معرفی اندروید ۱۵ و قابلیت های منحصر به فرد آن

اندروید 15
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اندروید ۱۵ جدیدترین نسخه از این سیستم عامل به حساب می آید که گوگل به تازگی پیش نمایش هایی از آن را ارائه کرده است و برخی از ورژن های گوشی های گوگل پیکسل از آن استفاده می کنند. در این مقاله از پلازا قرار است در مورد این سیستم عامل با هم صحبت کنیم.

سیستم عامل های گوشی های هوشمند سیر طولانی و جالبی را داشته از و از تقریبا ۲۰ سال گذشته که این گوشی ها روانه بازار شدند تا به امروز که استفاده از آنها فراگیر شده و در هر خانه ای چندین گوشی وجود دارد، هیچ سیستم عاملی به اندازه اندروید محبوب و موفق نبوده است و می توان آن را پرکاربردترین و یکی از بهترین های این حوزه دانست. اندروید به غیر موبایل ها روی خیلی از دیوایس ها فعال است و سیستم عاملی که خود از پایه یونیکس و لینوکس گرفته شده بود، امروز به عنوان پایه خیلی از سیستم عامل های دیگر نیز ارائه می شود. اندروید ۱۵ که جدیدترین ورژن این سیستم عامل است، اکنون در دستور کار گوگل قرار گرفته است.

در این مقاله می خواهیم با هم در مورد تغییراتی که Android 15 نسبت به ورژن های قبلی داشته و است و بهبود های آن و همینطور ویژگی هایی که تازه وارد میدان شده است و برای اولین بار روی این سیستم عامل ارائه می شود صحبت کنیم و ببینیم که این تغییرات تا چه اندازه بزرگ بوده اند و برای چه گوشی هایی اعمال خواهند شد. در ادامه کار را با معرفی سیستم عامل اندروید ۱۵ دنبال می کنیم.

فهرست مطالب

معرفی اندروید ۱۵

سیستم عامل اندروید برای اولین بار در ۱۵ سال پیش و توسط گوگل ارائه شد و از آن زمان تا کنون این شرکت نرم افزاری غول پیکر، کنترل ورژن های مختلف این سیستم عامل را بر عهده داشته است. هرچند اندروید یک سیستم عامل اوپن سورس است و هر شرکت تولید کننده موبایل و دیوایسی که می خواهد می تواند آن را برای دستگاه های خود شخصی سازی کند، اما پشتیبانی نرم افزاری اصلی آن بر عهده گوگل بوده و می توانیم این کمپانی را به عنوان مسئول توسعه اندروید بشناسیم.

معرفی اندروید 15

این موضوع که اندروید تا چه زمانی توسط گوگل پشتیبانی می شود و ارائه این سیستم عامل رایگان تا کی در دستور کار گوگل قرار دارد مشخص نیست اما به نظر نمی رسد گوگل به این زودی ها بخواهد اندروید که تا این اندازه مزیت برای آن داشته است را کنار بگذارد و قدرت را به افراد دیگری واگذار کند. اندروید ۱۵ اخرین ورژن این سیستم عامل است که پیش نمایش آن در سال ۲۰۲۴ نشان داد گوگل مصمم تر از قبل به فکر سیستم عامل جدید خود است و امکانات جدید برای آن در راه است.

اندروید ۱۵ به رسم تمامی ورژن های قبلی خود با یک نام خوشمزه عرضه می شود. نامی که گوگل برای این ورژن از اندروید در نظر گرفته «Vanilla Ice Cream» یا همان «بستنی وانیلی» است. این سیستم عامل که قرار است جایگزین اندروید ۱۴ شود، می توانید ویژگی های بسیار زیادی را به این سیستم عامل اضافه کند. هر چند ویژگی های اندروید ۱۴ را هم نباید دست کم گرفت و این ورژن یکی از بهترین و پیشرفته ترین ورژن های اندروید بود. در ورژن ۱۵، گوگل بیشتر تمرکز خود را روی بهبود تجربه کاربری قرار داده است و مواردی مانند تنظیمات دوربین و حریم خصوصی کاربران از اولویت هایی بوده که به آنها توجه زیادی شده است.

