بررسی کنسول بازی دستی لنوو Legion Go و مشخصات آن

لنوو Legion Go
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

لنوو Legion Go یک کنسول گیمینگ دستی با ویژگی های خارق العاده است که ادعای رقابت با بهترین ها را دارد و به نظر می رسد این موضوع را هم حسابی جدی گرفته است. در این مقاله از پلازا می خواهیم در مورد Lenovo Legion Go صحبت کنیم و ببینیم که واقعا این توانایی را دارد یا نه.

کنسول های دستی همیشه یکی از اعضای فعال در حوزه گیمینگ بوده اند و از دیر باز مورد استفاده قرار می گرفتند. البته باید گفت امروزه این کنسول ها پیشرفت زیادی داشته و نمی توان آنها را با کنسول های دستی قدیمی مقایسه کرد. هرچند بازاری که در این حوزه وجود دارد نمی تواند با بازار سیستم ها و لپ تاپ های گیمینگ رقابت کند، اما باید گفت آنقدر مهم به نظر می رسیده است که خیلی از شرکت های بزرگ وارد آن شده و کنسول های دستی قدرتمندی را روانه بازار کنند. لنوو یکی از شرکت هایی است که به سراغ ساخت یک کنسول قدرتمند رفته و لنوو Legion Go نتیحه تمامی تلاش هایی است که این شرکت برای ارائه بهترین کنسول دستی داشته است.

در این مقاله قرار است همه چیز در مورد کنسول دستی لنوو Legion Go را بررسی کنیم و ببینیم که لنوو در انجام این کار تا چه اندازه موفق بوده و آیا این کنسول می تواند از پس رقبای سرسختی که این روز ها در بازار دارد، بر بیاید. بهتر است این کار را با بررسی مشخصات سخت افزاری این دیوایس شروع کنیم.

فهرست مطالب

مشخصات لنوو Legion Go

یکی از ویژگی های یکه کنسول های دستی دارند این است که می توانند با لپ تاپ های گیمینگ رقابت کرده و سخت افزار قوی را ارائه می دهند. البته اندازه کوچک آنها محدودیت هایی را نیز ایجاد می کند که باید در نظر گرفته شوند. در مورد لنوو Legion Go باید گفت با یکی از کنسول های خوب طرفیم و به نظر نمی رسد لنوو در ساخت آن کوتاهی کرده باشد. جدول زیر می تواند مشخصات این دستگاه را به ما نشان دهد:

مشخصه هاکنسول لنوو Legion Go
نمایشگر۸.۸ اینچی از نوع IPS با رزولوشن QHD و نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز
پردازندهAMD Ryzen Z1 Extreme
پردازنده گرافیکیAMD Radeon RDNA
سیستم عاملویندوز ۱۱
حافظه/رم۱۶ گیگابایت رم، تا ۱ ترابایت فضای ذخیره سازی
باتری۴۹.۲ وات ساعت (در حدود ۶ ساعت)
قیمتاز ۵۲ میلیون تومان

همانطور که می بینید کنسول لنوو Legion Go از نظر سخت افزاری در رده خوبی قرار می گیرد. در ادامه هر یک از ویژگی های این دیوایس را با هم به صورت موردی بررسی خواهیم کرد.

معرفی کنسول دستی لنوو Legion Go

کنسول های دستی از صنایعی در گیمینگ هستند که همانطور که اشاره کردیم، بازاری چندان بزرگ نداشته و میتوان آنها را از موفق ترین ها دانست. در کنار این موارد یک حرکت انقلابی از نینتندو، که میتوان گفت در زمینه کنسول ها از سایر شرکت ها فعالیت بیشتری داشته و به نوعی یک افسانه زنده به حساب می آید، بازی را تغییر داد و با ارائه نینتندو Switch دوباره کنسول های دستی را محبوب کرد. بعد از آن نیز دستگاه های دیگری مانند کنسول دستی Steam Deck و کنسول قابل حمل ROG Ally، وارد میدان شدند و خیلی از شرکت های دیگر که لپ تاپ های گیمینگ ارائه می دادند را وسوسه کردند که طراحی این دستگاه ها را در دستور کار خود قرار دهند. نتیجه تلاش های لنوو برای این کار منجر به پیدایش لنوو Legion Go شد.

