زندگینامه پل آلن ، دوست بیل گیتس و یکی از بنیانگذاران مایکروسافت

زندگینامه پل آلن
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بیل گیتس به عنوان معروف ترین میلیاردر آمریکایی و ثروتمند ترین انسان دنیا بسیار شناخته شده است. اما همیشه سطر های کمی از زندگینامه او به حضور پل آلن اختصاص می یابد، در حالی که وی تاثیرات عمیقی در زندگی فردی و اجتماعی بیل داشته است. بله راجع به دوست کودکی و جوانی بیل گیتس و یکی از دو بنیانگذار بزرگترین شرکت نرم افزاری دنیا صحبت می کنیم. میلیاردی که هنوز نقش بزرگی در توسعه ی فناوری و کار آفرینی ایفا می کند.

خلاصه ای از زندگی پل آلن

وی در سال ۱۹۵۴ در سیاتل به دنیا آمد. او در سن ۱۴ سالگی و در مدرسه لیکساید با بیل گیتس در حالی که او نیز ۱۲ سال بیشتر  نداشت، با یکدیگر آشنا شدند. کمتر از یک دهه بعد، در سال ۱۹۷۵، پل و بیل، دانشگاه را رها کرده و مایکروسافت را تاسیس کردند. آلن بعد از آن که به بیماری هوچکین (یک نوع سرطان غدد لنفاوی) مبتلا گردید در سال ۱۹۸۳ از شرکت استعفا داد. وی در حال حاضر در زمینه های دیگر کسب و کار، امور تحقیقاتی و مسائل خیریه به فعالیت مشغول است.

کار آفرینی در ایام جوانی

پل آلن

پل آلن و بیل گیتس در مدرسه لیکساید در سیاتل با هم آشنا شدند. در آن زمان علاقه به علوم رایانه ای بسیار نادر بود و همین شوق و گرایش مشترک خیلی زود آن ها را به هم نزدیک کرد. کمتر از یک دهه بعد پل و بیل هر دو دانشگاه را رها کردند. پل آلن زمانی که در دانشگاه ایالتی واشنگتن مشغول به تحصیل بود، تصمیم گرفت تا شرکت مایکروسافت را تاسیس کند. هدف وی از این کار توسعه نرم افزار برای رایانه های شخصی بود که به تازگی در حال فراگیر شدن بودند. در آن زمان، آلن زمینه را برای خرید یک سیستم عامل به نام Q-DOS و به مبلغ ۵۰ هزار دلار، فراهم کرد. توسعه دهنده این سیستم عامل آن را برای شرکت های نو ظهوری همچون اپل و کومودور ارائه کرده بود. گیتس و آلن Q-DOS را باز نویسی کرده، ایرادات آن را رفع نمودند و محصول نهایی را تحت عنوان MS-DOS در اختیار شرکت IBM که غول رایانه های شخصی آن زمان محسوب میشد قرار دادند. در نهایت آن محصول تمامی بازار را فرا گرفت و به محبوبیت فراوانی دست پیدا کرد.

خروج از مایکروسافت

در سال ۱۹۸۳، پل آلن به عنوان «مرد ایده» و بیل گیتس به عنوان «مرد عمل» شناخته شدند. وی در آن سال و بعد از آن که متوجه شد که به بیماری هوچکین مبتلا شده است، از مایکروسافت استعفا داد. او همچنین چندین دوره تحت درمان رادیوتراپی قرار گرفت. از آنجایی که مایکروسافت با سرعت برق آسایی در حال رشد کردن بود، سهام او نیز ارزش بسیاری پیدا کرد و پل قبل از ۳۰ سالگی به یک میلیاردر تبدیل شده بود. اما در این میان او بیکار نبود. وی تلاش نمود تا بر روی پروژه های دیگری که فکر می کرد ایده های نابی در پس آنها نهفته است، تمرکز کند.  در سال ۱۹۸۶ شرکت Vulcan Ventures را پایه گذاری کرد تا از طریق آن بر روی ایده های خود سرمایه گذاری کند. در سال ۱۹۹۲ او اتاق فکری را در دره سلیکون تاسیس کرد و نام آن را Interval Research گذاشت. پل آلن با استفاده از Vulcan Ventures و Interval Research توانست رویای همیشگی اش که همان جامعه جهانی متصل به هم بود را (از طریق اتصال سیم-چیزی شبیه به شبکه داخلی بزرگ)، در ابعاد کوچکتر ایجاد کند.

