توقف کار بر هدست واقعیت مجازی Project Alloy شرکت اینتل؛ تلاش برای تولید هدست‌های کامپیوتر
نویسنده:زینب حاجی قربانی
ارسال شده در:01 مهر 1396، 18:00

توقف کار بر هدست واقعیت مجازی Project Alloy شرکت اینتل؛ تلاش برای تولید هدست‌های کامپیوتر

مدیر عامل شرکت اینتل پی برد که هدست‌های واقعیت مجازی مجهز به کامپیوتر بسیار قدرت‌مند هستند.

از آخرین باری که در رابطه با Project Alloy اینتل صحبتی شنیده‌ایم، زمان زیادی می گذرد. این هدست واقعیت مجازی برای اولین بار در شهریور ماه سال گذشته معرفی شد. این طور در نظر گرفته شده بود که یک مرجع باز برای سایر تولیدکنندگانی باشد که می‌خواهند هدست های واقعیت مجازی خود را تولید کنند. اگر چه Project Alloy یک هدست واقعیت مجازی مستقل قابل توجه و امیدوار کننده بود، اینتل امروز اعلام کرد که کار روی آن را متوقف خواهد کرد.

اینتل پیش از این اعلام کرده بود که تا پایان سال 2017، Project Alloy را با شرکای خود تولید خواهد کرد. اما ظاهراً در سال جاری پلتفرم گوشی پروژه آلمینیومی واقعیت مجازی (Project Alloy VR) عرضه نخواهد شد. در حقیقت این فناوری هیچ گاه منتشر نخواهد شد. غول فناوری (اینتل) به طور رسمی این ابتکار عمل را از بین برده است که قصد داشت شرکت‌های همکار را به عنوان طراح مرجع برای دستگاه‌های واقعیت مجازی خود به کار گیرد. اما طبق گفته RoadtoVR، این شرکت تصمیم گرفته است در تابستان جاری به علت نبود شرکت همراه علاقه‌مند کار کردن روی این پروژه را متوقف نماید.

اینتل

شرکت اینتل در رابطه با علت نبود همکار مشتاق در این خصوص توضیحی نداده است. اما علت این امر می‌تواند این باشد که سازندگانی نظیر ایسوس، ایسر و دل تصمیم گرفته‌اند که منابع خود را روی هدست‌های مخلوط واقعیت مایکروسافت متمرکز نمایند. هدست‌های واقعیت مخلوط ویندوزی بسیار ساده‌تر از Project Alloy هستند. آن‌ها هدست‌های واقعیت مجازی هستند که قابلیت ردیابی داخلی دارند؛ در مقابل یک طراحی همه جانبه وجود دارد که می تواند اشیا دنیای واقعی را اسکن کند و آن‌ها را محیط مجازی ترکیب کند. کیم پالیستر، مدیر مرکز ارزیابی مجازی اینتل، در مصاحبه خود با PC World نیز یکی دیگر از دلایل احتمالی نبود همکار علاقه‌مند در این خصوص را بیان کرده است. وی گفت، شرکت ارزیابی کرده است که یک هدست مستقل، ” لزوماً دارای بهینه‌ترین فاکتور فرم نیست.” و نمی تواند به لحاظ عمل کردی با دستگاه‌های مجهز به کامپیوتر رقابت کند. همچنین یکی از دلایل محتمل می‌تواند این باشد که شرکت های سازنده تمایلی به تولید هدست‌های واقعیت مجازی مستقل ندارند، حداقل در مواردی که می‌خواهند هدست‌هایی برای رایانه‌های ویندوزی تولید نمایند.

در واقع بسیاری از هدست‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده که تاکنون برای رایانه‌های ویندوز 10 معرفی شده‌اند، دستگاه‌های سطح متوسطی هستند، زیرا مایکروسافت به وضوح بیان کرده است که تمایل دارد قابلیت تجربه واقعیت مجازی را برای افراد بیش‌تری فراهم آورد. البته قیمت این هدست‌ها متفاوت خواهد بود.

حتی هنگامی که به هدست‌های سطح بالا واقعیت مجازی نظیر HTC VIVE و Oculus Rift نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که این دستگاه‌ها برای پایداری نیاز به یک رایانه شخصی دارند. طراحی مستقل سطح بالای اینتل که با توسعه Project Alloy در حال انجام بود، در مقابل مسیری که در بازار وجود دارد، پیش می‌رفت. زیرا بسیاری از سازندگان تصمیم به تولید هدست‌های مجهز به گوشی‌های هوشمند گرفتند. به نظر می‌رسد که اینتل این مسیر بازار را به رسمیت شناخت و تصمیم گرفت که Project Alloy را بیش از این به عنوان یک مرجع باز در نظر نگیرد.

شرکت اینتل به جای این که کار کردن روی Project Alloy را ادامه دهد، تصمیم گرفته است که تمرکز خود را روی توسعه لینک وای فای گیگابایتی بگذارد تا هدست‌های واقعیت مجازی مجهز به کامپیوتر بی‌سیم را فعال نماید. همچنین فناوری های دیگر مرتبط با واقعیت مجازی را پیش می برد. اینتل در یک اطلاعیه به RoadtoVR این طور گفته است:

“اینتل تصمیم گرفته است تا طراحی مرجع Project Alloy را کاهش دهد. اما ما همچنان به سرمایه گذاری در توسعه فناوری ها برای طراحی نسل بعدی واقعیت مجازی / واقعیت افزوده ادامه می‌دهیم. این توسعه شامل موارد مقابل می‌شود: Movidius برای پردازش تصویری، راه حل‌های حسی عمیق RealSense™ اینتل و شش درجه آزادی (6DoF) و فناوری‌های فعال دیگر که شامل وای فای گیگا بایتی اینتل، Thunderbolt و Optane™ اینتل می‌شود. تمام این راه حل های فناوری اینتل با مجموعه‌ای قوی از قابلیت‌های نرم افزاری پشتیبانی می‌شود و ما یک اکوسیستم پشتیبانی از واقعیت مجازی با استفاده از کیت طراحی نرم افزار ایجاد کرده ایم تا به طرح‌ها مرجع بدهیم و ابتکار عمل را تحریک کنیم که محتوای غنی و همه جانبه ای را فراهم می آورد. Project Alloy به عنوان یک مدرک خوب برای مفهوم اینتل و صنعت خدمت کرده است – و نشان داده است که در تجربه واقعیت مجازی همه جانبه و با کارایی بالا، چه چیز هایی می‌تواند امکان‌پذیر باشد. آن چه ما از Project Alloy آموختیم، تلاش‌های آینده را در زمینه واقعیت مجازی آگاه خواهد کرد. بنابراین اگر ما هیچ هدستی نیابیم که از Project Alloy به عنوان مرجع استفاده می‌کند، بدین معنی نخواهد بود که تلاش های گسترده‌ی اینتل در این زمینه برای هیچی بوده است. “

اخیراً شرکت تمرکز خود را روی محتوای واقعیت مجازی معطوف کرده است. فقط در فروردین ماه امسال، فناوری‌های Replay را در اختیار گرفت که برای تدوین ویدئوهای ۳۶۰درجه ای برای NBA شناخته شده است.

منبع: engadget و slashgear

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha