اطلاعات محرمانه محور بحث اپل در کنفرانس WWDC 2018 خواهد بود

تیم کوک / مدیر عامل اپل
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

سخنرانی تیم کوک در دانشگاه دوک نشانه‌ای از محور بحث در WWDC 2018 است. هر چند در این مراسم بیشتر عادت به رونمایی از نرم افزارهای جدید داریم ولی به احتمال زیاد تمرکز زیادی بر روی رویکرد اپل برای حفاظت از اطلاعات کاربران خواهد بود.

چند هفته‌ای به WWDC 2018 مانده است اما پس از برگزاری مراسم Google I/O و مایکروسافت بیلد ۲۰۱۸ و پیش از برگزاری مراسم WWDC 2018 اپل ، تا حدودی روشن است که محوریت بحث در این مراسم چه خواهد بود. رویداد سالانه اپل برای توسعه دهندگان خود همیشه جایی برای دیدن پیش نمایشی از آخرین و بزرگترین پیشرفت‌هایی است که اپل در طی ۱۲ ماه آینده به خود خواهد دید. اما با دقت در سخنرانی تیم کوک در دانشگاه دوک که همین هفته برگزار شد، می توان دریافت که در مراسم WWDC 2018 بحث هایی فراتر از صرفا فناوری خواهد بود.

در واقع، هر چند تیم کوک بخشی از سخنرانی خود را به یادآوری زمانی که او در دانشگاه دوک که دوره MBA خود را در آنجا گذراند، اختصاص داد، از وقتی که در اختیارش قرار گرفته بود استفاده کرد و یک از داغ ترین بحث هایی که این روزها در حوزه فناوری بر سر زبان‌ها است را مطرح کرد. این مساله، محرمانگی اطلاعات و داده های کاربران است و به ویژه اینکه اپل در این باره چگونه عمل می کند و رویکردش چیست.

صحبت‌های تیم کوک، به طور گسترده به عنوان انتقاد به گوگل و فیس بوک مطرح شده است، هرچند که مدیرعامل اپل از هیچ کدام یک از این دو کمپانی نامی نبرد اما صحبت های وی در خصوص این بود که نباید برای پیشبرد فناوری، حفاظت از اطلاعات را قربانی کرد. در این خصوص اکنون مدیرعامل اپل در حقیقت کمی محافظه کاری کرد، چرا که در ماه مارس گذشته سال جاری میلادی، در مصاحبه ای با MSNBC تیم کوک رویکرد پلتفرم اندروید گوگل و همچنین فیسبوک را در مورد شبکه های اجتماعی مورد انتقاد قرار داد.

کوک در سخنرانی این هفته خود گفت:

ما به حراج گذاشتن اطلاعات شخصی شما جهت رسیدن به فناوری برتر را محکوم می کنیم. ما مسیر دیگری را بر می گزینیم: کمترین اطلاعات ممکن را از شما جمع آوری می کنیم. تا جایی که به ما مربوط می شود در این مورد به اطلاعات کاربران خیلی فکر می کنیم و به آن احترام می‌گذاریم و از آن مواظبت می کنیم چرا که می دانیم که اطلاعات شما به شما تعلق دارد.

تیم کوک / مدیرعامل اپل

این احتمال وجود دارد که همین جملات و موضوع را در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل در چهارم ژوئن و در سن خوزه کالیفرنیا دوباره بشنویم. هر چند از سویی انتظار داریم که اخباری را هم درباره نرم افزارهای جدید مانند iOS 12 و همچنین درباره سخت افزار جدید بشنویم، به نظر می‌رسد بخش زیادی از تمرکز اپل در این مراسم به این اختصاص خواهد یافت که در زمینه استراتژی های جمع‌آوری اطلاعات کاربران خود را از مسیری که رقبایش دنبال می کنند متمایز کند.

چنین رویکردی، تنها در تئوری و در ذهن نیست. هرچند چاپلوسی کردن درباره محرمانگی اطلاعات کاربران ساده است، فراهم کردن محصولات و خدماتی که همچنان تا این حد موشکافانه زمینه حفاظت از اطلاعات کاربران را فراهم کنند همچنان سخت تر می‌شود. رویکرد اپل برای استفاده و‌ پردازش اطلاعات روی دستگاه برای مواردی مانند تشخیص چهره در عکس ها، برای نمونه، به صورت بارزی آن را در زمینه خوش مصنوعی مثلا از گوگل جدا  می‌کند که در این مورد به پردازش در فضای ابری تکیه دارد.

برای توسعه دهندگان نیز همین گونه است و آن ها را به مسیری ترفند گونه خواهد برد. برای نمونه سیستم سخت به اشتراک گذاری اطلاعات و داده ها در iOS تا مدت‌ها برای سازندگان اپلیکیشن های و ارائه کنندگان خدمات در بازار منبع ناامیدانه و گیج کننده بوده است، هرچند این قابلیت از دید خود اهالی کوپرتینو یک مزیت بزرگ است. به نظر می‌رسد که اپل این سیاست را  جدی‌تر پیش خواهد گرفت.

از این رو، برای سازندگان اپلیکیشن ها، مراسم امسال WWDC فرصتی فراهم خواهد کرد تا ببینند که اپل با سیستم‌های پر نفوذ نسل آینده مانند یادگیری ماشین، هوش مصنوعی و غیره چگونه برخوردی خواهد داشت و چگونه می تواند هر چه بیشتر بر روی پلتفرمی پافشاری کند تا به این افتخار کند که بیشتر اطلاعات را بر روی خود دستگاه نگه داشته باشد و نیز اطلاعات را هر چه کمتر به اشتراک عمومی بگذارد. این غیر ممکن نیست و تلاش های خود اپل در حوزه یادگیری ماشین، این را نشان داده است، اما چالشی است که خیلی نسبت به رویکردهای دیگر متفاوت خواهد بود. برای نمونه می توانیم از رویکرد گوگل نام ببریم که در مراسم Google I/O از آن پرده برداشته شد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402