چرا باید منتظر گوشی هزار دلاری اپل باشیم؟

اپل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

آیفون ایکس آخرین محصول کمپانی اپل است و درست همانقدر که باید جنجالی باشد، پرهیاهو بوده است. اما آیفون ایکس هم همانند هر محصول دیگری نقاط ضعف و قوتی دارد. یکی از نقاط ضعف این گوشی که هنگام رونمایی بسیار برجسته شد قیمت هزار دلاری آن است. قیمتی که هیچ یک از آیفون های اپل تا کنون به آن نزدیک نشده اند.

حال سوال اینجاست که آیا آیفون ایکس ارزش صبر کردن و خریدن با این قیمت دارد؟ پاسخ این پرسش البته به خریدار و سلیقه و خواسته هایش بستگی دارد. عده ای مشتاق و موافق خرید این محصول هستند و حتی از حالا برای آن برنامه ریزی می کنند و عده ای دیگر با لوکس بودن و قیمت بالای آن مخالف اند و عقیده دارند با هزار دلار خیلی کارها می توان کرد.

در این مطلب، دلایل گروه اول را مطرح می کنیم و توضیح می دهیم که چرا آیفون ایکس ارزش صبر کردن و خریدن دارد.

آیفون ایکس

آیفون ایکس نخستین آیفونی است که صفحه نمایش 5.8 اینچی با حاشیه ی فوق باریک دارد. این گوشی همچنین نخستین محصولی است که اپل در ساخت آن از نمایشگر OLED استفاده کرده است. OLED فناوری کاملا متمایزی از پنل های LCD رایج است. کمپانی اپل می گوید این نوع نمایشگر رنگ را به معنای واقعی کلمه نشان می دهد. رفتن اپل به سمت باریک کردن حاشیه ی نمایشگر (کاری که این روزها تمامی تولید کنندگان انجام می دهند) در نهایت در آیفون ایکس به اوج خود رسیده و باعث شده اپل نخستین بار از طرحی معروف خود با دکمه ی home فاصله بگیرد. طراحی ای که با نخستین آیفون وارد بازار شد و رفته رفته به نماد کلاسیک آیفون و حتی نماد کلاسیک تلفن هوشمند بدل شد.

وجود فناوری تشخیص چهره در آیفون ایکس میزان امنیت آیفون را در زمینه ی ورود به گوشی به سطح جدیدی ارتقاء داده است. تصمیم اپل برای کنار گذاشتن سنسور اثر انگشت و تمرکز کامل بر تشخیص چهره به مانند هر تصمیم دیگری نکات مثبت و منفی دارد و اپل خود پای پیامدهای آن می ایستد اما یک واقعیت را نباید فراموش کرد. باز کردن گوشی و استفاده از آن به واسطه ی چهره ی کاربر امکان هرگونه سوء استفاده از تلفن هوشمند کاربران را به حداقل ممکن می رساند.

آیفون ایکس، حدود 20 روز دیگر هنگام عرضه، نخستین تلفن هوشمندی خواهد بود که با دوربین جلوی خود قابلیت تصویربرداری در حالت پرتره را خواهد داشت. ویژگی منحصر به فرد دوربین جلوی آیفون ایکس در حالی آن را به نخستین در نوع خود تبدیل کرده که این دوربین نه دو لنز بلکه تنها یک لنز دارند. اما کیفیت و توان کالای ساخته شده آنقدر بالاست که آن را از نمونه های مشابه متمایز می سازد.

آیفون ایکس

 البته کمپانی گوگل با اضافه کردن قابلیت عکس برداری بوکه (bokeh) به گوشی های پیکسل خود قدری از انحصاری بودن حالت پرتری در آیفون ایکس کم کرد اما هرگز با آن برابری نکرد. بوکه نوعی تکنیک عکسبرداری است که در آن نواحی خارج از فوکوس مورد توجه قرار می گیرند و به بهترین نحو نمایش داده می شوند. گوگل در گوشی های پیکسل خود به کمک حقه های نرم افزاری و ترکیب آن ها با یک لنز خاص به این قابلیت دست پیدا کرد.

البته شرکت های زیادی هستند که ادعا می کنند محصولات آن ها توانایی تصویربرداری در حالت پرتره را دارد اما آیفون ایکس تنها تلفن هوشمندی است که به واقع این امکان را در اختیار عموم قرار می دهد. حالت پرتره نوعی تکنیک تصویربرداری است که به کمک افکت عمق در میدان یا depth-of-field به وجود می آید.

یکی از نکات کلیدی در مورد توانایی تصویر برداری آیفون ایکس این است که اپل ادعا می کند محصول جدیدش تنها تلفن هوشمندی است که توانایی تثبیت تصویر به شیوه ی نوری (اپتیکال) را دارد. این ویژگی که در هر دو دوربین پشت و جلوی آیفون ایکس دیده خواهد شد هم همانند حالت پرتره مورد ادعای کمپانی های مختلف است. اما خریداران در کمتر از یک ماه دیگر با ورود آیفون ایکس به بازار متوجه اعتبار ادعای اپل خواهند شد.

قابلیت تثبیت تصویر به روش اپتیکال که مختصرا OIS نامیده می شود، فناوری پیشرفته و مفیدی است که باعث می شود عکس ها در نور کم روشن تر و بهتر شوند. این قابلیت روی فیلمبرداری هم تاثیر زیادی دارد و ویدئوهای گرفته شده را بهبود می بخشد. مدل گلکسی نوت 8 شرکت سامسونگ دارای فناوری دوگانه ی OIS است. این گوشی باعث شد سامسونگ از نظر OIS از شرکت اپل که در آن زمان آیفون 7 پلاس پرچمدارش بود جلو بزند. حالا اپل با آیفون ایکس می خواهد یک بار دیگر یک قدم از رقیب سرسخت خود جلو بیفتد.

آیفون ایکس

نکته ی پایانی در مورد تصویر برداری پرچمدار جدید اپل، قابلیتی است که در دوربین جلوی گوشی قرار دارد و اپل آن را « عمق حقیقی» (TrueDepth) می نامد. به کمک این ویژگی می توانید تصاویر پرتره ای دارای افکت عمق از خود بگیرید. این نوع عکسبرداری در همان افکت نوری صورت می گیرد که عکس های سلفی در آن گرفته می شود. گرفتن سلفی با افکت عمق بسیار جالب می شود. این ویژگی یکی از ریزه کاری هایی است که طرفداران اپل خیلی دوست دارند آن را از نزدیک ببینند و موشکافی کنند.

یکی از فناوری های اصلی به کار رفته در آیفون ایکس، تکنولوژی تشخیص چهره است. پیش تر از بالا رفتن امنیت گوشی به کمک این فناوری گفتیم اما آیا می دانید تشخیص چهره چطور کار می کند؟ این فرآیند در آیفون به کمک چندین دوربین انجام می شود؛ از جمله دوربین جلو و دوربین فروسرخ. این دوربین ها چهره ی کاربر را با 30 هزار نقطه ی فروسرخ اسکن می کنند و یک شناسه ی منحصر به فرد از تصویر اسکن شده تهیه می کنند. هربار که صورت خود را مقابل آیفون می گیرد اسکن جدید صورت شما با شناسه ی ذخیره شده مطابقت داده می شود. اگر هر دو یکی بود شما صاحب گوشی هستید و اجازه ی ورود به شما داده می شود.

تمام کاری که کاربر در این بین باید انجام دهد این است که گوشی را بالا بیاورد و جلوی صورت خود بگیرد. سپس مانند هر تلفن هوشمند دیگری انگشت خود را روی صفحه بکشد تا آیفون باز شود. فناوری تشخیص چهره ی آیفون ایکس همچنین قادر است با دستگاه های پرداخت و اپلیکیشن های مختلف کار کند. برای نمونه اگر یک سرویس خرید (مانند آمازون) به چهره ی شما برای پرداخت هزینه نیاز داشته باشد، می توانید از آیفون خود استفاده نمایید.

ورود فناوری تشخیص چهره به آیفون بحث برانگیز بوده و این امر دلایل مختلفی دارد. نخست اینکه ورود تشخیص چهره مساوی با کنار گذاشتن کلید home بوده که پیش تر بدان اشاره کردیم. دیگر اینکه برخی معتقدند این قابلیت کاربر را مجبور می کند مدام گوشی را بالا بیاورد و جلوی صورت خود بگیرد.

از سوی دیگر، با اینکه بارها بر امنیت این فناوری تاکید شده، هنوز هم برخی مردم به آن شک دارند. به لحاظ فنی امکان گول زدن تشخیص چهره ی آیفون با ماسک، آرایش، برادر/خواهر دوقولو یا هر شیوه ی دیگری یک در میلیون است.

شاید برایتان این پرسش پیش بیاید که چرا دو قلوهای همسان با وجود چهره ی مشابه چرا نمی توانند تشخیص چهره ی آیفون را فریب دهند. پاسخ این است که آیفون از سیمای کاربر یک اسکن سه بعدی می گیرد و تنها به بررسی محدوده ی صورت بسنده نمی کند.

یکی از ویژگی های بسیار اطمینان بخش تشخیص چهره ی آیفون این است که اطلاعات را در خود ذخیره می کند و چون سروی در کار نیست، احتمال هک تقریبا صفر است. علی رغم گلایه ی برخی کاربران از نحوه ی کار کردن تشخیص چهره، این فناوری بی شک به کاهش زمان لازم برای کار با تلفن همراه کمک خواهد کرد، به خصوص در زمانه ی ما که تلفن های همراه بسیار پیشرفته هستند و بسیاری آن ها را در زمینه ی کاری استفاده می کنند. این افراد قطعا زمانبندی فشرده ای دارند و تشخیص چهره به صرفه جویی در زمان تعامل با گوشی کمک می کند.

در نهایت، سیستم تشخیص چهره ی آیفون یک قابلیت سرگرم کننده هم در چنته دارد. به کمک این سیستم اموجی ها به انیموجی (animoji) اموجی متحرک تبدیل می شود. این انیموجی های متحرک از حرکات چهره ی ما تقلید می کنند. یعنی تلفن هوشمند با دوربین تغییرات چهره ی ما را ثبت می کند و این تغییرات را در اموجی مورد نظر پیاده می سازد.

در واقع سیستم انیموجی به مانند تشخیص چهره یک اسکن سه بعدی از سیمای کاربر می گیرد و روی اموجی شبیه سازی می کند. انیموجی خود یکی از ویژگی های جذاب آیفون است و البته بهتر است بدانیم که در میان تمامی مدل های آیفون تنها روی آیفون ایکس کار می کند. شمار کاربرانی که مشتاق استفاده از انیموجی هستند اندازه ندارد.

هیچ نوع اپلیکیشنی به اندازه ی اپلیکیشن های پیام رسان در این سال ها موفق نبوده و محبوب نشده است. کمتر کسی را می توان یافت که از یک اپ پیام رسان استفاده نکند. انیموجی می تواند تجربه ی جدیدی از این اپ ها را به کاربر بدهد و این خود می تواند کاربران را وسوسه کند که کمتر از یک ماه دیگر قید هزار دلار را بزنند و یک آیفون ایکس بخرند

آیفون ایکس

با این وجود، آنچه گفتیم همه ی کاربردهای فناوری تشخیص چهره نیست. این فناوری کاربردهای دیگر هم دارد که در اینجا به شماری از آن ها اشاره می کنیم.

به کمک سیستم تشخیص چهره، هنگامی که به صفحه ی گوشی نگاه می کنیم، آیفون می فهمد که کاربر در حال مشاهده ی صفحه است و تا زمانی که کاربر مشغول مشاهده است نور صفحه را روشن نگه می دارد.

آیفون ایکس با آگاهی از نگاه کردن کاربر به صفحه ی خود، پیام ها و نوتیفیکیشن ها را تنها برای او نمایش می دهد. به این ترتیب دیگران می توانند پیام های کاربر را ببینند. آیفون با تشخیص چهره ی صاحب خود متوجه می شود که او نزدیک است و به همین خاطر صدای زنگ و آلارم را کم می کند تا متناسب با فاصله باشد.

شاید جذاب ترین ویژگی آیفون ایکس که به جنجالی شدن این گوشی کمک زیادی کرد، شارژ بی سیم آن باشد. البته اپل در زمینه ی شارژ یک فناوری جدید دیگر هم به محصولات خود اضافه کرده است. این فناوری شارژ سریع است که نه 20 روز دیگر با آیفون ایکس، بلکه 20 روز پیش با آیفون 8 پلاس به دست کاربران رسید. و از 8 پلاس به بعد در همه ی مدل های آیفون قرار خواهد گرفت.

فناوری شارژ سریع به کاربران امکان می دهد مدل های 8 پلاس و ایکس را ظرف نیم ساعت تا 50 درصد شارژ کنند. تنها عیب این سیستم آن است که باید یک کابل رابط آداپتور به USB-C بخرید تا بتوانید از آن استفاده کنید. به عبارت دیگر، پورت روی آیفون که علاوه بر کاربردهای بیشمار امکان شارژ سریع را می دهد از نوع USB-C است که آخرین نسل از USB می باشد. چون شارژها دارای کابل USB استاندارد هستند به تبع نمی توان آن ها را به پورت  USB-C وصل کرد. بنابراین از یک رابط استفاده می کنیم که یک سر آن ورودی USB استاندارد (برای زدن کابل شارژر) و طرف دیگر آن خروجی USB-C (برای زدن به آیفون) می باشد.

