مقایسه وان پلاس 5 و آیفون 7 پلاس: دو پرچمدار با دو سیستم عامل متفاوت

وان پلاس
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

خبر به بازار آمدن گوشی وان پلاس 5 به‌تازگی منتشر شده و اکنون زمان آن است تا قابلیت‌های آن را دربرابر گوشی‌های پرچمدار دیگر محک بزنیم. در این مطلب آخرین ساخته وان پلاس و اپل آیفون 7 پلاس با نمایشگرهای بزرگ را با هم مقایسه می‌کنیم.

نگاهی دقیق به طراحی، قابلیت‌ها، قیمت و دیگر ویژگی‌های هردو گوشی خواهیم داشت. این مقایسه، تفاوت‌ها و شباهت‌های بین این دو را بیشتر برای شما مشخص خواهد کرد و بنابراین تصمیم‌گیری در مورد این‌که کدام یک باب طبع شماست آسان‌تر خواهد شد.

طراحی

گوشی وان پلاس 5 طراحی بسیار مدرنی دارد و ظاهرش کاملا متفاوت از مدل ماقبلش است. درست مثل مدل 3T و گوشی‌های پیشین این شرکت، وان پلاس 5 نیز طراحی بسیار ساده‌ای دارد که آن‌چنان هم جلوه‌ای درمیان خیل گوشی‌ها متنوع دیگر ندارد. این گوشی از بدنه یک‌پارچه ساخته شده از آلومینیوم بهره می‌برد و در دو رنگ تولید می‌شود: مشکی و خاکستری.

وقتی به پشت دستگاه نگاه می‌کنید لوگوی وان پلاس را در قسمت وسط و دوربین دوتایی را در کنار ماژول فلاش در گوشه بالایی سمت چپ می‌بینید. اما در جلوی گوشی شباهت بیشتری با وان پلاس 3T دیده می‌شود. دوربین سلفی هم در قسمت بالا سمت چپ است، درحالی که کلید خانه که با حسگر شناسایی اثر انگشت یکی شده در پایین صفحه نمایش پیداست. چیزی که در نگاه اول در گوشی پرچمدار وان پلاس خودنمایی می‌کند داشتن گوشه‌ها و لبه‌های دارای انحنای بیشتر است که شرکت سازنده ادعا می‌کند این انحناها باعث می‌شود تا گوشی را راحت‌تر در دست گرفته و استفاده کنید.

وان پلاس

ضخامت این گوشی نیز از نسل قبلی کمتر است. می‌توان گفت با ضخامتی 7.25 میلی‌متری باریک‌ترین گوشی پرچمدار تولیدشده توسط وان پلاس است. وان پلاس 3T دارای ضخامتی 7.4 میلی‌متری بود. اگرچه تفاوت آن‌چنان زیادی هم نیست ولی این تفاوت آن‌قدر هست که شرکت وان پلاس را مجبور به بکارگیری باتری کوچک‌تر کند. در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه خواهیم داد. از دیگر ویژگی‌های طراحی می‌توان دکمه‌های تنظیم صدا در سمت چپ، اسلایدر هشدار در بالای دکمه‌های تنظیم صدا و دکمه پاور در سمت راست گوشی را ذکر کرد.

اپل نیز درست مانند وان پلاس از طراحی ساده‌ای استفاده کرده که در نگاه اول هم مشهود است. آیفون 7 پلاس بدنه‌ای فلزی و دوربین دوتایی در قسمت بالا سمت چپ در کنار یک ماژول فلاش دارد. همان‌طور که می‌‌بینید آیفون 7 پلاس و وان پلاس 5 ازنظر طراحی کاملاً شبیه یکدیگر هستند. حداقل وقتی به قسمت پشت این دو گوشی نگاه می‌کنیم این شباهت مشهود است. این شباهت لزوماً چیز بدی نیست ولی ارزش ذکر کردن را داشت.

وان پلاس

البته وقتی به جلوی این دو گوشی نگاه می‌کنیم تفاوت‌های این دو گوشی بیشتر مشهود است. آیفون 7 پلاس دکمه خانه گردی در زیر صفحه‌نمایش دارد که حسگر اثر انگشت نیز در آن کار گذاشته شده است. صفحه نمایش هردو گوشی 5.5 اینچ است ولی آیفون 7 پلاس از نظر ابعاد بزرگ‌تر است چراکه لبه‌های بزرگ‌تری در بالا و پایین دارد. حرف از رنگ‌بندی که می‌شود آیفون 7 پلاس در رنگ‌ها سیاه، سیاه مات، نقره‌ای، طلایی، قرمز طلایی، و قرمز موجود است.

از نظر طراحی هیچ‌کدام از این دو را نمی‌توان برنده دانست. هردو گوشی‌ها طراحی ساده و از بسیاری جهات شبیه به هم دارند.

مشخصات فنی

همان‌طور که انتظارش می‌رفت وان پلاس 5 دارای مشخصات فنی بسیار خوبی است. درست مانند مدل قبلی دارای صفحه نمایش 5.5 اینچی AMOLED با تفکیک‌پذیری Full HD است که با آخرین مدل شیشه Gorilla Glass 5 دربرابر خط‌ وخش محافظت می‌شود. این گوشی دارای چیپ‌ست اسنپدراگون 835 است که در دستگاه‌هایی مانند گلکسی اس 8 و HTC U11 هم به کار رفته است. این گوشی موبایل هوشمند در دو نوع مختلف عرضه می‌شود: یکی دارای 6 گیگابایت رم  و 64 گیگابایت حافظه داخلی و دیگری دارای 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه داخلی است.

وان پلاس تصمیم گرفته تا با پیروی از مدل‌های حال حاضر موجود در بازار گوشی خود را به دوربین دوتایی در پشت گوشی مجهز کند. یکی از این دوربین‌ها دارای حسگری 16 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.7 و دیگری دارای عدسی دورنما و حسگری 20 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/2.6 است. طبق گفته شرکت سازنده، وان پلاس 5 دارای بالاترین درجه تفکیک‌پذیری سیستم دوربین‌های دوتایی در بین تمام گوشی‌های موجود  دنیاست. این گوشی همچنین دارای دوربین سلفی آنبورد با حسگری 16 مگاپیکسلی و دریچه دیافراگم f/2.0 است.

وان پلاس

متأسفانه از یک باتر ی 3300 میلی‌آمپر بر ساعتی در وان پلاس 5 استفاده شده که در مقایسه با مدل پیشین (3400 میلی آمپر بر ساعت) کمی کوچکتر است. به‌نظر علت این تغییر در اندازه باتری باریک‌تر شدن بدنه این گوشی باشد. اگرچه وان پلاس ادعا می‌کند که این باتری به دلیل بهینه‌سازی در سخت‌افزار و نرم‌افزار،  20 درصد بیشتر از باتری 3T دوام دارد. وان پلاس 5 همچنین به فناوری Dash Charge مجهز است که شارژ 100 درصدی باتری را در 90 دقیقه تضمین می‌کند.

از دیگر موارد قابل ذکر در مورد وان پلاس 5، جک هدفون و اسکنر اثر انگشتی است که در 0.2 ثانیه دستگاه را از حالت قفل خارج می‌کند. متأسفانه این گوشی دارای قابلیت ضدآب نیست و شیار کارت microSD هم در آن تعبیه نشده است.

اگرچه آیفون 7 پلاس در نوع خود یک گوشی پیشرفته محسوب می‌شود ولی زمانی که حرف از مشخصات فنی درمیان باشد حداقل در تعدادی از مشخصات دربرابر حریف خود کم می‌آورد. این گوشی دارای صفحه نمایش 5.5 اینچی با تفکیک‌پذیری Full HD و با یک چیپ‌ست A10 Fusion است. این گوشی تنها 3 گیگابایت رم دارد که با درنظر گرفتن مدل‌های 3 و 5 گیگ باز هم کمتر از چیزی است که در وان پلاس 5 به‌کار گرفته شده. گوشی آیفون 7 پلاس را می‌توان در مدل‌های 32، 128 و 256 گیگابایتی تهیه کرد. باید درنظر داشته باشید که در بورد این گوشی نیز از شیار کارتخوان خبری نیست.

درست مانند وان پلاس 5، آیفون 7 پلاس هم دارای دوربین دوتایی است. دوربین اصلی این گوشی هوشمند دارای حسگری 12 مگاپیکسلی با دریچه دیافراگم f/1.8 و اندازه 1.22 میکرومتری، فوکوس خودکار تشخیص حالت، تثبیت اپتیکال تصویر و فلش دوتایی دارای چهار LED است. همچنین دارای دوربینی دیگر با حسگر 12 مگاپیکسل و عدسی دورنما است که تا دوبرابر زوم اُپتیکال را بدون کم کردن کیفیت ارائه می‌دهد. دوربین سلفی جلویی هم حسگری 7 مگاپیکسلی دارد.

موضوع جالب‌توجه آن است که اگرچه هردو گوشی اندازه‌ای تقریباً برابر دارند ولی باتری آیفون 7 پلاس با ظرفیت تنها 2900 میلی‌آمپر بر ساعتی، کوچکتر از وان پلاس 5 است. از جک هدفون 3.5 میلی‌متری در این گوشی خبری نیست که به‌معنای آن است که مجبور خواهید بود هدفون‌ غیرلایتنینگ خود را با یک مبدل به گوشی متصل کنید. ولی پرچمدار آیفون برخلاف حریف ارزان‌قیمت‌تر خود دارای قابلیت ضدآب و ضد گردوغبار است. باتوجه به رتبه IP67  آیفون 7 پلاس، این گوشی تا عمق یک‌متری تا 30 دقیقه در آب دوام می‌آورد.

وان پلاس

باید گفت که وان پلاس ازنظر مشخصات فنی حداقل روی کاغذ برنده این رقابت است. در واقعیت، هردو گوشی از نظر فنی دستگاه‌های پیشرفته‌ای محسوب می‌شوند و قابلیت اجرای هرگونه اپ و بازی را دارند. وان پلاس 5 دارای رم بیشتر، باتری بزرگ‌تر با فناوری شارژ Dash Charge و جک هدفون است. از سوی دیگر آیفون 7 پلاس ضدآب است و در مدل‌هایی با ظرفیت بیشتر (مدل 256 گیگابایتی) برای کاربرهای حرفه‌ای در دسترس است.

