واتساپ بهتر است یا تلگرام؟ مقایسه‌ی محبوب‌ترین پیام‌رسان‌ها

واتساپ یا تلگرام
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ویژگی‌هایی که هر اپلیکیشن ارائه می‌دهد از نظر هدف و کارکرد کم‌وبیش مشابه است که این سؤال را ایجاد می‌کند: کدام یک از این دو برنامه بهتر است؟ با پلازا همراه باشید تا ببینیم واتساپ یا تلگرام، کدام یک بهتر هستند.

هنگام مقایسه‌ی برنامه‌های پیام‌رسان مختلف در اختیارمان، اپلیکیشن‌هایی که اغلب به ذهن خطور می‌کند تلگرام و واتس‌اپ است. در واقع هر دو نمونه‌های بارز پیام‌رسان‌های به‌روز و با امکانات بالا هستند. هر دو برنامه دسترسی به ابزارهای ارتباط آنلاین را که در سراسر جهان در دسترس هستند، فراهم می‌کنند. گرچه هر دوی این پیام‌رسان‌ها سال‌هاست که در سراسر جهان مورد استفاده کاربران متعددی قرار دارند، اما در ارائه‌ی امکانات مختلف، تفاوت‌هایی دارند و اینکه واتساپ یا تلگرام کدام گزینه‌ی بهتری است؛ به این بستگی دارد که کدام قابلیت‌ها برایتان اهمیت و کاربرد بیشتری دارد.

البته که هر دو جزو برترین پیام‌رسان‌ها هستند که هیچکدامشان برتری کاملی نسبت به دیگری ندارند و اغلب افراد هر دوی این اپلیکیشن‌ها را بر روی گوشی خود دارند. با این حال اگر مجبور بودید بین WhatsApp و Telegram یکی را انتخاب کنید، باید مشخص کنید که کدام ویژگی برای شما اهمیت بیشتری دارد.

فهرست مطالب

آشنایی با دو پیام‌رسان محبوب

هنگام انتخاب این دو برنامه‌ی پیام‌رسان باید به چندین تفاوت توجه کرد. Whatsapp برای تمام پیام‌های خود رمزگذاری سراسری دارد. از طرف دیگر Telegram چت‌های مخفی و سایر اقدامات امنیتی را به جای آن ارائه می‌دهد. در حالی که Whatsapp زمینه‌ی کاربری بزرگ‌تری دارد، Telegram امکانات بیشتری را ارائه می‌دهد و هر پیام‌رسان دارای پیشینه‌ی منحصربه‌فرد خود است.

واتساپ

WhatsApp با حدود دو میلیون کاربر، یکی از بزرگ‌ترین و پرطرفدارترین برنامه‌های پیام‌رسانی سریع موجود است. مهندسان، جان کوم و برایان اکتون این برنامه را در ۲۴ فوریه ۲۰۰۹ راه‌اندازی کردند. در حال حاضر متعلق به گروه متا، شرکت مادر فیس‌بوک است.

علی‌رغم رمزگذاری کامل، واتس‌اپ متهم به یک سری اتهامات مربوط به حریم خصوصی در چند سال گذشته شد. در سال ۲۰۲۱، مقامات ایرلندی یک جریمه‌ی ۱۹۳ میلیون پوندی علیه WhatsApp را به دلیل نقض حریم خصوصی صادر کردند.

تلگرام

Telegram در سال ۲۰۱۳ توسط برادران پاول و نیکولای دوروف تأسیس شد و یک برنامه پیام‌رسانی فوری است که حریم خصوصی را در اولویت قرار می‌دهد. این یک برنامه‌ی منبع باز است، به این معنی که هر کسی از کارشناسان امنیتی گرفته تا عموم می تواند کدهای مربوط به آن را بررسی کند.

برنامه‌ی  Telegramدر جزایر ویرجین بریتانیا و به‌عنوان یک LLC در دبی ثبت شده است، جایی که مدیرعامل فعلی آن، پاول، و ۱۵ عضو اصلی تیم آن زندگی می‌کنند. این مدیر عامل میلیاردر به تأمین مالی تلگرام در تلاش برای حفظ استقلال خود از شرکت‌های بزرگ فناوری ادامه می‌دهد.

مقایسه واتساپ و تلگرام

ویژگی دو اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب

یکی دیگر از راه‌های تمایز بین این دو پیام‌رسان این است که ببینید چه ویژگی‌هایی ارائه می‌دهند. اینها شامل همه چیز می‌شود، از محدودیت‌های انتقال گرفته تا ظرفیت گروه تا هر چیزی که برنامه را برای کاربر کاربردی‌تر و مطلوب‌تر می‌کند. در اینجا نحوه مقایسه این دو برنامه از نظر ویژگی‌ها آمده است:

ویژگی‌های واتساپ

  • ظرفیت گروه ۱۰۲۴ عضو
  • حداکثر ۳۲ شرکت کننده در یک تماس صوتی یا تصویری
  • تصاویر، فیلم‌ها و سایر فایل‌ها را به‌صورت خودکار فشرده می‌کند.
  • ربات‌های موجود برای حساب‌های WhatsApp Business و WhatsApp Business API
  • فایل‌های رسانه‌ای را در حافظه‌ی موبایل ذخیره می‌کند.
  • محدودیت اشتراک فایل ۲ گیگابایت
  • امکان استفاده از چهار دستگاه با یک حساب کاربری
  • امکان ایجاد و اشتراک گذاری نظرسنجی در گروه‌ها
  • گزینه‌ی پیام‌های ناپدیدشدن برای پیام‌هایی که در عرض ۲۴ ساعت، هفت روز یا ۹۰ روز خوانده نشده‌اند.
  • امکان حذف پیام‌ها برای همه در عرض دو روز
  • ویژگی جدید انجمن‌های واتس‌اپ

ویژگی‌های تلگرام

  • ظرفیت گروه ۲۰۰۰۰۰ عضو
  • محدودیتی برای تعداد شرکت‌کنندگان تماس صوتی وجود ندارد.
  • حداکثر ۳۰ شرکت کننده می توانند دوربین یا صفحه نمایش خود را پخش کنند و حداکثر ۱۰۰۰ شرکت کننده می توانند تماشا کنند.
  • برای فشرده‌سازی فایل‌ها اجازه می‌خواهد.
  • ربات‌ها برای همه کاربران در دسترس هستند.
  • ذخیره رسانه در سرور (فضای ذخیره‌سازی نامحدود)
  • امکان ویرایش پیام‌ها در عرض ۴۸ ساعت
  • محدودیت اشتراک فایل ۲ گیگابایت و ۴ گیگابایت با Telegram Premium
  • امکان واردکردن چت از سایر برنامه‌های پیام‌رسانی
  • امکان ایجاد حداکثر سه حساب در یک تلفن همراه و پیونددادن حساب به چندین دستگاه
  • ایجاد و اشتراک‌گذاری نظرسنجی در گروه‌ها
  • گزینه Secret Chat با پیام‌های خودتخریبی
  • گزینه‌ای برای حذف پیام‌های ارسال شده به‌صورت دوطرفه
  • قابلیت کانال‌های آن
  • استیکر ساز توکار

مقایسه دو پیام رسان واتساپ و تلگرام

هر دو پیام رسان و واتساپ برترین پیام‌رسان‌ها در سطح جهانی هستند که در برخی کشورها واتساپ و در برخی دیگر نیز تلگرام طرفداران بیشتری دارد. سال‌هاست که از آغاز به کار هر دوی این پیام‌رسان‌ها می‌گذرد و تیم توسعه‌ی واتساپ یا تلگرام همواره در تلاش هستند تا با به‌روزرسانی و معرفی قابلیت‌های جدید، کاربران بیشتری را جذب خود کنند و در این راه باید مانع کوچ کاربران به پیام‌رسان‌های متعددی که راه‌اندازی می‌شوند نیز شوند. در ادامه واتساپ و تلگرام را از جهات مختلف، مورد بررسی قرار داده‌ایم تا ساده‌تر بتوانید پاسخ این سوال که واتساپ یا تلگرام کدامیک گزینه‌ی بهتری است را دریافت کنید.

