اتومبیل‌های خودران، آماده‌ برای چالش‌های مسیر
محمد قربانی
نویسنده:محمد قربانی
ارسال شده در:29 دی 1396، 22:45

اتومبیل‌های خودران، آماده‌ برای چالش‌های مسیر

نمایشگاه وسایل الکترونیک مصرف‌کنندگان یا CES امسال پس از یک هفته پرخبر در لاس‌وگاس به پایان رسید. همان‌طور که انتظارش می‌رفت این رویداد تکنولوژی این روزها همچنین مکانی برای خودنمایی خودروهای خودران و البته دقیق‌تر بگوییم وسایل نقلیه آینده نیز بود. از یک چیز در مورد حمل‌و‌نقل در آینده باید اطمینان داشت و آن هم این‌که خودروها و شهرهای فردا خواهی نخواهی بیشتر و بیشتر به هم متصل شده و اتوماتیک خواهند بود. ولی برای آن‌که هر چه زودتر به چنین هدفی دست یابیم ابتدا باید از پس برخی چالش‌های قانونی و ساختاری برآییم.

اتومبیل‌های خودران آماده‌ برای چالش‌های مسیر
خودروها هرچه بیشتر به هم متصل خواهند شد
درحالی که برخی در مورد ماشین ‌های خودران تردید داشتند، در نمایشگاه CES کاملاً بر همگان روشن شد که دیگر انکار آن‌که آینده حمل ‌و‌ نقل به چنین سمت و سویی می‌رود غیر ممکن است. تولیدکنندگان سنتی خودرو مانند کیا، هیوندای، فورد، نیسان و کمپانی ‌های تکنولوژی نظیر کوالکام،‌ انویدیا، گوگل و دیگران تکنولوژی‌ها مختلفی را معرفی کردند که در نمایشگاه بین‌المللی خودروی آمریکای شمالی در شهر دیترویت که امروز کارش به پایان رسید، از آن‌ها پرده برداری شد. به طور کلی باید گفت که تکنولوژی ‌های خودرو و آینده‌نگر چیزی حدود ۲۷۰۰۰ متر مکعب از مساحت کارخانه ‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.
البته استفاده از تکنولوژی در خودروها چیز تازه‌ای نیست. اکنون سال ‌هاست که خودروها از تکنولوژی‌ های بیشتری استفاده می‌ کنند که بعضی اوقات راننده ‌ها را ناامید می‌کند و وجهه بدی از کارخانه‌های سازنده به جا می‌گذارد. بدتر از آن این‌ است که برخی از این تکنولوژی‌ها به نظر می‌رسد تعمیر و نگهداری از خودروها را دشوارتر می‌کنند. اما بدون شک حرکت رو به جلو به سمت خودران شدن اتومبیل‌ها در حال سرعت گرفتن است.
یکی از تکنولوژی ‌هایی که در حال حاضر باب شده و در همه ‌جا دیده می‌شود دستیار های صوتی هستند که در خودروها نیز به کار گرفته شده‌ و به تدریج جایگزین بسیاری از کنترل‌های فیزیکی کنونی خودروها خواهند شد. کمپانی مرسدس در نظر دارد راهی برای استارت خودروها از طریق فرمان صوتی بیابد. رنو و پاناسونیک هم بر سرگرمی تمرکز کرده و یک طراحی کابین ماژولار و متصل به هم را ارائه داده‌اند. تبلت‌ها و واقعیت افزوده هم که این روزها همه جا پیدا می‌شوند به منظور ارائه و نمایش اطلاعات مسیر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

اتومبیل‌های خودران آماده‌ برای چالش‌های مسیر
موتورهای الکتریکی و سلول‌های سوختی
درس دیگری که از نمایشگاه CES امسال فرا گرفتیم آن است که خودروهای آینده الکتریکی خواهند بود. در حالی که اغلب مدل ‌های ارائه‌ شده از خودروهای خودکار بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند یا قرار است در تاکسی‌ها استفاده شوند، برخی از خودروها نیز امکانات رانندگی خودکار را تا حدودی ارائه می‌دهند و بسیاری از آن‌ها الکتریکی یا حداقل هیبریدی هستند. برای مثال، تویوتا پروژه‌ای به نام ای‌پالت (e-Pallet) را به عنوان آینده وسایل نقلیه عمومی معرفی کرد. هدف این پروژه آن است که انعطاف‌پذیری و خوکار بودن را به همه سطوح حمل‌ونقل آینده آورده و همه نیاز ها را در این زمینه برطرف کند. بازی ‌های المپیک ۲۰۲۰ در توکیو می تواند مکانی برای آزمودن تکنولوژی‌ تولیدکنندگان ژاپنی باشد.
برخی خودروها نیز از سلول ‌های سوختی استفاده خواهند کرد. از این مورد به طور خاص در نسل دوم هیوندای نکسو (Hyundai Nexo) استفاده شده است.

اتومبیل‌های خودران آماده‌ برای چالش‌های مسیر
چالش‌های موجود بر سر راه اتومبیل‌های خودران
خودروی جدیدی که کمپانی جنرال موتورز در نمایشگاه CES امسال به نمایش گذاشت یکی از حیرت‌انگیزترین موارد این نمایشگاه بود. این خودروساز آمریکایی خودرویی مفهومی بدون فرمان و پدال را به نمایش گذاشت و از آن مهم‌تر اعلام کرد که برای راندن آن در خیابان‌ها از مقامات آمریکایی مجوزی درخواست کرده است. چهارمین نسل از وسایل حمل‌و‌نقل خودران که بر پایه شورولت بولت الکتریکی ساخته شده قرار است در سال ۲۰۱۹ میلادی به خیابان‌های ایالات متحده بیاید.
اگرچه این ریسک بزرگی برای جنرال موتورز است ولی احتمال آن‌که اتومبیل‌های خودران به ایالات متحده بیایند بیش از هرجای دیگری است. سازماندهی جاده‌ها و بزرگراه‌ها به ویژه شبکه‌های راه و همچنین قوانین ترافیکی مسائل را آسان‌تر خواهد کرد. آب‌و‌هوا به ویژه در ایالت کالیفرنیا که اغلب اتومبیل‌های خودران در آن‌جا در حال توسعه هستند کار حسگرها را آسان خواهد کرد. در نهایت، زیرساخت‌های شهرهای آمریکا به این قضیه کمک می‌کند. شهرهای آمریکا با وجود تعداد اندک افراد در پیاده‌رو‌ها، دوچرخه‌سوارها و موتورسوارها طوری طراحی شده‌اند مسیر را هرچه بیشتر برای وسایل خودران بدون راننده هموارتر می‌کنند.
شهرهای آینده
در نهایت اگر اتومبیل‌های خودران بخواهند به زودی به خیابان‌های شهر بیایند کارهایی باید صورت پذیرد. باید تصویری از شهرهای آینده را به خصوص با توجه به برنامه‌ریزی شهری در ذهن خود تجسم کنیم. تعدادی از قوانین نیاز به تغییر دارند چرا که گرچه در حال حاضر راننده‌ها باید چشم به جاده بدوزند تا خودرو از مسیر خارج نشود ولی مسلماً در آینده، قوانین با توجه به خودکار شدن اتومبیل‌ها نیاز به تغییر خواهد داشت. شرکت‌های بیمه نیز باید در مورد آن‌که در زمان پیشامد حوادث چه کسی مسئول است تصمیم‌گیری کنند.

اولین نفری باشید که به این مطلب رای می‌دهید
امتیاز به مطلب

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

1 2 3 4 5
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha