استیون هاوکینگ فیزیکدان مشهور در سن 76 سالگی درگذشت

استیون هاوکینگ
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp
استیون هاوکینگ ، فیزیکدان مشهور و یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان در جهان، در سن 76 سالگی درگذشت.
یکی از اعضای خانواده هاوکینگ این خبر را منتشر و اعلام کرد که وی در خانه خود در کمبریج انگلستان، به آرامی درگذشت. در این بیانیه آمده است:
ما با غم و اندوه بسیار، مرگ پروفسور استیون هاوکینگ را اعلام می کنیم. پروفسور هاوکینگ صبح امروز در خانه اش، در آرامش کامل با دنیا وداع گفت.
خانواده پروفسور هاوکینگ از مردم و علاقمندان وی که در این غم بزرگ با آنها شریک هستند تشکر کرده و از همه کسانی که در طول زندگی پروفسور هاوکینگ با او همراه بوده و از وی حمایت کردند، سپاسگزاری می کنند.
پروفسور استیون هاوکینگ سه فرزند با نام های لوسی، رابرت و تیم داشت. فرزندان وی امروز صبح بیانیه زیر را منتشر کردند:
ما امروز از غم از دست دادن پدر عزیزمان عمیقا ناراحت هستیم. او یک دانشمند بزرگ و یک مرد فوق العاده بود. کارهایی که وی انجام داده و آنچه از خود به جای گذاشته است، سالیان سال برای ما زنده خواهد ماند. شجاعت و استمرار وی در علم، مردم سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است. او یک بار گفت: «جهان جای بزرگی نخواهد بود اگر با افرادی که دوستشان داری در یک خانه زندگی نکنی». ما برای همیشه او را از دست دادیم.
دانشمندان بسیاری در سراسر جهان، از جمله نیل دگراس تایسون، ستاره شناس مشور، در شبکه های اجتماعی از فوت استیون هاوکینگ ابراز تاسف کردند.
استیون هاوکینگ

 زندگینامه استیون هاوکینگ

استیون هاوکینگ در 8 ژانویه سال 1940 در شهر آکسفورد انگلستان به دنیا آمد. وی یکی از برترین دانشمندان عصر حاضر و فیزیکدان نظری، کیهان شناس و نویسنده و همچنین مدیر تحقیقات مرکز کیهان شناسی نظری دانشگاه کمبریج بود. وی در دوران زندگی خود مقاله های و کتاب های بسیاری نوشت که اساس کار بسیاری از دانشمندان شد. در ادامه می خواهیم به بیان شاریط زندگی وی و کارهای بزرگی که در طول عمر با ارزش خود انجام داده، بپردازیم. با ما همراه باشید.

استیون هاوکینگ، در روزهایی به دنیا آمد که کشورش درگیر جنگ جهانی دوم بود. پدر وی پزشک و مادرش خانه دار بود. زمانی که مادرش استیون را باردار شد، آنها در شمال شهر لندن ساکن بودند. پدر وی برای اینکه فرزندش در شرایطی سالم و کمی دوتر از خطر به دنیا آید، تصمیم گرفت تا با همسرش به شهر آکسفورد انگلستان مهاجرت کنند. گویا در تقدیر استیون هاوکینگ، دانشمند بودن نوشته شده بود. روز تولید وی، برابر با روز فوت گالیله بود. گالیله دقیقا 350 سال پیش از تولد استیون، در سال 1642 در هشتم ماه ژانویه از دنیا رفته بود. بر اساس مستندات موجود، تاریخ تولد نیوتن نیز در حوالی همان روزهاست. طالع استیون هاوکینگ با علم و دانش پیوند خورده بود. او از هان زمان کودکی، علاقه بسیاری به علم ریاضیات داشت. مطالعات آزاد وی، موجب افزایش معلوماتش شد به طوری که در همان سنین کودکی، کاملا متفاوت با هم کلاسی های خود بود. یکی از علایق استیون، یافتن اشتباهات کتاب های درسی و جر و بحث با معلم های دوران تحصیلش بر سر آنها بود.

