آمدن Face ID به گوشی های اندرویدی با عملکردی متفاوت با آیفون 10

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp
سنسور تشخیص چهره یا Face ID سال 2019 وارد گوشی های هوشمند اندرویدی خواهد شد، اما عملکردی متفاوت از آنچه در آیفون 10 دیدیم را خواهد داشت.
گفته می شود اپل با معرفی قابلیت اسکن سه بعدی چهره، دو سال از تکنولوژی تلفن های هوشمندی اندرویدی جلوتر است. بسیاری از سازندگان تلفن های هوشمند اندرویدی در تلاشند تا بتوانند Face ID را از اپل کپی برداری کنند، حتی به تازگی شاهد ورود خیل عظیم گوشی های اندرویدی با طراحی بریدگی ناچ هستیم که در آن دوربین TrueDepth قرار ندارد! به عبارتی، اپل ناچ را به منظور قرار دادن دوربین TrueDepth در آیفون 10 طراحی کرد، که همان موقع، بسیاری از سازندگان گوشی های اندرویدی و طرفدارانشان، ناچ را عامل زشت بودن آیفون 10 می دانستند. اما امروزه شاهد معرفی تعداد بسیار زیادی از پرچمداران اندرویدی هستیم که با بریدگی ناچ در بالای صفحه نمایش معرفی می شوند بدون اینکه حتی نیازی به ناچ داشته باشند و یا استفاده خاصی از آن شده باشد.
بنا به گزارش های رسیده، سازندگان اندرویدی باید یک سال دیگر هم منتظر بمانند تا بتوانند به تکنولوژی سنجش سه بعدی چهره دست پیدا کنند. احتمالا گوشی های هوشمند رده بالایی همچون سری گلکسی و پیکسل جز اولین گوشی هایی باشند که به این ویژگی مجهز خواهند شد اما این را در نظر داشته باشید که تا سال 2019، دو سال از معرفی Face ID اپل گذشته و این ویژگی دیگر یک ترند نیست. بسیاری از کاربران با آن آشنا هستند و بار دیگر سندی بر کپی برداری دستگاه های اندرویدی را مشاهده خواهند کرد که آن شور و هیجان را نخواهد داشت. از این رو، احتمال دارد سازندگان اندرویدی، دستگاه های مجهز به Face ID را تنها در بازارهای داخلی ارائه کرده و از عرضه آنها در بازارهای بین المللی خودداری کنند.
همان طور که می دانیم، گوگل یک گوشی هوشمند با نام پیکسل 3 در دست تولید دارد که البته هنوز هیچ تصویری از آن فاش نشده است. اما از آنجا که این پلتفرم اندروید P این کمپانی آماده است تا از بریدگی ناچ پشتیبانی کرده و با نمایشگر تمام صفحه معرفی شود، چندان دور از انتظار نیست که شاهد یک گوشی هوشمند با طراحی کاملا مشابه با آیفون 10 باشیم. اما حتی گوگل هم نمی تواند گوشی هوشمند خود را با Face ID سازگار کند. سامسونگ که هنوز آیفون را به رسمیت نمی شناسد، احتمالا اولین برندی نخواهد بود که تلفن هوشمندی با قابلیت تشخیص چهره سه بعدی ارائه می کند.
نقل قول:
احتمالا گوشی های هوشمند رده بالایی همچون سری گلکسی و پیکسل جز اولین گوشی هایی باشند که به این ویژگی مجهز خواهند شد اما این را در نظر داشته باشید که تا سال 2019، دو سال از معرفی Face ID اپل گذشته و این ویژگی دیگر یک ترند نیست.
به گفته مینگ چی کو، هواوی بهترین برندی است که شرایط لازم برای ارائه این قابلیت را دارد. اگر چه برندهای دیگری هم هستند که از تکنولوژی تقریبا مشابه با Face ID استفاده می کنند اما هنوز هم نسبت به اپل عقب تر هستند. کو، در یادداشتی که برای اپل اینسایدر ارسال کرده گفته که تلفن های هوشمند هواوی با قابلیت تشخیص سه بعدی، سال آینده عرضه خواهند شد. هواوی در ابتدا از یک ساختار نوری مانند دوربین TrueDepth در آیفون 10 استفاده خواهد کرد، اما پس از آن، در سه ماهه دوم یا سوم سال 2019، رو به استفاده از سنسورهای کوچکتر TOF آورده و دستگاه های خود را به تولید انبوه خواهد رساند. در واقع TOF تبدیل به یک راه حل و یک تکنولوژی برای تشخیص چهره در دوربین های سلفی خواهد شد. به مرور، تا 6 ماه پس از معرفی اولین تلفن هوشمند، TOF جایگزین سیستم نوری در این گوشی های هوشمند خواهد شد.
