زندگینامه سرگی برین ؛ یکی از موسسان گوگل

سرگی برین
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

به مناسبت زادروز سرگی برین ، یکی از موسسان موتور جستجوی گوگل

سرگی برین را خیلی‌ها نمی‌شناسند، اما او، در کنار لری پیج (Larry Page)، گوگل را تأسیس کرد و راهبری نمود. نقش او در توسعه دهکده جهانی (Global Village)، کم نظیر هست. دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات در نیم قرن اخیر، با فراز و نشیب‌های فراوانی رو به رو بوده که همه این دگردیسی‌های گسترده، سبب شد تا امروزه، به طور واقعی، دهکده جهانی مارشال مک لوهان کانادایی را درک کنیم. دهکده جهانی، یعنی یک دهکده ای به وسعت جهان. در دهکده، همه افراد با یکدیگر به راحتی ارتباط برقرار می‌کنند و همدیگه رو می‌شناسند و هزینه ارتباطات و دریافت اطلاعات و به اشتراک گذاریان، تقریباً ناچیز هست. حال اگر این دهکده، به جای چند صد خانوار، تبدیل به صدها میلیون خانوار شود، وسعت بیش تر از چند ده هکتار نیاز دارد.

سرگی برین

اما، در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمی‌شود. اصل قضیه این هست که ساختار دهکده ای و مختصاتی که برای دهکده ترسیم می‌شود، در این حالت نیز حفظ هست. دهکده جهانی، دهکده ای هست که برای ارتباط با فلان شخص در فلان نقطه، شما هزینه زیادی از طریق شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطی و تعاملی پرداخت نمی‌کنید. فیس بوک، تلگرام، مایکروسافت و یاهو، در خلق چنین دهکده ای در دهه‌های اخیر بسیار کوشیده‌اند.

سرگی برین

علاوه بر این مجموعه‌های تأثیرگذار، شرکت دیگری نیز هست که به زعم بسیاری، دنیای اینترنت بدون آن، معنی و مفهومی نخواهد داشت. این شرکت، اواسط دهه نود میلادی، دهه تولد بزرگان اینترنت، تأسیس و راه اندازی شد و اکنون که قریب به 2 دهه از پایه گذاریان می‌گذرد، مجموعه صدها سرویس خلاقانه آن سبب شده است تا روزانه 800 میلیون نفر از خدمات مجموعه گوگل استفاده کنند. به ظاهر، یک باکس جست وجو، سال‌هاست که وسط یک صفحه با پس زمینه سفید قرار گرفته و چند لینک هم در پایینان تعبیه شده است.

اما در واقع، پشت صحنه این قضایا، بسیار پیچیده و دنیای شگفت انگیزی را ترسیم می‌کند. دنیایی به شگفت انگیزی جهان رنگارنگ گوگل که زمانی، تنها یک موتور محدود بود، اما امروزه، صدها سرویس از نقشه و موتورهای جست وجوی حرفه ای گرفته تا اشتراک گذاری فایل‌های ویدئویی (یوتیوب) و نرم افزارهای مختلف، دنیای دیجیتالی ساکنان دهکده جهانی را دلپذیر تر کرده است.

گوگل، یک تاریخ ساز بزرگ دنیای دیجیتال هست و از آن می‌توان به یکی از میراث‌های ارزشمند تاریخ معاصر جهان یاد کرد. گوگل، سازمان فرصت آفرین لری پیج و سرگی برین ، از همان زیر پله ای و گاراژهایی در امریکا استفاده کرد که استیو جابز با استیو وزنیاک بزرگ، غولی به نام اپل را در دهه هفتاد میلادی بنیان گذاری کردند. داستان، همیشه داستان دو جوان هست. می‌خواهد استیو بالمر و بیل گیتس در مایکروسافت باشد، می‌خواهد وزنیاک و جابز در اپل باشد یا لری و سرگئی در گوگل و یا حتی، پیر امیدیار یار جوان و همسرش در ebay.com. جوان‌های خوش فکر، پیشتازان عصر دیجیتال هستند و تا کنون در تاریخ سابقه نداشته است که میلیاردرترین آدم‌ها، تنها دانش داشته باشند و بس.

سرگی برین

ثروت آفرینی بزرگان عصر دیجیتال که محصولات و خدمات گسترده ای را برای طیف عظیمی از مخاطبان به ارمغان آوردند، موضوع مهمی هست که تاریخ کسب و کار جهان، نمونه ای برایان سراغ ندارد. در هیچ کسب و کاری در قرن‌های اخیر، سرمایه گذاری خاصی دیده نشده که ظرف چند سال، 100 برابر قیمت راه اندازی آن به فروش برود و ارزش افزوده تولید کند و این ارزش افزوده و ثروت آفرینی، ظرف یک دهه به صدها برابر قیمت اولیه برسد.

سرگی برین

Youtube.com، پرتال به اشتراک گذاری فایل‌های ویدئویی، در اواخر دهه نود میلادی راه اندازی شد و در اوایل قرن بیست و یکم، به مبلغ 1.68 میلیارد دلار توسط گوگل خریداری شد. یعنی سرمایه گذاری چند میلیون دلاری، تبدیل به سود بیش از 100 برابری شد. گوگلی که قریب به 10 سال پیش برای یوتیوب چنین مبلغی را پرداخت کرد، اکنون شاید با 20 برابر قیمت خرید نیز، حاضر به فروش این سایت پر مخاطب که در فهرست 10 پرتال پر بیننده وب هم قرار دارد، نباشد!

بررسی تاریخچه زندگی و فعالیت کسب و کار غول‌های کس بو کار جهان به خصوص در حوزه فناوری اطلاعات نشان می‌دهد که شناسایی فرصت‌ها و صبوری برای پرورش آن ها، مختصات زندگی میلیاردها را تشکیل می‌دهد و سرگئی برین نیز، از این قاعده مستثنی نیست.

سرگی برین همچون رفیق هم دانشگاهی خود، لری پیج، از دانش، ثروت آفرینی کردند و ثروت، نشأت گرفته از فرصت شناسی طلایی آن ها بود که بازار موتورهای جست وجو را برای ادامه کار مطلوب تشخیص داده و بستر کارآفرینی گسترده ای را ایجاد کردند. سرگئی برین که به نوعی پایه گزاری اصلی شرکت گوگل محسوب می‌شود، زین پس به عنوان مدیرعامل آلفابت فعالیت خواهد کرد.

او در گوگل علاوه بر نظارت کلی بر کارها، وظیفه سرپرستی قسمت‌هایی همچون آزمایشگاه مرموز Google X، گوگل گلس و خودروهای بدون سرنشین self-driving car را هم بر عهده داشت.

سرگی برین

سرگی، یک دانشمند علوم رایانه بود که با تلفیق علم با خلاقیت و تجاری سازی، یکی از بزرگ‌ترین فرصت آفرینی‌های تاریخ کسب و کار جهان را رقم زد به گونه ای که امروزه، هزاران نفر به طور مستقیم و صدها هزار نفر به طور غیر مستقیم از کسب و کار گوگل، درآمد زایی دارند.

سِرگِی میخایلوویچ برین Sergey Mikhaylovich Brin (زادهٔ ۲۱ اوت سال ۱۹۷۳) کارآفرین آمریکایی متولد روسیه است که با کمک لری پیج شرکت گوگل را بنیان نهادند. برین در حال حاضر مدیر تکنولوژی شرکت گوگل می‌باشد و دارایی خالص او در حدود ۱۸٫۵ میلیارد دلار در نهمین ماه مارس سال ۲۰۰۷ برآورد شده است و امروزه این رقم به بیش از 30 میلیارد دلار افزایش یافته است. هر سهم شرکت او در بازار بورس نیویورک، 692 دلار، معادل 2.5 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