زمان انتشار اندروید ۱۵

در مورد زمان انتشار اندروید ۱۵ باید گفت که در کحل قرار است این ورژن از سیستم عامل اندروید در ۷ نسخه ارائه شود و در اختیار کاربران قرار بگیرد. زمان شروع انتشار این ۷ نسخه از ماه فوریه ۲۰۲۴ آغاز شده و نسخه پایدار و نهایی اندروید ۱۵ نیز قرار است در آگوست سال ۲۰۲۴ باشد. البته این زمان به صورت دقیق از طرف گوگل تایید نشده است، اما سایر نسخه ها مدت زمان مشخصی را دارند. در تصویر زیر می توانید تایم لاین انتشار را مشاهده نمایید:

زمان انتشار اندروید 15

محل های تایم لاین که بلا علامت نقطه نشان داده شده اند، در واقع همان توزیع های مختلف اندروید ۱۵ هستند که به این صورت قرار است منتشر شوند:

  • پیش نمایش توسعه دهندگان اولیه: در اینجا یک نسخه به صورت دمو در اختیار برنامه نویسان و توسعه دهندگان قرار می گیرد که با آن کار کرده و با محیط اندروید ۱۵ آشنا شوند. این نسخه در فوریه ارائه شده بود.
  • نسخه دوم پیش نمایش توسعه دهندگان: در اینجا این سیستم عامل با امکانات نسبتا بیشتری در اختیار توسعه دهندگان قرار می گیرد تا با روش برنامه سازی برای آن آشنا شده و آن را آزمایش نمایند. این نسخه در ماه مارس ارائه شد.
  • نسخه بتا ۱: این نسخه که در ماه آپریل ارائه می شود اولین نسخه تعاملی از اندروید ۱۵ برای کاربران است که در جامعه کاربری محدودی آزمایش شده و هدف از آن پیدا کردن ایرادات می باشد.
  • نسخه بتا ۲: این نسخه هم دقیما مانند نسخه قبلی به انتشار ویژگی های جدید و آزمایش آنها اختصاص دارد. تاریخ انتشار این نسخه ماه می اعلام شده است.
  • نسه بتا ۳: این نسخه اولین نسخه پایدار با همان Stable از اندروید ۱۵ خواهد بود و بخش بزرگی از ویژگی های آن را برای کاربران منتشر کرده و در دسترس طیف گسترده تری از افراد قرار خواهد گفت. این نسخه در ماه ژوئن منتشر می شود.
  • نسخه بتا ۴: این نسخه که یک نسخه قبل از نسخه نهایی است قرار است خیلی از کاربرد ها و ویژگی ها را در پلتفرم های مختلف بررسی کرده و بیشتر مربوط به بالا بردن سازگاری و همگام کردن دستگاه های مختلف با اندروید ۱۵ می باشد. تاریخ انتشار این نسخه ماه های جولای و آگوست ارائه شده است.
  • نسخه نهایی: نسخه Final از اندروید است که می تواند به صورت رسمی در اختیار کاربران قرار بگیرد و از آن استفاده کنند. این نسخه آزمایش های خود را پس داده است و میتوان آن را یک نسخه کامل و قابل اتکا دانست. تاریخ دقیق انتشار این نسخه هنوز مشخص نیست اما اگر مشکلی در این میان پیش نیاید، فاصله چندانی با نسخه بتای ۴ نخواهد داشت.

در اینجا یک سوال دیگر هم پیش خواهد آمد و آن این است که اجرا اندروید ۱۵ انقدر زودتر از موعد ارائه شده است. در این مورد باید گفت دلیل اصلی آن آشنا شدن دولوپر ها و توسعه دهندگان برای نوشتن برنامه های جدیدی در این ورژن و همینطور درک کمپانی های موبایل از این پلتفرم برای استفاده از آن در ورژن های جدید موبایل های خود خواهد بود. در واقع گوگل با این کار در حال آماده سازی زمینه برای سال آینده است.

