روش ها و راه حل های نجات گوشی خیس شده

نجات گوشی خیس شده
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

می‌توان گفت اتفاق ناراحت کننده خیس شدن موبایل تقریبا برای همه افتاده است. به طوری که از نجات گوشی خیس شده خود قطع امید کرده باشیم. شاید خیلی وقت‌ها هم امیدی نباشد. اما چندین راه حل وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید گوشی را نجات دهید.

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که گوشیتان ناگهان از دستتان لیز خورده و درون جوی آب، ظرف آب و … افتاده باشد. خیلی‌ها می‌گویند به گوشی خیس شده هیچ امیدی نیست. اما خوب این یک تفکر اشتباه است. اولین راه حل این است که یک گوشی هوشمند ضد آب بخرید! اما خوب همیشه که نمی‌توان گوشی‌های ضد آب گران قیمت داشت. پس بهتر است دنبال راه حل‌های دیگر باشیم. در ادامه یک سری روش و راه حل آموزش می‌دهیم که چگونه با موبایل خیس شده رفتار کنیم. و در ادامه هم راه حل‌های خشک کردن گوشی آب خورده را به شما می‌گوییم. پس اگر گوشیتان خیس شده خیلی نا امید نباشید. هنوز امیدی برای احیای گوشی خیس شده وجود دارد.

فهرست مطالب

روش های نجات گوشی خیس شده

پیش از این که به نحوه این که چگونه یک گوشی خیس را خشک کنیم بپردازیم، بهتر است ابتدا کارهایی که نباید انجام دهید را بدانیم:

  • گوشی را روشن نکنید.
  • گوشی را به برق متصل نکنید.
  • هیچکدام از کلیدها یا دکمه‌ها را فشار ندهید.
  • گوشی را تکان ندهید.
  • داخل بلندگو یا به سمت خود گوشی فوت نکنید. با این کار ممکن است آب به سایر نقاط گوشی نیز راه پیدا کند.
  • از سشوار استفاده نکنید. گرما می‌تواند آسیبی که به گوشی وارد شده است را بیشتر کند.

مطمئنا برای اکثر ما اتفاق افتاده است که وقتی گوشی موبایل در آب می افتد دستپاچه شده و ندانیم چکار کنیم. و هرکاری بقیه بگویند انجام می‌دهیم چه درست چه غلط. اما خوب وقتی این مطلب را برای نجات موبایل خیس شده خواندیم. جایی ذخیره کنیم و یا به در گوشه ای از ذهن نگه داری کنیم تا خدای نکرده و در از جان شما و گوشیتان به وقت لزوم از آن استفاده کنید. و از کسی نپرسیم گوشی خیس شده را چه کنیم. چرا که این وسط راه حل‌های اشتباه بسیاری هم داده می‌شود. پس نگران نباشید هنوز هم می‌توان موبایل خیس شده را نجات داد. البته اگر مراحل زیر را انجام دهید.

اگر گوشی شما روشن است، آن را فورا خاموش کنید و به سمت بالا بگیرید. سپس سیم‌کارت و کارت حافظه را نیز خارج کنید.

موبایل خیس شده

اگر باتری گوشی از آن مدل‌هایی است که باتریش جدا می‌شود، آن را در بیاورید. هرچند بیشتر گوشی‌های امروزی باتریشان در نمی‌آید. برای انجام این کار می‌توانید به یک متخصص مراجعه کنید و از او بخواهید باتری را خارج کند. سپس با استفاده از یک پارچه و یا حوله کاغذی داخل تلفن و بیرون آن را خشک کنید. دقت کنید در حین خشک کردن ، آب به سایر قسمت‌های داخلی تلفن هوشمند شما نفوذ نکند.

تلفن هوشمند

اگر میزان گسترش آب در دستگاه زیاد بود می‌توانید از یک مکنده برای جمع کردن آب داخل تلفن استفاده کنید تا آب را از شیارهایی که در حالت عادی خشک کردن آن‌ها غیر ممکن است، خارج کنید. اطمینان حاصل کنید که تمام بخش‌های کوچک تلفن خشک شده باشند. دقت کنید قبل انجام این مرحله حتما کارت microSD، سیم کارت و باتری را خارج کرده باشید.

