مقایسه کامل GPT-4 با GPT-3.5

مقایسه GPT 4 با GPT 3.5
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 و بررسی توانایی‌هایی که هر کدام از این دو هوش مصنوعی دارند، این روز‌ها طرفداران زیادی پیدا کرده و خیلی از کاربران می‌خواهند بدانند آیا نیازی هست که به سراغ استفاده از ورژن جدیدتر بروند یا نه! در این مقاله از پلازا می‌خواهیم این موضوع را با هم بررسی کنیم.

هوش مصنوعی این روزها یکی از بازار‌های کارآمد و خوب است که در خیلی از زمینه‌ها می‌تواند به ما کمک کند. طیف وسیعی از دانش آموزان، فعالان فضای مجازی، کسب و کارهای آنلاین و همینطور کسانی که در زمینه بازاریابی مشغول به کارند و به طور کلی هر فعالیتی که در گیر با تولید متن و محتوا و تصویر باشد کارایی دارد. البته در این میان خیلی از کاربران با کاستی‌هایی مواجه می‌شوند و این هوش مصنوعی هم محدودیت‌هایی دارد. در این حالت خیلی از افراد فکر می‌کنند با ارتقای هوش مصنوعی خود به ورژن‌های بالاتر می‌توانند تمام آنچه نیاز دارند را داشته باشند. در این مورد مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 می‌تواند به ما نشان دهد که این طرز فکر درست است یا نه!

در این مقاله با مقایسه GPT 4 با GPT 3.5، در واقع دو ورژن آخر از GPT‌ها را بررسی می‌کنیم که یکی از آنها به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است و دیگری ماهیانه ۲۰ دلار هزینه دارد و به عنوان یک سرویس کاملا پرمیوم شناخته می‌شود. این مقایسه می‌تواند تفاوت این دو هوش مصنوعی و کاربردی را که دارند به ما نشان دهند. بهترین کار برای مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 ارائه یک تعریف اولیه از هر کدام از این دو هوش مصنوعی است که در ادامه آن را با هم بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب

انواع هوش مصنوعی GPT چیست؟

هوش مصنوعی زیر شاخه‌های متعددی دارد و می‌توان انواع خاص زیادی را برای آنها ارائه کرد. اما میتوان گفت در این میان، GPT‌ها امروزه بهترین نوع هوش مصنوعی به حساب می‌آیند و می‌توان آنها را بهترین دانست. مفهوم کلی GPT، یا همان ترنسفورمر‌های تولیدگر از پیش آموزش دیده، برای اولین بار توسط گوگل مطرح شد و بعد از آن OpenAI آن را به جدیت دنبال کرد تا در نهایت به ساخت هوش مصنوعی‌های جدیدی که در مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 دو مورد از آنها را با هم بررسی می‌کنیم، برسیم.

این نوع از هوش مصنوعی‌ها را می‌توان در دسته هوش مصنوعی‌های مولد جای داد. در واقع هر یک از آنها ویژگی‌هایی را برای تولید محتوا ارائه می‌دهند. این محتوا می‌تواند به صورت متن، صوت، تصویر و یا حتی ویدئو باشد. البته توانایی هر یک از هوش مصنوعی‌های GPT بسته به فناوری تولید مختلف می‌باشد و ممکن است انواعی از محتوا را پشتیبانی نکند. برای اینکه بدانیم در مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 هر یک از هوش مصنوعی‌ها در چه سطحی هستند، تعریفی مختصر از هر کدام از آنها ارائه خواهیم داد:

GPT 3.5 چیست؟

نسخه ۳.۵ از هوش مصنوعی GPT که اکنون در اختیار کاربران قرار گرفته است و شما می‌توانید با استفاده از برنامه چت جی پی تی به صورت رایگان از آن استفاده کنید، از روانترین و بهترین انواع هوش مصنوعی است که تا کنون معرفی و عرضه شده است. این هشو مصنوعی در واقع نسخه تکمیل شده ای از هوش مصنوعی GPT 3 است که برای اولین بار در مارس سال ۲۰۲۲ عرضه شد. البته باید گفت که پایه‌های این ورژن از سال ۲۰۲۰ و بعد از ارائه ورژن ۳ ایجاد شده و دو سالی را مورد آزمایش و تست قرار گرفته و در آخر نسخه‌هایی که بهترین نتایج را از خود نشان داده بودند با هم ادغام شده و ورژن ۳.۵ را تشکیل دادند.

در این هوش مصنوعی، مانند ورژن ۳، بیش از ۱۷۵ میلیارد پارامتر وجود دارد و اکنون به صورت فعال در حال استفاده است. عدم اتمام عملیات یادگیری این هوش مصنوعی می‌تواند نشان از این داشته باشد که با وجود انتشار ورژن بعدی این هوش مصنوعی با قابلیت‌های بالاتر، اوپن ای آی هنوز این نسخه را رها نکرده و ظرفیت‌های آن در حال آزمایش است.