نرم‌افزار

این‌جاست که موضوع جالب می‌شود. نرم‌افزار بزرگ‌ترین تفاوت میان این دو دستگاه است و تأثیر زیادی بر تصمیمات مشتری‌ها دارد.

وان پلاس 5 دارای سیستم عامل نوقا 7.1.1 است و رابط کاربری دوست‌داشتنی وان پلاس یعنی OxygenOS است. برخلاف بسیاری از پوسته‌های ساخته شده توسط شرکت‌های چینی، OxygenOS بسیار مرتب است و تجربه اندرویدی خوبی را همراه با گزینه‌های شخصی‌سازی اضافه ارائه می‌کند.

برای مثال در این رابط کاربری می‌توانید از دکمه‌های خازنی در زیر صفحه نمایش یا از دکمه‌های نرم‌افزاری روی صفحه نمایش استفاده کنید. تنها با یک اشاره می‌توانید یکی از این دو را انتخاب نمایید. دوربین را نیز می‌توان با کشیدن حرف O روی صفحه باز کرد. قابلیت Shelf هم قابلیتی است که به شما اجازه می‌دهد تا با کشیدن صفحه به سمت راست به مخاطب‌ها، اپ‌ها و چیزهای دیگر روی صفحه خانه دسترسی پیدا کنید.

وان پلاس

وان پلاس 5 همچنین دارای قابلیتی است که در حالت خواندن متن، نور آبی را فیلتر نموده و وضوح و روشنی صفحه نمایش را تنظیم می‌کند تا مطالعه‌ بهتری را تجربه کنید. ازجمله ویژگی‌های دیگری که می‌توان برای وان پلاس 5 نام برد عکس‌ کلی از تمام صفحات، حالت شب خودکار و حالت بدون مزاحمت برای اجرای بازی است.

از طرف دیگر گوشی آیفون 7 پلاس دارای iOS 10 است که درمقایسه با اندروید سیستم عاملی متفاوت است. در iOS 10 از حالت کشویی اپ‌ها که در اغلب دستگاه‌های اندرویدی وجود دارد خبری نیست، بنابراین همه اپ‌ها در صفحه خانه جای داده شده‌اند. اگر اپ‌های زیادی را روی دستگاه مجهز به iOS خود نصب کرده‌اید می‌توانید آن‌ها را در پوشه‌های مختلف قرار دهید تا یافتنشان سریع‌تر شود. باید گفت در اندروید نیز می‌توان چنین کاری کرد.

سیستم عامل iOS به اندازه نسخه اندروید نصب شده بر گوشی وان پلاس 5، گزینه‌های شخصی‌سازی زیادی را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهد ولی رابط کاربری ساده‌ای دارد که فلسفه اصلی شرکت اپل است. iOS همچنین مجهز به Siri و دستیار هوشمند گوگل است، درحالی که فقط دستیار هوشمند گوگل در وان‌پلاس 5 در دسترس است.

رقابت بین اندروید و iOS مدت‌هاست که پابرجاست و برنده خاصی نیز ندارد. تفاوت‌های این دو سیستم عامل آن‌چنان زیاد است که مشخص کردن برتری یکی بر دیگری غیرممکن است. اگر طرفدار ایجاد تغییرات در ظاهر دستگاه خود هستید و سیستمی بازتر را ترجیح می‌دهید اندروید مطمئناً انتخابی مناسب برای شماست. ولی اگر چیزهای ساده‌تر را می‌پسندید iOS ممکن است آن‌چیزی باشد که دنبالش هستید.

وان پلاس

کلام آخر

وان پلاس 5 و آیفون 7 پلاس هردو دستگاه‌های پیشرفته‌ای در صنعت تلفن‌های همراه به حساب می‌آیند و نقطه ضعفی در هیچ‌کدام از این دو وجود ندارد. اگرچه دارای طراحی مشابه  و صفحه نمایش 5.5 اینچی فول اچ‌دی هستند اما تفاوت‌های عمده‌ای نیز در آن‌ها وجود دارد.

وان پلاس 5 دارای رم بیشتر و باتری بزرگتری است. اندروید به کار رفته در آن هم یکی از بترین پوسته‌های حال حاضر این سیستم عامل است.  جک 3.5 میلی‌متری آن در آیفون 7 پلاس وجود ندارد و ازنظر قیمت هم مقرون به صرفه‌تر است. آیفون 7 پلاس از ظرف دیگر ظرفیت حافظه بیشتری ارائه می‌کند، ضدآب است و با iOS 10 به بازار می‌آید. حال تصمیم با شماست تا باتوجه به نیازهای خود یکی از این دو را انتخاب کنید.

منبع: androidauthority

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
اپل استور
.
21 آبان 1396، 00:16
پاسخ
0
0
تشکر بابت پست خوبتون
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402