یک شرکت ژاپنی به نام پاترون (Patron) در حال ارائه کردن بستری مبتنی بر بلاک چین است که برای پشتیبانی از تأثیرگذاران (Influencers) رسانه های اجتماعی طراحی شده است. در این پروژه هدف ساخت نوعی اکوسیستم کامل می باشد که تأثیرگذاران (Influencers) و کاربران سراسر دنیا بتوانند اطلاعات موجود در شبکه های اجتماعی را از طریق اینترنت و یا موبایل و تبلت خود ببینند، کشف کنند و آنها را به اشتراک بگذارند.
این شرکت، نوعی سیستم اقتصادی قابل اشتراک گذاری ساخته که بسیار شبیه به Airbnb است. یک میزبان می تواند یک پست تأثیرگذار را خریداری کند یا یک تأثیرگذار را به مدت چند ماه یا حتی یک سال بخرد. در بازار مارکتینگ تأثیرگذار، تا چهل درصد از تعرفه های تأثیرگذاران (Influencers)، توسط واسطه ها به عنوان حق واسطه گری گرفته می شود. بر اساس اعلام پاترون، آنها یک نوع راهکار مبتنی بر بلاک چین ساخته اند که مشکل واسطه گری حل شود. یک بازار را که با توکن کار می کند، می توان جایگزین نرخ کمیسیونی کرد که در حال حاضر پرداخت می شود، بدین ترتیب، این شغل یک نوع کسب و کار شفاف خواهد شد.
مدل تجاری جدید
مؤسس شرکت پاترون، آقای آتسوشی هیساتسومی در ابتدا یک تأثیرگذار بود و در ادامه تبدیل به یک کارآفرین شد. او یک موسیقی دان به حساب می آید که تاکنون چندین جایزه برده است. بسیاری از سابقه او در این کسب و کار در حوزه مارکتینگ و کار با تأثیرگذاران (Influencers) بوده تا راهکارهای بهتری برای آنها تهیه نمایند.
با وارد کردن راهکارهای توکن دار در این بازار و ساده تر کردن برندسازی و کسب درآمد از آن، شرکت پاترون توانسته تأثیرگذاران (Influencers) زیادی را معرفی کند که می توانند وارد بازار شوند. علاوه بر اینها، سختی اولیه ی بسیاری از شرکت ها که ارتباط گرفتن با تأثیرگذاران (Influencers) است، با فراهم شدن بستری برای کار آنها می تواند رفع شود. بسترهای غیرمتمرکز بر اساس قدرت قراردادهای هوشمندانه و همین طور اتوماسیون آنها کار می کنند. پاترون قصد دارد تا مدل های کسب و کار کنونی را عوض کند و به جای آن سیستمی را به کار بگیرد که برای مشتریان و خلاقان راه های جدیدی ایجاد می نماید. دو اثر اقتصادی از این فعالیت پاترون می تواند ایجاد شود. اول اینکه هر دو بخش اسپانسر و تأثیرگذار می توانند به سرمایه بیشتری دست یابند. دوم اینکه، حمایت مالی از تأثیرگذاران (Influencers) ارزان تر می شود و همین امر تعداد تأثیرگذاران (Influencers) آنلاین را افزایش می دهد. کسب و کار واسطه ها در خطر است، چرا که افراد فهمیده اند که راه های دیگری هم برای انجام دادن کارها وجود دارد و پاترون مثالی از فناوری های نوآورانه است که می تواند برای مدل های کسب و کار قدیمی مشکل ایجاد نماید.
مرحله توسعه ی ICO
در حال حاضر، پاترون در اواسط توسعه ICO است. آنها به زودی وارد مرحله پیش فروش می شوند و قصد دارند تا پیش از عمومی کردن این سیستم ده میلیون دلار از این محصول را به فروش برسانند.
هنگامی که یک شرکت به مرحله ای می رسد که نیاز به پول بیشتر برای اجرای برنامه هایش دارد، محصولاتی همچون ICO برایش ضروری است. پولی که از ICO به دست می آید، قرار است در سه حوزه ی گسترش هزینه شود. اول، پرسنلی که به توسعه ی نرم افزارها و زیرساخت ها می پردازند و باید از آنها حمایت مالی کرد. اما، این مسئله همچنین بدین معناست که نیاز به سرمایه گذاری اولیه برای احداث یک فروشگاه در سانفرانسیسکو وجود دارد. در آخر آنکه، بخشی از این پول برای تأسیس استودیوها و فضاهای کاری تأثیرگذاران (Influencers) مورد استفاده قرار می گیرد.