هدست و عینک AR اپل ؛ شایعات، ویژگی ها، قیمت و تاریخ عرضه

عینک هوشمند اپل / apple glasses
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اپل در پشت درهای بسته در حال کار بر روی عینک واقعیت افزوده است. ما جدیدترین شایعات مربوط به هدست و عینک AR اپل را بررسی می‌کنیم، از جمله تاریخ عرضه، قیمت و ویژگی‌های مورد انتظار آنها.

شایعه‌های مبنی بر تولید عینک AR اپل (Apple AR glasses) جدید نیست؛ اکنون چند سال است ادعاهایی در مورد تمرکز این شرکت بر ساخت عینک‌های هوشمند اپل در جریان است. اما در سال 2017 زمان اعلام خبر کیت واقعیت افزوده (ARKit) در  کنفرانس توسعه‌دهندگان سراسر جهان (WWDC) که مشخص شد اپل به این موضوع علاقه زیادی دارد، اوضاع جالب توجه شد. البته جای تعجبی ندارد؛ با حضور فعال گوگل، مایکروسافت و سایرین در عرصه توسعه دستگاه‌های AR، به‌نظر می‌رسد اپل نمی‌تواند از حضور در این میدان رقابت چشم‌پوشی کند.

همچنین به خاطر داشته باشید که گوشی‌های هوشمند اپل به لطف چیپست‌های بیونیک، با قابلیت پردازش AR، چند سال است برای واقعیت افزوده تجهیز شده‌اند. مطمئناً اپل می‌خواهد یک بازیکن بزرگ در زمینه AR باشد. اما دیدگاه اپل دقیقا چیست و چه زمانی قرار است عینک هوشمند جدید اپل را ببینیم؟ برای دانستن پاسخ این سوالات با ما همراه باشید.

آنچه در ادامه می‌خوانید:

 


واقعیت افزوده چیست؟


از آنجا که بسیاری بین واقعیت افزوده یا AR و واقعیت مجازی یا VR دچار سردرگمی می‌شوند ابتدا نگاهی اجمالی به مفهوم واقعیت افزوده خواهیم داشت. هدست‌های VR با روشی مشابه عینک‌های اسکی روی سر سوار می‌شوند و دید شما به دنیای خارج را کاملاً مسدود می‌کنند. هدست VR حرکت سر شما را ردیابی می‌کند و تصویر سه‌بعدی که در داخل هدست نمایش داده می‌شود به همین ترتیب حرکت می‌کند؛ انگار کاملاً در دنیای سه‌بعدی مجازی هستید.

از طرف دیگر واقعیت افزوده به گونه‌ای است که همزمان با این که عینک کارش را انجام می‌دهد شما می‌توانید دنیای اطراف خود را ببینید، اما تصویری جلوی چشمان شما نمایش داده می‌شود.

عینک هوشمند اپل

در سال‌های اخیر ابتدا به لطف گوگل گلس (Google Glass) -که تصاویر دو بعدی را نشان می دهد- و اخیراً با هدست تولید شده توسط مایکروسافت به نام هولولنز (HoloLens) -که تصاویر سه‌بعدی را در جهان اطراف شما جاسازی می‌کند- واقعیت افزوده در صدر اخبار بوده است.

در حال حاضر نسل دوم عینک‌های هولولنز مایکروسافت برای توسعه‌دهندگان در دسترس است، گرچه هر کسی می‌تواند آنها را خریداری کند. با این حال، قیمت نجومی 3500 دلاری آن منجر به تمرکز بیشتر روی بازار سرمایه‌گذاری نسبت به مصرف‌کننده می‌شود.

در مورد گوگل گلس، توسعه محصول متمرکز بر مصرف‌کننده در سال 2015 متوقف شد، اما گوگل از محصول جدید و بهبود یافته گوگل گلس اینترپرایز 2 (Google Glass Enterprise Edition 2) را در سال 2019 رونمایی کرد.

اگر گوگل و مایکروسافت روی محصولات AR کار می‌کنند، می‌توانید روی تمام داراییتان شرط ببندید که اپل نیز یک نمونه اولیه هدست واقعیت افزوده (Apple’s AR headset) در آزمایشگاه‌های خود دارد. مدیرعامل اپل، تیم کوک (Timothy Donald Cook)، در مورد کارهای بزرگی که با قابلیت افزوده امکان‌پذیر هستند اظهار نظر کرده است.

