دستیار هوشمند گوگل ؛ هر آنچه باید درباره Google Assistant بدانید

google assistant / دستیار گوگل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

دستیار گوگل (Google Assistant) یکی از هوشمندترین دستیارها بوده و در دستگاه‌های مختلفی به کار رفته است. در ادامه نگاهی به گوگل اسیستنت و کاربردها و نحوه فعال سازی آن خواهیم داشت.

امروزه شرکت‌های بزرگ فناوری در تلاش برای گسترش و استفاده هر چه بیشتر از هوش مصنوعی برای ارائه خدمات بیشتر به کاربران گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند هستند. در این راستا حتما با دستیارهای هوشمندی همچون الکسای شرکت آمازون، کورتانا شرکت مایکروسافت و سیری شرکت اپل آشنا هستید.

دستیار گوگل

همچنین در طرف دیگر در بخش پاسخگویی دقیق به کاربران می‌توانیم دستیار هوشمند گوگل را معرفی کنیم. این دستیار صوتی در کمتر از سه سال توانسته هوشمندتر از رقبای اصلی خود ظاهر شود. درواقع گوگل اسیستنت هم‌اکنون استفاده گسترده‌تری در سراسر جهان نسبت به سایر دستیارهای هوشمندی دارد که قبل از سال 2016 معرفی شده بودند. در ادامه قصد داریم اطلاعات کاملی از دستیار این شرکت را با شما به اشتراک بگذاریم.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 


گوگل اسیستنت چیست


دستیار هوشمند گوگل یک دستیار صوتی است که وقتی عرضه شد، بخشی از سرویس گوگل نو (Google Now) محسوب می‌شد. این دستیار، طوری طراحی شده بود تا شخصی بوده و در عین حال، کنترل صوتی اوکی گوگل (OK Google) را بسط دهد. گوگل نو در اصل به صورت هوشمندانه، اطلاعات مرتبط را برای شما به دست می‌آورد و محل کار، جلسات و برنامه‌های مسافرتی، تیم‌های محبوب و سایر موارد مورد علاقه شما را می‌دانست و اطلاعات لازم درباره آن‌ها را به شما ارائه می‌داد.

اوکی گوگل

مدت زمان زیادی می‌شود که گوگل، سرویس گوگل نو خود را متوقف کرده است؛ اما دستیار هوشمند گوگل در همان فضا به کار خود ادامه می‌دهد و این عناصر شخصی را با طیف گسترده‌ای از دستورات صوتی ترکیب کرده است. دستیار گوگل اکنون می‌تواند از ورودی‌های صوتی یا متنی پشتیبانی کند و از هر ورودی که استفاده کنید، به شما پاسخ می‌دهد.

 


دستیار هوشمند گوگل چه کارهایی می‌تواند انجام دهد


Google Assistant می‌تواند با استفاده از دستورهای صوتی که بعد از کلمات بیدار کننده اوکی گوگل (OK Google) یا هی گوگل (Hey Google) گفته می‌شود، کارهای مختلفی را انجام دهد و با شما تعامل برقرار کند. در زیر، برخی از کارهایی که این دستیار صوتی می‌تواند انجام دهد را با هم مرور می‌کنیم.

  • کنترل گوشی هوشمند و سایر دستگاه‌های شما
  • دسترسی به اطلاعات از تقویم شما یا سایر اطلاعات شخصی
  • پیدا کردن اطلاعات به صورت آنلاین از جمله اطلاعات مسیر، آب‌وهوا، اخبار و رزرو رستوران‌ها
  • کنترل موسیقی شما
  • پخش محتوا در کروم کست یا سایر دستگاه‌های سازگار
  • اجرای تایمرها یا یادآوردی‌ها
  • قرار ملاقات گذاشتن با افراد و ارسال پیام
  • باز کردن برنامه‌ها در گوشی شما
  • خواندن اعلان‌ها برای شما
  • ترجمه گفتاری همزمان

ویژگی گفتار پیوسته این دستیار صوتی به آن معنی است که نیازی نیست برای درخواست‌های پیوسته خود، دوباره اوکی گوگل بگویید. بعد از اینکه شروع به صحبت با گوگل کردید، این دستیار به پاسخی از سوی شما بدون اینکه نیازی باشد دوباره این عبارت را تکرار کنید، گوش می‌دهد. Google Assistant همچنین می‌تواند پروفایل صدای افراد مختلف را تشخیص داده و بداند که با چه کسی صحبت می‌کند؛ بنابراین جواب‌ها را بر همین اساس می‌دهد. شما همچنین می‌توانید چند کار مختلف را به صورت همزمان از آن بخواهید.