واتساپ یا تلگرام

بررسی امنیت اپلیکیشن‌ها

اقدامات امنیتی Telegramدر مقابل WhatsApp یکی دیگر از مواردی است که باید در مقایسه بین این دو برنامه به آن توجه کرد. نیازی به گفتن نیست که حریم خصوصی و امنیت در مورد با ارتباطات دیجیتال بسیار مهم است. همان‌طور که گفته شد، ویژگی‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند یک برنامه پیام‌رسان را برای استفاده ایمن کند. هر دوی این اپلیکیشن‌ها در این زمینه عملکرد خوبی دارند و گزارش منفی چندانی در این زمینه از هیچ یک، ثبت نشده است؛ با این حال طبق تحلیل‌های مختلف، ظاهرا واتساپ در این زمینه دست بالاتر را دارد.

تعداد کاربران

از جمله مزایای رقابتی WhatsApp در مقابل Telegram، تعداد کاربران است. Telegram به‌عنوان یکی از سریع‌ترین برنامه‌های در حال ‌رشد، به بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه در سراسر جهان می‌بالد که ۱۵۰ میلیون کاربر نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش داشته است. همچنین در سال ۲۰۲۲ جزو پنج برنامه‌ی برتر دانلود شده بود.

با این حال،  WhatsApp با بیش از دو میلیارد کاربر و نزدیک به ۱۰۰ میلیون پیام روزانه در این مورد حکم‌فرماست. حضور اکثر کاربران در آن به این برنامه مزیتی می‌بخشد، زیرا جابه‌جایی به سایر سیستم‌ عامل‌های پیام‌رسانی برای آنها دشوار است، به‌خصوص با توجه ‌به اینکه بیشتر مخاطبین آن‌ها در این برنامه هستند. البته در ایران به دلیل سخت‌گیری‌های موجود نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی استقبال مردم از تلگرام بیشتر است. اما به ‌هر حال برای ارتباط با کشورهای دیگر و کسب‌وکارهای بین المللی واتس‌اپ همچنان در رأس است.

قابلیت استوری تلگرام و واتساپ

قابلیت استوری

قابلیت استوری برای تمامی کاربران واتساپ فراهم است و همه می‌توانند از آن برای اطلاع رسانی یا به اشتراک گذاشتن عکس با مخاطبان خود، استفاده کنند؛ در حالی‌که قابلیت استوری در تلگرام صرفا برای کاربران دارای اشتراک پریمیوم، برقرار است. به همین خاطر اگر قصد استوری گذاشتن در تلگرام را دارید، بایستی اکانت خود را با پرداخت هزینه، به پریمیوم ارتقا دهید.

اما در نظر داشتن این نکته حائز اهمیت است که وقتی در تلگرام استوری می‌گذارید، در بالای صفحه و بالای تمام چت‌ها، این استوری در معرض دید تمام افرادی که شما را در لیست مخاطبین خود دارند، نمایش داده می‌شود؛ اما در واتساپ فقط دور تصویر پروفایل شما یک دایره‌ی آبی رنگ کشیده می‌شود و برای افرادی که به لیست استوری‌ها مراجعه می‌کنند یا گفتگویی اخیرا با آن‌ها داشته‌اید و پروفایلتان در اوایل لیست گفتگوهایشان است، قابل نمایش است.

رمزگذاری پیام‌ها

وقتی صحبت از حریم خصوصی به میان می‌آید، تمام چت‌های واتساپ به صورت سراسری رمزگذاری شده‌اند، یعنی که فقط شما و افرادی که با آنها در ارتباط هستید می‌توانید پیام‌های چت را بخوانید. این باعث می‌شود که به طور پیش‌فرض برای همه کاربران ایمن باشد.
در مقایسه با واتس‌اپ، رمزگذاری چت تلگرام فقط برای قابلیت Secret Chat آن اعمال می‌شود. پیام‌هایی که از طریق این ویژگی ارسال و دریافت می‌کنید پس از یک دوره تعیین‌شده از یک ثانیه تا یک هفته ناپدید می‌شوند. یکی دیگر از معیارهای حفظ حریم خصوصی با این گزینه این است که نمی‌توانید پیام‌ها را فوروارد کنید. همچنین تلگرام چت‌ها را برای همیشه از سرورهای خود حذف خواهد کرد.

