آیا سونی به عمر گجت های سخت افزاری خود پایان خواهد داد؟

شرکت سونی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

کنیچیرو یوشیدا، مدیرعامل جدید شرکت سونی اعلام کرده که برنامه‌ای سه ساله برای افزایش سود این شرکت در نظر دارد. او سه حوزه اصلی خدمات، نیمه هادی‌ها و هوش مصنوعی را برای سرمایه‌گذاری تعیین کرده است.

کنیچیرو یوشیدا، مدیرعامل جدید شرکت سونی که اخیرا جایگزین کازوئو هیرایی شده به تازگی و طی نشستی که با سرمایه‌گذاران شرکت برگزار کرد، به سه حوزه اصلی خدمات، نیمه هادی‌ها و هوش مصنوعی/رباتیک برای سرمایه‌گذاری‌های آینده سونی اشاره کرده است. به این ترتیب اگر از طرفداران شرکت سونی باشید، حتما متوجه نبود نام گجت‌ در موارد مذکور شده‌اید. اما به راستی سرنوشت محصولات سخت‌افزاری سونی چه خواهد شد؟

بر این اساس به نظر می‌رسد که یوشیدا قصد دارد روند تولید گجت‌های مختلف را کنار گذاشته و به سمت توسعه سایر منابع درآمدی که منجر به بهبود جایگاه سونی در اقتصاد جهانی می‌شوند حرکت کند. بدون شک سونی شهرت کنونی خود را مدیون طراحی و تولید همین گجت‌ها از جمله رادیوهای ترانزیستوری، تلویزیون، لوازم الکتورنیکی مصرفی و همچنین وسایل سرگرمی است. دستگاه‌هایی مانند خانواده پلی استیشین که توانستند به منابع پایدار درآمدی سونی بدل شده و نام این شرکت را به عنوان غول چندرسانه‌ای بر سر زبان‌ها مطرح سازد. اما اکنون به نظر می‌رسد که یوشیدا قصد دارد درآمد سونی را از محوریت تولید و عرضه محصولات سخت‌افزاری این شرکت خارج ساخته و آن را بر اساس محتوا و دریافت حق اشتراک که منجر به درآمد پایدار برای شرکت خواهد شد پایه‌‌گذاری کند.

پلی استیشین

طبق گزارش خبرگزاری بلومبرگ، شرکت سونی در ماه مارس گذشته علی رغم فروش تعداد دستگاه کمتر در بازارهای جهانی، توانسته به رکورد جدیدی در بخش درآمد عملیاتی دست یابد. به عبارت دیگر، اگرچه فروش پلی استیشین ۴ نزدیک به ۲۰ درصد کاهش داشته اما سونی به لطف ۳۴.۲ میلیون کاربر سرویس پلی استیشین پلاس که هر سال مبلغ ۶۰ دلار برای بازی بر روی شبکه‌های سونی پرداخت می‌کنند، با جهش اقتصادی مواجه شده است. به همین دلیل اکنون از دید این شرکت، دوبرابر کردن تولید محتوا می‌تواند تأثیر بسیار مطلوبی بر اقتصاد سونی داشته باشد. اما کاهش در مقدار فروش پلی استیشین این سوال را ایجاد می‌کند که آیا پلی استیشین ۴ پرو می‌تواند منجر به آمار فروش جدیدی شود یا سونی باید به دنبال کنسول‌های جایگزین بیشتری باشد. براین اساس می‌توان پیش‌بینی کرد که علی رغم فروش نه چندان بد پلی استیشین ۴ پرو، فروش این محصول نمی‌تواند به میزانی باشد که به رقم فروش سال گذشته سونی دست یابد. به نظر نمی‌رسد که مایکروسافت هم در این مورد بهتر از سونی عمل کند.

حال بد نیست به آمار جالب توجهی که از سوی پایگاه بلومبرگ ارایه شده نگاهی کنیم. طبق این آمار، مجموع تعداد دستگاه‌های فروخته شده سونی در سال ۲۰۱۱ در حدود ۸۰ میلیون واحد بوده که این مقدار برای سال ۲۰۱۸ در حدود ۴۰ میلیون واحد پیش‌بینی می‌شود که تقریبا نصف تعداد دستگاه‌های فروخته شده در سال ۲۰۱۱ است. به جز برخی از محصولات سونی که جزو تولیدات پیشروی این شرکت محسوب می‌شوند، سایر بخش‌ها با افت چشمگیری روبرو بوده‌اند.  پیش‌بینی می‌شود که بخش دوربین این شرکت از فروش ۲۱ میلیون واحد دستگاه به ۳.۸ میلیون واحد فروش در طول هشت سال کاهش یابد. از سوی دیگر در بخش گوشی‌های هوشمند نیز سونی سهم ۲۲.۵ میلیون واحد فروش را به خود اختصاص داده بود که این رقم به ۱۰ میلیون دستگاه کاهش داشته و این امر شکست گوشی‌های هوشمند سونی در خارج از آسیا را نشان می‌دهد.