ویژگی های جدید اندروید ۱۵

به طور کلی می توانیم ویژگی هایی که در اندروید ۱۵ ارائه می شوند را به دو دسته کلی تقسیم کنیم:

  • ویژگی های جدید و تازه معرفی شده
  • ویژگی های بهبود یافته و ارتقا پیدا کرده قبلی

اندروید ۱۵ در هر دو بخش ویژگی های خوبی را برای ما خواهد داشت و به نظر می رسد این سیستم عامل بسیار بزرگتر از اندروید ۱۴ خواهد بود. در این قسمت قرار است با هم ویژگی هایی که برای اولین بار است در این سیستم عامل دیده می شود را بررسی کنیم. مهمترین مواردی که می تواند در اینجا ارائه شوند، این مواردند:

قابلیت اتصال به ماهواره

یکی از ویژگی های خاصی که در اندروید ۱۵ دیده می شود، این است که سیستم شما می تواند به ماهواره ها اتصال پیدا کرده و به طور مستقیم مانند یک تلفن ماهواره ای عمل کند. البته باید گفت اگر تلفن فعلی خود را به اندروید ۱۵ ارتقا دهید نمی تواند از این ویژگی استفاده کند و باید از نظر سخت افزاری هم امکان استفاده از این ویژگی روی گوشی وجود داشته باشد.

قابلیت اتصال به ماهواره در اندروید 15

تراشه هایی مانند مودم 5G اسنپدراگون X80 کوالکام می توانند در برقراری این دسترسی به شما کمک کنند.

اشتراک صفحه نمایش به صورت خاص

در اندروید ۱۵ این ویژگی در اختیار کاربران قرار گرفته است که تنها یک برنامه را از روی اسکرین خود شیر کرده و کسانی که در حال دیدن آن هستند سایر موارد را از گوشی دسترسی نداشته باشند و این اشتراک معطوف به یک سرویس مجزا باشد. این مورد می تواند از نکات خوب در برقراری حریم خصوصی باشد که در این نسخه از اندروید به صورت ویژه ای مورد توجه قرار گرفته است.

اشتراک صفحه نمایش به صورت خاص

علاوه بر اشتراک گذاری در زمان رکورد کردن اسکرین هم می توان تنها یک اپ و برنامه را برای این کار انتخاب کرد.

ویژگی Auracast برای اتصال به دستگاه های صوتی

این قابلیت را شاید بتوان در مورد موارد بهبود یافته هم جای داد ولی از آنجا که در اندروید ۱۵ اسمی جدید پیدا کرده است در همین بخش آن را بررسی می کنیم. در این قابلیت دسترسی به سایر تجهیزات صوتی مانند اسپیکر ها، بوم باکس ها، هدفون ها و ایرپاد ها بسیار ساده تر شده است و میتوان آنها را به روش هایی مانند اسکن دوربین، کنترل کرد. علاوه بر آن ویژگی های کنترلی خوبی برای آنها در نظر گرفته شده است که می تواند در گرفتن کیفیت صدای مورد نظر به کاربران کم کند.

ویژگی Auracast برای اتصال به دستگاه های صوتی

ویژگی Notification Cooldown

یکی از ویژگی های خوبی که در اندروید ۱۵ ارائه می شود، قابلیت نوتیفیکیشن کول داون یا همان آرام کردن نوتیفیکیشن ها است. در این ویژگی، صدای نوتیفیکیشن برای برنامه هایی که تعداد زیادی نوتیف دارند کمتر شده و برای تعداد زیادی از نوتیفیکیشن ها با صدای یکسان اعلام نخواهد شد. در این سیستم عامل برنامه هایی مانند پیام رسان ها که در صورت دریافت چند پیام پشت سر هم سر و صدای زیادی راه می اندازند، آرام می گیرند و با این قابلیت به خوبی مدیریت می شوند.