سرمایه گذاری های متنوع

پل آلن

پل که در نهایت توانسته بود سرطان را شکست دهد، با توان و علاقه بیشتر، شروع به سرمایه گذاری در شاخه های مختلف نمود، از جمله در: America Online یا همان AOL، شرکت تبلیغاتی SureFind، سرویس آنلاین ارائه خدمات مالی Teluscan، سرویس آنلاین تولید محتوا StarWave، نرم افزار، سخت افزار و فناوری های مربوط به ارتباطات بی سیم. در بین سال های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۸ او بر روی بیش از ۳۰ شرکت مختلف که در راستای ایده ی دنیای متصل به هم فعال بودند، سرمایه گذاری کرد. در سال  ۱۹۸۸ با استفاده از شرکت Vulcan توانست شرکت Marcus Cable و همچنین ۹۰ درصد سهام شرکت Charter Communications را تصاحب کند. حالا آلن هفتمین شرکت کابلی بزرگ دنیا را در اختیار داشت. در سال ۱۹۹۹ مبلغ ۲ میلیارد دلار در RCN corporation سرمایه گذاری نمود. با این سرمایه گذاری، مبلغ کل سرمایه گذاری های او در شرکت های کابلی و اینترنتی به ۲۵ میلیارد دلار رسید.

پل آلن بنا به علاقه دیرینه اش در صنایع تولید محتوا و رسانه نیز سرمایه گذاری هایی را انجام داد. در مجموع او بر روی بیش از ۱۰۰ شرکت رسانه ای نوپا سرمایه گذاری عظیمی انجام داد. در سال ۱۹۹۹ به همراه Vulcan Ventures سایت سرگرمی POP.com را بنیان نهاد که از ادغام دو شرکت Imagine Entertainment و DreamWorks SKG که استیون اسپیلبرگ معروف از بنیان گذاران آن بود، تشکیل گشته بود. علاوه بر این در Oxygen Media که متعلق به اپرا وینفری بود نیز سرمایه گذاری کرد. این شرکت قصد داشت برنامه هایی را برای بانوان در اینترنت تولید کند.

دیگر علایق

پل آلن

ورزش و موسقی دیگر علایق شخصی پل آلن است. او مالکیت باشگاه پورتلند در لیگ بسکتبال آمریکا و باشگاه سیهاکز در لیگ فوتبال آمریکا (راگبی) را در اختیار دارد. در ماه ژانویه سال ۲۰۰۰ پروژه ۲۵۰ میلیون دلاری موزه ی راک ان رول را در سیاتل به راه انداخت. آلن بنیاد های خیریه زیادی را در زمینه های تحقیقات درمانی، هنر های تجسمی و نمایشی، سرویس های اجتماعی و همچنین در زمینه حفظ درختان بنا نهاده است. او با ثروتی بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار دائما بین جایگاه نفر دوم تا چهارم متموّل ترین افراد دنیا قرار گرفته است. پل همچنین در گروهی به نام مرد بالغ، گیتار می نواخت که آلبوم آن نیز در سال ۲۰۰۰ انتشار یافت.

فعالیت های اخیر

در ۲۹ مِی ۲۰۱۳ و در خلال معرفی محصولات شرکت Vulcan، پل آلن با نامزد جایزه اسکار رابرت استون جهت کارگردانی فیلم مستندی با نام «قول پاندورا» قراردادی را به امضا رساند. این فیلم که در جشنواره ساندنس جنجال زیادی به پا کرد، قرار شد در نوامبر همان سال و از طریق شبکه CNN اکران شود.

فیلم آقای استون داستان یک کارشناس محیط زیست و منابع انرژی را  روایت می کند که به شدت مخالف استفاده از انرژی هسته ای است و بابت تبعات ناشی از آن احساس نگرانی می کند. البته داستان این فیلم به صورتی پیش می رود که انرژی هسته ای را به صورت یک انرژی پاک و مفید نشان می دهد که می تواند مشکلات زیست محیطی را تا حد زیادی مرتفع کند.

 

بیشتر بخوانید


پل آلن یکی از بنیانگذاران مایکروسافت در ۶۵ سالگی درگذشت

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402