چرا اندرویدی ها از بریدگی ناچ آیفون 10 کپی برداری می کنند؟

ناچ
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp
نمایشگرها روز به روز در حال گسترده تر شدن هستند و حاشیه ها باریک تر می شوند. گویا هرچه حاشیه صفحه نمایش باریک تر شود، امتیاز بالاتری برای آن گوشی هوشمند محسوب می شود. کمپانی ها در تلاشند تا از حداکثر فضای پنل جلویی استفاده کرده و بتوانند از طریق استفاده از تکنولوژی های مختلف، حاشیه های صفحه نمایش را تا حد ممکن باریک تر کنند. اما این باریک تر شدن حاشیه صفحه نمایش، تبعاتی را هم در بر دارد، از جمله محل قرار گیری دوربین سلفی، اسکنر اثر انگشت، بلندگو و دیگر سنسورها.
ناچ
اکثر کمپانی های تولید کننده گوشی های هوشمند، برای رسیدن به این هدف (بی حاشیه کردن صفحه نمایش)، اسکنر اثر انگشت را به پنل پشتی منتقل کرده اند، بلندگو ها هم به لبه پایینی گوشی انتقال داده شده است. تا کنون فقط کمپانی تولید کننده چینی ویوو توانسته سنسور اثرانگشت را با صفحه نمایش ادغام کند، بقیه کمپانی ها هنوز موفق به دستیابی به این تکنولوژی نشده اند. اپل، برای حل این مشکل خود، سنسور اثر انگشت را در آیفون 10 حذف و به جای آن از قابلیت Face ID استفاده کرد. پس دیگر نیازی به انتقال اسکنر اثرانگشت به پنل پشتی نبود چون دیگر اسکنری وجود نداشت! بریدگی ناچ در بالای صفحه نمایش، ترفند دیگر اپل برای تعبیه دوربین سلفی، بلندگو و سنسور مجاورت در آیفون 10 بود. اگر به خاطر داشته باشید، زمانی که اپل آیفون 10 را رونمایی کرد، بسیاری از افراد و البته کمپانی ها نسبت به طراحی ناچ اعتراض کردند و آن را عاملی برای زشت بودن پرچمدار اپل دانستند. اما امروز می بینیم که تولید کنندگان گوشی های اندرویدی، در پی ناتوانی خود برای تعبیه محل مناسب برای دوربین سلفی و سنسورها، مجبور به کپی برداری از آیفون 10 و آوردن بریدگی ناچ در بالای صفحه نمایش شدند.
ناچ
هجمه اعتراضات به اپل، پس از رونمایی از آیفون 10 بسیار گسترده بود. سئوالات مکرری از قبیل اینکه: چرا فقط صفحه نمایش را بزرگ نمی کنید؟ چرا باید از ناچ استفاده کنید؟ ناچ چه ضرورتی دارد؟ ناچ موجب کاهش فروش آیفون 10 خواهد شد و … اما در نهایت مشخص شد که اپل برای این کار خود دلیل موجهی داشته و حضور ناچ در آیفون 10 بسیار ضروری است. ناچ، به اپل این امکان را داد تا دکمه هوم و سنسور اثر انگشت را حذف کرده و از قابلیت فوق العاده Face ID برای بازگشایی قفل گوشی هوشمند، سنسور depth و امکان کار کردن در نور ضعیف در پرچمدار خود استفاده کند.
ناچ در نگاه اول شاید کمی غیر عادی به نظر برسد اما وقتی مدتی با آیفون 10 کار می کنید، متوجه اهمیت و ضرورت آن می شوید. علاوه بر این، ناچ موجب شده تا طراحی آیفون 10 متفاوت از سایر تلفن های هوشمند باشد. می توان گفت طراحی ناچ یک امضای مخصوص برای آیفون 10 محسوب می شود. تا پیش از کنگره جهانی موبایل بارسلونا (MWC 2018) همچنان اعتراضات به سمت ناچ زیاد بود، اما در کمال تعجب در این کنگره دیدیم که تولید کنندگان گوشی های اندرویدی هم در گوشی های هوشمند خود به این طراحی عجیب ناچ علاقه نشان داده اند و طراحی ناچ حسابی چشم تولید کنندگان اندرویدی را گرفته است! اولین کمپانی که از ناچ آیفون 10 کپی برداری کرد، اسنشال فون بود که البته کاربرد آن با آیفون 10 متفاوت است.
ایسوس
در MWC 2018 برندهای کمتر شناخته شده مانند Leagoo، Noa، Vinci و Ulephone از ناچ بر روی گوشی های هوشمند خود استفاده کردند، این اتفاق خیلی ما را متعجب نکرد، اما زمانی که ایسوس گوشی های هوشمند خود را با طراحی مشابه آیفون 10 و با همان ناچ رونمایی کرد، صادقانه بگوییم انتظارش را نداشتیم! این حرکت ایسوس تاییدیه ای بر تمایل استفاده از طراحی ناچ در گوشی های هوشمند خود بود. زمانی که از مدیر عامل ایسوس در باره شباهت بسیار زیاد زنفون 5 با آیفون 10 و آوردن ناچ به این محصول پرسیده شد، در پاسخ گفت که آوردن ناچ در زنفون 5 یک کپی برداری نیست بلکه یک قابلیت مناسب و تنها راه ما برای قرار دادن دوربین سلفی و سنسور های مختلف در بالای صفحه نمایش است. وی در ادامه صحبت های خود گفت:

شاید برخی از افراد بگویند که این گوشی ها کپی برداری از اپل هستند، اما ما نمی توانیم از آنچه که خواسته کاربران است دور شویم، شما مجبور به دنبال کردن تقاضای کاربران و ترندهای بازار هستید. در حال حاضر، طراحی ناچ آیفون 10 یک طراحی مرسوم و ترند است و همه ما اندرویدی ها از پیروی خواهیم کرد.

