واقعیت ترکیبی ویندوز چیست؟

واقعیت ترکیبی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

شاید تا کنون عبارت واقعیت ترکیبی ویندوز را شنیده باشید. در ماه های اخیر کمپانی های بزرگی مانند Dell، سامسونگ، Acer و غیره هر کدام اعلام کرده اند که در حال ساخت هدست های واقعیت مجازی هستند تا با پلترم واقعیت ترکیبی ویندوز متعلق به مایکروسافت سازگار شوند. اما واقعیت ترکیبی چیست و چه ربطی به ویندوز دارد؟ این مفاهیم ساده تر از آن چیزی است که به نظر می رسند. اما واقعیت مجازی و ترکیبی پدیده ای است که بی شک در آینده بارها نام آن را خواهید شنید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا به سادگی شما را با این پدیده آشنا کنیم.

 

واقعیت ترکیبی چیست؟

اگر این پرسش را از افراد مختلف پرسید، پاسخ های متفاوتی به شما می دهند. اما در حقیقت واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) یا MR عبارت است از هر فناوری ای که لایه هایی از المان های دیجیتالی یا مجازی روی دنیای واقعی بکشد. بازی پوکمون گو نمونه ی خوب و ساده ای از این پدیده است. در بازی پوکمون گو وقتی از طریق دوربین گوشی به اطراف نگاه می کنید، علاوه بر محیط اطراف و چیزهایی که در آن هست، المان هایی دیجیتالی را می بینید که بازی آن ها را به محیط اضافه کرده است. مانند آن جانور بنفش که در تصویر زیر می بینید. این جانور یک المان مجازی یا دیجیتالی است و آنچه که تلفن هوشمند موجود در تصویر به وجود آورده یک واقعیت ترکیبی است.

واقعیت ترکیبی
شاید قبلا به عبارت « واقعیت افزوده » برخورد کرده باشید و این سوال برایتان پیش بیاید که اگر آنچه گفتیم واقعیت ترکیبی است پس واقعیت افزوده دیگر چیست. در پاسخ به این سوال شما باید گفت که هر دو یکی هستند. در حقیقت واقعیت ترکیبی (MR) اصطلاح جامع تر و کلی تری است و واقعیت افزوده (AR) را در بر می گیرد.

شرکت هایی مانند مایکروسافت و اپل دوست دارند این عبارت ها را به جای یکدیگر به کار ببرند. به همین خاطر ممکن است در آینده ببیند که آن ها برای یک محصول از چند عبارت مختلف استفاده می کنند که شاید با هم تفاوت زیادی داشته باشند. از سوی دیگر، زیربنای آکادمیک این مفاهیم هنوز محکم نشده است، به همین خاطر کارشناسان در مورد تفاوت های این مفاهیم اختلاف نظر دارند. مساله ای که به مرور زمان رفع خواهد شد و پدیده ی واقعیت ترکیبی، مجازی و افزوده چهره ی حقیقی خود را به انسان نشان خواهد داد.

 

واقعیت ترکیبی ویندوز

واقعیت ترکیبی ویندوز یا Windows Mixed Reality نامی است که کمپانی مایکروسافت به عنوان برند انحصاری خود در زمینه ی واقعیت ترکیبی انتخاب کرده است. واقعیت ترکیبی ویندوز یک پلتفرم یکپارچه همانند ویندوز است، منتها با این تفاوت که کاربر برای استفاده از آن به هدست واقعیت ترکیبی نیاز دارد. در حقیقت ماهیت واقعیت ترکیبی ویندوز به عنوان یک پلتفرم به گونه ای است که انسان برای استفاده از آن ابزار لازم را در وجود خود ندارد و باید از هدست به عنوان واسط کمک بگیرد.

همه ی هدست های ساخته شده برای کار با واقعیت ترکیبی ویندوز به صورت مسیریابی درون به بیرون هستند. یعنی وقتی هدست را روی سر و چشم خود می گذارید، به راحتی متوجه می شوید که در حال نگاه کردن به کدام سمت هستید و برای این کار نیازی به سنسورهای خارجی ندارید. در هدست های رایج مانند Oculus Rift و HTC Vive از فانوس های مخصوص به عنوان سنسور خارجی استفاده می شود.

