تشخیص افسردگی از طریق تحلیل علمی پست های اینستاگرام !

اینستاگرام
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

آیا شبکه های اجتماعی می توانند حالات روحی ما را منعکس کنند ؟ آیا می توان با تحلیل پست های اینستاگرام فردی متوجه حالات روحی وی شد ؟ چه چیزی در اینستاگرام نشان می دهد که فردی آثاری از افسردگی دارد؟ چه ما متوجه باشیم و یا متوجه نباشیم ، شبکه های اجتماعی می توانند سرنخی درباره سلامتی و حالات روحی و روانی ما منعکس کنند. تحقیقات جدید نشان می دهد که کلمات، کاراکترها و حتی شکلک ها و ایموجی ها می توانند اطلاعاتی درباره حالت های روحی و روانی افراد نشان دهند.

البته شاید تصور کنید برخی پست ها به صراحت همه چیز را منعکس می کنند و نیازی به تحلیل نیست ولی  حتی در استاندارد ترین پیام های رسانه های اجتماعی که ظاهرا تشخیص حالات روحی و روانی فرد قابل تشخیص نیست نیز می توان تحلیل هایی انجام داد. محققان زمینه جدیدی  از علوم داده ها را برای بررسی این موضوع و درک و شناسایی و تفسیر این سیگنال ها مورد توجه قرار داده اند.

دانشمندان بر این باورند که حتی تحلیل پست های رسانه های اجتماعی می تواند از خودکشی جلوگیری کند. در یک مطالعه جدید منتشر شده در EPJ Data Science، دو محقق به  اینستاگرام  166 داوطلب را مورد بررسی قرار دادند.  پس از آن 43،950 تصویر را برای کار خود جمع آوری و مورد تحلیل قرار دادند. این کار برای پیش بینی افسردگی مورد استفاده قرار گرفت.  با مقایسه این پیش بینی ها و با بررسی بالینی وضعیت هر فرد، محققان دریافتند که مدل و روشی که انتخاب کرده اند برای تشخیص افسردگی و میزان افسردگی کارا است .

پزشکان معتقدند که تلفن همراه فرد می تواند بخش زیادی از وضعیت روانی او را روشن کند.

به عبارت دیگر، یک حساب کاربری اینستاگرام ممکن است به صورت بالقوه بتواند وضعیت روحی و روانی فرد را روشن کند. با بررسی اینستاگرام فرد می تواند فهمید او در  معرض افسردگی هست یا خیر.

کریس دنفورث و همکارانش در این مطالعه با کمک  استاد ریاضی و استاد علوم طبیعی  دانشگاه ورمونت معتقدند : “پزشکان در زندگی ما به شکلی که باید تلفن های همراه ما را مورد توجه قرار نداده اند. باید گفت تلفن های همراه ما گاهی بیش از خود ما حالات روحی ما را منعکس می کنند. “.

با این حال،  تهدیدهایی نیز در مورد این تحقیق علمی مطرح شده است . محققان داوطلبانی را برای بررسی از طریق شرکت آمازون ترک به صورت آنلاین مورد بررسی قرار دادند و آنها را برای بررسی تحقیقی خود استخدام کردند.  هنگامی که داوطلبان متوجه شدند که در این مطالعه حساب های اینستاگرامی آنها تحلیل می شود ، بیش از نیمی از داوطلبان میدان را ترک کردند و راضی به انجام این کار نشدند. البته کار با بقیه اعضای گروه ادامه پیدا کرد.

 در این مطالعه استفاده از رنگ ها، فیلترها، مدل چهره ، نوع عکس گرفتن و حتی نظرات کاربر و تعامل او با بقیه مورد بررسی قرار می گیرد. همه چیز  تجزیه و تحلیل می شود.

 عکس های اینستاگرام ارسال شده توسط افرادی که افسرده بودند جالب بود. عکس های ارسال شده توسط کاربران افسرده تار،  تیره تر و فضای خشن تری  داشت که در تحقیقات قبلی هم نشانی از خلق و خوی منفی این افراد را نشان می داد. اغلب این افراد از فیلترهای سیاه و سفید و یا ابزارهای تار و بی روح استفاده می کنند.

افرادی که روحیه بهتری داشتند از فیلترهای شادتر و رنگ های شادتری استفاده می کنند. در بخش نظرات هم محققان تحلیل های خود را داشتند که آنها هم جالب توجه است.

محققان همچنین یک گروه دوم از داوطلبان را نیز برای بررسی میزان شادی، غم و اندوه، دوست داشتن، و یا تنفر مورد بررسی قرار دادند. همه اطلاعات اینستاگرامی گروه دوم هم تحلیل شد. محققان با الگوریتم های بررسی که داشتند واقعا بدین نتیجه رسیدند که می توان با روشی علمی به تحلیل اینستاگرام پرداخت و وضعیت روحی و روانی فرد را تشخیص داد.

گلن کوپراسمیت  بنیانگذار و مدیرعامل شرکت کوانتی و تحلیلگر سلامت روان درمانی معتقد است : “شواهد بی نظیر و اولیه ای وجود دارد که نشان می دهد این نوع بررسی سیگنال های دریافتی از اینستاگرام واقعا جالب توجه است و می توان وضعیت سلامت روانین افراد را با آن سنجید. “

رایانه ها امروز می توانند ابزاری برای تحلیل روانی ما باشند. دنفورث می گوید که می تواند آینده ای را تصور کند که در آن مردم را می توان تنها از طریق تلفن های همراه و شبکه های اجتماعی تحلیل کرد.

 البته انجام این کار  نیازمند پژوهش بیشتر و اعتماد کاربران رسانه های اجتماعی است. اینکه محققان اجازه داشته باشند به یک برنامه دسترسی کامل داشته باشند و اطلاعات را جمع آوری و تجزیه و تحلیل  کنند ، کار ساده ای نیست.

اما محققان معتقدند انجام چنین تحقیقاتی ضروری است و می تواند محصولی عمومی و خوب برای همه داشته باشد.

منبع : mashable

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402