ویژگی Notification Cooldown

مخفی کردن نوتیفیکیشن های حساس

قابلیت مخفی کردن و پنهان سازی نوتیفیکیشن های حساس یا همان Sensitive Notifications از دیگر ویژگی های ارائه شده در اندروید ۱۵ است که می تواند از اطلاعات حساسی که در نوتیفیکیشن ها نمایش داده می شود حفاظت کند. در این حالت وقتی کدی برای ورود های دو مرحله ای، رمز دوم، پیامک های حاوی رمز موقت و هر چیز دیگری در این موارد ارسال شود، در صفحه نمایش نوتیفیکیشن ها این رمز ها به صورت تار و ناخوانا نمایش داده خواهد شد.

مخفی کردن نوتیفیکیشن های حساس

صفحه بلوتوث به صورت پاپ آپ

در سیستم عامل اندروید ۱۵ تنظیمات صفحه بلوتوث در هر جایی از گوشی و در هر برنامه ای که باشید در یک پنجره پاپ آپ به شما نمایش داده خواهد شد. در این حالت شما لازم نیست که برای اد کردن برنامه های جدید به سراغ صفحه بلوتوث رفته و زمان مجزایی را برای این کار بگذارید. این ویژگی می تواند یک میانبر ساده و راحت برای کار کردن با گجت های خاص و مختلف را در اختیار کاربران قرار دهد.

صفحه بلوتوث به صورت پاپ آپ

حفظ حریم خصوصی و Privacy

یکمی از مسائل مهم که در دنیای نرم افزار با آن روبرو هستیم و این روز ها حرف و حدیث های زیادی در مورد آن می شنویم Privacy Policy یا همان حریم خصوصی کاربران است. در اندروید ۱۵ این موضوع به جد دنبال می شود و خیلی از ویژگی های جدیدی که تا الان هم بررسی کردیم این موارد را در نظر گرفته اند. اگر بخواهیم از امکاناتی که در این سیستم عامل و در این راستا در نظر گرفته شده یک لیست تهیه کنیم، می توانیم این موارد را ارائه دهیم:

  • قابلیت تشخیص رکورد شدن اسکرین در برنامه های مختلف
  • بهبود قابلیت های IntentFilter برای جلوگیری از استفاده کاربران از برنامه ها و سایت های پرخطر
  • ارائه یک بخش Privacy Sandbox به همراه تکنولوژی های جدید برای حفظ حریم شخصی
  • تقویت امنیت برنامه های بخش Health Connect برای محافظت از اطلاعات
  • افزایش امنیت و جامعیت فایل ها با استفاده از fs-verity

ویژگی های بهبود یافته در اندروید ۱۵

در کنار ویژگی های تازه و جدیدی که در مورد آنها صحبت کردیم، ویژگی ها خاص دیگری هم وجود دارند که بهبود یافته شرایط قبلی هستند. در این ویژگی ها سعی شده است تا روش انجام کارهایی که قبلا وجود داشت بهبود پیدا کرده و یا سازگاری قابلیت های مختلف بالا برود. مهمترین مواردی که می توانند در این دسته حای بگیرند را در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد:

بهبود تنظیمات دوربین

اندروید ۱۵ قابلیت های خوبی را برای کنترل دوربین اضافه کرده است که آنها را به صورت ویژگی های in-app معرفی کرده است. عموم این تنظیمات مربوط به سخت افزار دوربین وبده و شما می توانید مواردی مانند سرعت شاتر، قدرت فلش، تقویت نور و مواردی از این دست را به صورت درون برنامه ای در دوربین خود کنترل کنید. این برای خیلی از کاربرانی که از تنظیمات ضعیف دوربین در نسخه های ساده اندروید شاکی بودند، یک ویزگی رویایی می باشد.