داشتن چنین قابلیتی بدین معناست که می توانید هدست VR را بردارید و در هر جایی که خواستید از آن استفاده کنید. البته مانند هر وسیله ی واقعیت مجازی دیگری، در این هدست ها هم فضای استفاده تقریبا باید به اندازه ی یک اتاق باشد اما دیگر نیازی به آماده کردن فضا نیست و می توانید هدست خود را هر جا دوست داشتید استفاده کنید نه فقط جایی که سنسورهای شما در آن جا نصب شده است. از طرف دیگر چون سنسوری در کار نیست لازم نیست نگران خارج شدن از حیطه ی پوشش سنسور باشید.

این هدست ها با وجود نامشان (هدست واقعیت ترکیبی ویندوز) طوری طراحی شده اند که با واقعیت مجازی استاندارد سازگار باشند. بیشتر اپلیکیشن هایی که با این هدست ها کار می کنند تجربه ی واقعیت مجازی را به کاربر می دهند.

واقعیت ترکیبی ویندوز را یک پلتفرم در نظر بگیرید و آن را همان ویندوز بدانید. پلتفرمی که مایکروسافت ساخته و می خواهد تولیدکنندگانی مانند سامسون، Acer و Dell برای آن محصولات مختلف بسازند. درست همانطور که کمپانی Dell لپ تاپ می سازد و می خواهد مایکروسافت برای آن سیستم عامل ویندوز بسازد. در این مورد Dell دستگاه ساخته و می خواهد مایکروسافت برای آن نرم افزار بسازد. در مورد واقعیت ترکیبی ویندوز برعکس است؛ مایکروسافت نرم افزار ساخته و می خواهد Dell برای آن دستگاه بسازد.

 

آیا واقعیت ترکیبی ویندوز با واقعیت مجازی فرق دارد؟

 

در واقع این دو با هم تفاوت ندارند. واقعیت ترکیبی ویندوز را همان VR در نظر بگیرید که قدری گسترده تر شده است. مایکروسافت سخت در تلاش است تا کاری کند هدست های واقعیت ترکیبی ویندوز با تجربه ی VR موجود در اپ ها و بازی ها سازگار شوند، به ویژه با بازی هایی که در فروشگاه SteamVR هست. در واقعیت ترکیبی شما علاوه بر آنچه در VR وجود دارد از قابلیت کشیدن لایه ای از المان های مجازی روی دنیای واقعی بهره مند می شوید. دلیل وجود سیستم مسیریابی درون به بیرون در هدست های واقعیت ترکیبی ویندوز هم همین مساله است. این سیستم به شما امکان می دهد از قابلیت اضافه ای که MR نسبت به VR دارد استفاده کنید.

این که توسعه دهندگان نرم افزار چگونه از این قابلیت و دیگر ویژگی های واقعیت ترکیبی استفاده خواهند کرد مساله ای است که باید صبر کرد و دید. یکی از نمونه های برجسته ای که در حال حاضر در این زمینه ساخته شده، بازی Halo: Recruit است که به زودی منتشر می شود.

در حال حاضر کاربران می توانند به این دل خوش کنند که هدست های واقعیت ترکیبی ویندوز با قیمتی معقول و قابلیت هایی مناسب در شرف سرازیر شدن به بازار هستند. این هدست ها شرایط رقابتی سختی را برای HTC و Oculus ایجاد می کنند، چیزی که این دو سازنده سخت به آن نیاز دارند. هر چه زمان بگذرد رقابت در زمینه ی محصولات واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی بیشتر می شود و این به معنای ورود دستگاه های پیشرفته تر و ارزان تر است.

اهمیت واقعیت ترکیبی ویندوز صرفا در آوردن یک فناوری جدید و تجربه ی متفاوت نیست. در واقع این فناوری، هر چه که در حوزه ی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده است را گرد هم آورده، نوآوری های خود را به آن اضافه کرده و با قیمتی مناسب در اختیار عمومی مردم قرار می دهد. این خبر خوبی برای همه ی ماست.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402