوش نظریه، لیلا اوتادی، احسان کرمی، سام قریبیان، مرحوم حسین عرفانی، مهتاج نجومی، حسین سلیمانی و سعید آقاخانی اشاره کرد.

سالنام اثرکارگردان
1396عالیجنابسام قریبیان

جوایز و افتخارات پرویز پورحسینی

در این بخش از مقاله به بررسی جوایز و افتخارات این هنرمند فقید کشمورمان در عرصه بازیگری می‌پردازیم. شاید مرحوم پور حسینی در طول حیات هنری خود هرگز سیمرغ بلورین را نگرفته باشد، اما این نکته چیزی از ارزش‌های این نابغه بازیگری کم نمی‌کند.

سالعنواننام جشنواره
1365کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم طلسمپنجمین جشنواره فیلم فجر
1369کاندیدای سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای فیلم اوینارنهمین جشنواره فیلم فجر
1379دیپلم افتخار برای بازی نقش حضرت زکریا در مریم مقدسنوزدهمین جشنواره فیلم فجر
1380برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای تئاتر تلویزیونی برای قطار ارواح و مجموعه کارهای ویجشنوارهٔ سیما
1380برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای فیلم مریم مقدسجشنواره حقیقت یزد
1382برنده جایزه بهترین بازیگر مرد برای نمایش تلویزیونی به سوی دمشقجشنواره سیما
1394مراسم بزرگداشت و تولد هفتاد و پنج سالگی پرویز پورحسینیموزه امام علی
1397برنده جایزه ویژهٔ هیئت داوران برای فیلم قاتل اهلیهجدهمین جشن حافظ
1397 تجلیل از پرویز پورحسینی در مراسم رونمایی از پوستر فیلم جاده قدیمخانه هنرمندان
1399کوداشت زنده یاد پرویز پورحسینیسی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر

شایعات و حواشی پرویز پورحسینی

به‌ طور کلی چه در ایران یا جهان همواره بازیگران و چهره‌های مشهور با حواشی مختلفی خواه کذب یا درست مواجه بوده‌اند، که پرویز پورحسینی نابغه بازیگری هم از این قاعده مستثنی نیست.

  • همسر دوم پرویز پورحسینی

همان‌طور که در مطالب بالا اشاره شد، ناهید ارسباران همسر پورحسینی متاسفانه در سال 1374 پس از تحمل بیماری سخت سرطان دارفانی را وادع گفت. اخباز زیادی درباره ازدواج مجدد پورحسینی مطرح بود تا اینکه در برنامه ابدیت و یک روز علیرضا مجللل که بازیگران پیشکسوت و دوستان قدیمی وی بود، به ازدواج دوم نافرجام وی اشاره‌ای کرد. به هر حال این موضوع حواشی زیادی را در پی داشت.

در کل پرویز پورحسینی از مظلوم‌ترین و کم حاشیه‌ترین بازیگران کشورمان محسوب می‌شود که تمام دغدغه‌اش فعالیت در این حرفه بود.

  • عدم موافقت برای بازی در فیلم سگ کشی

شاید برای شما جالب باشد که بدانید در ابتدا بهرام بیضایی نقش جواد مقدّم را برای پرویز پورحسینی در نظر داشت. اما این بازیگر توانا به خاطر تعداد بالای نقش‌های منفی که در کارنامه هنری خود داشت، ایفای این نقش را قبول نکرد و برای این کاراکتر به بیضایی، رضا کیانیان را معرفی کرد. البته بعدها طی یک مصاحبه پورحسینی برای این عدم حضورش ابراز پشیمانی نمود.

آلبوم عکس های پرویز پورحسینی

کلام آخر

پرویز پورحسینی (Parviz Pourhosseini) از بازیگران ارزنده، سینما، تلویزیون و تئاتر کشورمان است که بیش از نیم قرن در این حرفه فعالیت نمود. وی کارنامه هنری خود برای آثاری درخشان به ایفای نقش پرداخت. زنده‌یاد پورحسینی در سال 1399 با 79 سال سن به دلیل عارضه به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شد و چند روز بعد دارفانی را وداع گفت. پیکر بی جان این هنرمند فقید در طبقه بالای آرامگاه همسرش ناهید ارسباران در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برای همیشه آرام گرفت.

امید است مقاله بیوگرافی پرویز پورحسینی؛ ستاره‌ای که فرصت درخشیدن پیدا نکرد برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفاً پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود درباره این هنرمند فقید، پیشکسوت و دوست‌داشتنی را با ما در سایت پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402