تکنولوژی؛ ابزاری برای غلبه بر مشکل بی خوابی و اختلالات خواب (CES 2018)

تکنولوژی؛ ابزاری برای غلبه بر مشکل بی خوابی و اختلالات خواب
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

از جمله محصولات تکنولوژیک که در نمایشگاه CES 2018 حضور پر رنگی داشتند گجت‌هایی بودند که با هدف رفع مشکل بی خوابی در افراد و ایجاد شرایط لازم برای خواب باکیفیت ارائه شدند. 

تکنولوژی؛ ابزاری برای غلبه بر مشکل بی خوابی و اختلالات خواب

امروزه تکنولوژی به عنوان یکی از متهمان اصلی در بروز اختلال خواب و بی خوابی شناخته می‌شود؛ چرا که ما را مدام در معرض اخباری که بعضاً بد هم هستند قرار می‌دهد و نور آبی ساطع شده از تبلت‌ها و گوشی‌های هوشمند نیز مانع تولید ملاتونین (هورمون خواب) در بدن می‌شود. از طرفی برای برخی افراد دیدن زرق و برق زندگی سایرین در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند سبب سلب آرامش فکری و در نتیجه بی خوابی گردد.

اما تکنولوژی‌هایی هم برای غلبه بر اختلالات خواب و رفع مشکل بی خوابی توسعه داده شده و نمایشگاه CES 2018 پر بود از کمپانی‌هایی که ارائه‌گر چنین محصولاتی بوده‌اند. اساس کار بیشتر این محصولات بر این اصل استوار است که کیفیت خواب کاربر را ارزیابی و نمره‌دهی کنند تا از این طریق افراد بتوانند برای روز آینده امور روزمره‌ی خود را به گونه‌ای مدیریت نمایند که در نهایت نه به بی خوابی بلکه به خواب با کیفیت در شب منتهی گردد. اما گجت‌های به نمایش درآمده در لاس وگاس پا را از این نیز فراتر نهادند.

همچنین بخوانید :

بسیاری از ساعت‌های هوشمند و گجت‌های سلامت‌سنج، کیفیت خواب کاربر را بر اساس میزان حرکتی که در حین خواب انجام می‌دهد می‌سنجند و به طور کل هر چه تکان خوردن‌ها کمتر باشد، آن خواب باکیفیت‌تر ارزیابی می‌شود.

در لاس وگاس کمپانی‌هایی نظیر Nokia و Emfit سنسورهایی را برای تختخواب رونمایی کردند که بدون نیاز به بستن ساعت یا مچ‌بند هوشمند در حین خواب، ساز و کار مشابهی را ارائه می‌دهند. محصول نوکیا مدت و کیفیت خواب را رصد می‌کند و متناسب با آن دستورالعمل‌هایی را برای رفع بی‌خوابی و اختلالات خواب ارائه می‌دهد. این سنسورهای خواب از طریق سرویس IFTTT کنترل برخی از تجهیزات هوشمند موجود در منزل را نیز در دست می‌گیرند و هنگامی که کاربر به خواب می‌رود تنظیمات لازم را روی آن‌ها انجام می‌دهند.

تکنولوژی؛ ابزاری برای غلبه بر مشکل بی خوابی و اختلالات خواب

پک کاملی از چنین محصولاتی نیز توسط Sleepace که یکی از کمپانی‌های پیشگام در ارائه‌ی گجت‌های خواب به شمار می‌رود در لاس وگاس به نمایش در آمد. با پرداخت مبلغ کافی، این تجهیزات تلویزیون و لامپ‌های منزل را پس از خوابیدن کاربر خاموش می‌کنند و صبح هنگام پس از برخواستن کاربر لامپ‌ها به آرامی روشن می‌شوند و حتی دستگاه قهوه ساز نیز شروع به کار می‌کند.

کمپانی Philips هم در CES 2018 از چراغ خوابی رونمایی کرد که با شبیه سازی نور طبیعی روز، تنظیم ساعت بدن و بیدار شدن از خواب را برای افرادی که می‌بایست سحرخیز باشند تسهیل می‌سازد. شرکت‌های دیگری از جمله Witti و Aromarest هم گجت‌های مشابهی را ارائه دادند با این تفاوت که محصول Aromarest رایحه دلخواه را نیز در فضا پراکنده می‌کند.

تکنولوژی؛ ابزاری برای غلبه بر مشکل بی خوابی و اختلالات خواب

یکی دیگر از محصولات نوآورانه‌ی این نمایشگاه چشم‌بند هوشمند Dreamlight بود که با تولید نور نارنجی رنگ کاربر را به خواب می‌برد و برای بیدار شدن نیز با نور سبز رنگ او را یاری می‌کند. البته برای کاربران امکان تست ژنیتک هم وجود دارد تا بر حسب DNA خود تنظیمات این گجت را شخصی سازی نمایند. به عنوان مثال که اگر این تست نشان‌دهنده‌ی قرابت ژنتیکی با لئوناردو داوینچی بود آن کاربر می‌تواند عادت خواب او را امتحان کند. آنطور که گفته شده داوینچی عادت خواب منقطعی داشته که شامل چرت زدن‌های 20 دقیقه‌ای در هر 4 ساعت میشده است!

تکنولوژی؛ ابزاری برای غلبه بر مشکل بی خوابی و اختلالات خواب

کمپانی Sleep Number هم که در ساخت تختخواب‌های هوشمند فعالیت دارد با معرفی پلتفرم SleepIQ آن را ابزاری برای تامین آسایش و سلامت در آینده توصیف کرد. به گفته‌ی سران کمپانی این تکنولوژی به شکلی پویا وضعیت سلامت کاربران را رصد می‌کند و در صورت شناسایی هرگونه مشکل، پیش از آنکه دیر شود هشدارهای لازم را در این خصوص صادر می‌کند. به عنوان مثال درآینده SleepIQ قادر خواهد بود علائم بیماری آنفولانزا، ضربان نامنظم قلب و یا الگوی نامنظم تنفس را شناسایی کرده و داده‌های جمع آوری شده را در اختیار پزشکان قرار دهد.

اما کمپانی‌هایی با ابداعات مداخله‌گرایانه‌تر هم در نمایشگاه حضور داشتند؛ از جمله تختخواب رونمایی شده توسط Magniflex  که به معنای واقعی مانع خُر و پُف کردن کاربر می‌شود. هنگامی که سنسورهای دستگاه این صدای گوش خراش را دریافت می‌کنند قسمتی از تخت که سر روی آن قرار می‌گیرد کمی بالا می‌رود و همین جابه‌جایی اندک کافیست تا کاربر به صورت ناخودآگاه تکانی به خود بدهد و خر و پف پایان یابد.

تکنولوژی؛ ابزاری برای غلبه بر مشکل بی خوابی و اختلالات خواب

بالشت رباتیک و گران‌قیمت Somnox هم در CES حضور داشت که می‌توان آن را به آغوش گرفت و خوابید. در واقع این بالشت به گونه‌ای طراحی شده که تکان‌های ملایم ناشی از نفس کشیدن را نیز شبیه سازی کرده و بدین ترتیب حس بغل کردن یک شخص یا حیوان خانگی را تداعی نماید. همچنین موسیقی آرامش بخشی که از آن پخش می‌شود نیز حس خواب را در کاربران القاء می‌کند و افراد را از بی خوابی نجات می‌دهد. البته همانطور که گفته شد این گجت قیمت گزافی دارد و خرید آن برای علاقمندان 550 دلار آب می‌خورد.

تکنولوژی؛ ابزاری برای غلبه بر مشکل بی خوابی و اختلالات خواب

اما وجود چنین تجهیزات پیشرفته‌ای این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا اساساً ما برای غلبه بر بی خوابی نیاز به آن‌ها داریم یا خیر؟ پرفسور جین تِنگ (Jean Tenge) از دانشگاه ایالتی سن دیگو معتقد است که برای فائق آمدن بر اختلالات خواب و رفع مشکل بی خوابی راهکار ساده‌تری وجود دارد و کافیست در نحوه کاربری تلفن‌های هوشمند تجدید نظر کنیم. او توضیح می‌دهد:

محدود کردن استفاده از گوشی‌های موبایل و رعایت برخی قواعد، راهکاری است که می‌تواند به یک خواب راحت منجر گردد؛ از جمله اینکه گوشی را به عنوان آلارم بیدارباش استفاده نکنید، آن را با خود به رختخواب نبرید و یک ساعت قبل از خواب، گوشی را کنار بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402