انواع هوش مصنوعی GPT چیست

 

GPT-4 چیست؟

این ورژن از هوش مصنوعی‌های GPT که در سال ۲۰۲۳ باز هم توسط اوپن ای آی ارائه شده است را میتوان آخرین تکنولوژی در هوش مصنوعی دانست. این هوش مصنوعی با قدرتی بیشتر از سایر هوش مصنوعی‌ها ظاهر شده و کاربرد‌های خارق العاده ای را هم از خود نشان داده است. تست‌های انجام شده روی این هوش مصنوعی نشان می‌دهند که عملکرد آن از ورژن‌های قبلی بهتر بوده و می‌توان در خیلی از زمینه‌های جدید مانند پزشکی، آموزش، تحلیل داده‌های بزرگ، اطلاعات آماری، چت بات‌ها و مواردی دیگر از آن استفاده کرد.

همینطور کاربرد‌های متنوع دیگری مانند نوشتن مقالات علمی و فنی، تولید تصاویر و تولید ویدیو نیز به این هوش مصنوعی ارائه شده است. این موضوع می‌تواند در مقایسه با سایر ورژن‌های GPT، یک پیشرفت بسیار عالی برای این هوش مصنوعی باشد. در حال حاضر کاربران می‌توانند به روش‌های مختلفی از هوش مصنوعی GPT 4 استفاده کنند و از مزیت‌های آن بهره مند شوند. بهترین روش‌ها برای استفاده از این هوش مصنوعی، نسخه Plus از خود برنامه ChatGPT است. همینطور موارد دیگری مثل مایکروسافت کوپایلت و یا برنامه آموزش زبان دولینگو وجود دارند که هسته آنها این نسخه از هوش مصنوعی باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این ورژن از GPT‌ها می‌توانید سری به مقاله هوش مصنوعی GPT 4 بزنید.

مقایسه GPT-4 با GPT-3.5 به صورت موردی

تا به اینجای کار با ارائه تعاریف این دو هوش مصنوعی به نوعی مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 را به صورت ضمنی انجام داده و متوجه شده ایم که ورژن ۴ نسخه پیشرفته تری از ورژن ۳ است. اما آیا میتوان گفت این پیشرفت تفاوت زیادی را برای کاربران دارد که بخواهند هزینه‌های آن را پرداخت کنند؟ به خصوص خیلی از کسانی که اکانت چت جی پی تی خود را آپگرید کرده و از GPT 4 استفاده کرده اند تفاوت زیادی را با سرویس‌های رایگان آن ندیده اند. در اینجا می‌خواهیم این موضوع را با هم بررسی کنیم.

مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 به صورت موردی

اگر بخواهیم لیستی از مهمترین تفاوت‌ها و ویژگی‌هایی که در مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 میتوان به سراغ آنها رفت داشته باشیم، جدول زیر این نمای کلی را در مورد شرایط هر یک از این دو هوش مصنوعی به ما می‌دهد:

ویژگی هاهوش مصنوعی GPT-3.5هوش مصنوعی GPT-4
اندازه و تعداد پارامتر۱۷۵ میلیارد پارامتر۱.۷۶ تریلیارد پارامتر
هزینه استفادهرایگانماهیانه ۲۰ دلار
قابلیت و کاراییتولید متن، پاسخ دادن به سوالات، نوشتن چکیده و خلاصهتولید تصویر، ویدئو، نوشتن مقالات، تولید موسیقی
قابلیت تکمیل آموزشآموزش به صورت جداآموزش در حین استفاده
دقت و صحت اطلاعاتخوبعالی
خلاقیتخوبعالی
قابلیت شخصی سازیدر فاز برنامه نویسیدر زمان کارکرد با برنامه
محدودیت واژه۳ هزار۲۵ هزار

در ادامه هر یک از این مفاهیم را با هم باز خواهید کرد تا ببینم که داستان از چه قرار است و برتری در هر کدام از آنها چیست.

اندازه و تعداد پارامتر

اندازه و تعداد پارامتر‌ها در مدل‌های زبانی GPT در واقع نشان از آنچه دارند که این هوش مصنوعی تا به اینجا یاد گرفته است. هر چه اندازه یک موتور هوش مصنوعی GPT بزرگتر باشد به این معناست که دایره اطلاعات آن وسیع تر بوده است. در این خصوص باید گفت که GPT 3.5 در حدود ۱۷۵ میلیارد پارامتر دارد. این در حالی است که تعداد پارامتر‌های استفاده شده در GPT 4 بیش از ۱.۷۶ تریلیارد، یا همان ۱۷۶ میلیون میلیارد پارامتر است!

