غلبه هوش مصنوعی مایکروسافت و علی بابا بر هوش انسانی
هوش مصنوعی وب سایت چینی علی بابا (Alibaba) و مایکروسافت توانست هوش انسانی را در آزمون تشخیص خواندن استنفورد شکست دهد.
AI پیشرفت قابل توجهی نسبت به گذشته داشته و به عبارتی میتوانیم بگوییم هر روز که میگذرد، هوش مصنوعی به توانایی های انسانی نزدیک تر شده و در برخی موارد حتی از انسان هم پیشی میگیرد. 20 سال پیش، کامپیوتر معروف IBM به نام Deep Blue در یازدهم ماه مِی سال 1997 در یک مسابقه پرهیجان توانست قهرمان شطرنج جهان، گری کاسپاروف را شکست دهد. این پیروزی به عنوان نقطه عطفی برای پیشبرد هوش مصنوعی محسوب میشد. Deep Blue تنها به منظور انجام بازی شطرنج طراحی شده بود و IBM تصمیم داشت توسط آن شکست سال 1996 خود را در برابر قهرمان شطرنج جهان جبران کند. IBM در این یک سال به شدت بر روی Deep Blue کار کرد و توانایی های هوش مصنوعی آن را افزایش داد و در نهایت موفق به شکست کاسپاروف شد.

از آن زمان تا به امروز، مهندسان و دانشمندان در حال کار بر روی توانایی AI هستند. هوش مصنوعیِ گوگل به نام آلفاگو (AlphaGo)، دو سال پیش توانست قهرمان کرهای بازی فکری Go را با نتیجه 4-1 شکست دهد. یک سال پیش هم آلفاگو مجددا توانست نفر اول جهان را مغلوب کند. آلفاگو همچنان در حال یادگیری است و گوگل در تلاش است تا توانایی های آن را افزایش دهد. بلومبرگ به تازگی گزارشی منتشر کرده که خبر از غلبه هوش مصنوعی علی بابا و مایکروسافت بر هوش انسانی میدهد. این هوش مصنوعی توانست در آزمون تست تشخیص خواندن استنفورد، امتیاز بالاتری نسبت به هوش انسانی بدست آورد.
هوش مصنوعی شرکت تجارت آنلاین علی بابا امتیاز بالاتری در آزمون تست خواندن استنفورد بدست آورد. طبق گفته بلومبرگ، در این تست 100,000 سئوال مطرح شد که مهمترین سئوالات مربوط به نحوه خواندن متن و پاسخگویی به آن است. بالاترین امتیاز انسانی کسب شده در این آزمون، امتیاز 82.304 است. هوش مصنوعی علی بابا در این آزمون موفق به کسب امتیاز 82.44 شد. این تست روز بعد مجددا انجام شد و هوش مصنوعی مایکروسافت توانست امتیاز 82.650 را کسب کند. ایده این آزمون برای کمک به سیستم یادگیری هوش مصنوعی در برابر حجم بسیار زیادی از اطلاعات بود که با موفقیت انجام شد. سئوالاتی که در این آزمون پرسیده میشوند ممکن است بسیار ساده باشد اما دقت در خواندن سئوالات بسیار مهم است. هوش مصنوعی باید بتواند سئوالات را با دقت خوانده و به آنها پاسخ صحیح دهد. این تکنولوژی به تدریج میتواند به برنامه های کاربردی متعددی مانند خدمت رسانی به مشتریان، آموزش و پاسخدهی آنلاین پزشک به بیماران انتقال داده شود. در نتیجه از دخالت انسانی در این امور کاسته شده و کارها با دقت بیشتر و ضریب خطای بسیار کمتری از هوش انسانی انجام شوند.