آیا واقعا طراحی ناچ، یک ترند شده است؟ آیا تولید کنندگانی مانند ایسوس در پی دنبال کردن این ترند و استفاده از آن در محصولات خود خواهند بود؟ ایسوس اشاره کرده که طراحی ناچ گوشی هوشمند این کمپانی، 26 درصد کوچکتر از ناچ آیفون 10 بوده و کاربردی متفاوت با ناچ اپل دارد. اما واقعیت اینست که ایسوس با آوردن این شباهت بسیار زیاد در محصول خود، سعی در ترغیب افراد به خرید این گوشی دارد. زمانی که زنفون 5 را از جیب خود بیرون می آوردید، افراد تصور می کنند که آیفون 10 دارید! در واقع اعتبار آیفون 10 برای زنفون 5.
ناچ
سنسور اثر انگشت در زنفون 5 در پنل پشتی این گوشی قرار داشته و در پایین صفحه نمایش هم حاشیه نمایشگر بزرگتر از اطراف آن است. عملا دلیل منطقی ای برای آوردن ناچ در بالای صفحه نمایش وجود ندارد، باز هم می توان به همان دلیل رسید، شباهت با آیفون 10 . مساله دیگری که وجود دارد اینست که ناچ زنفون 5 ویژگی های خاصی را در خود قرار نداده پس چرا باید ایسوس آن را کپی کند؟ نوکیا 8 سیروکو در طراحی خود از لبه های گرد شده بهره برده، که برگرفته از طراحی پرچمداران سامسونگ است. اما نوکیا با این طراحی، هویت خود را از دست نداده، بازهم امضای نوکیا در طراحی نوکیا 8 سیروکو مشخص است اما ایسوس با آوردن ناچ و طراحی مشابه آیفون 10، در واقع هویت زنفون 5 را از آن گرفته است. وقتی به زنفون 5 نگاه می کنید گویا در حال نگاه کردن به آیفون 10 هستید و این موضوع، از اعتبار برندی مانند ایسوس کم خواهد کرد.
همچنین بخوانید :
متاسفانه کپی برداری از ناچ آیفون 10 به زنفون 5 ختم نمی شود. تصاویری از هواوی P20 منتشر شده که نشان می دهد هواوی هم از ناچ در پرچمدار خود استفاده کرده است. البته طراحی ناچ P20 با آیفون 10 کاملا متفاوت است،اما در عین حال، در پایین نمایشگر، یک حاشیه نسبتا بزرگ برای قرار دادن کلید و سنسور اثر انگشت وجود دارد، پس دلیل آوردن ناچ در P20 چیست؟ همچنین تصاویری از الجی G7 هم منتشر شد که آن هم خبر از طراحی مشابه با آیفون 10 می داد (البته این تصویر تایید نشده و ممکن است کلا اعتباری نداشته باشد) اما باز هم ما را به سئوال خود می رساند که چرا؟
همان طور که می دانیم، دو گوشی هوشمند اخیر الجی از سری G به آن تعدادی که الجی انتظار داشت، به فروش نرسیدند اما با این وجود، انتظار این را نداریم برندی مانند الجی، در طراحی محصول خود از پرچمدار یک برند بسیار مطرح و معتبر مانند اپل کپی برداری کند چنانچه الجی خود باید ابداع کننده و خلاق و البته الگو برای سایر برندها باشد و نه یک برند که از طراحی های رقیب خود کپی کند. الجی G6 با نسبت ابعاد تصویر به بدنه 18:9 معرفی شد و V30 هم با همان نسبت و ابعاد تصویر، به نظر نمی رسد که الجی نیازی به کپی برداری داشته باشد. ما می توانیم طراحی ناچ را در گوشی های هوشمند ببینیم و به طریقی آن را بپذیریم اما سازندگان گوشی های اندرویدی باید این نکته را مد نظر داشته باشند که هستند افرادی که از علاقه ای به ناچ ندارند، مخصوصا حضور ناچی که کاملا بی هدف بالای گوشی هوشمند آنها تعبیه شده باشد! شیائومی دوربین را به حاشیه پایین گوشی منتقل کرد، ویوو از دوربین پاپ آپ استفاده کرد، نمی گوییم که اینها یک راه حل ایده آل هستند اما بهر حال این دو برند تلاش خود را کردند تا کپی نباشند و این ارزشمند است.
ما انتظار داریم تولید کنندگان تلفن هوشمند اندرویدی به دنبال راهی باشند تا دوربین سلفی را با صفحه نمایش ادغام کنند، سنسور اثر انگشت را به زیر صفحه نمایش بیاورند و دیگر مشکلات را هم به نحوی برطرف کنند تا تفاوتی بین گوشی های هوشمند وجود داشته باشد. بازار به سوی تشابه پیش می رود اما خواسته کاربران، به سمت داشتن گوشی هوشمند با طراحی متفاوت با دیگر برندهاست. قطعا ما نمی خواهیم شاهد حضور سیلی از گوشی های هوشمند اندرویدی باشیم که همگی مشابه آیفون 10 و بریدگی ناچ آن باشند! ما موضوع استفاده از ایده های ناب را درک می کنیم اما کپی از ناچ را… نه!

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402