بدیهی است این دامنه اطلاعاتی بالا می‌تواند روی تجربه کاربری GPT 4 و قدرت پاسخ دهی آن تاثیر داشته باشد. از طرفی طبقه بندی این همه اطلاعات و یادگیری آنها می‌تواند کار را کمی مشکل کند که البته این مشکل دیگر برای کاربران نخواهد بود و این وظیفه اوپن ای آی است که آن را برطرف نماید.

اندازه و تعداد پارامتر

مقایسه هزینه استفاده GPT 4 با GPT 3.5

وقتی پای کیفیت در میان باشد هزینه استفاده اهمیت چندان بالایی ندارد. البته باید گفت که ماهانه ۲۰ دلاری که باید برای استفاده از GPT 4 پرداخت شود، کمی برای این منظور گران به نظر می‌رسد. در حالی که در خیلی از کاربرد‌ها GPT 3.5 می‌تواند کار را راه بیندازد. همین موضوع باعث شده است تا خیلی از کاربران نسبت به این موضوع اعتراض کنند و از ارتقای حساب خود به ChatGPT Plus که از GPT 4 استفاده می‌کند پشیمان شوند.

هر چند در مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 و بررسی معیار‌های موجود قدرت GPT 4 خیلی بالاست، اما تجربه کاربری که خیلی از کاربران از این دو می‌گیرند به نسبت یکسان است. همینطور اوپن ای آی هیچ پلن تستی از GPT 4 ارائه نمی‌دهد که بتوان آن را بررسی کرد و هر کس بنا به کاری که دارد ببیند آیا این سرویس ارزش خرید دارد یا نه! این نکات نشان می‌دهد که هر چند GPT 4 ویژگی‌های زیادی دارد اما وقتی پای هزینه‌ها در میان باشد، می‌توان گفت که ورژن ۳.۵ عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

قابلیت و کارایی

در خصوص کارایی باید گفت وقتی به سراغ سایت اوپن ای آی و برنامه ChatGPT برویم، نمی‌توانیم چندان کاربرد‌های خاصی را از هر دوی این هوش مصنوعی‌ها ببینیم و تنها چت باتی را خواهیم دید که خیلی تفاوتی هم با هم دارند. اما وقتی GPT 4 را از قالب این برنامه جدا کنیم و آن را در جای دیگری مانند هوش مصنوعی مایکروسافت کوپایلت یا برنامه‌های ساخت ویدئو مثل هوش مصنوعی Sora بررسی کنیم، تازه متوجه می‌شویم که چه کارهایی از آن بر می‌آید.

در ورژن ۳.۵ ما تنها شاهد کارهایی مانند تولید محتوای متنی، خلاصه کردن متن‌هایی که به آن داده می‌شود و پاسخ دادن به سوالات کاربران را می‌بینیم. اما باید گفت که ورژن ۴ پا را بسیار فراتر گذاشته است و می‌تواند قابلیت‌های ویژه دیگری را هم در اختیار کاربران بگذارد که جذاب ترین آنها از این قرارند:

  • ساخت آهنگ و نوشتن نوت‌های موسیقی؛
  • ساخت ویدئو به صورت پیشرفته؛
  • ساخت تصاویر جدید و خلاقانه؛
  • دریافت صوت، متن و تصویر به عنوان ورودی؛
  • کار کردن با فایل‌ها و فرمت‌های مختلف؛
  • قابلیت درخواست برای جستجو در اینترنت در مورد یک موضوع جدید؛

مقایسه آموزش در GPT 4 با GPT 3.5

همانطور که گفتیم هر دو ورژن در حال آموزش بوده و هنوز یادگیری آنها ادامه دارد. اما اگر بخواهیم مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 را از این منظر دنبال کنیم، باید گفت که ورژن ۴ باز هم برتری خود را نشان می‌دهد. ویژگی اصلی این ورژن این است که می‌تواند در زمان کارکردن و وقتی که فعال و در دسترس کاربران است هم آموزش ببیند. این در حالی است که در ورژن ۳.۵ آموزش‌ها باید در زمان آفلاین بودن برای این هوش مصنوعی تعریف شده و بعد از آن به برنامه اضافه شود.

در این حالت باید گفت که GPT 4 می‌تواند شرایط کاری خود را رفته رفته بهبود داده و هر چه کاربران بیشتر با آن کار کنند، این هوش مصنوعی دقت بالاتری پیدا خواهد کرد و راحت تر به خواسته‌های آنها پاسخ می‌دهد. این در حالی است که ورژن ۳.۵ بعد از گذشت مدتی نیاز به پاک کردن حافظه داشته و با مشکل مواجه خواهد شد.

