بررسی تخصصی لپ‌تاپ گیمینگ ایسوس راگ جی۷۰۳ (Asus ROG G703)

راگ جی۷۰۳
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

راگ جی۷۰۳ آخرین لپ تاپ مخصوص بازی ساخته ایسوس لزوماً بر طراحی با ظرافت و وزن کم تمرکز نکرده است. در عوض، اولویت لپ‌تاپ ایسوس راگ (Republic of Gamers) جی۷۰۳ عملکرد و کارایی بالا است. این دستگاه بزرگ، سنگین و گران‌قیمت بوده و اجزاء سخت‌افزاری درون آن در حد یک کامپیوتر دسکتاپ است و قیمتی ۳۱۰۰ دلاری دارد.

طراحی و ساخت

جی۷۰۳ ماشینی زیبا و چشم‌نواز است. بیشتر بدنه آن ترکیبی است از آلومینیوم خاکستری رنگ و پنل‌های مشکی که زوایای تند و تیز و خط‌های صاف این رنگ‌ها را از هم جدا کرده است.

راگ جی۷۰۳

رنگ های روشن دیگری نیز به این بدنه دو رنگی افزوده شده است. زیر صفحه کلید و علامت ROG با چراغ‌های ال‌ای‌دی RGB مزین شده است و پشت دستگاه دارای پنل‌های درخشان و نارنجی سوخته است.

جی۷۰۳ بی‌شک ظاهر یک لپ‌تاپ گیمینگ را داراست و طراحی جالب‌توجه و اندازه بزرگش هم‌خوانی کامل دارند. این لپ‌تاپ وزنی ۴٫۸ کیلوگرمی و ضخامتی ۵۰ میلی‌متری دارد. وزن سنگین جی۷۰۳ نشان‌دهنده کیفیت ساخت عالی آن است ولی همچنین بدین معناست که اگر می‌خواهید این لپ‌تاپ را به خانه دوستانتان ببرید تا به صورت شبکه‌ای به بازی بپردازید باید کوله‌پشتی ضخیم و مقاوم و همچنین ماهیچه‌های شانه‌ قدرتمندی داشته باشید.

ابعاد بزرگ جی۷۰۳  بدین معناست که فضای بسیاری برای کار گذاشتن پورت‌های مختلف در آن وجود دارد. این پورت‌ها شامل ۴ پورت USB 3.1 Type-C، پورت مینی دیسپلی پورت،‌ تاندربولت، خروجی‌های HDMI، یک کارتخوان و حتی یک گیرنده درونی بی‌سیم ایکس‌باکس برای بازی با کنترلرهای متعدد است. از سوی دیگر، شبکه‌های ارتباطی شامل وایرلس دوباندی 802.11ac، بلوتوث و اترنت گیگابایت است.

راگ جی۷۰۳

دسترسی به اجزای داخلی لپ‌تاپ در حد خوبی است. تنها با باز کردن یک پیچ از قسمت پایین می‌توانید به دو شیار حافظه رم اضافه، دو کانکتور M.2 و همه حافظه داخلی موجود دست یابید.

صفحه‌کلید و پد لمسی

ساخت زمخت و اندازه بزرگ جی۷۰۳ پایه محکمی را برای جای دادن صفحه کلید در اختیار سازنده گذاشته است. هیچ‌گونه فرورفتگی اضافه‌ای وجود ندارد که این باعث می‌شود بازی با این صفحه کلید تجربه خوبی برای شما به همراه داشته باشد. کلیدها دارای عمق ۲٫۵ میلی‌متری هستند که کمی بیشتر از لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی دیگر است.

عمل تایپ به صورت یک‌نواخت انجام می‌شود و ترتیب قرار گرفتن کلیدها خوب و راضی‌کننده است. یک پد عددی خوب با کلیدهای بزرگ نیز وجود دارد. کلیدهای WASD نیز پررنگ‌تر از دیگر کلیدها هستند تا در هنگام بازی آن‌ها را راحت‌تر پیدا کنید. در قسمت بالای صفحه کلید نیز یک دسته کلید اضافه وجود دارد که کلیدهای میانبری برای باز کردن اپ مرکز بازی ایسوس (Asus Gaming Center)، ایکس اسپلیت گیم‌کستر (XSplit Gamecaster)، ایکس‌باکس گیم‌بار (Xbox Gamebar) و تنظیمات روشنایی دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پایه محکم و عمق کلیدها، صفحه‌کلید جی۷۰۳ را به یکی از بهترین صفحه کلیدهای بازی تبدیل کرده است. این صفحه کلید به خصوص از آن جایی منحصربه‌فرد است که دیگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ از صفحه‌کلیدهای کوچک با عمق کم استفاده می‌کنند. مطمئناً در بازی‌های تیراندازی اول شخص، موبا (MOBA) و بازی‌هایی که اکشن، این صفحه‌کلید به کمک بازیکن می‌آید.

