استفاده از هوش مصنوعی در حل مشکلات کسب و کار

تعابیر متفاوتی از کارکرد هوش مصنوعی وجود دارند. عده‌ای هوش مصنوعی را نابودکننده تمدن می‌دانند، در حالیکه گروه مقابل از آن با عنوان حلال تمام مشکلات جامعه یاد می‌کنند. اما هوش مصنوعی در کسب و کار چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟

هوش مصنوعی همانند چتری برای فناوری عمل می‌کند و به نرم‌افزارهایی اشاره دارد که تفکر مستقل را تقلید می‌کنند. کسب و کارهای کوچک نمی‌توانند هوش مصنوعی را نادیده بگیرند. هوش مصنوعی استراتژی‌های بهینه و اقتصادی برای صرفه‌جویی در زمان، هزینه‌ها، کسب تجربه و مزیت رقابتی در کسب و کار دارد. به‌طور کلی مدیران، رهبران، مالکان و تصمیم‌سازان و سیاست‌گذاران سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند در چند زمینه از فرصت منحصربفردی که پیشرفت فناوری در اختیارشان گذاشته بهره‌مند شوند.

وقتی مردم درباره هوش مصنوعی (AI) فکر می‌کنند، اغلب یاد چیزهای بزرگی مانند درمان سرطان یا حل مشکل گرم شدن تدریجی هوای کره زمین می‌افتند. همه آرزوی روزی را داریم که بزرگترین مسئله‌ها امکان‌پذیر شوند و بتوانیم با کمک هوش مصنوعی آن‌ها را حل کنیم. اما در سوی دیگر سکه، ماجرا رنگ دیگری به خود می‌گیرد؛ نمی‌دانیم که با هوش مصنوعی چه کارهایی می‌توان انجام داد و به همین خاطر از عرضه آن ممانعت می‌کنیم. به همین دلیل است که طبق آمار مک‌کینزی (McKinsey) تنها 20 درصد مدیران اجرایی از فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی در کسب و کارهای‌شان بهره می‌برند.

حد وسطی وجود دارد که به کمک آن بدون تلاش و تقلای زیاد می‌توانید هوش مصنوعی را در کسب و کارتان ادغام کنید. نگاهی به نمونه‌های کاربرد تجاری بیندازید که هوش مصنوعی در آن‌ها راه‌حلی اثبات شده‌ محسوب می‌شود.

هوش مصنوعی با کسب و کار مناسب و داده‌های درست، در زمان و هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌کند و به کمک آن می‌توانید کسب و کارتان را ارتقا بخشید. حال در ادامه نگاهی خواهیم انداخت به چند مسئله مرتبط با کسب و کار و اینکه چطور هوش مصنوعی برای حل این مسائل بکار گرفته شده است. لیستی که در ادامه آورده‌ایم به هیچ وجه کامل نیست بلکه صرفا مجموعه‌ای است از چند مثال مناسب و تلاش‌هایی کاربردی و عملی که شاید برای شما الهام‌بخش باشند.

 

مسئله: پیش‌بینی تفکر مشتری و عمل کردن بر اساس آن

VOZIQ نرم‌افزاری جهت مدیریت تجربه مشتری را برای مراکز خدمات تلفن ارائه می‌دهد. در چنین مراکزی، کاهش ریزش، شاخص کلیدی عملکرد (KPA) محسوب می‌شود. این کار به‌صورت گسترده با استفاده از داده‌های جمعیت‌شناختی و پیشینه معاملاتی انجام می‌گبرد. هر چند که جمع‌آوری داده‌های پویا و زمان واقعی مشتری از طریق تماس‌های تلفنی در این روش امکان‌پذیر نیست و بیشترشان توسط کارکنان مراکز تلفن یادداشت می‌شوند.

VOZIQ بجای بلااستفاده ماندن این داده‌ها از آنها استفاده می‌کند. بدین منظور با ترکیب هوش مصنوعی نظرات بعد از تماس تلفنی را تجزیه و تحلیل کرده، و آنها را بر اساس موضوع طبقه‌بندی می‌کند و گاهی به نشانه نارضایتی و احتمال ریزش، نمراتی به آنها می‌دهد. سپس مشتریان این کمپانی دیدگاه‌هایی درباره انگیزه‌ها، دغدغه‌ها و دلایل تماس گرفتن دریافت می‌کنند و می‌توانند بلافاصله با استفاده از این داده‌ها ریزش و از دست دادن مشتری را مشخص کنند.

هوش مصنوعی کسب و کار

 

مسئله: نظرسنجی‌ها و تحقیق‌هایی با کارایی بالا

SurveyMonkey نرم‌افزار نظرسنجی و پیمایشی پیشتازی است که کسب و کارها به کمک آن در چند ثانیه نظرسنجی دیجیتالی ایجاد کرده و منتشر می‌کنند. این سیستم روزانه 3 میلیون پاسخ غیرقابل قبول را پردازش می‌کند. نرم‌افزار SurveyMonkey از زمان عرضه‌اش در سال 1999 پایگاه داده قدرتمندی از پاسخ‌های کارکنان و مشتریان ایجاد کرده است و در حال حاضر از هوش مصنوعی به چند روش برای مدیریت این داده‌ها استفاده می‌کند.