برین در مسکو در خانواده‌ای یهودی بدنیا آمد. پدر او مایکل برین، ریاضی‌دان و مادر او اقتصاددان بود. در سال ۱۹۷۹ میلادی هنگامی‌که برین شش سال داشت خانوادهٔ او به آمریکا مهاجرت کردند. برین از دانشگاه مریلند در رشتهٔ علوم کامپیوتر و ریاضیات در سال ۱۹۹۳ میلادی مدرک کارشناسی دریافت کرد. بعد از این‌که او از دانشگاه مریلند فارغ‌التحصیل شد، کمک هزینهٔ تحصیلی از مؤسسهٔ خیریه «نشنال ساینس» (National Science) دریافت کرد که به او اجازهٔ ادامهٔ تحصیل در رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه استنفورد را می‌داد. او مدرک کارشناسی ارشد خود را در سال ۱۹۹۵ میلادی دریافت نمود.

برین، یکی دیگر از فارغ التحصیلان کارخانه آدم سازی استنفورد هست که دنیا را با ایده‌های طلایی خود، به تسخیر درآوردند. داستان استنفورد، داستان عجیبی هست، داستان شخصیت‌هایی که خلاقیت آن‌ها، دنیا را تکان داد و سبک زندگی امروزی صدها میلیون نفر از ساکنان کره خاکی را تحت سیطره خود قرار داد.

او هم‌اکنون مشغول ادامهٔ تحصیل در مقطع دکترا است و هم‌زمان در شرکت گوگل نیز مشغول می‌باشد.

او هم‌چنین دارای مدرک افتخاری «MBA» از «Instituto de Empresa Business School» می‌باشد. در تاریخ ۷ شهریور ۱۳۹۲ طی اعلامیه‌ای سرگئی برین و آنه ووجیسکی بعد از ۶ سال زندگی مشترک و دو فرزند، اعلام کردند که از هم جدا شده‌اند ولی به همکاری‌شان در زمینهٔ پیشبرد فناوری ادامه خواهند داد. سرگئی برین بنیانگذار گوگل و آنه ووجیسکی، مؤسس شرکت بیوفناوری 23andMe پس از هشت سال زندگی مشترک به طور رسمی از هم جدا شدند.

دادگاهی در سانتاکلارا، یکی از اعیانی‌ترین نقاط در امریکا، طلاق مؤسس گوگل از همسرش را تأیید کرد. برین و ووجیسکی در سال 2007 ازدواج کرده بودند و دو فرزند به نام‌های Benji Wojin, Chloe Wojin دارند. ووجیسکی و برین پیش از ازدواج توافقنامه ای را در زمینه نحوه تقسیم اموال امضا کرده و روی مبلغ نامشخصی پول توافق کرده‌اند و از این رو جدایی آن‌ها تأثیر چندانی روی گوگل نمی‌گذارد.

البته، اخیراً سرگی از گوگل رفته است. جدایی سرگئی برین و لری پیج از مقر اصلی گوگل، تمامی هسته‌های کاری از جمله موتور جستجوگر اینترنتی، تبلیغات درون شبکه و برون شبکه‌ای، پلتفرم اندروید، سرویس یوتیوب و سرویس نقشه کماکان زیر نظر کمپانی مادر اداره خواهند شد.

در طرف دیگر سرگی برین و لری پیج در آلفابت Alphabet قرار است بر روی عملیات سرمایه‌گذاری مراحل اولیه گوگل با نام Capital and Ventures نظارت کنند. البته این دو در حین مهاجرت به آلفابت تیمی قدرتمند از مدیران بالا رده گوگل را هم با خود همراه کرده‌اند.

به هر حال، سرگی برین همان طور که در این گفتار گفته شد، یکی از معماران بزرگ دوران دیجیتالی هست و بسیاری از محصولات و خدماتی که گوگل امروز در اختیار جامعه کاربرانش در سراسر جهان قرار داده است، محصول ایده‌های خلاقانه ایشان هست. از سرگی برین و نوآوری‌هایش در سال‌های آینده، در قالب آلفابت، بیش تر خواهیم شنید.

منبع bartarinha

منتخب کاربران
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402