راگ جی۷۰۳

با همه این اوصاف این صفحه‌کلید با همه خوبی‌هایش هنوز به خوبی صفحه کلیدهای مکانیکی نیست. زمانی که سخن از بازی کامپیوتر در میان باشد صفحه کلیدهای مکانیکی به دلیل قدرت بالا، عمق زیاد و عملکرد خوبشان انتخاب اول بازیکنان حرفه‌ای هستند. اگر صفحه کلید برای شما خیلی مهم است شاید لپ‌تاپ بازی Aorus X9 تنها انتخاب شما باشد، البته تا زمانی که کمپانی چری (Cherry) صفحه کلیدهایش را در لپ تاپ‌های دیگری کار نگذارد.

پد لمسی جی۷۰۳ نیز مانند صفحه کلید از کیفیت خوبی برخوردار است. این پد لمسی کلیدهایی نرم دارد و عملکرد لمسی آن نیز خیلی خوب است ولی یک موس حرفه ای برای بازی پیشنهاد می‌شود. ماوسی که دکمه‌هایی با عمق کم دارد و در نتیجه در عمل دقت بالایی را ارائه می‌دهد. و البته باید بدانید که وصل کردن یک ماوس به این لپ‌تاپ راحت‌تر از وصل کردن صفحه کلید به آن است.

نمایشگر و کیفیت صدا

صفحه نمایش ۱۷ اینچی جی۷۰۳ از نوع IPS است و تجربه خوبی را در هنگام بازی به همراه دارد. این نمایشگر مجهز به تکنولوژی جی‌سینک انویدیا (Nvidia G-Sync) تا حداکثر ۱۴۴ هرتز بوده و تفکیک‌پذیری ۱۰۸۰ پیکسلی آن بسیار راضی‌کننده است. داشتن رفرش ریت ۱۴۴ هرتزی با جی‌سینک بهتر از چند پیکسل اضافی است و پردازنده گرافیکی جی‌تی‌ایکس ۱۰۸۰ (GTX 1080) بازی‌ها را به نرمی و با تفکیک‌پذیری بالا در این لپ‌تاپ اجرا می‌کند.

ویژگی‌های این نمایشگر با کیفیت در نتایج بنچمارک هم به خوبی خود را نشان می‌دهد. سطح روشنایی ۲۶۹ آن‌قدری هست که از پس روشنایی خانه و محل کار برآید و سطح تاریک ۰٫۲۱ نیت عمیق‌تر از اغلب لپ تاپ‌های گیمینگ موجود است. بنابراین نقاط تاریک در بازی‌ها دارای عمق بالایی خواهند بود.

راگ جی۷۰۳

این اعداد و ارقام نسبت کنتراست ۱۲۷۸:۱ را تولید می‌کند. این نسبت کنتراست بهتر از اغلب لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی موجود در بازار است و عمق زیادی به بخش‌های مختلف پنل صفحه نمایش می دهد. مهم نیست که بازی در حال اجرا از چه رنگ‌هایی استفاده می‌کند، این رنگ‌ها هرچه باشند روی نمایشگر این لپ‌تاپ با کیفیت بالا به نمایش در می‌آیند.

کنتراست بالا در کنار یک پارچگی تصویر و زاویه بالای دید، نمایشگری منحصر به فرد را به وجود آورده است. با این اوصاف رنگ‌هایی زنده را در این لپ‌تاپ شاهد هستیم. میانگین دلتا ای (Delta E) ۴٫۱ است و دمای رنگ ۷۵۷۳کی کمی سرد است ولی مشکل‌ساز نیست. این نمایشگر ۹۶ درصد طیف رنگی sRGB را پوشش می‌دهد.

تنها نقطه ضعف این نمایشگر شاید حالت‌های صفحه نمایش آن باشد. این حالت‌ها در نرم افزار گیمینگ سنتر قابل دسترسی است و برای کار با ژانرهای مختلف بازی طراحی شده است. هیچ‌کدام از این حالت‌ها راضی‌کننده نیستند. حالت مسابقه کنتراست را به هم می‌زند و حالت منظره به دلیل استفاده از نقطه سیاه ۱.۸۹ نیت بیش از حد اشباع شده است. حالت بازی تیراندازی اول شخص نیز تحت تأثیر همین موضوع قرار گرفته درحالی که گزینه RTS/RGB بیش از حد تاریک است.

نمایشگر خوب جی۷۰۳ با کیت صدای قدرتمندی همراه است. دو واحد 3W صدای قدرتمند و واضحی تولید می‌کنند. ساب ووفری در کار نیست و این بدین معناست که بیس صدا کمی ضعیف است ولی این اسپیکرها هنوز هم برای یک لپ‌تاپ بازی قدرت کافی دارند.

عملکرد

ایسوس به جای دادن یک کارت گرافیک جی تی‌ایکس ۱۰۸۰ در جی۷۰۳ بسنده نکرده است. در عوض، این کمپانی هسته گرافیکی با فرکانس ۱۵۵۶ مگاهرتزی را گرفته و سرعت آن را به ۱۶۸۲ ارتقا داده است. این سرعت تقویت شده همراه با پردازنده‌های استریم ۲۵۶۰ جی‌تی‌ایکس ۱۰۸۰ و ۸ گیگابایت رم GDDR5X ترکیبی فوق‌العاده را به وجود آورده است.

