5 ترند تکنولوژی که در سال 2018 بحث برانگیز خواهند بود

5 ترند تکنولوژی که در سال 2018
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

سال 2017 سالی پر از اتفاقات و پیشرفت های بزرگ در دنیای تکنولوژی بود. محدودیت 140 کارکتری توییتر برداشته شد، تسلا یکی از بهترین خودروهای الکتریکی خود یعنی تسلا مدل 3 را عرضه کرد. حمله سایبری بدافزار wannaCry یکی از مهم‌ترین حملات سایبری تاریخ در بهار اتفاق افتاد. رونمایی های بزرگ و مهمی هم در سال 2017 داشتیم که هیجان آن تا پایان سال همچنان در بین مردم جریان داش. مانند رونمایی سامسونگ، اپل، الجی، وان پلاس و HTC از پرچمداران ارزنده خود که البته در این بین طبق معمول رقابت بین اپل و سامسونگ شدیدتر بود. در این مبحث قصد داریم به بررسی 5 ترند تکنولوژی در سال 2018 که احتمالا بیشترین صحبت را در خصوص آنها خواهید داشت، بپردازیم.

سال پیش رو، سالی‌ست پر از تحولات بزرگ در حوزه تکنولوژی که جرقه آنها در سال 2017 زده شده است. بیایید با هم نگاهی اجمال به پیش بینی هایی که برای سال 2017 شده بود نگاهی بیاندازیم و ببینیم چند مورد از آنها به واقعیت پیوست و چند مورد از آنها به ترند تکنولوژی تبدیل شد.

نگاهی به پیش بینی های سال 2017

اواخر سال 2016 بود که پیشبینی می‌شد سال 2017 سالی پربار برای تکنولوژی های خانه هوشمند باشد، پیش بینی ها حاکی از آن بود که دوره هاب های هوشمند به سر آمده و وقت روی کار آمدن گجت های هوشمند است. این پیش بینی‌ای بود که آمازون در اواخر سال 2016 انجام داد.

تصور آمازون این بود که با معرفی الکسا یکه تاز این میدان خواهد بود، غافل از اینکه کمپانی های رقیبی همچون گوگل، اپل و مایکروسافت هرگز این بخش هرچند کوچک از بازار را از دست نخواهند داد و بی شک به آن ورود خواهند کرد.

[unitegallery Alexa]

رقابتی که بین دستیاران هوشمند خانگی بوجود آمد باعث شد قیمت آنها به شدت کاهش یافته و هم اکنون با هزینه ای حدودا 30 دلار در کشورهای اروپایی و امریکایی افراد می‌توانند یک دستیار هوشمند را تهیه کنند.

هوش مصنوعی هم پیشرفت قابل توجهی در سال 2017 داشت. بسیاری از گجت ها به این فناوری مجهز شدند، آمازون در پهبادهای خود، هوآوی در پردازنده های خود و محققان در حوزه سلامتی و بررسی های رفتاری افراد از هوش مصنوعی استفاده کردند.

اواخر سال 2016 پیش بینی میشد که واقعیت افزوده در سال 2017 با افت شدید روبرو شود و همان طور هم شد. پس از مشکلاتی که بازی Pokémon Go برای کاربران بوجود آورد، این اتفاق دور از انتظار نبود. اما واقعیت مجازی پیشرفت خوبی داشته است. هدست های واقعیت مجازی Vive، آکیلوس و دی دریم و بازی های VR در سال گذشته بسیار مورد توجه واقع شدند. بیایید اکنون نگاهی به 5 ترند تکنولوژی که پیش بینی می‌شود در سال 2018 بیشترین صحبت ها در خصوص آن باشد، بیاندازیم.

اولین ترند تکنولوژی : بلاک چین

بلاک چین یک سیستم مبتنی بر ارز رمزنگاری شده است و پیش بینی می‌شود در آینده ای نزدیک به یکی از مهم ترین شیوه های کسب و کار و سرمایه گذاری در دنیای فناوری تبدیل شود. همانطور که اقتصاددانان پیش بینی کرده‌اند، سرمایه گذاری روی بلاک چین همانند سرمایه گذاری روی اینترنت در دهه 90 است. صرف نظر از اینکه بیت کوین با افت و خیز شدیدی در سال 2017 روبرو بود، اما نمی توان تاثیری که بلاک چین بر آینده تکنولوژی و کسب و کار آنلاین خواهد داشت را نایدیده گرفت.

بلاک چین

بلاک چین یک دفتر ثبت بزرگ و بی انتها است که تمامی نقل و انتقالات بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده و موجودی حساب های کاربران در آن نوشته می شود. با هر جابه جایی ارزهای دیجیتال، اطلاعات مربوط به آن در یک بلوک نوشته می شود و به این دفتر ثبت اضافه می شود، بنابراین مدام بلوک های جدید روی هم می آیند، به همین خاطر نام آن را بلاک چین یا Block Chain گذاشته اند. اولین بلوک در زمان ایجاد بیت کوین ساخته شد و نام آن را « بلوک پیدایش» گذاشتند.

تا به حال صندوق امانات بانک را دیده اید؟ همان صندوق های کوچکی که روی هم چیده شده اند و هر یک کلید مخصوص خود را دارد. بلاک چین در اصل شبیه همین صندوق های امانات است، منتها تمام آن از جنس شیشه می باشد زیرا همه می توانند درون تمام صندوق ها را ببینند.

به دلیل اینکه در انجام معاملات بلاک چین، مطلقا دخالت انسانی وجود ندارد، از این رو احتمال اینکه هک یا خطا در آن رخ دهد بسیار کم است. اگر یک بلوک دچار مشکل شود، سایر افراد یک کپی از بلوک سالم را دارند. از بلوک های بلاک چین برای بررسی صحت معاملات هم می توان استفاده کرد.

تحلیلگران اقتصادی پیش بینی می کنند سال 2018 آغازی برای یک تغییر اساسی در تکنولوژی و معاملات دیجیتال باشد.

دومین ترند تکنولوژی : بازگست لپ تاپ های ARM

طول عمر باتری یکی از مهم ترین مسائل در حوزه محصولات دیجیتال است. این مورد در خصوص تلفن های هوشمند با پیشرفت خوبی مواجه شده و اکثر سازندگان در تلاشند تا با افزایش ظرفیت باتری تلفن های هوشمند و بهبود کارایی پردازنده ها، به طول عمر آنها اضافه کنند تا کاربران در طول روز مجبور چندبار شارژ مجدد دستگاه خود نباشند.

ترند تکنولوژی

اما این مساله هنوز در خصوص باتری لپ‌تاپ حل نشده و راه حلی برای افزایش طول عمر باتری این محصولات ارائه نشده است. باتری اکثر لپ تاپ ها طول عمری حدودا 2 تا 3 ساعت دارند و در طول روز معمولا نیاز به بیش از یک بار شارژ خواهند داشت. مخصوصا زمانیکه در اینترنت جستجو می‌کنید و یا در حین اجرای بازی، مقدار بیشتری از شارژ باتری لپ تاپ استفاده خواهد شد.

به همین دلیل، مایکروسافت در سال 2017 با مهندسی سازی مجدد ویندوز در سال 2017 کاری کرد که سازگاری بیشتری با فناوی ARM داشته باشد. از آنجا که قرار است لپ تاپ های جدید در سال 2018 به پردازنده کوالکام اسنپدراگون 835 مجهز شوند، این شرکت وظیفه دارد عمر باتری های قابل استفاده در لپ تاپ را 20 تا 25 درصد افزایش دهد. البته این احتمال وجود دارد که سری اولیه از لپ تاپ هایی که با اسنپدراگون 835 عرضه می شوند با نقص هایی روبرو باشند اما قطعا ویژگی هایی مانند Always on و اتصال LTE دو ویژگی جذاب در لپ تاپ های 2018 خواهند بود.

کوالکام پردازنده اسنپدراگون 845 را در اواخر سال 2017 معرفی کرد، احتمال اینکه به زودی این پردازنده در لپ تاپ ها استفاده ود کم نیست. از آنجایی که اسنپدراگون 845 نسبت به نسخه قبلی خود، اسنپدراگون 835 با 25 درصد عمر بهتر و 30 درصد عملکرد بالاتر مجهز شده، کارایی بسیار بهتری نسبت به نسخه سلف خود ارائه خواهد داد.

به تمام این ویژگی ها، پشتیبانی از هوش مصنوعی، پشتیبانی از ویژگی بیومتریک، رمزگذاری داده و عملیات پرداخت بهتر را هم اضافه کنید. احتمالا لپ تاپ هایی که با پردازنده اسنپدراگون 845 عرضه شوند توجه طیف وسیعی از کاربران را به سمت خود جلب خواهند کرد.

سومین ترند تکنولوژی : پایان عمر تلفن های هوشمند

پیش بینی بسیار جسورانه‌ای‌ست، اینطور نیست؟ البته این پیش بینی ها آن‌طور ها هم که به نظر می‌رسد وحشتناک نیست. منظور اینست که تلفن های هوشمندی که به صورت سنتی امروزه مورد استفاده قرار می گیرند دیگر سال 2018 به پایان عمر خود نزدیک خواهند شد. تلفن های هوشمندی که در سال 2018 معرفی خواهند شد مجهز به هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی هستند، دیگر تنها اتصال به اینترنت و صفحه نمایش لمسی و حاشیه های باریک، دلیل انتخاب و برتری دادن به یک تلفن هوشمند نخواهد بود بلکه توانایی هایی که در برقراری ارتباط، پردازش اطلاعات، دستیاران دیجیتال و قابلیت انعطاف پذیری که عرضه می‌کنند، معیار اصلی برای سنجش آنها خواهد بود.

ترند

چهارمین ترند تکنولوژی : رابط کاربری بدون نیاز به لمس

رابط کاربری خوب یکی از دلایل موفقیت گجت هاست. امروزه رابط های کاربری که با آنها سر و کار داریم وابستگی شدیدی به لمس دارند و برای اینکه دستوری در آنها اجرا شود حتما نیاز به یک حرکت فیزیکی دارند. پیش بینی می‌شود این وابستگی در گجت های سال 2018 با کاهش چشمگیری روبرو شده و با رابط های کاربری بدون نیاز به لمس یا Touchless روبرو شویم.

الکسا، سیری، هوم‌پاد و دیگر دستیاران هوشمند اولین گام های این مسیر را برداشته اند. این دستیاران هوشمند، دیگر برای اجرای دستورات نیاز به لمس انگشتان ما ندارند، کافیست آنچه را می‌خواهید با دستور صوتی به دستیاران هوشمند بگویید.  بحث ما در مورد آینده تلفن های هوشمند است، تولید کنندگان می‌توانند از این ویژگی بسیار کاربردی دستیاران هوشمند استفاده کرده و تلفن های هوشمند را با حداقل نیاز به لمس، تولید کنند.

تکنولوژی به سرعت در حال پیشرفت و است و در سال 2018 این تغییرات را احساس خواهیم کرد.

پنجمین ترند تکنولوژی : رایانش ابری (Cloud Computing)

امروزه بسیاری از ما از تکنولوژی کلاود استفاده می کنیم و شاید تصور اینکه کلاود تبدیل به ترند تکنولوژی در سال 2018 شود کمی عجیب به نظر برسد اما واقعیت دارد. رایانش ابری فراتر از تصورات ماست.

رایانش ابری در واقع راهی ساده تر برای داشتن دسترسی راحت تر به منابع اینترنت است. منظور از منابع چیست؟ منابعی مانند شبکه ها، فضای ذخیره سازی و سرورها. در رایانش ابری در واقع کاربر از آنچه که پشت پرده اتفاق خواهد افتاد خبر ندارد و نتیجه را خواهد دید.

رایانش ابری

به عبارتی، منظور از رایانش ابری، استفاده از منابع محاسباتی مختلف (سخت افزاری و نرم افزاری) است که مجموعه ای از سرورها از آن استفاده می کنند. در رایانش ابری دیگر نیاز نیست کاربر نرم افزار مورد نیاز خود را بر روی کامپیوتر شخصی خود نصب کند، بلکه این نرم افزار را به صورت سرویسی تحت وب دریافت خواهد کرد. نرم افزار های کاربردی بر روی سرورهای پر سرعت شبکه نصب شده و تمامی کاربران اینترنت می‌توانند از آن استفاده کنند.

این مفهوم در خصوص اینترنت اشیاه (IoT) هم اجرا خواهد شد. تمام دستگاه‌ها توانایی یادگیری از یکدیگر را در دنیای واقعی و البته در بستر اینترنت خواهند داشت. البته اینکه رایانش ابری و اینترنت اشیاء تا چه اندازه بتوانند در سال جاری موفق عمل کنند، به عوامل مختلفی بستگی خواهند داشت از جمله اینکه ما چه میزان بر روی آنها سرمایه گذاری کنیم؟ با توجه به اینکه تکنولوژی روز به روز بیشتر به سمت Cloud پیش می‌رود، نمی توان از پرداختن به آن اجتناب کرد.

نظر شما در خصوص 5 ترند تکنولوژی در سال 2018 که مطرح کردیم چیست؟ آیا این 5 مورد توانایی اجرا دارند یا در حد پیش بینی باقی خواهند ماند؟ از نظر شما چه موارد دیگری قابلیت تبدیل شدن به ترند تکنولوژی در سال 2018 را دارند؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

 

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402