هدست واقعیت مجازی/کالای دیجیتال

با این حال، این صنعت در مراحل ابتدایی خود قرار دارد. با این حساب، چه زمانی می‌توان انتظار داشت هدست واقعیت مجازی یا عینک AR اپل را ببینیم؟

 


تاریخ عرضه هدست و عینک AR اپل و شایعه های مرتبط با آن


با فرض اینکه اپل روی هدست AR یا عینک AR کار می‌کند – شواهد زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه اپل روی یک هدست AR کار می‌کند – چه زمانی احتمالاً چنین دستگاهی عرضه می‌شود؟

قبلا به نظر می‌رسید در سال 2020 این محصول عرضه شود اما اپل تاریخ عرضه را به سال 2022 موکول کرده است. اطلاعات حاکی از آن است که در یک جلسه داخلی اپل، مدیران اپل نقشه راهی را به اشتراک گذاشته‌اند که شامل برنامه‌هایی برای دو دستگاه واقعیت افزوده است. یک هدست واقعیت افزوده در سال 2022 وارد بازار می‌شود و یک سال بعد در سال 2023 عینک‌های AR اپل عرضه خواهند شد.

ممکن است قبل از این تاریخ ، تأیید رسمی برنامه‌های اپل در این زمینه را دریافت کنیم. به‌هرحال بر اساس این گزارش، اپل قصد دارد در سال 2021 هدست را به دست توسعه‌دهندگان برساند با این امید که نرم‌افزاری را برای آن طراحی کنند.

عینک های هوشمند

همزمان با علنی شدن این اطلاعات، بلومبرگ (Bloomberg) نیز گزارشی را منتشر کرد که در آن منابعی ابراز کرده بودند اپل عرضه هدست خود را از سال 2020 به تعویق خواهد انداخت. اولین بار در نوامبر سال 2017، بلومبرگ تاریخ عرضه عینک AR اپل را سال 2020 اعلام کرد و در ماه‌ها و سال‌های بعد منابع معتبر از آن حمایت کردند.

یک گزارش از سی‌نت (Cnet) در آوریل 2018 به نقل از منابعی اظهار کرد که تاریخ عرضه سال 2020 میلادی است. سپس در مارس 2019، تحلیلگر مینگ چی کوو (Ming-Chi Kuo) گزارش داد که قرار است اولین محصول واقعیت افزوده اپل در سه‌ماهه چهارم 2019 و حداکثر تا سه‌ماهه دوم 2020 وارد بازار انبوه شود. او همچنین ویژگی‌های این هدست را به تفصیل بیان کرد.

در آغاز سپتامبر 2019، پس از مشاهده کد iOS 13 بتا، این شایعات دوباره از سر گرفته شدند. مک رومرز (MacRumours) گزارش داد كه مستندات موجود در iOS 13 داخلی نشان می‌دهد كه پشتیبان هدست AR در iOS 13 ساخته شده است، حتی مرجعی نیز برای دستگاهی با اسم رمز Garta وجود دارد. نشانه واضحی مبنی بر اینکه در اپل محصولی وجود دارد و ممکن است به‌زودی عرضه شود.

این تنها iOS نیست که سرنخ‌هایی را برای حضور یک دستگاه AR نشان می‌دهد. در سپتامبر 2019، نویسنده سایت 9to5Mac ، گیلرم رامبو (Guilherme Rambo)، توییت کرد که Xcode 11 در فریم‌ورک دستگاه نمایش واقعیت افزوده (ARDisplayDevice) اپل، فایل‌هایی برای هدست‌های AR -با اسم رمزهای Franc و Luck- و هولوکیتی -با اسم رمز Garta- یافته است. سپس در اواخر اکتبر 2019، بلومبرگ گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد اپل در نظر داشته است هدست AR را در سال 2020 عرضه کند.

عینک واقعیت افزوده اپل

هرچند باید منتظر بمانیم، ژن مونستر (Gene Munster)، تحلیلگر لوپ ونچرز (Loup Ventures) معتقد است که واقعیت افزوده موضوع بزرگ بعدی برای اپل خواهد بود. مونستر همان تحلیلگری است که روزی متقاعد شده بود که اپل یک مجموعه تلویزیونی راه‌اندازی خواهد کند. او انتظار دارد که اپل در اواخر سال 2021 عینک اپل را عرضه خواهد کرد؛ یک سال بعد از تاریخ عرضه پیش‌بینی شده کوو اما نزدیک به تاریخی که در حال حاضر منابع اپل حاکی از آن هستند.