همچنین بخوانید :

دقت داشته باشید استفاده از مکنده برای اسپیکر گوشی خیس شده روش خوبی است. چرا که با دستمال نمی‌توان درون اسپیکر یا جک هدفون را خیلی خوب خشک کرد.

1. استفاده از برنج برای نجات گوشی خیس شده

بله درست است! یکی از بهترین راه حل های نجات گوشی خیس شده قرار دادن گوشی خیس شده در برنج است. اما چگونه؟ در ادامه چند قدم زیر را انجام دهید تا تاثیر برنج بر گوشی خیس شده را ببینید.

تلفن را در یک کیسه برنج خام مدفون کنید! بله درست خواندید. برنج خام یک راه عالی برای جذب مایع است و این در واقع یک روش معمول برای خشک کردن گوشی آب خورده و تبلت هاست. همچنین می‌توانید از کیسه های مخصوص برای خشک کردن گوشی های خیس، که در بازار موجود است استفاده کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که خیلی مراقب سلامت گوشی هوشمند خود نیستید، توصیه می‌کنیم همیشه یکی از این کیسه ها در خانه داشته باشد. سریع ترین روش، کیسه برنج است.

گوشی خیس شده در برنج

البته حتما حواستان باشد که گوشی را داخل برنج بیش از حد تکان ندهید. در این صورت ممکن است گرد و غبار داخل برنج هم به داخل دستگاه نفوذ کند و آسیب بدتری به گوشی بزند. گوشی را به‌طور کامل داخل برنج قرار دهید. سپس ظرف برنج را در یک محیط خشک و گرم مانند نزدیک یک چراغ یا پنجره (در تابستان) قرار دهید.

همیشه این سوال وجود دارد که گوشی خیس شده چند ساعت در برنج بماند؟ برای اطمینان هرچه بیشتر از  نجات گوشی موبایل خیس شده، بگذارید برای یک یا دو روز تلفن شما در کیسه برنج یا کیسه مخصوص بماند تا خشک شود. برای روشن کردن تلفن هوشمند خود وسوسه نشوید. طی این مدت از یک گوشی دیگر، حتی یک گوشی قدیمی ( حتی شده 1100 نوکیا) استفاده کنید. باور کنید 2 روز تحمل استفاده نکردن از گوشی هوشمند برای نجات دادنش کار سختی نیست!

2. استفاده از ژل سیلیکا

ژل سیلیکا، ساختار مشابهی به ماسه دارد و یک نوع رطوبت‌گیر است. ژل سیلیکا قادر است تا 40 درصد از وزن خود را به‌صورت رطوبت جذب کند و برای کاهش رطوبت در داخل بسته‌بندی‌های محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تا به‌حال یک کفش، دارو، هدفون و وسایل از این دست خریده باشید، احتمالا بسته‌های ژل سیلیکا را درون آن‌ها مشاهده کرده‌اید. این بسته‌ها رطوبت داخل جعبه را جذب و مانع از آسیب دیدن کالا می‌شوند.

به همین خاطر ژل سیلیکا مانند برنج، می‌تواند یک ابزار بسیار کاربردی برای خشک کردن گوشی هم باشد. برای استفاده از آن‌ها باید تعداد بسیار زیادی از این بسته‌ها را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید. سپس گوشی را به آرامی داخل کیسه بگذارید و بسته‌های ژل را نیز روی گوشی بگذارید. بهتر است بسته‌ها را مستقیما در قسمت‌هایی که آسیب‌پذیری بیشتری دارند، مثل باتری و منافذ گوشی بگذارید.

راه حل موبایل خیس شده

پلاستیک را گره بزنید و آن را به آرامی روی یک سطح خشک و گرم قرار دهید. چندین روز صبر کنید و سپس گوشی را از کیسه خارج کنید. تنها ایراد این روش این است که ممکن است همه نتوانند به‌سرعت به تعداد زیادی ژل سیلیکا دسترسی داشته باشند.