اولین نتیجه بنچمارک 3DMark نشان داد که چه عملکردی را باید از این لپ‌تاپ انتظار داشت. در حال اولترا این تست، جی۷۰۳ امتیاز ۵۳۴۹ را ثبت کرد. این یکی از بهترین امتیازهایی است که تاکنون روی یک لپ‌تاپ ثبت شده است و حتی از بیشتر کامپیوترهای دستکتاپ نیز بهتر است.

این امتیاز بالا بدین معناست که عملکرد این لپ‌تاپ در اجرای بازی‌ها بسیار خوب است.  بازی سرزمین میانه: سایه موردور (Middle-earth: Shadow of Mordor) با تنظیمات اولترا اجرا شد و میانگین ۱۶۳ پیکسل بر ثانیه را ثبت کرد. بازی مهاجم مقبره (Tomb Raider) با نرخ فریم ۹۷ فریم بر ثانیه اجرا شد.

این لپ‌تاپ دیگر بازی‌های سنگین را نیز به خوبی و نرمی اجرا کرد. بازی توتال‌وار: وارهمر (Total War: Warhammer) با نرخ فریم ۱۱۴ فریم بر ثانیه و بازی دیس اکس: منکایند (Deus Ex: Mankind Divided) با ۷۴ فریم بر ثانیه اجرا شد.

نتایج شگفت انگیز این لپ‌تاپ فقط بدین معنا نیست که همه بازی‌های روز دنیا به خوبی و نرمی اجرا می‌شوند بلکه این یعنی بازی‌ها با سرعتی بالا از رفرش ریت بالای نمایشگر یعنی ۱۴۴ هرتز به خوبی استفاده می‌کنند. این دستگاه ایسوس همچنین قادر است از هدست های واقعیت مجازی و پنل‌هایی با تفکیک پذیری بالاتر پشتیبانی کند اگرچه ممکن است در اجرای محتوای 4K کمی با مشکل مواجه شود.

کارت گرافیک تنها بخش لپ‌تاپ نیست که سرعتش تقویت شده است. پردازنده مرکزی Core i7-7820HK یکی از تنها پردازنده‌های قابل اینتل است که قفل‌گشایی شده است. ایسوس این پردازنده ۴ هسته‌ای با فرکانس ۲٫۹ گیگاهرتزی را گرفته و سرعتش را تا ۴٫۳ گیگاهرتز تقویت کرده است. این پردازنده با ۳۲ گیگابایت رم با فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز همراه است.

جای تعجب ندارد که جی۷۰۳ عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد. نتایج بنچمارک گیک‌بنچ (Geekbench) در حالت تک هسته‌ای و چند‌هسته‌ای ۵۲۶۶ و ۱۷۴۰۹ نشان دهنده یکی از سریع ترین لپ‌تاپ‌هایی دنیاست. در تست پی‌سی‌مارک ۸ (PC Mark 8) نیز امتیاز ۵۵۷۹ به دست آمد که عددی فوق‌العاده است.

پردازنده تقویت شده در اجرای هیچ بازی کم نخواهد آورد. این پردازنده وظایف سنگین دیگر از استریم ویدئو گرفته تا تهیه و تولید عکس و ویدئو را بدون هیچ دردسری انجام می دهد. حافظه خشک SSD نیز وظیفه‌اش را به خوبی انجام می دهد و سرعت خواندن و نوشتن داده‌‌ها در آن ۳۲۶۹ مگابایت بر ثانیه و ۱۶۹۹ مگابایت بر ثانیه است.

در حالی که ایسوس دارای اجزای درونی قدرتمندی است، ابعاد بزرگ آن باعث شده تا در تست‌های گرمایی نتایج خوبی را به دست آورد. بسیاری از لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی در این زمینه کم خواهند آورد. دمای کارت گرافیک و پردازنده جی۷۰۳ در سرسختانه‌ترین تست‌ها به ترتیب به ۹۳ و ۸۱ درجه سلسیوس رسید. در هنگام انجام این تست لپ‌تاپ خنک ماند و صدای فن نیز آزار‌دهنده نبود. در یک تست بلندمدت دیگر نیز پردازنده و کارت گرافیک به دماهای ۸۷ و ۸۰ درجه سلسیوس رسیدند و صدای فن‌ها و اجزا نیز در حد معقولی باقی ماند. در طول همه این تست‌ها نیز جی۷۰۳ هیچ گونه کاستی از خود نشان نداد.

راگ جی۷۰۳

شاید تنها مشکل جی ۷۰۳ خروج گرما از دو طرف سیستم باشد که ممکن است برای برخی کاربرها در هنگام استفاده از ماوس یو‌اس‌بی کمی آزاردهنده باشد. ولی از این حیث نیز لپ‌تاپ‌های دیگر بسیار ضعیف‌تر از جی۷۰۳ عمل کرده‌اند.

شاید یکی دیگر از نقطه ضعف‌های جی۷۰۳ در عملکرد باتری باشد. در هنگام بازی، باتری این لپ‌تاپ تا ۱ ساعت آن را روشن باقی خواهد گذاشت که عدید متوسط برای یک لپ تاپ گیمینگ است.

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402