باکس آفیس: Solo با میلینیوم فالکون پروازش را آغاز کرد

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم Solo A Star Wars Story که اسپین‌ آف یکی از شخصیت‌های محبوب جنگ ستارگان است، 5 روز پیش منتشر شد و توانست با فروشی متوسط، فیلم ابر‌قهرمانی Deadpool 2 را به رتبه دوم جدول باکس آفیس براند.

و باز هم یک Star Wars دیگر روی پرده نقره‌ای به نمایش درمی‌آید. فیلمی که این بار دشمنانش از دنیایی متفاوت می‌آیند و شاید جنگیدن با Deadpool و Ironman و دیگر انتقام‌جویان برایش سخت‌تر از جنگیدن با «امپراتور پالپتین» و «دارث ویدر» باشد، آن هم زمانی که پای چند مشت دلار در میان است. فیلم Solo A Star Wars Story در حالی اکران شد که با تاریخ نمایش آخرین نسخه از این فرنچایز فاصله زیادی ندارد و این مسئله در کنار اکران نا‌به‌هنگام فیلم‌هایی چون ددپول 2 و Avengers، فروش جدیدترین فیلم جنگ ستارگان را تحت‌الشعاع قرار داد. این فیلم از فروش پایان هفته خود تنها توانست 83.3 میلیون دلار در‌آمد داشته باشد. در‌آمدی که با توجه به خیل سینه‌چاکان این سری عدد قابل توجهی نیست. شاید بتوان گفت طمع بیش از حد سازندگان Star Wars در حال هدایت سفینه خاطرات طرفداران به سیاه‌چاله‌های فراموشی است و خاطرات خوب و نوستالژیک تا چند وقت دیگر زیر میلیون‎ها دلار مدفون خواهند شد.

هفته‌های بی‌رمق سینما (البته بدون در نظر گرفتن چند فیلم پرفروش) همچنان در حال سپری شدن هستند و در لیست تازه‌اکران‌ها فیلم دندان‌گیری دیده نمی‌شود. در بین تمام فیلم‌های تازه‌اکران این هفته Solo A Star Wars Story تنها فیلمی بود که توانست وارد جدول باکس آفیس شود، اما با این حال بعید به نظر می‌رسد که بتواند با قدم‌های لرزانش در همین روزهای اول، دوامی طولانی داشته باشد. بقیه فیلم‌های تازه‌اکران این هفته نیز حتی به 20 فیلم اول نرسیدند و در رتبه‌های زیر 30 جای گرفتند. فیلم How to Talk to Girls at Parties با بازی نیکول کیدمن، فیلم تحسین‌شده اسپانیایی Estiu 1993 / Summer 1993، به همراه In Darkness و Mary Shelley از فیلم‌هایی بودند که این هفته اکران شدند، اما همانطور که گفته شد فروش و باکس آفیس هیچی!

از میان این فیلم‌ها سه فیلم Solo A Star Wars Story و In Darkness و Mary Shelley را به دلیل متفاوت‌تر بودن و هایپی که قبل از اکران داشتند انتخاب کردیم. البته فیلم عجیب The Misandrists نیز در این هفته اکران شده بود که به دلیل منشوری بودن تریلر و داستان فیلم بیخیال معرفی‌اش شدیم!

با اطلاعات مختصر و پیش‌نمایش سه فیلم تازه‌اکران این هفته با ما باشید. پس از آن طبق معمول سری به جدول باکس آفیس خواهیم زد تا ببینیم اسلحه لیزری هان سولو حریف جسم نامیرای ددپول می‌شود یا خیر.

 

باکس آفیس Solo A Star Wars Story

Solo: A Star Wars Story

IMDBMetascoreRotten Tomato
7.2/106371%
  • سبک: علمی- تخیلی
  • کارگردان: ران هاوارد
  • بازیگران: آلدن ارنرایک، دونالد گلاور، امیلیا کلارک، وودی هارلسون، پل بتانی، تندی نیوتون
  • عرضه توسط: Walt Disney Studios Motion Pictures
  • محصول: ایالات متحده
  • بودجه: 250 میلیون دلار
  • تاریخ انتشار: 25 می 2018
  • مدت زمان فیلم: دو ساعت و 15 دقیقه

بگذارید به جای صحبت از فیلم Solo A Star Wars Story در ابتدا حرف دلم را بزنم و کمی راجع به هان سولوی خودمان صحبت کنم. کمتر کسی را در کشور عزیزمان دیده‌ام که اهل فیلم و سینما باشد و با فرنچایز Star Wars یا به اصطلاح خودمان جنگ ستارگان ارتباط برقرار کند. اما اگر هم از فیلم خوشتان نیاید، نمی‌توانید بیخیال هریسون فورد شوید. هان سولو با بازی همین آقای فورد بهترین شخصیت انسان سری جنگ ستارگان محسوب می‌شود. تناقض شخصیت سولو که در سینه قلبی از جنس طلا دارد اما هر از گاهی هم شیطنت می‌کند، تنها با نقش‌آفرینی خوب هریسون فورد بوده که جان گرفته و این قدر عاشق سینه چاک پیدا کرده است. فورد قبل از این فیلم در چند اثر دیگر نظیر The Conversation و American Graffiti ایفای نقش کرده بود، اما آن نقطه از گذشته آدمی که زندگیش را به دو بخش «قبل از / بعد از» تقسیم می‌کند، برایش از Star Wars آغاز شد.