3. تمیز کردن بلندگو؛ راه حل موبایل خیس شده

در صورت خیس شدن میکروفن گوشی یا بلندگو، ممکن است بتوانید با استفاده از صدا، آب را از آن قسمت خارج کنید. شاید این راه حل برای موبایل خیس شده، ایده کمی عجیب و غریبی به‌نظر برسد اما برخی فرکانس‌های به‌خصوص صدا، می‌توانند آب را از بلندگو خارج کنند. نیروی این فرکانس‌ها قادر است قطرات ریز آب را به خارج از بلندگو هدایت کند.

شیائومی حتی یک حالت ویژه و اختصاصی برای انجام این کار در MIUI دارد و در گوگل‌پلی و اپ‌استور هم برنامه‌های زیادی برای انجام این کار وجود دارند. البته موفقیت شما بسته به چند عامل مثل نوع آبی که داخل گوشی نفوذ کرده، مدت زمانی که گوشی داخل آب بوده و همچنین میزان صدمه وارده دارد.

در اندروید می‌توانید از برنامه Speaker cleaner و در iOS نیز می‌توانید از اپلیکیشن Clean Tune کمک بگیرید. هرچند که گوشی‌های آیفون از آیفون 7 به بعد، همگی ضدآب هستند و بعید است آب داخل آن‌ها نفوذ کند.

اقدامات پس از خشک کردن گوشی آب خورده

گوشی موبایل خیس شده

در مراحل قبل به راه حل های خشک کردن موبایل خیس شده پرداختیم. بعد از خشک شدن گوشی، آن را روشن کنید. اگر گوشی خیس شده پس از خشک شدن روشن نمی شود، سعی کنید آن را شارژ کنید. اگر عمل شارژ انجام نگرفت احتمالا باتری گوشی شما آسیب دیده است، با یک باتری جایگزین امتحان کنید و یا گوشی را به یک تعمیرکار بفرستید.

اگر تلفن روشن شد و دیدید طبق روال عادی در حال اجرای برنامه هاست، چند روز دقت کنید آیا موردی غیر عادی مشاهده می‌کنید یا خیر. حتما تاچ گوشی را در اجرای برنامه‌های گوناگون تست کنید. چون دیده شده که اب رفتن زیر ال سی دی گوشی، گاهی باعث آسیب به تاچ می‌شود.

اگر گوشی شما روشن است و به همین ترتیب در حال اجرا است، باید چند روز آینده آن را بررسی کنید و زیر نظر داشته باشید تا ببیند آیا چیزی را غیر عادی می بینید. برای بررسی اسیکر و صدای تلفن هوشمند خیس شده، بخش موسیقی ها را بازی کنید و مطمئن شوید که ترفند نجات گوشی آب خورده برای شما جواب داده است یا خیر.

سوالات متداول

1. گوشی خیس شده چند ساعت در برنج بماند؟

هرچقدر بیشتر گوشی در برنج باقی بماند بهتر است. حداقل 48 ساعت گوشی را داخل برنج نگه دارید.

2. آیا می توان موبایل خیس شده را با سشوار خشک کرد؟

در صورت آب رفتن در سوکت شارژ یا دیگر قسمت‌های گوشی، هرگز از سشوار استفاده نکنید. انجام این کار می‌تواند آب را به دیگر قسمت‌های گوشی نیز سرایت دهد و همچنین گرما نیز می‌تواند به باتری و دیگر قطعات داخلی گوشی آسیب برساند.

3. اگر الکل داخل گوشی رفت چه کنیم؟

بستگی به درصد الکل دارد. الکل خالص به سرعت تبخیر می‌شود و آسیبی به گوشی وارد نمی‌کند. اما هرچقدر درصد الکل کمتر باشد احتمال آسیب دیدن بیشتر می‌شود. در این صورت از روش‌هایی که برای آب بیان شد، استفاده کنید و یا گوشی را به تعمیرکار بسپارید.

سخن پایانی

به نظر شما روش‌های گفته شده برای نجات گوشی خیس شده کارساز بود؟ شما هم معتقدید بهترین روش قرار دادن آن در کیسه برنج خام است؟ یا نه روشهای دیگری برای تعمیر گوشی خیس شده را امتحان کرده‌اید؟ اگر روش دیگری سراغ دارید، حتما در بخش نظرات با ما و سایر کاربران به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
فرشاد
.
21 مرداد 1396، 10:32
پاسخ
0
0
سشوار میگیریم دیگه !!
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402