اما تنها نقطه روشن در کسب‌وکار سخت‌افزار سونی، فروش پلی استیشین ۴ بوده که البته طبق پیش‌بینی‌ها این بخش هم در سال ۲۰۱۸ تنزل پیدا خواهد کرد. بدین ترتیب همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود، اگرچه میزان فروش کنسول‌های پلی استیشین در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بر اثر تقاضای پلی استیشین ۴ پرو با یک جهش روبرو بوده اما برای سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی می‌شود که این میزان به شرایط قبل از عرضه این محصول بازگردد. البته این پیش‌بینی چندان هم عجیب نیست چرا که نزدیک به ۵ سال از عرضه کنسول‌های خانواده پلی استیشین ۴ می‌گذرد و کاهش تقاضا در این بخش امری طبیعی به نظر می‌رسد. با این حال سونی در تلاش است تا با ارایه سرویس‌های اشتراکی، کاهش فروش محوصلات سخت‌افزاری خود را جبران کند؛ به طوری که میزان پرداخت حق اشتراک کاربرن شبکه آنلاین سونی در طول دو سال گذشته ۶۴ درصد افزایش داشته است. حال با توجه به این موارد به نظر می‌رسد که یوشیدا قصد دارد استراتژی شرکت را به جای تمرکز بر فروش سخت‌افزار، براساس دریافت حق عضویت و تولید سودهای بلند مدت پایه‌ گذاری کند.

برهمین اساس یوشیدا بر مواردی چون محتوای قابل دانلود، شبکه پلی استیشین، موزیک و یک استودیوی فیلم سازی جدید تأکید کرده و از آن‌ها به عنوان منابع درآمدی آینده یاد کرده است. اما مهمترین خبر در مورد سونی این بوده که آن‌ها به دنبال خرید ۶۰ درصد از سرویس کتابخانه موزیک EMI با قیمت ۲ میلیارد دلار هستند. به این ترتیب سونی مالکیت ۹۰ درصد EMI را تصاحب خواهد کرد. همچنین اوایل ماه جاری بود که سونی نیمی از سهام خود در Spotify را به فروش رساند. این اقدامات سونی نشانگر تمرکز این شرکت بر روی صدور مجوز است.

EMI

 

آینده محصولات سخت‌ افزاری سونی چه خواهد بود؟

شاید این تغییر به معنای این باشد که سونی قصد دارد بخش‌هایی که در آن موفق عمل کرده را ادامه داده و بخش‌های ناموفق خود را کنار گذارد. به عنوان مثال چیپ‌های دوربینی که سونی برای تلفن‌های همراه تولید می‌کند، در محصولات مختلف این صنعت از جمله آیفون‌ها استفاده می‌شود اما گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت سونی اخیرا دیگر از محبوبیتی چندانی برخوردار نیستند. به همین دلیل شاید کاهش هزینه‌ها و تمرکز سونی در بخش گوشی‌های هوشمند منجر به عملکرد بهتر سونی در سایر حوزه‌ها گردد. با این حال اگرچه این شرکت خبر از سرمایه‌گذاری ۹ میلیارد دلاری در بخش سنسورهای تصویر داده اما در مورد گوشی‌های هوشمند چیزی عنوان نکرده است و به نظر نمی‌رسد که فعلا قصد توقف فعالیت‌های خود در این صنعت را داشته باشد.

اما حقیقت این بوده که به طور کلی رفته رفته از سرعت نوآوری در حوزه‌‌ تکنولوژی‌های فراگیر کاسته شده و اغلب مردم به مانند گذشته تمایل به تعویض گوشی یا دوربین خود با مدل‌های جدیدتر ندارند. در این بین حتی شرکت اپل نیز علی رغم اینکه کسب‌وکار حق اشتراکی درصد کمی از درآمد این شرکت را پوشش می‌دهد اما به شدت برآن تمرکز دارد و حرکت در این حوزه برای شرکت سونی که در مقیاس کوچکتری نسبت به اپل فعالیت دارد نیز از منظر اقتصادی توجیه‌پذیر خواهد بود. با این حال باید زمان بیشتری برای روشن‌تر شدن افکار و برنامه‌های مدیرعامل تازه وارد سونی سپری شود.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402