شرکت نرمافزاری امنیت سایبری Avast پس از کشف فروش اطلاعات مرور وب کاربران بدون رضایت آنها، به پرداخت جریمهای 16.5 میلیون دلاری محکوم شد.
شرکت امنیت سایبری Avast، که به دلیل فروش اطلاعات شخصی کاربران خود بدون رضایت آنها دردسر افتاده است، به پرداخت جریمهای 16.5 میلیون دلاری به کمیسیون تجارت فدرال (FTC) محکوم شده است. FTC اعلام کرده که این شرکت از فروش دادههای کاربران برای مقاصد تبلیغاتی منع شده است.
بر اساس شکایت FTC، از سال 2014 تا 2020، Avast از طریق نرمافزار ضدویروس و افزونه مرورگر خود، اطلاعات مرور وب کاربران را جمعآوری کرده است. این اقدام به Avast امکان داد تا دادههایی در مورد باورهای دینی، دغدغههای سلامتی، دیدگاههای سیاسی، مکانها، و وضعیت مالی کاربران را جمعآوری کند. سپس این شرکت اطلاعات جمعآوریشده را “به طور نامحدود” نگهداری و بدون اطلاع مشتریان به بیش از 100 طرف ثالث فروخت.
تحقیق مشترکی از Motherboard و PCMag در سال 2020، برای اولین بار به شیوههای حریم خصوصی دادههای Avast پرداخت. پس از آن، Avast بخش جمعآوری دادههای خود به نام Jumpshot را تعطیل کرد. اگرچه Avast ادعا کرد که قبل از فروش دادههای کاربر، اطلاعات شناسایی را حذف کرده است، FTC دریافت که شرکت نتوانسته است اطلاعات مرور کاربران را به طور موثری ناشناس کند. به جای آن، دادهها با شناسههای منحصر به فرد برای هر مرورگر فروخته شد، که وبسایتهای بازدید شده، زمانها، نوع دستگاه و مرورگر استفاده شده، و مکان را فاش کرد.
FTC همچنین ادعا میکند که Avast با اظهار داشتن اینکه نرمافزارش از ردیابی در وب جلوگیری میکند، در حالی که خود آن را انجام میداد، کاربران را فریب داده است