بهبود تنظیمات دوربین در اندروید 15

امکان قطع کامل ویبره صفحه کلید

یکی دیگر از قابلیت های بهبود یافته امکان بستن کامل و قطع ویبره صفحه کلید در هر شرایطی است. در این حالت شما وقتی یک بار ویبره را قطع کنید در حالت هایی مانند روشن شدن گوشی نیز این ویبره قطع خواهد بود. همینطور اگر بخواهید آن را وصل کنید و از این ویژگی استفاده نمایید می توانید شدت آن و موارد مربوط به آن را کاملا در اختیار داشته باشید و همه چیز را کنترل نمایید.

امکان قطع کامل ویبره صفحه کلید در اندروید 15

بهبود قابلیت High-Quality Webcam

ویژگی ای که تحت عنوان High-Quality Webcam می شناسیم برای اولین بار در اندروید ۱۴ و گوشی های گوگل پیکسل ارائه شده بود. این قابلیت می توانست دوربین گوشی را تبدیل به یک وب کم وایرلس حرفه و گران قیمت برای سیستم شما کند. با استفاده از این ویژگی بعد از روشن کردن وبکم از روی سیستم، تصویر دوربین گوشی شما در نمایشگر نشان داده می شود و می توانید از آن برای خیلی از کارها از استریمینگ و تولید محتوا گرفته تا برقراری تماس استفاده نمایید. در اندروید ۱۵ این ویژگی تا حد زیادی بهبود داشته و از یک ویژگی فانتزی به یکی از قابلیت های اصلی برای گوشی های دارای اندروید ۱۵ تبدیل شده است.

بهبود نمایش در گوشی های تاشو

از زمان هوشمند شدن گوشی ها، موبایل های تاشو یا اصطلاحا foldable ها به حاشیه رانده شده و کسی توجه چندانی به آنها نمی کرد. تا اینکه با ارائه پنل های امولد و تاشونده برای صفحه نمایش ها این گوشی ها دوباره جان گرفتند و در یکی دو سال گذشته نمونه های محبوبی نیز از آنها منتشر شد. ورژن های قدیمی تر اندروید در زمان کارکرد با این سیستم ها دچار مشکلات مختلفی می شدند. یکی از اهدافی که اندروید ۱۵ دنبال می کند سازگاری بالا با این نوع از گوشی ها است که به نظر می رسد تا حد زیادی هم موفق بوده است.

بهبود نمایش در گوشی های تاشو در اندروید 15

آپدیت ویژگی های Health Connect

با ورود ترکر های ورزشی و ساعت های هوشمند گوشی های موبایل تبدیل به یک عنصر مهم در حفظ سلامتی برای ورزشکاران شده و خیلی از آنها دوست دارند فعالیت های ورزشی خود را از طریق آن پیگیری کنند. برنامه های انحصاری این گجت های می تواند قابلیت های اینچنینی را به کاربران بدهد، اما ویژگی های Health Connect که توسط اندروید ارائه شده این کار را با دقت بیشتری انجام خواهد داد. در اندروید ۱۵ با آپدیت این ویژگی ها بستر خوبی برای کاربرانی که قصد استفاده از آن را دارند ایجاد شده است.

نتیجه گیری

اندروید ۱۵ جدیدترین نسخه از سیستم عامل اندروید است که گوگل در دو ماه گذشته مشغول آزمایش آن در نسخه های توسعه دهنده و دولوپر بوده است و قرار است در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۴ نسخه های نهایی آن به بازار عرضه شود. در این سیستم عامل خیلی از ویژگی های نسخه های قبلی مثل تنظیمات صدا، تنظیمات دوربین، ویژگی های نوتیفیکیشن ها و ویبره صفحه کلید اصلاحات جدی را به دنبال داشته اند و ویژگی های خوب جدیدی مانند روش های افزایش امنیت و حریم خصوصی، ویژگی Auracast، ویژگی Notification Cooldown و اتصال ماهواره ای هم به آن اضافه شده است. در صورتی که در مورد این سیستم عامل نظری داشتید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402