 


قیمت


انتظار می‌رود هدست AR اپل زمانی که عرضه می‌شود، مطابق رویه اپل، قیمت بالایی داشته باشد. اما امیدواریم نسبت به قیمت‌های حال حاضر رقبا، به میزان بیشتری کاهش یابد. عینک هولولنز 2 مایکروسافت 3500 دلار (تقریبا 2,661پوند) هزینه دارد در حالی که قیمت نسخه اینترپرایز گوگل گلس 1،828 دلار (تقریبا 1،336 پوند) است.

ما قیمت اولیه 999 پوند / 999 دلار را برای یک محصول متمرکز بر مصرف‌کننده برآورد می‌کنیم، اما درصورتی‌که هیچ کالای دیگری برای مقایسه و رقابت با آن در بازار موجود نباشد.

عینک های واقعیت افزوده اپل


طراحی هدست و عینک AR اپل


به‌ نظر می‌رسد که در واقع دو محصول مختلف AR در دست اجرا هستند. یک هدست (با کد N301) که ویژگی‌های AR و VR را با هم ترکیب می‌کند. گفته می‌شود این هدست شبیه آکیولس کوئست (Oculus Quest) -که در ماه می 2019 عرضه شد- است و دارای یک سیستم سنسور سه‌بعدی است که بر اساس فناوری دوربین فیس آیدی (Face ID) تنظیم شده است تا بتواند نقشه‌ای از محیط کاربر ایجاد کند. براساس گزارش بلومبرگ در نوامبر 2019، از این هدست برای بازی، تماشای فیلم و جلسات مجازی استفاده خواهد شد.

علاوه بر این، عینک AR اپل کوچک‌تری نیز وجود خواهد داشت که برای مدت طولانی‌تری پوشیده شوند. به گفته منبع اطلاعات نمونه‌های اولیه مانند عینک‌های آفتابی گران‌قیمت با قاب‌های ضخیم هستند که در آنها باتری و تراشه‌هایی جا داده شده است.

عینک های هوشمند اپل

در جون سال 2017 گزارشی از آیفون هکس (iPhone Hacks ) ادعا کرد که عینک هوشمند اپل از طراحی منحصربه‌فردی برخوردار است. فرد نفودی جزئیات طراحی را ارائه داده است؛ با وجود یک هدفون هدایت استخوانی، میکروفون، شتاب‌سنج و یک قاب خازنی برای جهت‌یابی و تعامل، عینک AR اپل تاثیرگذار به‌نظر می‌رسد.

حق امتیازهایی به اپل اعطا شده است که ما را در تصور کردن عینک AR اپل راهنمایی می‌کند. یکی از امتیازهای ثبت شده، روشی برای پنهان کردن اجزای نوری در پشت لایه الکتریکی کنترل شده است به‌طوری‌که در صورت عدم نیاز، آنها را از دید مخفی می‌کند. حق ثبت اختراع دیگر نشان می‌دهد که هدفون می‌تواند از یک صفحه نمایش نصب شده روی سر جدا شده و به‌عنوان بلندگو استفاده شود.

 


همکاران اپل در تولید هدست و عینک AR اپل


در اکتبر سال 2019، مینگ چی کوو ادعا کرد که اپل مطابق با گزارش اکتبر 2019 با برندهای شخص ثالث برای طراحی هدست AR همکاری خواهد کرد.

یک ماه بعد، در نوامبر 2019، گزارشی از دیجی تایمز (DigiTimes) نشان داد که برای ساخت عینک AR اپل با والو (Valve) کار می‌کند. دیجی تایمز در جولای سال 2019 اعلام کرده بود اپل از توسعه عینک هوشمند دست برداشته است، اما به‌نظر می‌رسد که این تغییر، در راستای مشارکت با والو بوده است.

عینک Apple AR

شریک بالقوه دیگر ایمیجنیشن تکنولوژیز (Imagination Technologies) است. اپل و ایمیجنیشن تکنولوژیز چند سال پیش زمانی که اپل به قرارداد صدور مجوز خود با این شرکت بریتانیایی پایان داد مشاجراتی داشتند. اما اکنون به‌نظر می‌رسد که اپل به دلیل تخصص در زمینه ردیابی اشعه، با ایمیجنیشن تکنولوژیز توافق کرده است. ردیابی اشعه یک ریکنولوژی است که گرافیک را با نورپردازی، انعکاس‌ها و سایه‌های واقعی به‌نحوی ترجمه می‌کند که واقعی به‌نظر برسد. این نوع فناوری برای برنامه‌های AR بسیار ارزشمند خواهد بود.

