همه چیز درباره حالت پرتره دوربین گوشی های آیفون 7 پلاس و آیفون 8 پلاس

آیفون 7 پلاس
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

هنگامی که اپل، گوشی آیفون 7 پلاس را در سال گذشته معرفی کرد، ویژگی جدیدی را در دوربین این گوشی به نمایش گذاشت که به سرعت تبدیل به ویژگی شد که حرف و حدیث های زیادی در مورد آن در بازار مطرح شد. این ویژگی حالت پرتره است.

 

حالت پرتره با استفاده از دوربین های دوگانه تلفن و نرم افزار اپل منجر به ارتقا کیفیت دوربین DSLR، شده و در حین گرفتن عکس، موضوع اصلی را با فوکوس نشان می هد و پس زمینه را کمی در حالت بلار یا همان حالت تاری برای شما به نمایش می گذارد، لذا عکس های با کیفیت تر و حرفه ای تر می توانید بگیرید.

این ویژگی در ابتدا در نسخه بتا و به صورت انحصاری تنها برای آیفون 7 پلاس عرضه شد. اما اکنون، با گذشت یک سال،  حالت پرتره  روی آیفون 8 Plus جدید و آیفون X جدید نیز دردسترس کاربران است.

می خواهیم نحوه کارکردن با  Portrait Mode یا همان حالت پرتره را به شما آموزش بدهیم و بگوییم چرا در برخی از گوشی های آیفون این حالت پرتره در دسترس کاربران قرار ندارد.

گوشی آیفون

باید گفت که حالت پرتره تنها در مدل های جدید پلاس اپل در گوشی های آیفون 7 پلاس، آیفون 8 پلاس و در آینده در آیفون X در دسترس است. دلیل آن هم خیلی ساده است، چون این  حالت پرتره نیاز به دوربین های دوگانه دارد.

بعد از معرفی ویژگی حالت پرتره توسط اپل در سال 2016، این ویژگی در سایر گوشی های مطرح بازار از جمله گلکسی نوت 8 سامسونگ تحت عنوان  (Live Focus) و در گوشی پیکسل گوگل تحت عنوان  (Lens Blur) نیز مطرح شد و به عنوان یک ویژگی جدید به این گوشی ها اضافه شد.

در مورد گوشی های پیکسل، که تنها دارای یک لنز دوربین هستند، گوگل با کمک ارتقا سیستم نرم افزاری توانست همان کیفیت حالت پرتره را برای کاربران فراهم کند. ولی در گوشی های آیفون اپل برای رسیدن به این حالت، نیاز به دو لنز داریم.  حداقل در حال حاضر که اینطور است. باید به شما بگوییم گوشی هایی مثل آیفون  8 جدید این حالت پرتره را در عکاسی ندارند و تنهای گوشی های پلاس این قابلیت را دارند.

حالت پرتره اپل نیاز به دو لنز دارد، زیرا هر لنز عملکرد متفاوتی با دیگری دارد. یکی از آنها لنز با وضوح 12 مگاپیکسلی است، در حالی که دیگری، لنز 12 مگاپیکسلی تله است.

هنگام گرفتن یک عکس حالت پرتره، هر یک از دو لنز، کار متفاوتی را بر عهده دارد. لنز تله فوتو برای در اصل عکس اصلی را می گیرد. و در حالی که این دوربین مشغول گرفتن تصویر اصلی است، لنز واید اطلاعات دیگری از تصویر را ذخیره سازی می کند. مثلا دور یا نزدیک بودن سوژه را ذخیر سازی کرده و سوژه را از پس زمینه تشخیص می دهد.

سپس تمام اطلاعات در نقشه ای 9 لایه ای ذخیره سازی می شوند.

این نقشه عمقی که توسط لنزهای واید تهیه می شود، برای رسیدن به نتیجه نهایی بسیار مهم است، زیرا تصاویر به  پردازشگر سیگنال تصویر اپل کمک می کند تا سوژه را از پس زمینه تشخیص بدهد و بتواند بفهمد باید روی کدام زوم کند و کدام یک را بلار کند.