آیفون ایکس

ویژگی شارژ بدون سیم فناوری جدیدی نیست و رقبای اپل هم زمان با این کمپانی از فناوری شارژ بی سیم روی پرچمداران خود استفاده کرده اند. با این وجود کمپانی اپل فناوری شارژ بی سیم را متعلق به خود می داند. احتمالا بدین خاطر که اپل بدون بررسی فناوری روی دستگاه های دیگر به صورت مستقل این سیستم را برای گوشی های آیفون ساخته است؛ کاری که در گذشته هم شبیه آن را انجام داده و به نوعی فلسفه ی اپل محسوب می شود.

یکی از بهترین گزینه ها برای شارژ بی سیم آیفون ایکس، دستگاه جدید اپل به نام AirPower است. البته این دستگاه هنوز به بازار نیامده و در سال 2018 این اتفاق می افتد. AirPower همه ی آیفون هایی که جدیدا عرضه شده اند را به اضافه ی اپل واچ سری 3 شارژ می کند. تنها کافی است آن را به برق وصل کرده و گوشی یا ساخت خود را روی آن بگذارید. تصویر AirPower را در زیر مشاهده می کنید. قیمت این دستگاه 195 دلار است. البته اگر برای شارژ بی سیم آیفون عجله دارید مجبور نیستید تا سال 2018 و عرضه ی AirPower صبر کنید. دستگاه های مشابهی هستند که شارژ بی سیم را به خوبی انجام می دهند و اتفاقا با محصولات اپل سازگاری دارند.

آیفون ایکس

ویژگی های آیفون ایکس و تفاوت های آن با آیفون 8 و 8 پلاس

 

 

تشابه سه آیفون آخر اپل (آیفون 8،  آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس):

 

  • هر سه شارژ بی سیم را پشتیبانی می کنند
  • هر سه نسبت به آب و گرد و خاک مقاوم هستند
  • هر سه در دو نسخه با حافظه ی داخلی 64GB و 256GB عرضه می شوند
  • هر سه دارای تراشه ی زیستی A11 می باشند
  • هر سه از فناوری ویدئوی صحنه آهسته (اسلو موشن) پشتیبانی می کنند. این پشتیبانی با رزولوشن 1080p و نرخ 120fps یا 240fps است.

 

تفاوت سه آیفون آخر اپل (آیفون 8،  آیفون 8 پلاس و آیفون ایکس):

 

  • آیفون 8 و 8 پلاس دارای دکمه ی home و سنسور لمسی هستند
  • آیفون 8 و 8 پلاس ارزان ترند
  • آیفون ایکس حدود چهل روز پس از آیفون 8 پلاس عرضه می شود
  • آیفون ایکس صفحه نمایش بزرگ تری دارد
  • آیفون ایکس دکمه ی home  ندارد
  • دوربین های پشت آیفون ایکس به فناوری OIS (تثبیت تصویر به روش اپتیکال) مجهز اند، دوربین جلوی آیفون ایکس به فناوری حالت پرتره مجهز است
  • آیفون 8 و 8 پلاس در سه رنگ مشکی، نقره ای و طلایی عرضه می شوند اما آیفون ایکس رنگ طلایی ندارد (فقط مشکی و نقره ای است)

 

ویژگی های برجسته ی آیفون ایکس:

 

  • نمایشگر OLED به اندازه ی 5.8 اینچ، دارای چگالی پیکسل 458ppi
  • رزولوشنی برابر با   2,436 x 1,135پیکسل که اپل آن را نمایشگر سوپر رتینا (Super Retina) می نامد
  • دوربین دوگانه ی پشت 12 مگاپیکسلی، هر دو دوربین مجهز به فناوری OIS
  • دوربین های پشتی مجهز به حالت پرتره با قابلیت نورپردازی پرتره بتا (beta portrait lighting) (آیفون 8 پلاس هم این ویژگی را دارد)
  • دوربین جلو 7 مگاپیکسلی مجهز به حالت پرتره
  • فاقد دکمه home
  • فناوری تشخیص چهره برای باز کردن گوشی
  • پردازنده ی زیستی A11
  • روکش شیشه ای در پشت و جلوی دستگاه
  • پشتیبانی از شارژ بی سیم
  • مقاومت نسبت به آب و گرد و خاک
  • تبدیل اموجی به انیموجی
  • نرم افزار iOS 11 به همراه سیری بهبود یافته
  • دو مدل 64 و 256 گیگابایتی در رنگ های مشکی و خاکستری فضایی

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402