یکی از این روش‌ها استفاده از نتایج قبلی برای ایجاد نظرسنجی‌هایی با کارایی بالا است. به منظور داشتن داده‌هایی با‌کیفیت‌تر، سیستم پیشنهاداتی برای تنظیم طرح سوالات و نحوه چیدمان آنها می‌دهد. داده‌های دریافتی SurveyMonkey از افرادی جمع‌آوری شده که بدون هیچ هزینه‌ای در تحقیق شرکت می‌کنند، به همین خاطر بهینه‌سازی پاسخ‌های باکیفیت یک ضرورت بشمار می‌آید.

این شرکت همچنین با استفاده از هوش مصنوعی به سازمان‌ها در ترسیم بازخورد مشتری از طریق آنالیز نگرش و عواطف و کمک به داوطلبین مشاغل، بورس‌های تحصیلی و برنامه‌ها کمک می‌کند. تمام این تغییرات در کنار هم SurveyMonkey را به سمتی سوق می‌دهند که به ابزار هوش تجاری تبدیل شود.

 

مسئله: خواندن و بررسی انتقادات آنلاین

میهمانان، مسافران و غذاخوری‌ها می‌توانند تجارب‌شان را در انواع سایت‌های انتقادی و بررسی آنلاین به اشتراک بگذارند. اما خواندن و بررسی این سایت‌ها کار ساده‌ای نیست. بررسی‌ها و نقدها در سایت‌های مختلفی به چشم می‌خورند که بیشترشان از فرمت‌های متفاوتی بهره می‌برند. حال مشکل بررسی‌های غیرساختارمند مبتنی بر متن و ماهیت چندزبانه صنعت توریسم را نیز به مشکل قبلی اضافه کنید، قطعا رسیدن به تصویری جامع از این اوضاع چالش بسیار جدی خواهد بود.

اما دقیقا همین‌جا است که هوش مصنوعی می‌درخشد. مثلا متصدی هتل مجلل دورچستر کالکشن (Dorchester Collection) برای یافتن نیازهای واقعی مسافرین و میهمانان هتلش، نظرات انتقادی درباره خود و رقیبش را با استفاده از هوش مصنوعی بررسی و پایش می‌کند. دورچستر کالکشن با استفاده از پلتفرمی بنام متیس (Metis) انتقادات را تجزیه، خلاصه و متنی‌سازی می‌کند تا دیدگاه و بینشی نسبت به اوضاع بدست آورد، مراحل بعدی را برنامه‌ریزی و مزیت رقابتی را حفظ کند.

 

مسئله: ایجاد پیامی که طنین صدای کاربران است

گفته‌های بیماران در بیمارستان با آنچه که در خلوت یا به صورت ناشناس در صفحات مجازی می‌گویند فرق می‌کند. AlternativesPharma کاملا به این مطلب واقف است و به همین خاطر از داده‌های کیفی فروم‌های اینترنتی، شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها بهره می‌برد تا پل ارتباطی بین تیم‌های بازاریابی دارویی و پزشکان و بیماران باشد.

هر چند که منابع‌یابی، مقابله و تطبیق، و آنالیز داده در یک مقیاس بزرگ بدون کمک فناوری میسر نیست. AlternativesPharma برای دست‌یابی به آنالیز عمقی و دیدگاه‌های مورد نیاز جهت بهبود و ارتقای ارتباطات و مکاتبات دارویی به هوش مصنوعی روی آورد. بدین ترتیب این کمپانی توانست بحث‌ها و گفتگوهای آنلاین بیماران را حول بیماری‌های خاص و تولیدات دارویی تجزیه و تحلیل و طبقه‌بندی کند. AlternativesPharma با رسیدن به دیدگاه‌های جدید درباره طرز صحبت کردن بیماران راجع به برخی بیماری‌های خاص، توانسته به کاربرانش کمک کند تا ارتباط موثرتری با بیماران و جامعه پزشکان برقرار کنند.

 

ایجاد یک نمونه کسب و کار برای مسئله هوش مصنوعی

حال نظرتان درباره برطرف کردن خلا و شکاف بین هوش مصنوعی به عنوان یک امکان و هوش مصنوعی به عنوان راه‌حل انتخابی چیست؟ ایجاد یک نمونه کسب و کار برای هوش مصنوعی چندان تفاوتی با ایجاد نمونه‌ای برای مسائل کسب و کار ندارد. ابتدا، ضرورت (نیاز) و نتیجه مطلوب را مشخص کنید. سپس امکان‌پذیری آن را ارزیابی کنید. باید مشخص شود که آیا داده‌ها به اندازه کافی هستند و آیا همین نوع داده برای تعیین هویت و تصمیم‌گیری بعدی بکار می‌روند یا خیر. باید مطمئن شوید که این فناوری به حدی پیشرفت کرده است که نیاز شما را تامین کند. در غیر این‌صورت، راه حل موجود گزینه مقرون به‌صرفه‌تری بشمار می‌آید.

نهایتا، باید از وجود بازدهی سرمایه مطمئن شوید. چگونه پیامدها و نتایج بدست آمده را اندازه می‌گیرید و چطور این برداشت‌های جدید را وارد مدل کسب و کارتان می‌کنید؟ استفاده از هوش مصنوعی مسئولیت و تعهد بزرگی است. اما اگر درگیر مسئله کسب و کار شدید و رویکرد پیشرفت را اتخاذ کرده‌اید، برای حفظ شرایط رقابت در حال حاضر و آینده باید بازده زمان و هزینه آن را به تعادل برسانید.

 

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha