لالا (snooze) ، ابزاری فیسبوکی برای فرار از پست های مزاحم

فرار از پست های مزاحم
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فرار از پست های مزاحم با ابزار جدید لالا (snooze) ! ابزارهای فیسبوکی یکی از نقاط قوت شبکه ی اجتماعی فیسبوک هستند و « لالا » هم از آن دسته ابزارهای فیسبوکی است که شاید در نگاه اول مسخره به نظر برسد اما وقتی با کاربرد آن آشنا شوید احترام زیادی برایش قائل خواهید بود.

 

بعضی وقت ها کار به جایی می رسد که آدم مجبور می شود حداقل با خودش صادق باشد. من روی فیسبوک دوستان زیادی دارم. چندتای آن ها مدام پست هایی می گذارند که واقعا حوصله ی آدم را سر می برد. موضوعاتی که این دوستان گرامی در موردشان پست می گذارند در حدی کسالت آور است که آدم با خود فکر می کند نکند قرار گرفتن در معرض این پست ها به مدت طولانی برای سلامتی اش خطرناک باشد!

طرف آنقدر عکس بچه گربه پست کرده که بعد از مدتی متوجه شدم به موی گربه آلرژی دارم و کارم به دکتر و داروخانه کشید!

نمی توانم آن ها را unfriend کنم چون با اینکه اصلا به آن ها نزدیک نیستم، خجالت می کشم این کار را بکنم.  اگر یک وقت بپرسند چرا آن ها را unfriend کردم چه؟ به آن ها چه بگویم؟ بگویم دیگر تحمل پست هایتان را نداشتم؟

لالا

اما حالا در فیسبوک ابزاری به وجود آمده که سازنده اش انگار دقیقا درد امثال مرا می دانسته. این ابزار snooze نام دارد که معنی اش به زبان خودمان می شود « لالا». به کمک این ابزار می توانید از شر پست های یخی که آدم را به مرز سرمازدگی می رساند راحت شوید.

لالا داغ داغ است و همین دیروز در فیسبوک راه افتاده. البته تدارک آن از مدت ها پیش دیده شده و چند ماه قبل یک مرحله ی آزمایشی هم داشته. طرز کار آن هم اینگونه است که اگر پست های کسی روی اعصابتان باشد و به هر دلیلی نخواهید او را unfriend کنید، می توانید با این ابزار کاری کنید که به مدت 30 روز لالا کند. یعنی یک ماه تمام خبری از مطالبش روی صفحه ی شما نباشد.

لالا را می توانید روی کاربران، پیج ها و گروه ها در فیسبوک به کار ببرید. نکته ی جالب آنجاست که صفحه ها و گروه ها اتفاقا خیلی از این ابزار استقبال می کنند، زیرا فایده ی زیادی برای آن ها دارد. بخش بزرگی از اعضای هر پیج یا گروه فعالیت چندانی ندارند و نمی خواهند زیاد خود را درگیر کنند، لالا به این دسته از کاربران امکان می دهد به جای ترک گروه یا پیج رابطه ی محدود مورد نظر خود را حفظ کنند. به این ترتیب کاربران پیج ها و گروه ها بیشتر می شود.

اگر از لالا روی کسی یا چیزی استفاده کنید، پس از گذشت 30 روز فیسبوک از شما می پرسد حالا می خواهی چه کار کنی؟ در این مرحله می توانید برای یک دوره دیگر از لالا استفاده کنید یا اگر خواستید فرد با پیج مورد نظر را unfriend یا ترک کنید.

لالا

یکی از بزرگ ترین مشکلات فیسبوک و شبکه های اجتماعی این است که با وارد کردن مطالبی که منتخب کاربر نیستند، تاثیرات ناخواسته ای روی زندگی افراد می گذرد. فیسبوک به خاطر این مساله بارها مورد انتقاد قرار گرفته است. اما وجود ابزاری مانند لالا ، برای فرار از پست های مزاحم به کاربران شبکه های اجتماعی امکان می دهد با حذف آنچه که مورد نظرشان نیست، محیطی مناسب و دلخواه برای خود به وجود آورند و بی دغدغه روی مسائل مورد نظر خود متمرکز شوند.

البته هیچ ابزاری تمام و کمال مثبت نیست ابزارها جنبه های منفی هم دارند.  « لالا»  هم از این قاعده مستثنی نیست. این آپشن حبابی به دور کاربر به وجود می آورد که از رسیدن ایده ها و اندیشه های متفرقه به او جلوگیری می کند. در عین حال میزان تحمل کاربر نسبت آن چه مخالف نظرش است را کاهش می دهد و کاربران را کم تحمل می کند. مطمئنا کاربرانی پیدا خواهند شد که از هرچه و هرکس خوششان نیاید بلافاصله دکمه ی لالای آن را می زنند.

از دیدگاه جامعه شناسی هم، ابزاری مانند لالا برای فرار از پست های مزاحم ، میان فرد و دیدگاه های مخالف نظر او فاصله می اندازد و کیست که نداند نشنیدن نظر مخالفان و منتقدان مانند سمی برای اندیشه و زندگی و آینده ی انسان است.

با این وجود، جنبه های منفی یک ابزار هرگز نباید ما را از استفاده از آن ابزار برحذر دارد. اگر قرار به این باشد و اتفاقا « لالا» از این قاعده هم مستثنی نیست. حتما کاربران زیادی هستند که با استفاده ی درست و فکر شده از « لالا» زندگی خود در دنیای مجازی و فیسبوک را بهتر می کنند.

گذشته از آن، استفاده از ابزار لالا گاهی لازم است. برای  فرار از پست های مزاحم و در مواردی حتی این الزام تا حد تجویز دکتر اهمیت پیدا می کند! کاربری که غروب خورشید را از 163 زاویه ی مختلف عکس گرفته و در فیسبوک پست کرده، هر چه زودتر باید لالا شود تا به سلامت روان دیگر کاربران آسیب وارد نکند!

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402