در واقع Legion دستگاه های گیمینگ لنوو است که لپ تاپ های خوبی را هم روانه بازار کرده است و خیلی از کاربران از کارکرد این دستگاه ها راضی بوده اند. هر چند لنوو Legion Go برای اینکه با بهترین لپ تاپ های گیمینگ مقایسه شود، محدودیت های زیادی دارد. در ادامه در مورد این کنسول و هر یک از ویژگی هایی که در اختیار کاربران قرار می دهد، بیشتر صحبت خواهیم کرد.

طراحی Lenovo Legion Go

طراحی استفاده شده در لنوو Legion Go را می توان یک طرح بینابینی از نینتندو سوییچ و ایسوس راگ الای دانست. در واقع در این طرح هم حالت کلاسیک و جدا شونده دستگیره ها که در نینتندو سوییچ وجود دارد رعایت شده است و هم طراحی مدرن و گیمینگ راگ الای که بیشتر آن را شبیه به دستگاه های امروزی و گیمینگ کرده است. از نظر اندازه و وزن باید گفت که این کنسول با ابعاد ۲۹.۷ در ۱۳.۲ در ۴ سانتی متر و و وزن ۸۵۴ گرم از کنسول های دیگر بزرگتر بوده و می توان گفت کمی سنگین تر خواهد بود.

طراحی Lenovo Legion Go

البته این بزرگتر بودن باعث ارائه یک صفحه نمای ۸.۸ اینچی هم شده است که آن را کاربردی تر کرده و با افزایش فضا برای سخت افزار نیز همراه بوده است همین موضوع باعث شده تا فضای باتری بالاتر رفته و بتواند مدت بیشتری این کنسول را عملیاتی نگه دارد.

سخت افزار لنوو Legion Go

از نظر سخت افزاری باید گفت که کنسول دستی لنوو Legion Go از سایر کنسول های هم رده خود یک گام عقب تر ایستاده است و دلیل آن عدم ارائه پردازنده گرافیکی مجزا می باشد. در واقع در این کنسول از یک تراشه قدرتمند به عنوان پردازنده مرکزی استفاده شده است و این کار را به عهده تراشه رایزن Z1 اکستریم از AMD گذاشته اند. این پردازنده با یک گرافیک قدرتمند خوب از نوع RDNA ارائه شده که همین پردازنده گرافیکی مسئولیت اجرای بازی ها روی لنوو Legion Go را بر عهده دارد.

سخت افزار لنوو Legion Go

این پردازنده ۸ هسته ای و ۱۶ نخی (Threads) به عنوان یک پردازنده با کیفیتی متوسط شناخته می شود که از نظر تست ها و بنچمارک ها نمی تواند با تراشه های بروز سال ۲۰۲۳ رقابت کند. از نظر پردازش گرافیکی نیز باید گفت نتایج آن با گرافیک Radeon 780M برابر بوده است و در کل باید گفت نباید انتظار کار یک سیستم گیمینگ را زا این کنسول دستی داشته باشیم. البته عدم حضور پردازنده گرافیکی مجزا در این کنشول ها باعث می شود که مشکل داغ شدن و افزایش دما نیز به حداقل خود برسد. این موضوع چیزی است که خیلی از کنسول های دستی را درگیر کرده است. به عنوان مثال کنسول راگ الای تا اندازه ای داغ می شود که بازی کردن با تاچ آن غیر ممکن خواهد بود و می تواند آزاردهنده باشد.

این پردازنده با استفاده از رم ۱۶ گیگابایتی ای که دارد می تواند بازی های مخصوص کنسول های دستی که برای این دیوایس ها بهینه شده باشند را بدون هیچ مشکلی هندل کند. در کنار تمامی این کاستی ها یک فضای ذخیره سازی SSD یک ترابایتی نیز در اختیار کاربران لنوو Legion Go قرار می گیرد که می تواند در تجربه کار با این دستگاه تاثیر خوبی بگذارد.

صفحه نمایش کنسول لیجن گو

یکی دیگر از مواردی که لنوو Legion Go روی آن مانور زیادی می دهد و به آن می نازد، صفحه نمایش ۸.۸ اینچی آن است که کمی بزرگتر از سایر کنسول ها بوده و می تواند کیفیت بهتری را ارائه دهد. این صفحه نمایش از نوع IPS بوده و می تواند رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ را در اختیار کاربران بگذارد. این رزولوشن عموما با نام های 2K یا همان QHD شناخته می شود و می توان گفت برای گیمینگ، یک رزولوشن خوب و حرفه ای تلقی می شود. البته از آنجا که پردازنده گرافیکی مجزا در این کنسول وجود ندارد، باید گفت که بازی کردن در این رزولوشن قطعا دردسر هایی را به دنبال خواهد داشت و باعث افت کیفیت خواهد شد. مگر در مورد بازی هایی که از نظر گرافیکی چندان نیاز به پردازنده های قدرتمند ندارند و سبک به شمار می روند.

صفحه نمایش کنسول لیجن گو

در این صفحه نمایش از ویژگی هایی مانند HDR خبری نیست، اما DCI-P3 را تا ۹۷ درصد پشتیبانی کرده که می تواند کیفیت رنگ و نمایش در این نمایش را تا حد خوبی بالا نگه دارد. بعلاوه این صفحه نمایش با نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز و چگالی ۳۴۳ پیکسل در اینچ می تواند از نظر روان بودن تصویر و جزئیاتی که نمایش می دهد، کیفیت ایده آلی را در اختیار کاربران خود بگذارد. همینطور نوردهی این صفحه نمایش ۵۰۰ نیت می باشد که برای یک سیستم گیمینگ که کاربر قرار است مدت زیادی به آن خیره شود ایده آل می باشد. این صفحه نمایش به وسیله تکنولوژی گوریلا گلس محافظت می شود و می تواند به صورت همزمان ۱۰ نقطه فعال روی تاچ آن را شناسایی کند.

سیستم عامل لنوو Legion Go

عموما در کنسول های دستی، سیستم عامل موضوعی خیلی حساس نیست. اما در مورد لنوو Legion Go باید گفت که با یک سیستم عامل ویندوزی کامل طرف هستیم که می تواند تمامی ویژگی هایی که روی ویندوز ۱۱ قرار دارد را در اختیار ما قرار دهد. در واقع این کنسول می تواند به عنوان یک تبلت ۸.۸ اینچی ویندوزی نیز مورد استفاده قرار گرفته و به نوعی یک دیوایس دو کاره به حساب می آید.

فضای ذخیره سازی بالا می تواند به شما در کار کردن با این دیوایس به خوبی کمک کرده و بدون هیچ مشکلی از آن مانند یک لپتاپ هم کار بکشید. همینطور از نظر طیف بازی هایی که روی این سیستم اجرا می شود نیز، ویندوز می تواند یک نقطه قوت به حساب بیاید و کلیه بازی های ویندوزی و بازی های بستر مایکروسافت و ایکس باکس هم روی لنوو Legion Go قابل اجرا خواهند بود.

سیستم عامل لنوو Legion Go

ارتباطات و پورت های ارائه شده

مورد دیگری که در مورد کنسول دستی لنوو Legion Go باید بررسی شود، ویژگی برقراری ارتباط آن با سایر دستگاه ها می باشد. در این خصوص باید گفت از نظر ارتباطات بیسیم این دستگاه از وای فای و بلوتوث استفاده می کند. یک وای فای ورژن 6E از نوع Tri-Band با قابلیت پشتیبانی از MU-MIMO که در واقع قابلیت های چند کاربر، چند ورودی و چند خروجی را راهم می کند در این دستگاه قرار گرفته است که می تواند اتصالات مختلفی را برای کاربران انجام دهد. همینطور بلوتوث ۵.۳ نیز می تواند کار اتصال گجت های مختلف را روی این دستگاه بر عهده داشته باشد.

لنوو Legion Go از نظر پورت هایی که دارد هم یک کنسول جمع و جور و بدون ریخت و پاش به حساب می آید و به نظر می رسد که از بزرگ بودن بدنه آن برای ارائه پورت ها و ویژگی های مختلف از این دست، زیاد استفاده نشده است. کل پورت های ورودی در این دستگاه دو پورت USB-C می باشد. همینطور یک خروجی صدای جک ۳.۵ میلیمتری نیز در این دستگاه قرار گرفته است. این دستگاه مجهز به دو بلندگو برای پخش صدا به صورت استریو و دو میکروفون نیز در داخل بدنه می باشد.