مقایسه آموزش در GPT 4 با GPT 3.5

دقت و صحت اطلاعات

صحت اطلاعاتی که هوش مصنوعی به ما می‌دهد همیشه یکی از اصلی ترین سوالات است و باید گفت که همه چیز‌هایی که آنها به ما می‌گویند درست نیست. اگر بخواهیم مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 را داشته باشیم می‌بینیم که ورژن ۴ با وجود داده‌های بیشتری که یاد گرفته و عملکرد سریعتر آن در خیلی از آزمون‌ها و تست‌ها نمرات خوب و بسیار بالایی گرفته است. از این موارد می‌توانیم به آزمون‌های پزشکی در زمینه‌های آنکولوژی و جراحی پلاستیک اشاره کنیم.

مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 از نظر خلاقیت

در مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 از نظر خلاقیتی که دارند هم باید گفت به نظر می‌رسد ورژن چهارم در جایگاه بهتری قرار گرفته باشد. البته با توجه به موارد و نتایجی که خود اوپن ای آی ارائه داده است. این هوش مصنوعی در تولید ویدئو ها، تصاویر و همینطور موسیقی عملکرد خوبی نشان داده است و می‌توان گفت اینها زمینه‌هایی هستند که ورژن ۳.۵ اصلا توانایی ورود به آنها را ندارد.

البته باید در نظر داشت در برخی از آزمون‌های خلاقیت که به صورت تستی گرفته شده اند، ورژن ۳.۵ که شخصی سازه شده باشد، اوضاع بهتری نسبت به ورژن ۴ داشته است. این آزمون‌ها که در خارج از محیط خود اوپن ای آی برگزار شده اند، تا حدودی تعریف و تمجید‌های ارائه دهنده ورژن ۴ از آن را زیر سوال برده اند و نمی‌توان در خصوص مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 در این مورد خاص چندان نظر قطعی داشت.

مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 از نظر خلاقیت 

قابلیت شخصی سازی

آیا می‌توان از هسته‌های GPT به صورت شخصی سازی شده استفاده کرد؟ باید گفت جواب این سوال بله است و می‌توانید هر دو ورژن ۳.۵ و ۴ را برای خود شخصی سازی کنید. اما روش کاری که هر کدام از این دو سرویس برای شخصی سازی دارند بسیار متفاوت است. در ورژن ۳.۵ لازم است برای این کار همه چیز را متوقف کرده و این شخصی سازی‌ها در فاز برنامه نویسی روی این هوش مصنوعی اعمال شود. اما در ورژن ۴ اصلا اینطور نیست و در زمان استفاده خود کاربر می‌تواند این کار را انجام دهد.

ویژگی ای که مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 از نظر شخصی سازی را به نفع ورژن ۴ تمام می‌کند، پیام سیستم یا همان System Message نام دارد. در این نسخه وقتی کاربر بخواهد تنظیمات خاصی را مانند تغییر لحن و نوع پاسخ دهی داشته باشد، تنها کافی است از طریق دستورات سیستمی آن را به هوش مصنوعی معرفی کند تا از این به بعد این موارد در پاسخ‌های ارائه شده در نظر گرفته شود.

مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 در محدودیت واژه

یکی دیگر از موارد محبوب از مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 که برای خیلی از کاربران می‌تواند جذاب باشد، محدودیت واژه و میزان محتوای متنی تولید شده در هر یک از این دو هوش مصنوعی است. در صورتی که از هوش مصنوعی GPT 3.5 بخواهید متن یا مقاله ای را برای شما ارائه دهد، نمی‌تواند بیشتر از ۲۵۰۰ کلمه در اختیار شما بگذارد. هر چند که همین مقدار هم قابل توجه است، اما برای خیلی از کاربرد‌های تخصصی کافی نیست.

اما در مورد هوش مصنوعی GPT 4 باید گفت که این شرایط تغییر کرده و محدودیت تعداد واژه‌ها به ۳۰ هزار کلمه رسیده است. در این حالت شما به راحتی می‌توانید نگارش مقالات تخصصی و آماده کردن متن‌های بلند را به آن سپرده و از نتیجه خوبی که در اختیار شما قرار می‌دهد، کمال استفاده را ببرید.

محدودیت واژه

 

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به مقایسه GPT 4 با GPT 3.5 پرداختیم و دیدیم که هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند. در مورد تفاوت‌ها باید گفت که ورژن ۴ از خیلی جهات مانند کارایی، یادگیری، انواع محتوایی که تولید می‌کند، آموزش‌هایی که دیده است، صحت اطلاعات ارائه شده و محدودیت تعداد واژگان از GPT 3.5 برتر است. البته ورژن ۳.۵ نیز در مواردی مانند هزینه استفاده و راحت بودن راه اندازی برتری دارد که آن را برای کارکرد‌های عمومی کاملا مناسب می‌کند. در صورتی که در مورد این دو نسخه از هوش مصنوعی GPT نظر و یا سوالی داشتید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402