واقعیت مجازی؛ محیطی آموزشی برای انطباق ربات ها با دنیای واقعی

ندیم نجم آبادی - انتشار: 1 اسفند 1396 17:00
ز.م مطالعه: 2 دقیقه
-

دانشمندان با تکیه بر تکنولوژی واقعیت مجازی یک پلتفرم آموزشی را پدید آورده‌اند که ربات ها را به صورت اینتراکتیو با محیط زندگی و امور روزمره‌ی ما آشنا خواهد کرد.

با پیشرفت‌هایی که اخیراً حاصل شده امروزه ربات ها توانایی بیشتری برای تعامل با پیچیدگی‌های موجود در دنیای واقعی دارند اما همچنان برای ایفای نقش بارزتر در زندگی روزمره‌ی انسان‌ها و به عهده گرفتن مسئولیت‌های بیشتر نیازمند دست‌های یاری رسان از جانب ما هستند. دقیقاً به همین دلیل است که یک محیط آموزشی واقعیت مجازی با نام AI2-THOR توسط متخصصین پژوهشکده‌ی آلن (Allen) واقع در سیاتل امریکا توسعه داده شده است.

ربات

در این محیط، مدلی مجازی از دنیای واقعی ما به تصویر کشیده شده و به عنوان مثال دربردارنده‌ی مناظری از آشپزخانه و اتاق نشیمن یک خانه معمولی است. بدین ترتیب بستری فراهم شده که اجازه‌ی آزمون و خطا به هوش مصنوعی ربات ها را می‌دهد؛ امری که نه تنها سبب اخت شدن سریع‌تر آن‌ها با دنیای ما می‌شود بلکه این پروسه را به فرآیندی بی خطر (هم برای ربات و هم برای انسان‌های اطراف آن‌) تبدیل می‌کند.

در حال حاضر اکثر الگوریتم‌های تجاری یادگیری ماشینی بر پایه داده‌هایی چون عکس و ویدیو شکل گرفته‌اند که البته کارایی قابل قبولی نیز در هوشمندسازی ربات ها داشته‌اند اما این شیوه یادگیری یک چیز است و تعامل فیزیکی با دنیای واقعی که در محیط AI2-THOR محقق می‌شود چیز دیگر!

پروژه THOR (که مخفف عبارت The House Of interactions است) از سال 2016 با استفاده از موتورهای گرافیکی در حال توسعه بوده و نسخه اولیه نرم افزار آن شامل 120 مرحله‌ی آموزشی در محیط آشپزخانه، اتاق نشیمن، اتاق خواب و سرویس بهداشتی منازل می‌شود. آیتم‌های آموزشی نیز به طور مثال در آشپزخانه موارد ساده‌ای چون باز و بسته کردن درب مایکروویو یا اسلایس کردن میوه‌ها را دربرمی‌گیرد.

ربات

دست اندرکاران این پروژه در آینده قصد توسعه‌ی هر چه بیشتر AI2-THOR را دارند تا امکان آموزش امور پیچیده‌تری به ربات ها فراهم گردد. همچنین با توجه به ماهیت متن باز (open-source) این نرم افزار، امکان دانلود و ایجاد تغییرات دلخواه در آن برای کلیه علاقمندان نیز وجود دارد.

منابع:
دیدگاه های کاربران
هیچ دیدگاهی موجود نیست