دارپا ، شش پروژه مرتبط با رابط کاربری مغز و کامپیوتر را راه اندازی کرد

دارپا
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

دارپا ( DARPA  )، یعنی سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی امریکا ، شش قرارداد و پروژه جدید را که مرتبط با رابط های کاربری مغز و رایانه هستند را پشتیبانی و حمایت می کند.

دارپا (DARPA) یا سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی (Defense Advanced Research Projects Agency) تأسیس ۱۹۵۸ است. یک سازمان تحقیقاتی و فناوری زیر نظر وزارت دفاع آمریکا است. این سازمان مسئولیت توسعه و ساخت فناوری‌های نوین را برای استفاده ارتش آمریکا به عهده دارد.

دارپا در ابتدا با نام آرپا (ARPA) که مخفف Advanced Research Projects Agency هست آغاز به کار کرد ولی در مارس سال ۱۹۷۲ با اضافه کردن Defense به ابتدای نام کامل خود به دارپا (DARPA) تغییر کرد، ولی در فوریه ۱۹۹۳ به نام اول خود (آرپا) برگشت و باز مجدداً در مارس ۱۹۹۶ به دارپا تغییر نام داد.

تحقیقات سال 2017 در ارتباط با رابط کاربری مغزی و کامپیوتر دو تحقیق مهم بودند. یکی تحقیق  الون ماسک (Elon Musk) که  درباره رابط کابری بین مغز انسان و کامپیوتر بود و توانست مرزهای جدیدی در حوزه رابط کاربری مغز و سیستم های کامپیوتری ایجاد کند. تحقیق دوم ، تحقیق شرکت فیس بوک در رابطه با رابط کاربری مغز انسان و سیستم های کامپیوتری بود.

این دو تحقیق جدی و مهم در سال 2017 نشان می دهد که موج جدیدی از تحقیقات مربتط با توانایی ذهن انسان و ارتباط آن با سیستم های کامپیوتری در جریان است. این تحقیقات گرجه محرمانه هستند ولی خبرهای کلی آن منتشر می شود.

دیگر مفهوم داستانی- تخیلی جای خود را به موضوعات جدی و واقعی داده است. برای این تحقیقات پول های هنگفتی صرف می شود و بسیار سری و محرمانه هم هستند.  در حال حاضر DARPA سرمایه گذاری های جدیدی را با هزینه ای بالغ بر 65 میلیون دلار در شش پروژه دیگر آغاز کرده است. این شش پروژه محرمانه به عنوان بخشی از برنامه جدید طراحی سیستم مهندسی عصبی دارپا به نام  (NESD) خواهد بود.

DARPA در ابتدا برنامه ی NESD را در اوایل سال 2016 معرفی کرد. دارپا ابتدا پیشنهاداتی را ارائه داد که البته در نظر داشت تحقیقاتی را در زمینه ی توسعه یک ایمپلنت عصبی سازگار با محیط زیست به انجام برساند. این ایمپلنت می تواند به عنوان رابط کاربری دو طرفه بین مغز انسان و کامپیوتر عمل کند. با این ایمپلنت مغزی ، مغز انسان با رایانه در ارتباط قرار می گیرد.

دارپا در حال حاضر شش  قرارداد جدید و جدی به عنوان بخشی از این برنامه خود در دست دارد. دارپا اعلام کرده است این شش قرارداد مربوط به یک شرکت خصوصی و پنج سازمان تحقیقاتی بزرگ است. فاز اول این پروژه در حوزه پیشرفت در بخش سخت افزار، نرم افزار و علوم اعصاب متمرکز است که می تواند بر روی حیوانات و سلول های کشت شده آزمایش شود.

این شش پروژه می توانند مرزهای جدیدی را در تحقیقات دارپا ایجاد کنند. قراردادهای صورت گرفته  انواع مختلفی دارد ولی عمدتا در حوزه تحقیق و پژوهش هستند. دو پروژه از این شش پروژه در حال بررسی قدرت شنوایی و گفتاری رابط کاربری مغز انسان و کامپیوتر هستند. یک تیم از دانشگاه براون قصد دارد تا ایمپلنتی در  قشر مغزی انسان وارد کند که این ایمپلنت می تواند پردازش عصبی گفتاری را رمزگشایی کند. همزمان یک شرکت خصوصی نیز در حال بررسی رابط کاربری دیگری است که می تواند سیستم شنوایی را مورد بررسی قرار بدهد. با کمک الکترودهای میکروویو به ضبط و تحریک خوشه های نورون مغزی می پردازد.

چهار پروژه باقی مانده در حال بررسی دستکاری فرآیندهای مبتنی بر قدرت دید و بینایی در مغز هستند. یک تیم دانشگاه کلمبیا قصد دارد یک رابط بیوالکتریک طراحی کند که می تواند محرک های حسی بصری را به طور مستقیم به قشر بصری مغز منتقل کند.  و این در حالی است که یک تیم دیگر در دانشگاه برکلی و دانشگاه کالیفرنیا، بر روی تولید یک میکروسکوپ کوچک که می تواند تا یک میلیون نورون را در قشر مغزی در یک زمان واحد بررسی و اسکن کند را مورد تحقیق قرار داده اند.

در همین حال، یک تیم تحقیقاتی در اتندور به دنبال برقراری ارتباط بین شبکیه مصنوعی بر روی  چشم ها و نورون های کورتکس بینایی هستند. این تیم از مطالعات اپتوژنتیک در تحقیقات خود استفاده می کنند. به همین ترتیب، آزمایشگاه جان پرینس با هدف ایجاد یک پروتز تمام اپتیکی بر روی قشر بصری مغز ، قصد دارد با استفاده از شبکه عصبی نورونها، پاسخ های تحریک شبکه عصبی را نیز مورد بررسی قرار بدهد.

تمام پروژه ها به طور گسترده ای در جریان و فعال هستند. این تیم های تحقیقاتی، علاقه مند به یافتن راه هایی برای رمزگشایی داده های عصبی می باشند. آنها قصد دارند به تکنیک هایی برای ساختن نورون های مصنوعی برای ارائه تصویر و تصاویر دقیق به گیرنده ها دست پیدا کنند. نتایج عملی این تحقیقات می تواند گزینه هایی باشد که حتی می تواند جایگزین بینایی از دست رفته انسان ها باشد. شاید طراحی یک پروتز برای بینایی، یا ایجاد و طراحی یک رابط کامپیوتر و مغز انسان. نتایج تحقیقات می تواند طراحی اندام های مصنوعی باشد که واقعا با قدرت ذهن فرد به حرکت در می آیند.

ریچارد آلولدا، مدیر برنامه NESD می گوید: « چالش های فنی مهمی پیش روی تحقیقات وجود دارد. اما تیم های تحقیقاتی، برنامه های زیادی برای رسیدن به پیشرفت های بزرگ در این حوزه و حتی در همه سطوح مختلف رشته ها در نظر دارند و این برنامه ها را آماده کرده اند. تلاش بی پایان تیم های تحیقاتی به خوبی و با نتیجه مطلوب به ثمر خواهد نشست. »

پس از پایان سال اول این شش قرارداد، برنامه به مرحله دوم خواهد رفت. برنامه مرحله دوم بررسی مطالعات انسانی موضوع است و در نهایت باید تحقیقات به صورت قانونی به تصویب برسد.  برنامه NESD همچنین قصد دارد نتایج تحقیقات خود را به اطلاع سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) برساند تا همه جنبه های نظارتی مانند ایمنی و حفظ حریم خصوصی در تمام مراحل برنامه توسعه و تولید ، مد نظر قرار بگیرد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402