ارتباطات و پورت های ارائه شده

باتری Lenovo Legion Go

از نظر باتری این کنسول یک باتری لیتیوم پلیمری یا همان Li-Po دارد که می تواند ظرفیت ۴۹.۲ وات ساعت را برای این دستگاه فراهم کند. این باتری می تواند بیش از ۶ ساعت این کنسول را به صورت عملیاتی نگه دارد که میتوان آن را نسبت به کنسول های دیگری مانند راگ الای بالا دانست. در واقع لنوو Legion Go این موضوع را مدیون عدم حضور پردازنده گرافیکی مجزا و مصرف برق پایین تر آن است. وظیفه شارژ کردن این باتری نیز بر عهده یک شارژر ۶۵ وات است.

قیمت لنوو Legion Go

از نظر قیمت باید گفت که کنسول لنوو Legion Go یکی از دستگاه های گران به حساب می آید. این دستگاه برای اولین بار در اکتبر سال ۲۰۲۳ ارائه شد و قیمت آن در بازار در حدود ۷۰۰ دلار می باشد. در بازار ایران می توانید این دستگاه را در حدود ۵۰ میلیون تومان پیدا کنید که باید گفت هزینه زیادی برای یک کنسول دستی آن هم در این سطح می باشد. با این سرمایه می توانید کنسول های بسیار بهتری را پیدا کرده و یا به سراغ لپ تاپ های گیمینگ هم بروید. البته برای کاربران خاص این کنسول ها، لنوو Legion Go می تواند یک دستگاه جذاب باشد.

به هر حال اگر می خواستید به سایر گزینه هایی که می توانید در اختیار داشته باشید هم فکر کنید، مقاله بهترین کنسول بازی می تواند در این خصوص به شما کمک کند و گزینه های خوبی را در اختیار شما بگذارد.

قیمت لنوو Legion Go

مزایا و معایب لنوو Legion Go

در زمان نگارش این مقاله مدتی است که از ارائه کنسول دستی لنوو Legion Go به بازار گذشته و خیلی از کاربران آن را خریده و تست کرده اند. در این قسمت از مقاله با توجه به نظراتی که کاربران از کار کردن با این دستگاه داشته اند، میخواهیم فهرستی از مزایا و معایب آن تهیه کنیم و ببینیم که نکات مثبت و منفی این کنسول چیست.

مهمترین مواردی که می توانند در زمینه مزایای لنوو Legion Go قرار بگیرند از این قراند:

  • صفحه نمایش با کیفیت و خوب QHD با اندازه ۸.۸ اینچ
  • بازدهی خوب و حرفه ای در خیلی از بازی های تاپ
  • کنترلر های قابل جدا شدن
  • ارائه ویندوز ۱۱ به صورت کامل
  • پورت های USB-C کاربردی
  • ارائه کیف نگهدارنده اورجینال در پک کنسول

در کنار این مزیت ها معایبی نیز متوجه لنوو Legion Go است که می توانیم این موارد را معرفی کنیم:

  • اندازه بزرگتر نسبت به سایر کنسول های دستی
  • قیمت بالای آن نسبت به کاربرد و سخت افزار ارائه شده
  • جایگذاری دکمه های پشتی در کنترل ها چندان جالب نیست
  • اجرای بازی ها با کیفیت QHD با افت کیفیت همراه است
  • وزن آن برای استفاده در طولانی مدت کمی سنگین است

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی کنسول دستی لنوو Legion Go پرداختیم. یک کنسول حرفه ای که می تواند با کمک یک صفحه نمایش ۸.۸ اینچی QHD، پردازنده قدرتمند گیمینگ رایزن Z1 اکستریم، سیستم عامل ویندوزی، کنترل های جداشونده و کوله باری از ویژگی های جذاب دیگر یک ابزار گیمینگ خاص برای علاقه مندان به این کنسول ها باشد. البته ایراداتی مانند قیمت بالا و عدم ارائه پردازنده گرافیکی مجزا برای این کنسول نیز به آن وارد است. در صورتی که در مورد این کنسول نظر و یا سوالی داشتید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402