Face ID
مینگ چی کو در ادامه صحبت های خود گفت:
با مزایایی که BOM ها به همراه دارند، خواهیم دید که TOF تبدیل به سیستم اصلی تشخیص چهره در دستگاه های اندرویدی خواهد شد. اما این رویه تا زمانی ادامه خواهد داشت که عملکرد و کیفیت تشخیص چهره از اهمیت خیلی بالایی برخوردار نباشد.
تلفن های هوشمندی که از TOF استفاده می کنند قادرند نقشه های عمقی از چهره با محاسبه زمان لازم برای پالس های نوری از چهره تهیه کنند. در مقایسه با سیستم دوربین TrueDepth، اپل از یک ماژول ویژه VCSEL استفاده می کند که 30 هزار نقطه مادون قرمز بر روی چهره کاربر طراحی می کند. دوربین TrueDepth، این الگو را دریافت کرده و سپس نرم افزار از این الگو یک شناسه تهیه می کند که از امنیت کافی برای باز کردن قفل آیفون و همچنین برای احراز هویت در سیستم های پرداخت، استفاده می شود. اما راه حل هایی که برای باز شدن قفل گوشی در اندروید ارائه می شود بسیار ساده و ابتدایی هستند. سنسور تشخیص چهره در گوشی های اندرویدی، تنها قادرند قفل دستگاه را باز کنند که آن هم در برخی مواقع با خطا روبروست و ضمن اینکه از سیستم های پرداخت هم پشتیبانی نمی کنند چراکه امکان هک شدن آنها بسیار بالاست.
مینگ چی کو یاد آور می شود که تکنولوژی نوری ساختار یافته، ممکن است یک «راه حلی انتقالی» باشد، زیرا تکنولوژی TOF تکمیل شده است. اپل نیز قصد دارد در آینده از TOF در آیفون استفاده کند. بنا به گزارش های رسیده، احتمالا اپل قصد دارد از TOF برای اضافه کردن سنسور تشخیص سه بعدی به دوربین عقب استفاده کند. یکی از دلایلی که Face ID به راحتی توسط سازندگان اندرویدی کپی نمی شود اینست که اپل به شدت مراقب الگوی خود و سیستم پیاده سازی آن است. آیفون های 2018 هر سه به Face ID مجهز بوده و انتظار می رود که TrueDepth در آنها تکمیل تر شده باشد.
دیجی تایمز گزارش می کند که سازندگان اندروریدی بیشتر تمایل به استفاده از سنسور اثر انگشت ادغام شده در صفحه نمایش علاقمندند. چرا که تکنولوژی Face ID بسیار پر هزینه بوده اما ادغام سنسور اثر انگشت در صفحه نمایش از هزینه کمتری برخودار و در نتیجه مقرون به صرفه تر است. هواوی میت 11 در نیمه دوم سال 2018 معرفی خواهد شد و خبرهای منتشر شده حاکی از آنست که احتمالا این گوشی هوشمند مجهز به سنسور اولتراسونیک کوالکام خواهد بود. گزارش ها حاکی از آنست که سازندگان گوشی های هوشمند اندرویدی چینی، در خصوص ارائه محصولاتشان با دوربین های تشخیص سه بعدی به بازارهای بین المللی بسیار محتاط هستند. چرا که هزینه ها و چالش های پیش رو از یک طرف و مساله ثبت پتنت ها از طرف دیگر، موجب نگرانی این سازندگان شده است. با این حال، آنها قصد دارند تا گوشی های هوشمندی با سنسورهای سه بعدی را جهت تست و دریافت بازخورد و همچنین کاهش خطا، در بازارهای چین عرضه کنند. به گفته توسعه دهندگان xda، نسخه بعدی سیستم عامل اندروید احتمالا از Face ID پشتیبانی خواهد کرد اما این نسخه، الزاما اندروید P نخواهد بود.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402