در تصویر بالا همان طور می بینید، عکس استاندارد آیفون در سمت چپ قرار دارد و عکس سمت راست همان عکس در حالت پرتره را نشان می دهد. در یک نگاه سریع، تصویر سمت راست به نظر کمی تار می رسد ولی فقط پس زمینه عمس اینطور است و سوژه اصلی تار نیست.

پردازش تصویر توسط پردازشگر اپل از طریق لایه ها یک به یک انجام می شود و در نهایت تصویر نهایی آماده می شود. وقتی لایه های مختلف توسط پردازشگر، به حالت تار یا بلار در می آید به این ویژگی خاصیت بوکه یا bokeh گفته می شود. تصویر سوژه اصلی باید بسیار طبیعی و شبیه به عکس واقعی DSLR باشد.

لایه های نزدیک به سوژه اصلی عکس باید کمی شفاف تر از لایه های دورتر به سوژه باشند تا تصویر واقعی سوژه اصلی از دست نرود. این موضوع در تصویر نمونه هم قابل مشاهده است. پس زمینه در قسمت هایی که نزدیک به سوژه اصلی است ، شفاف تر و واضح تر است و در قسمت هایی که دورتر از سوژه اصلی است ، تارتر دیده می شود.

حالت پرتره بهترین روش برای زوم کردن روی سوژه اصلی است که می تواند سوژه اصلی یک فرد یا شی باشد. البته این ویژگی محدودیت هایی از جمله میزان نور و فاصله از سوژه را نیز دارد.

حالت پرتره در نور کم خیلی خوب کار نمی کند.  اگر فضا تاریک باشد در گرفتن عکس های پرتره مشکل خواهیم داشت  و پیامی مبنی بر ناتوانی در اجرای حالت پرتره برای شما ظاهر می شود.

آیفون 7 پلاس

اگر بیش از حد هم به سوژه نزدیک شوید ،برای گرفتن عکس در حالت پرتره با مشکل مواجه خواهید بود. و تلفن هوشمند شما به شما هشدار می دهد که خیلی به سوژه نزدیک هستید و امکان گرفتن عکس در حالت پرتره وجود ندارد. در اصل برای گرفتن عکس Portrait Mode، نمی توانید فاصله ای کمتر از 19 اینچ از سوژه تان داشته باشید.

همچنین لازم به ذکر است که وقتی کنتراست زیادی بین سوژه و پس زمینه وجود دارد ،حالت پرتره عکس های با کیفیت بالاتری را می گیرد. برای مثال، اگر یک فنجان قهوه ی سفید را روی یک میز سفید بگذارید، سنسورها ممکن است دچار مشکل در تصمیم گیری برای فوکوس بشوند، چون هر دو سطح سفید است.

البته اپل قصد دارد کاری کند که شما بهتر و راحت تر بتوانید با این ویژگی ها کار کنید. البته تا همین الان هم روش کار با حالت پرتره بسیار ساده بوده است ولی باز هم ساده تر شدن آن به نفع کاربران است.

حالا تصور کنید که عکسی را در حالت پرتره گرفته اید ولی پشیمان شده و می خواهید حالت تار یا بلار پس زمینه از عکس خود حذف کنید و یک عکس استاندارد داشته باشید.

خب این کار هم قابل انجام است. هنگامی که یک عکس Portrait Mode را می گیرید، می توانید پس زمینه را حذف کنید و فقط عکس اصلی را گه دارید.  روی دکمه ویرایش ضربه بزنید، سپس روی عبارت پرتره ضربه بزنید که در بالای صفحه نمایش می آید. پس از آن عکس شما  شبیه به عکس استاندارد آیفون می شود.

 حالت پرتره در حال حاضر در گوشی های آیفون 7 پلاس و آیفون 8 پلاس در دسترس کاربران قرار دارد. این دو گوشی، همچنین دارای نورپردازی پرتره هستند که به طور مصنوعی نور را در اطراف سوژه خود می توانید تنظیم کنید تا جلوه های زیبایی بیشتری داشته باشید. البته با آمدن آیفون X به بازار، این گوشی هم حالت پرتره خواهد داشت.

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402