گوگل اسیستنت

با توجه به اینکه گوگل اسیستنت می‌تواند شما را بشناسد و مفاهیم را درک کند، به صورت آگاهانه و هوشمندانه‌ای واکنش می‌دهد. این نکته بسیار مهمی است؛ زیرا چنین امری قدرت بیشتری به دستورات و کنترل صوتی می‌دهد و آن را فراتر از دستیاری تبدیل می‌کند که صرفا به دستورات یا عبارات مشخصی جواب می‌دهد. گوگل می‌گوید که در آینده، دستیار این شرکت می‌تواند زنگ زده و قرار ملاقات بگذارد. این دستیار صوتی، طوری طراحی شده که چیزی فراتر از واکنش‌پذیر باشد.

راه اندازی Google Assistant

از دیگر ویژگی‌های Google Assistant می‌توان به حالت مترجم (Interpreter Mode) در دستگاه‌های گوگل هوم و نمایشگرهای هوشمند اشاره کرد. با این ویژگی، شما می‌توانید از دستیار بخواهید مکالمه‌ای را در زبان‌های مختلف برای شما انجام دهد. برای این کار کافی است مثلا بگویید «Hey Google, be my Spanish interpreter» که به معنی «هی گوگل، مترجم زبان اسپانیایی من باش» است.

دستیار شرکت گوگل در دستگاه‌های گوگل هوم، اساس کنترل هوشمند خانگی را تشکیل می‌دهد. این دستیار با دستگاه‌های مختلفی سازگار است تا بتوانید دما، چراغ‌ها و موارد بیشتر دیگر را با صدای خود کنترل کنید. برای آشنایی بیشتر با خانه هوشمند می‌توانید به این مطلب پلازا مراجعه کنید.

 


کدام دستگاه ها از Google Assistant پشتیبانی می‌کنند


دستیار هوشمند گوگل در ابتدا روی گوشی‌های پیکسل و گوگل هوم عرضه شد؛ اما اکنون تقریبا در تمامی دستگاه‌های اندروید مدرن کنونی مشاهده می‌شود که شامل دستگاه‌های Wear OS، اندروید تی‌وی، انویدیا شیلد، هدفون‌ها و برخی خودروها می‌شود که از اندروید اتو (Android Auto) پشتیبانی می‌کنند. همانطور که گفتیم، این دستیار صوتی در اسپیکرهای هوشمند گوگل هوم استفاده می‌شود؛ اما به صورت گسترده در سایر بلندگوهای هوشمندی که توسط شرکت‌های شخص ثالث مانند سونی، ال‌جی و پاناسونیک ساخته می‌شوند هم استفاده شده است.

دستگاه های گوگل اسیستنت / google assistant devices

دستگاه‌های مربوط به خانه‌های هوشمند از جمله ساخته‌های فیلیپس (Philips)، نست (Nest) و آیکیا (Ikea) می‌توانند از طریق خود دستیار گوگل و نه صرفا گوگ هوم، کنترل شوند؛ یعنی از هر کجایی که بتوانید با این دستیار صوتی ارتباط برقرار کنید، قابل کنترل هستند. گوگل اسیستنت مسیری مشابه الکسا آمازون را در پیش گرفته و شاهد استفاده از آن در همه‌جا هستیم.

 


Google Assistant Connect چیست


گوگل اسیستنت کانکت، پلتفرمی برای تولیدکنندگان دستگاه‌ها است که می‌توانند با استفاده از آن، به راحتی و با هزینه کمتر، این دستیار صوتی را به دستگاه‌های خود بیاورند. برای مصرف‌کنندگان، این یعنی شما در آینده شاهد دستگاه‌های هوشمند مختلفی خواهید بود.

google assistant اندروید

برای مثال، گوگل می‌گوید یک شرکت می‌تواند نمایشگر E-Link تولید کند که آب‌‌وهوا یا تقویم شما را نشان می‌دهد و در عین‌حال، با استفاده از گوگل اسیستنت محتوایی را از اسپیکر هوشمند شما ارائه دهد. در واقع دستیار گوگل، «محاسبات مرتبه بالاتر» را انجام می‌دهد.