واتساپ یا تلگرام

امکان داشتن چند اکانت

این قابلیت یک موضوع مهم به خصوص برای افرادیست که نیاز به حساب‌های کاربری مجزای کاری و شخصی دارند. در برنامه تلگرام، شما امکان داشتن ۳ حساب کاربری در همان برنامه را دارید که به راحتی و بدون نیاز به وارد یا خارج شدن به حساب کاربری، می‌توانید به اکانت‌های دیگرتان سر بزنید. اما در واتساپ می‌توانید حداکثر از ۲ اکانت هزمان استفاده کنید؛علاوه بر این اما واتساپ چند سال پیش از واتساپ بیزینس رونمایی کرد که با نصب اپلیکیشن آن روی گوشی، می‌توانید یک حساب دیگر نیز بر روی اپلیکیشن مجزای آن داشته باشید.

پاک‌کردن چت‌ها

با WhatsApp، می‌توانید پیام‌های خود را هم برای خود و هم برای سایر کاربران حذف کنید، اما فقط در عرض دو روز پس از ارسال آن‌ها. محدودیت قبلی برای این مورد ۵۱ دقیقه بود. پس از این بازه زمانی، فقط می توانید پیام های خود را حذف کنید. در هر صورت، این پیامرسان سرنخی به جا می گذارد که نشان می دهد پیام پاک شده است.

از طرف دیگر، کاربران Telegram می‌توانند پیام‌های ارسالی از هر طرف مکالمه را در هر زمانی حذف کنند، برخلاف کاربران WhatsApp که فقط می‌توانند پیام‌هایی را که ارسال کرده‌اند، حذف کنند. مدیرعامل این برنامه این ویژگی را با بیان اینکه کاربران باید بتوانند کنترل کاملی بر چت‌های خود در سیستم‌های پیام فوری داشته باشند، توجیه می‌کند.

واتساپ یا تلگرام

وضعیت نمایش آنلاین بودن

هر دوی این برنامه‌ها در حال حاضر این امکان را برای کاربران فراهم کرده‌اند تا با سفارشی‌سازی تنظیمات، بتوانند وضعیت آنلاین و آخرین بازدید خود در برنامه را برای همه یا تعدادی از کاربران، پنهان کنند. اما در صورتی‌که تنظیمات پنهان کردن وضعیت Last Seen واتساپ فعال نباشد، این برنامه وضعیت کاربر را به صورت آنلاین یا تاریخ و زمان آخرین بازدید نمایش می‌دهد. در تلگرام نیز به چند حالت online، Last seen just now، نمایش دقایق، ساعات یا روزهایی که از آخرین بار آنلاین بودن کاربر گذشته، Last week و Last month نمایش می‌دهد.

حذف خودکار

واتس‌اپ یک قابلیت «پیام‌های ناپدید شده» را ارائه می‌دهد که کاربران می‌توانند آن را فعال کنند. اینگونه پیام‌های خوانده نشده پس از ۲۴ ساعت، هفت روز یا ۹۰ روز ناپدید می‌شوند. این گزینه برای هر دو نوع چت خصوصی و گروهی در دسترس است.

Telegram با گزینه‌ی مشابهی که مدت‌ها قبل از Whatsapp معرفی کرده بود پیشتاز است. این قابلیت خود تخریبی ویژگی Secret Chat است که به طور خودکار پیام‌ها را پس از مشاهده گیرنده حذف می‌کند و در حالی‌که Whatsapp تنها سه گزینه‌ی مختلف را در مورد بازه‌ی زمانی حذف خودکار ارائه می‌دهد، Telegram به شما امکان می‌دهد زمان حذف را بین ۱ تا ۱۵ ثانیه، ۳۰ ثانیه، یک دقیقه، یک ساعت، یک روز و یک هفته انتخاب کنید.

واتساپ یا تلگرام

قفل صفحه

صرف‌نظر از اینکه از ویژگی‌های حذف خودکار استفاده می‌کنید یا نه، هر کس دیگری غیر از شما که به گوشی هوشمند شما دسترسی دارد می‌تواند پیام‌های شما را ببیند. تلگرام با قابلیت قفل صفحه‌نمایش درون برنامه‌ای خود راه‌حلی برای این مشکل ارائه می‌دهد. هنگامی که این ویژگی را فعال کردید، قبل از اجازه دسترسی به برنامه، یک رمز عبور یا اسکن اثر انگشت درخواست می‌کند. می‌توانید آن را با یک دوره از قبل تعیین شده از ۱ دقیقه تا ۴۵ ساعت روی قفل خودکار تنظیم کنید.

