دشواری تبدیل کردن ارباب حلقه ها به بازی ویدئویی
نویسنده:بهنام رئوف نیا
ارسال شده در:13 مهر 1396، 19:14

دشواری تبدیل کردن ارباب حلقه ها به بازی ویدئویی

در سال 1951 نویسنده ی کم آوازه ای به نام جی. آر تالکین (J.R.R. Tolkien)  به دوست خود در انتشارات کالینز (Collins) نامه ای نوشت و در آن از ایده ی خود برای خلق « شخصیتی کمابیش اسطوره ای» گفت. تالکین در آن زمان مشغول پروراندن یک دنیای افسانه ای در ذهن خود بود، دنیای ارباب حلقه ها. اما ارباب حلقه ها همه ی آنچه تالکین خلق کرده است را در بر نمی گیرد. شاهکاری که جی. آر تالکین آفریده مجموعه ای از هزاران سال تاریخ خیالی یک دنیای افسانه ای است. امروزه ما این دنیای افسانه ای را با نام «سرزمین های میانه» یا Middle-earth می شناسیم. گرچه این عنوان هم دسته کم از نظر من تمام قسمت های دنیای تالکین را پوشش نمی دهد.

ارباب حلقه ها

موفقیت سری فیلم های ارباب حلقه ها که از روی کتاب های تالکین ساخته شده بی نظیر بود. هم اکنون نیز سری هابیت در حال تکرار کردن این موفقیت است. دنیای سرزمین های میانه در زمینه ی بازی هم موفق عمل کرده است. پس از سری بازی های اولیه که با عنوان ارباب حلقه ها منتشر شده، نسل جدید بازی های دارای تم «سرزمین های میانه» هم با استقبال فراوانی رو به رو است.

تالکین در طول عمر خود شاهد تلاش های فراوانی برای خلق آثار هنری و رسانه ای از روی کتاب هایش بود. شاعران، داستان نویسان، فیلم سازان، نقاشان، هنرمندان صحنه و بسیاری دیگر هر یک تصور خود را از دنیای «ارباب حلقه ها» داشتند و در جان بخشیدن به آنچه تالکین آفریده از دیدگاه خود استفاده کرده اند.

تالکین برخی از این آثار را دوست داشت و از برخی دیگر متنفر بود. جی. آر تالکین در سال 1973 درگذشت و هرگز فرصت نکرد انبوه آثار تهیه شده از آنچه آفریده بود را ببیند. عمر تالکین به دوران مدرن و رسانه های دیجیتالی قد نداد تا شاهد فیلم ها و بازی های متعدد ساخته شده از روی کتاب هایش باشد. اما این دلیل نمی شود که تالکین شکوفایی آثارش را ندیده باشد و با این اندوه که قدر کارهایش را نمی دانند از دنیا برود. اصلا اینطور نیست. تالکین پیش از مرگش در آغاز دهه ی 1970 به روشنی تاثیر عظیم کارهایش را روی هنر و فرهنگ انگلستان و سراسر جهان می دید.

 

ارباب حلقه ها

حالا در آستانه ی انتشار یکی دیگر از آثار الهام گرفته از کارهای جی.آر تالکین هستیم. چند روز بیشتر تا انتشار آخرین نسخه از سری بازی های سرزمین میانه نمانده است. سرزمین میانه: سایه جنگ (Middle-earth: Shadow of War) یکی بازی های سه گانه ای است که بخشی از سری بازی های ارباب حلقه ها را تشکیل می دهد. در مورد چند و چون ساخت و انتشار سرزمین میانه: سایه جنگ قبلا صحبت کرده ایم که می توانید به کمک همین لینک آن را مطالعه نمایید.

کمپانی Monolith سازنده ی سری بازی های سرزمین میانه به لحاظ محتوای هنری این سری کار دشواری دارد. کاری که این کمپانی و بازی « سرزمین میانه» آن انجام می دهند، ایجاد یک واسطه برای آثار تالکین است تا یک بار دیگر آن را با لحنی جدید برای مخاطب بازگو کند. این واسطه همان بازی است که باید در عین وفادار ماندن به ارباب حلقه ها مخاطبان را هم راضی کند. سازندگان بازی در Monolith باید دنیای تالکین را روی واسطه ای پیاده کنند که اصلا در زمان زندگی او وجود نداشت. Monolith برای به انجام رساندن این کار موانع زیادی را پیش رو دارد. برخی از آن ها را از میان برداشته و برخی دیگر همچنان گریبان گیر نسخه ی « سایه جنگ » از سه گانه ی « سرزمین میانه » هستند.

عمده دشواری سازنده ی بازی « سرزمین میانه » از آن جا ناشی می شود که باید روی مرز وفاداری به هنر جی. آر تالکین و تهیه یک بازی پیشرفته و سرگرم کننده حرکت کند. طرفداران و مخاطبان به چیزی کمتر از یک بازی لذت بخش که از انجام آن احساس هیجان کنند راضی نمی شوند.

 

ارباب حلقه ها

Monolith برای ساخت سری « سرزمین میانه » طوری لایسنس آثار جی. آر تالکین را خریداری کرده که دستش برای خلق نوآوری و ترکیب پدیده های « ارباب حلقه ها »  باز باشد. این کمپانی موردور را به عنوان نقطه ی تمرکز  نسخه ی « سایه جنگ » انتخاب کرده است و اتفاقات این بخش از دنیای ارباب حلقه ها را در قالب سندباکس های جهان – باز در اختیا رکاربران قرار می دهد.

تکیه ی اصلی Monolith در چارچوب بازی روی سیستم نمسیس است. نمسیس دستاورد بی نظیری است که سازندگان بسیار برای آن زحمت کشیده اند. پیش تر در مورد اینکه سیستم نمسیس چیست و چه کار می کند توضیح دادیم اما باید اشاره کرد که این سیستم نسبت به نسخه ی قبل پیشرفت چشمگیری داشته است. نمسیس آنقدر گسترش یافته که اصلا با نسخه ی قبل بازی یعنی « سایه ی موردور » قابل مقایسه نیست.

سرزمین میانه: سایه جنگ  منتشر خواهد شد. انتشار رسمی این بازی نشان می دهد سازندگان آن چقدر در وفاداری به محتوای دنیای تالکین تلاش کرده اند و از سوی دیگر چقدر در راضی کردن مخاطبان و برآورده ساختن توقعات طرفداران موفق بوده اند.

منبع: gamespot

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha