فیسبوک پست هایی را که برای گرفتن لایک، کامنت و اشتراک اصرار می کنند، کاهش رتبه می دهد

کاهش رتبه
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

شرکت فیسبوک اعلام کرده «  ترغیب با دانه پاشی » (engagement bait) در پست ها را نوعی اسپم کردن تلقی می کند و چنین پست هایی را کاهش رتبه خواهد داد. مقصود فیسبوک از « ترغیب با دانه پاشی » استفاده از روش هایی برای جلب توجه کاربران و ترغیب کردن آن ها برای واکنش نشان دادن به پست است.

برخی کاربران در پست های خود به شیوه های مختلف مخاطبان را ترغیب می کنند تا واکنش مثبتی نشان دهند؛ پست را به اشتراک بگذارند، تگ یا لایک کنند و یا زیر آن کامنت بگذارند. این کار که به « دانه پاشی» یا Baiting شهرت دارد حالا با مخالفت فیسبوک رو به رو شده و این شبکه ی اجتماعی می خواهد با کاهش رتبه ی پست های حاوی « دانه پاشی» جلوی این کار را بگیرد.

همچنین بخوانید:  لالا (snooze) ، ابزاری فیسبوکی برای فرار از پست های مزاحم

به نظر می رسد در حال حاضر پست هایی که کاربران را به انجام واکنش ترغیب می کنند از محبوبیت بالایی برخوردار هستند زیرا اینگونه پست ها الگوریتم های فیسبوک را بازی می دهند و باعث می شوند فیسبوک آن ها را به عنوان خوراک خبری اولویت دهد. قطعا این روند منصفانه نیست و حالا فیسبوک می خواهد با اعمال تاثیری که دقیقا عکس روند اولویت دهی است، این روند نامناسب را خنثی نماید.

دانه پاشی، انواع و روش های مختلفی دارد که در همه ی آن ها هدف نهایی وا داشتن مخاطب به انجام یک عمل است. مثلا در تصویر زیر، شکلی که در بالای آن عبارت « دانه پاشی برای کامنت» پست از ویدئوی یک کنسرت را نشان می دهد که در آن نوشته شده: « اگر شما هم به اندازه من عاشق راک هستید کامنت بدهید “yes”». شکل سمت چپ که مربوط به « دانه پاشی برا تگ» است پستی را نشان می دهد که نویسنده یک نقاشی را قرار داده و نوشته: « این دختر مرموز کیست؟ دوستانتان را که شبیه این تصویر هستند تگ کنید».

کاهش رتبه

شرکت فیسبوک برای طراحی سیستم کاهش رتبه ی خود صدها هزار پست را دسته بندی کرده و یه مدل یادگیری ماشین را به سامانه ی خود آموزش داده است. به این ترتیب سامانه ی فیسبوک قادر خواهد بود انواع گوناگون دانه پاشی را شناسایی کند.

همچنین بخوانید:  انتشار اپ واقعیت مجازی « ونیوس» توسط فیسبوک

البته این شبکه ی اجتماعی اعلام کرده سیستم کاهش رتبه ی طراحی شده، پست های مشابه را قربانی نمی کند و پس از به روز رسانی فیسبوک، پست هایی که از مردم در خواست کمک، مشورت، توصیه هایی مانند اهدای پول به خیریه یا راهنمایی در مورد مسائل مختلف می کنند، شامل سیستم کاهش رتبه نخواهند شد.

کاهش رتبه

در تصویر بالا، پست سمت چپ که مربوط به « دانه پاشی برای اشتراک است» عکس یک ماشین با سقف تاشو را نشان می دهد و در آن نوشته شده: « با 10 نفر از دوستانتان به اشتراک بگذارید تا شانس بردن یکی از این ماشین های دارای سقف تاشو نصیبتان شود». پست وسطی برای لایک کردن دانه پاشیده و نوشته: « اگر متولد برج اریس هستید “Like” کنید و اگر متولد برج لئو هستید “Love” کنید تا عشق واقعی خود را پیدا کنید». در پست دانه پاشی برای رای دادن که سمت راست تصویر قرار گرفته هم گزینه های پیدا کردن عشق، پول درآوردن، رسیدن به تناسب اندام و رفتن به یک شهر دیگر آمده و نوشته شده است: « به اهداف خود در سال 2018 رای دهید».

تمامی این پست ها بدون استفاده از محتوا و صرفا با دانه پاشی خواننده را به انجام واکنش ترغیب می کنند. چنین پست هایی به زودی با کاهش رتبه رو به رو خواهند شد.

همچنین بخوانید:  Bonfire، اپلیکیشن ویدئو چت گروهی فیسبوک منتشر شد (لینک دانلود APK)

فیسبوک اعلام کرده، سیستم مبارزه با دانه پاشی را به تدریج طی چند هفته اجرا می کند تا کسانی که مطلب منتشر می کنند فرصت داشته باشند خود را با شرایط جدید وفق دهند. در عین حال فیسبوک هشدار داده که در مورد صفحاتی که به طور مرتب از دانه پاشی استفاده کنند اقدامات سختگیرانه تری انجام می دهد.

فیسبوک در بیانه ای که به تازگی در این زمینه منتشر کرده می گوید:

«ما در حال حرکت به جلو هستیم و در این مسیر همواره به دنبال راه هایی برای بهبود و گسترش تلاش هایمان به منظور کاهش ترغیب با دانه پاشی خواهیم بود. ما می خواهیم جلوی گسترش محتوایی که ماهیت اسپمی، تهییج کننده یا گمراه کننده دارد را بگیریم. هدف از این کار فراهم آوردن زمینه ی لازم برای گفتگوهای پرمعنا و موثق در شبکه ی اجتماعی فیسبوک است.»

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402