Whatsapp دارای شکل مشابهی از این ویژگی است که در آن کاربران می‌توانند بسته به نسخه‌ی برنامه، قفل اثر انگشت را فعال یا با رمز عبور محافظت کنند. تفاوت بین این دو پیام‌رسان در اینجا این است که Telegram گزینه‌های کمتری را از نظر فواصل زمانی از پیش تعیین شده ارائه می‌دهد.

قابلیت Chat Lock در واتساپ

قابلیت قفل‌کردن چت‌ها به‌صورت جداگانه

‌واتس‌اپ طی آپدیت‌های اخیر خود، قابلیتی با عنوان «Chat Lock» را به کاربران ارائه کرده که از طریق آن می‌توان چت‌های مورد نظر را به‌طور جداگانه و با پسورد یا روش‌های بیومتریک قفل کرد تا سایر افراد به آن‌ها دسترسی نداشته باشند. این قابلیت در واقع یک فولدر است که چت‌های قفل شده درون آن قرار می‌گیرند. این فولدر در بالای صفحه اصلی چت‌ها جای دارد؛ البته برای ظاهر شدن این فولدر، بایستی صفحه را به‌سمت پایین بکشید. برای چت‌های موجود در این فولدر نوتیفیکیشن نمایش داده می‌شود، اما این نوتیفیکیشن‌های آن‌ها فاقد نام فرستنده و پیش نمایش محتوای پیام هستند. برای استفاده از این ویژگی باید به پروفایل کاربر بروید و گزینه Chat Lock را فعال کنید. اما در تلگرام این امکان وجود ندارد و تنها امکان رمز گذاشتن روی برنامه را برای ورود به آن دارید.

شماره‌های پنهان

بخشی از فرایند ثبت‌نام در Telegram، ارائه‌ی شماره ‌تلفن شما است. در همین حال، این گزینه را نیز خواهید داشت که با پنهان‌کردن شماره، آن را خصوصی نگه دارید.

به طور پیش‌ فرض، فقط مخاطبینی که در تلفن خود ذخیره کرده‌اید می‌توانند شماره شما را ببینند. شما فقط باید “چه کسی می‌تواند شماره ‌تلفن من را ببیند؟” را تغییر دهید و روی “هیچ‌کس” تنظیم کنید. کاربران Whatsapp اما این گزینه را ندارند. شما باید شماره‌ی خود را همیشه نمایش دهید. این بدان معنی است که هر مخاطبی در لیست چت شما می‌تواند آن را ببیند، حتی آنهایی که در تلفن خود ذخیره نکرده‌اید.

احراز هویت دو مرحله‌ای

فعال‌کردن احراز هویت دو مرحله ای یک راه عالی برای محافظت از پیام‌های شما در صورت دسترسی شخصی به تلفن شما است. این ویژگی به شما امکان می‌دهد رمز عبور دومی را که بعد از کد پیامکی وارد می‌کنید، تعیین کنید. باتوجه‌به اقدامات امنیتی، هر دو پلتفرم پیام‌رسان تأیید پیامک را ارائه می‌دهند.

فعال‌کردن این ویژگی اساساً لایه دوم حفاظتی را به برنامه‌ی پیام‌رسانی شما اضافه می‌کند و آن را در برابر مزاحمان شخص ثالث یا تلاش‌های ناخواسته برای ورود به سیستم محافظت می‌کند. امروزه احراز هویت دو مرحله‌ای یک استاندارد امنیتی است و اگر هر یک از این برنامه‌ها آن را نداشته باشند، حیف است.

سخن آخر

درباره‌ی دو اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب صحبت کردیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. پاسخ به سؤال اینکه “واتساپ بهتر است یا تلگرام؟” بستگی به استفاده و دسترسی شخص شما دارد. فقط به این دلیل که اولی در مقایسه با دومی کاربران بیشتری دارد، به این معنی نیست که بهتر است. بسیاری از مواقع، مردم تمایل دارند از مد روز پیروی کنند و در تصمیم گیری خودشان مردد هستند که کدام یک از این دو برنامه بهتر است. باتوجه‌به نکاتی که گفتیم و مقایسه‌هایی که انجام دادیم، خودتان باید انتخاب کنید کدام‌یک برایتان بهتر است. امیدواریم این مطلب سؤالات شخصی ذهنتان را پاسخ داده باشد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402