 


مشخصات هدست و عینک AR اپل


ما درباره فنآوری‌های مورد استفاده در عینک AR اپل چیز زیادی نمی‌دانیم، اما در این مورد شایعاتی وجود دارد که می‌تواند نشانه‌هایی از آنچه انتظار می‌رود در بر داشته باشد.

نمایشگر هدست و عینک AR اپل

اپل تعدادی حق امتیاز در رابطه با عینک واقعیت افزوده دارد و شکی نیست که این شرکت به فناوری عینک AR علاقه‌مند است. یکی از امتیازهای ثبت شده توسط دفتر ثبت امتیازها و علائم تجاری ایالات متحده در اکتبر 2019 به لنزهای فوتوکرومیک اشاره دارد. این نوع لنزهای عینک هنگام تابش نور آفتاب تیره‌تر می‌شوند.

در ثبت امتیاز اپل خاطرنشان می‌کند که “دستگاه نصب شده روی سر مانند یک عینک واقعیت افزوده” می‌تواند یک سیستم کدرکننده قابل تنظیم مانند لایه فتوکرومیک داشته باشد. تلقی ما این است که فناوری مورد بحث باعث می‌شود خواندن صفحه نمایش در زیر نور خورشید آسان‌تر شود.

عینک های Apple AR

طبق گزارش سایت سی‌نت در آوریل 2018 ، هدست AR اپل برای هر چشم یک نمایشگر با رزولوشن 8K ارائه می‌دهد. نمایشگرهای 8K باعث می‌شوند تصاویر VR و AR باکیفیت‌تر به‌نظر برسند و به جلوگیری از احساس تهوع که می‌تواند نتیجه استفاده از هدست‌های AR / VR باشد، کمک می‌کند.

یک گزارش قدیمی از جون سال 2017 نشان داد که شیشه هوشمند مورد استفاده در هدست AR اپل با استفاده از یک قاب کوپین ند استیت (Kopin NED Acetate) تولید می‌شود. همچنین ادعاهایی وجود دارد مبنی بر این‌که این شرکت به دنبال فروش عینک AR اپل با لنزهای تجویز شده یا حتی لنزهای قطبی با همکاری شرکت زایس (Zeiss) است.

پردازنده هدست و عینک AR اپل

گزارشی از سی‌نت در آوریل 2018 حاکی از آن است که عینک AR اپل برای اجرا به کامپیوتر یا تلفن هوشمند نیاز ندارد. منبع سی‌نت ادعا كرد كه هدست AR اپل به یك جعبه اختصاصی مجهز به پردازنده سفارشی اپل نیاز دارد كه از طریق فناوری بی‌سیم با سرعت بالا و برد کوتاه به آن متصل خواهد شد.

به گفته منبع سی‌نت، این جعبه از فناوری بی‌سیم 60 گیگا هرتز WiGig استفاده خواهد کرد. سیگنال 60 گیگا هرتز WiGig به‌طور معمول نمی‌تواند به دیوارها نفوذ کند اما قادر است با استفاده از شکل‌دهی پرتو بازتابی از دیوارها، سقف، کف و اشیاء را منتشر کند. در صورتی‌که از هدست فقط در یک لوکیشن استفاده شود ممکن است این موضوع اهمیتی نداشته باشد. به این معنی که -بر عکس هدست واقعیت مجازی اچ‌تی‌سی وایو (HTC Vive)- نیازی نیست کاربران در اطراف اتاق بِیس استیشن‌های مختلف نصب کنند تا هدست بتواند موقعیت مکانی آنها را مشخص کند. همه چیز در یک جعبه و هدست جای خواهد گرفت.

قیمت عینک Apple AR

براساس گزارش سی‌نت، این جعبه دارای یک پردازنده 5 نانومتری خواهد بود. اپل در حال طراحی تراشه‌ای درون‌سازمانی است که مشابه تراشه‌هایی خواهد بود که گفته می‌شود اپل در حال توسعه آن برای مکینتاش است و جایگزینی آن تراشه به جای محصولات اینتل (Intel) برای سال 2020 برنامه‌ریزی شده است.

با این حال، این با ادعاهای اخیر مینگ چی کوو -مردی با سابقه اثبات‌شده از پیش‌بینی‌های دقیق- مغایرت دارد. کوو اظهار داشت که نسل اول عینک AR اپل به‌شدت به آیفون (iPhone) وابسته است و در واقع عینک‌های AR تنها نمایشگر را ارائه می‌دهند. این باعث می‌شود که آیفون رایانش، رندر، اتصال به اینترنت و سرویس‌های موقعیت مکانی را از داخل جیب کاربران کنترل کند -اشاره به این که کاربران اندروید قادر نخواهند بود مانند اپل واچ (Apple Watch) از سرگرمی واقعیت افزوده اپل استفاده کنند.