 


چگونه دستیار گوگل را فعال کنیم


معمولا هنگام نصب و راه‌اندازی اندروید دستگاه شما، قسمتی برای تنظیم کردن و فعال سازی دستیار گوگل وجود دارد. اگر دستیار صوتی در دستگاه شما فعال است، می‌توانید با گفتن اوکی گوگل یا هی گوگل، دستوری را به آن بدهید. با فشردن و نگه داشتن دکمه هوم هم می‌توان دستیار صوتی را فراخوانی کرد. اگر این دستیار غیرفعال باشد، از شما خواسته می‌شود تا آن را فعال کنید.

چگونه دستیار گوگل را فعال کنیم

از دیگر راه‌های فعال سازی آن می‌توان به فشردن و نگه داشتن دکمه هوم و سپس زدن دکمه آیکون کیبورد نمایش داده شده برای ارتباط متنی با آن اشاره کرد. اگر گوشی‌های پیکسل 2، 3، 3a و یا پیکسل 4 گوگل را دارید، می‌توانید با فشردن قسمت پایینی گوشی، این دستیار صوتی را فعال کنید.

فعال سازی دستیار گوگل

 


آیا دستیار گوگل فارسی وجود دارد


در دستگاه‌های اندرویدی، Google Assistant از زبان‌های عربی، چینی، دانمارکی، هلندی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، هندی، اندونزی، ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای، نروژی، لهستانی، پرتغالی، روسی، اسپانیایی، سوئدی، تایلندی، ترکی و ویتنامی پشتیبانی می‌کند. قرار است در آینده، زبان‌های بیشتری هم به این فهرست اضافه شود؛ ولی فعلا خبری از دستیار گوگل فارسی نیست.

دستیار گوگل فارسی

در آینده‌ای نزدیک، دستیارهای هوشمند به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل خواهند شد. طبق شواهد موجود هم فعلا دستیار هوشمند گوگل در میان الکسا، کورتانا، سیری و … دارای هوشمندترین عملکرد است. با توجه به سلطه گوگل در اندروید، دستیار این شرکت از این نظر که در تمام گوشی‌های اندروید وجود داشته و به اطلاعات کاربران دسترسی دارد، نسبت به سایر دستگاه‌های هوشمند، دست برتری دارد. نظر شما درباره این دستیار صوتی چیست؟ آیا شما هم منتظر دستیار گوگل فارسی هستید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران5 دیدگاه
avatar
حامد
.
09 فروردین 1399، 02:19
پاسخ
0
0
خیلی جالبه من همه را چیمو بهش یاد دادم اسم خودم داداشم مامانم برام شعر می خونه جک می گه خیلی باحاله
avatar
آیناز
.
11 فروردین 1399، 06:48
پاسخ
0
0
@حامد
سلام ببخشید شما از کجا دانلود کردین چون من تو هر جا میزنم میگه برای کشور شما قابل دسترس نیست
avatar
مجید
.
25 آذر 1398، 00:52
پاسخ
0
0
با اینکه خیلی گوگل اسیستنت خیلی امکان کاربردی ای هست ولی خیلی خیلی کم استفاده میشه تو ایران.. یکی از دلایل بخاطر اینه که زیاد بهش پرداخته نمیشه.
avatar
نیما
.
24 آذر 1398، 23:48
پاسخ
0
0
گوگل استیستنت رو چطوری میشه غیرفعال کرد؟
avatar
AmirGolfarani
.
22 بهمن 1398، 22:23
پاسخ
0
1
@نیما
سلام باید با احساس باهاش حرف بزنی درد دلش رو گوش کن بعد خرش کن هرچی بگی انجام میده
avatar
آرش
.
24 آذر 1398، 19:09
پاسخ
0
0
گوگل اسیستنت رو به عنوان دستیار اینترنتیم قبول دارم ?
avatar
Omid
.
24 آذر 1398، 11:00
پاسخ
0
0
من چیزی برای گفتن ندارم. زبان عاجزه......
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402