استفن هاوکینگ

همان طور که گفتیم، پدر استفن پزشک و البته در مناطق گرمسیری افریقایی مشغول بود. از این رو،  این دوری و غیبت های طولانی پدر موجب شد تا فرزندان وی شخصیتی مستقل داشته باشند و بتوانند روی پاهای خود بایستند. تصویر فرزندان از پدر این بود که تمام پدرها دور از خانه کار و زندگی می کنند. این شرایط باعث شد تا استیون تلاش کند تا بتواند کارهای خود را خودش انجام دهد و مشکلاتش را خود، به تنهایی حل کند. تلاش و پشتکار استیون و نبوغ وی از 16 سالگی شکوفا شد. در سال 1958، پدر استیون به یک سمت تحقیقاتی در هند منسوب شد و تصمیم گرفتن با یک سفر جاده ای، با اتومبیل خود از انگلستان به هند سفر کنند. اما یک مشکل در اینجا وجود داشت، ظرفیت اتومبیل محدود بود و همه اعضای خانواده نمی توانستند به همراه پدر به هند بروند. از طرفی، استیون آزمون A-Level داشت، در نتیجه تصمیم به رفتن خانواده و ماندن او در انگلستان شد. وی در این مدت به مطالعه ریاضیات، فیزیک و شیمی پرداخت و خود را برای آزمون A-Level کاملا آماده کرد. وی آزمون آکسفورد را هم پیش رو داشت. امتحان A-Level با موفقیت سپری شد و آزمون آکسفورد هم با اتفاقی جالب روبرو شد. استیون هاوکینگ در آزمون آکسفورد با امتیاز بالایی قبول شد به طوری که دانشگاه به وی کمک هزینه تحصیلی به عنوان پاداش، عطا کرد.
وی تحصیلات خود را با موفقیت در آکسفورد پشت سر گذاشت. از سال 1979 تا 2009، ایستون هاوکینگ دارنده کرسی ریاضیات لوکاس بوده است. البته زمینه اصلی فعالیت های وی در حوزه سیاه چاله ها شناخته شده است. کتاب «تاریخچه زمان» او به مدت 237 هفته عنوان پرفروش ترین کتاب بریتانیا را به خود اختصاص داده بود. شاید بتوان این کتاب را یکی از دلایل شهرت وی دانست. کتاب «طرح بزرگ» که در اواخر سال 2010 به چاپ رسید، پس از چند روز یکی از پر فروش ترین کتاب های آمازون شد.
او در 17 سالگی وارد دانشگاه آکسفورد شد تا در آنجا به تحصیل علوم طبیعی با تاکید بر فیزیک بپردازد. در همان زمان تحصیل به اخترفیزیک و کیهان شناسی علاقمند شد و تصمیم گرفت تا راز و رمز ستارگان را کشف کند. دهه 60 میلادی، اوج دوران کشف فضا، پرتاب اولین ماهواره ها و سفر فضانوردان به ماه بود. انتشار این اخبار در رسانه ها، موجب علاقمندی بیشتر جوانان به این حوزه می شد. استیون عمده وقت خود را دراتاقش به مطالعه می گذراند. وی کیهان شناسی را خیلی جدی پیگیری می کرد تا جایی که رصدهای شبانه هم انجام می داد. این علاقه وی موجب شد تا شب یکی از امتحان های مهم، تا صبح نخوابد. روز امتحان، بیخوابی برو روی او اثر گذاشت و باعث شد تا جواب سئوالات را با ترتیب اشتباه بزند، در نتیجه نمره او در مرز بین اول و دوم قرار گرفت. مسئولان آکسفورد او را برای مصاحبه فراخواندند، اعتماد به نفس استیون هاوکینگ در این مواقع بسیار بالا بود. وی با همان اعتماد به نفس همیشگی اش به مسئولان دانشگاه گفت:

اگر شاگرد اول شوم به کمبریج راه پیدا می‌کنم. اگر شاگرد دوم شوم در آکسفورد خواهم ماند. از این رو انتظار دارم مرا شاگرد اول کنید.

به قول دکتر برمن:

مصاحبه‌کنندگان به اندازهٔ کافی از خرد و هشیاری برخوردار بودند که تشخیص دهند دارند با کسی صحبت می‌کنند که از اکثرشان بسیار باهوش تر است.

استیون هاوکینگ شاگرد اول شد و در پاییز سال 162، در سن بیست سالگی وارد ترینیتی هال کمبریج شد. البته ورود وی به این کالج با اتفاقات چندان خوشایندی همراه نبود. یکی از آرزوهای استیون این بود که دانشجوی فِرِد هویل شود ولی وی هاوکینگ را نپذیرفت و به جای آن، دستیار هویل به عنوان استاد راهنمای وی انتخاب شد. این تصمیم، ضربه سختی به غرور هاوکینگ وارد کرد و احساس کرد که تحقیر شده است. در نتیجه دوره فوق لیسانس برای هواکینگ به سختی گذشت و او دیگر دانشجوی برتری که در دوره لیسانس بود، نشد.

بیماری استیون هاوکینگ چه بود؟

در سن 21 سالگی، استیون هاوکینگ دچار بیماری ALS شد. این بیماری به مرور اعضای بدن او را ابتدا به خواب فرو برده و سپس فلج می کرد. زمانی که این بیماری وی تشخیص داده شد، پزشکان پیش بینی کردند که تنها 2 سال و نیم دیگر زنده خواهد ماند. نشانه های اولیه این بیماری در سال آخر دوره لیسانس، بروز پیدا کردند اما استیون به این علائم توجهی نمی کرد. یکی از روزهایی که وی در آکسفورد مشغول تحصیل بود، در پاگرد پله ها زمین خورد و کمی از حافظه اش را از دست داده بود. این اتفاق چندین بار تکرار شد و به جایی رسید که وی در بستن بند کفش هایش هم با مشکل مواجه بود. پدرش متوجه تغییر شرایط جسمانی پسرش شد و او را به یک پزشک معرفی کرد. آزمایشات متعددی بر روی استیون هاوکینگ انجام شد و جواب این بررسی ها، سکوت بود. استیون به این سکوت پزشکان مشکوک شده بود، پس از انجام آزمایشات مختلف، به او گفته شد که دچار یک بیماری غیر طبیعی به نام ASL شده است. این بیماری، بخشی از نخاع مغز و سیستم عصبی را مورد حمله قرار می دهد و به تدریج، اعصاب حرکتی را از بین میبرد و با تضعیف ماهیچه ها یک فلج عمومی را موجب می شود.

استیون هاوکینگ پس از شنیدن شرایط بیماری خود دچار افسردگی شدیدی شد. تا چندین ماه خود را در خانه حبس کرد و فقط به موسیقی و نوشیدنی مشغول بود. استیون غرق در ناامیدی بود و تمام آرزوهای خود را بر باد رفته می دید. دوره دکترا و رویای دانشمند شدن، اکنون با این بیماری عجیب و غریب، دیگر برای او دست یافتنی نبود. به یکی از اتاق های دانشگاه پناه بر و تا ساعت ها متفکر و بی حرکت ماند. بعدها خودش در رابطه با این اتفاق گفته که آن شب کابوس دید که محکوم به اعدام شده و وی را برای اجرای این حکم به پای چوبه دار می برند. در آن لحظه فهمید که هر لحظه زندگی چقدر ارزشمند است. پس از بیداری، به یاد آورد که با پسری جوان در بیمارستان هم اتاقی بوده و شاهد درد کشیدن و فریاد زدن های وی بوده و دیده کهچه شرایط سختی داشته است. پس خود را قانع کرد که اگر به یک بیماری لاعلاج مبتلاست، حداقل درد نمی کشد.

می توان گفت که بیماری هاوکینگ موجب شد تا او به دانشمندی برجسته تبدیل شود. این بیماری برای او شرایطی پیش آورد تا بیشتر بر روی مطالعاتش تمرکز کند. به مرور، این بیماری بر عضلات وی مستولی گشت و دیگر نتوانست بر روی پاهای خود راه برود. صندلی چرخدار، وسیله ای برای جا به جایی وی شد. تا اواسط دهه 70 وضع به همین منوال گذشت. بیماری کم کم شدیدتر می شد، تا اینکه به جایی رسید که استیون فقط می توانست غذای در دهانش را بجوَد. او قادر به انجام هیچ کاری بدون کمک دیگران نبود. این موضوع، توجه یک برنامه نویس کالیفرنیایی را به خود جلب کرد، وی برنامه ای را طراحی کرد که بات حرکات سر و چشم هدایت می شد. این اختراع به استیون هاوکینگ اجازه می داد تا کلمات را بر روی صفحه نمایش انتخاب کرده و سپس آن کلمات تبدیل به صدا شوند. در آن زمان، انگشتان هاوکینگ هنوز توانایی خود را از دست نداده بودند، وی با یک کیبورد، کلمات را انتخاب می کرد. در اواخر سال های زندگی اش، وی با استفاده از هوش مصنوعی این کار را انجام می داد.

1964 تا 1965: آشنایی با جین وایلد

استیون هاوکینگ

آن چیزی که در آن سال های سخت، به استیون هاوکینگ انگیزه مبارزه با بیماری سخت اش را می داد، آشنایی با جین وایلد بود. آن دو در میهمانی سال نو با یکدیگر آشنا شده بودند. جین وایلد فقط 18 سال سن داشت، جین دختر کم رو و خجالتی ای بود. زمانی که هاوکینگ به وی گفته بود که در رشته کیهان شناسی، مشغول تحصیل است، جین به دلیل خجالتی بودنش، نتوانست از او سئوال بپرسد، روز بعد به فرهنگ لغات مراجعه کرد تا ببیند کیهان شناسی به چه معناست.  ازدواجش با جین در سال 1965 صورت گرفت. از نظر هاوکینگ، این اتفاق «همه چیز را تغییر داد». استیون هاوکینگ اکنون چیزی داشت که دلیل زندگی او می شد. اما برای شروع زندگی، هاوکینگ باید یک شغل و یک درآمدی می داشت. برای این موارد هم، نیاز به مدرک دکترا داشت. هاوکینگ یک بار دیگر اعتماد به نفس خود را بدست آورد و دست به کار شد تا موضوع مناسبی برای پایان نامه دکترای خود پیدا کند.

استیون هاوکینگ

در  سال 1965، وقتی که استیون هاوکینگ 23 ساله بود، کار خود را بر روی مقاله دکترا آغاز کرد و در ماه ژوئن همان سال، ازدواج با جین ازدواج کرد. ثمره این ازدواج سه فرزند بود. هاوکینگ بر روی مهم ترین مسائل کیهان شناسی تمرکز کرد. مقاله هایی که وی ارائه داد، کمک بسیار شایانی به کشف مسائل مهم در این حوزه کرد.

در سال 2014، فیلمی با نام The Theory of Everything بر اساس گفته های جین هاوکینگ از شرایط زندگی و ازدواج استیون هاوکینگ ساخته شد. هاوکینگ پایان زندگی بشر را بر اثر انتشار یک ویروس خطرناک، برخورد یک ستاره دنباله دار و گرمایش جهانی پیش بینی کرده بود.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402