در گزارش کوو به صراحت ذکر نشده است که تمام این رایانش به‌صورت بی‌سیم انجام خواهد شد. اگر آیفون تمام این کارهای سنگین را انجام دهد، اپل می‌تواند هدستی ایجاد کند که سبک و شیک باشد، اما در صورتی که لازم باشد تغذیه تجربه AR نیز به‌عهده آیفون باشد، نگرانی‌هایی در مورد تأثیر آن بر عمر باتری آیفون شما وجود خواهد داشت.

 

امکانات هدست و عینک AR اپل

عینک AR اپل

تاکنون شواهد نشان می‌دهد که عینک AR اپل به آیفون وابسته است، مانند اپل واچ در زمانی که رونمایی شد. آنها به‌عنوان نمایشگر کار می‌کنند تا نقشه‌ها، پیام‌ها و بازی‌ها را مستقیماً به حوزه بینایی شما تحویل دهند. منابع بلومبرگ ادعا می‌کنند که این شیشه‌ها به‌صورت بی‌سیم به آیفون متصل می‌شوند و نه تنها اطلاعات بلکه تصاویر و داده‌های دیگر را مستقیماً در حوزه بینایی پوشنده عینک نمایش می‌دهند.

تحلیلگر کی جی آی (KGI)، مینگ چی کوو معتقد است که اپل می‌تواند با تعریف مجدد خطوط محصولات کلیدی، آنها را با AR ادغام کند. به‌عنوان مثال، رابط کاربری AR می‌تواند نحوه تعامل کاربران با دستگاه‌های صفحه نمایش کوچک مانند اپل واچ را تغییر دهد و مشکلات مربوط به کنترل‌های پر دردسر را از بین ببرد.

 

نرم افزار هدست و عینک AR اپل

هدست AR اپل

همچنین بخوانید :

یک سیستم عامل جدید با نام rOS  -r به reality یا واقعیت اشاره دارد- برای هدست AR اپل ساخته شده است. به گفته بلومبرگ، این سیستم عامل مبتنی بر iOS است. rOS هدست AR را تغذیه می‌کند. ظاهرا گروه نرم‌افزاری rOS تحت سرپرستی جف استال (Geoff Stahl) -که قبلاً مدیر نرم‌افزار بازی‌ها و گرافیک‌ها در اپل بود- قرار دارد.

به گفته بلومبرگ در مورد نحوه دریافت برنامه‌ها، اپل جفت‌سازی هدست با نسخه اپ‌استور (App Store) مخصوص خود را مطرح کرده است. به این ترتیب کاربران می‌توانند دقیقاً مانند آیفون، اپل واچ،  اپل تی‌وی(Apple TV) و مک (Mac) در اپ‌استور محتوا دانلود کنند.

 


سخن پایانی


لازم نیست صبر کنیم هدست AR اپ عرضه شود. این شرکت در حال حاضر یک دستگاه AR – آیفون را به فروش می‌رساند. برای اکثر مردم، اولین تجربه AR آنها با شروع به بازی برنامه محبوب پوکمون گو (Pokemon Go) در آیفون همزمان با تابستان 2016 رخ داد.

هدست هوشمند اپل

همچنین بخوانید :

اکنون به لطف دوربین‌های TrueDepth در آیفون‌های X ، XS ، XR و سری 11، چیپست‌های بیونیک ارائه شده توسط پردازنده A12 و فراتر از آن، iOS 12  -که به‌عنوان بزرگ‌ترین پلت فرم واقعیت افزوده جهان توصیف شده است- و اکنون iOS 13  -که با ARKit 3 همراه شده است- آیفون واقعیت افزوده را به سطح بعدی می‌برد.

ادغام AR در تلفن هوشمندی که تاکنون میلیون ها نفر آن را به کار برده‌اند مفهوم واقعیت افزوده را معرفی می‌کند و احتمالا آنها را مشتاق به خرید عینک AR اپل به محض ورود به بازار خواهد کرد. شما در این مورد چه فکر می‌کنید؟ تصورتان از دنیایی در هم تنیده با واقعیت افزوده چیست؟ علاقه‌مندید چه چیزی را به کمک عینک AR اپل تجربه کنید؟ نظراتتان را در کامنت با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402