این هفته نه‌تنها سی‌و‌پنجمین سالگرد از آخرین قسمت سه‌گانه اصلی جنگ ستارگان یعنی Return of the Jedi بود، بلکه بستر زمانی مناسبی برای اکران Solo A Star Wars Story نیز محسوب می‌شد. هر دوی این فیلم‌ها به شکل خودشان ثابت کردند که خورشید در یک روز دو بار طلوع نمی‌کند.

Solo A Star Wars Story یک اکشن ماجراجویی شسته‌و‌رفته است، البته تا زمانی که فراموش کنید آلدن ارنرایک به جای جوانی‌های هریسون فورد میلینیوم فالکون را می‌راند. حرفم را اشتباه برداشت نکنید، ارنرایک بازیگر بدی نیست و از قرار معلوم نقش سولو را هم بد بازی نکرده است. اگر کارهای قبلی او مثلاً Hail, Caesar را دیده باشید می‌دانید که او یک طنزپرداز بااستعدادی بالا است. فقط جایگزنی او با فورد نیازمند تبهر بسیار بالایی بوده که از هر کسی برنمی‌آید (پس اگر کمی فکر کنید، متوجه می‌شوید خیلی هم تقصیر ارنرایک نیست که بازیگری فورد انتظاراتمان را بالا برده است.) یکی از عواملی که نقش هریسون فورد را در سه‌گانه Star Wars جذاب می‌کرد، وجود یک «به درک گفتن» خاص در نگاهش بود که به تماشا‌گر منتقل می‌شد. وقتی فورد را در فیلم مشاهده می‌کردید، این حس را داشتید، که او هیچ علاقه‌ای به حضور در جنگ‌های ستاره‌ای ندارد و عین خیالش هم نیست که آخر عاقبت لوک اسکای واکر و پرنسس لیا چه می‌شود. با چنین رویکردی هر از چند گاهی که حرکات قهرمانانه انجام می‌داد قند در دلمان آب می‌شد. البته اگر بی‌انصاف نباشیم آلدن ارنرایک هم سعی داشته که همچنان این بی‌خیالی را حفظ کند، فقط مشکل کار اینجاست: شخصیتی که برایش نوشته شده به شکل عجیب‌و‌غریبی با هان سولویی که می‌شناختیم فاصله دارد.

داستان کابویی-فضایی Solo A Star Wars Story در کهکشانی دوردست و مشابه Guardian of Galaxy حول سندیکای خلافکاران و باند قاچاقچیانی جریان دارد که چوباکای 196 ساله یکی از آن‌ها است (تازه چلچله جوانیش است.) سولو برای سرقت سوخت کایسیمی سیاره کسل که ارزش بالایی دارد با چوباکا آشنا می‌شود. آنها که برای این ماجراجویی بین کهکشانی نیازمند یک سفینه درست و حسابی هستند، سراغ لاندو (دونالد گلوور)، صاحب میلینیوم فالکون می‌روند، تا سفرشان را آغاز کنند. اگر با پیش شماره‌ها در فیلم آشنا باشید (که تعدادشان در Star Wars کم هم نیست) پس می‌دانید که در پایان پیش‌درآمد غالباً به نقطه‌ای از داستان می‌رسید که یک جورایی آغاز ماجرایی خواهد بود که در گذشته می‌شناختیم. از قرار معلوم چنین کهن الگویی در مورد فیلم Solo A Star Wars Story صدق نمی‌کند. فیلم به گونه‌ای تمام می‌شود که مطمئنید دنباله هم خواهد داشت (دنباله در پیش‌درآمد چه آش شوربایی شود.)

خود هریسون فورد در برنامه مستندی که از پشت صحنه Star Wars ساخته شده بود به وضوح به جرج لوکاس گفت که بهترین تصمیم برای شخصیت سولو این است که به شکلی قهرمانانه بمیرد. شاید واقعاً هم باید با برخی قهرمانان دوران جوانی و کودکی‌مان با غمی لذت‌بخش خداحافظی کنیم و نقش‌آفرینی‌های آینده‌شان را تنها در صفحه سینمای تخیلمان یادآور شویم. اما گویا پول، این‌جور حرف‌های رومانتیک و نوستالژیک حالیش نمی‌شود و فیلم اگر «پرفروش» باشد، فیلم‌سازان کاری به جریحه‌دار کردن روحیه مخاطبان‌شان ندارد. به هر حال Solo A Star Wars Story اکران شده و ظاهراً فروشی معمولی دارد. با توجه به حضور بازیگران قدرتمندی مثل وودی هرلسون (بکت)، پل بتانی (درایدن ووس) در زیر پرچم کارگردان نام آشنایی مثل ران هاوراد، Solo A Star Wars Story اگر فوق‌العاده هم نباشد، ارزش دیدن حداقل یک بار را دارد. امیلیا کلارک بازی تاج و تخت (کیرا) و دونلاند گلوور (لاندو) را هم به این جمع اضافه کنید تا وجهه مدرن و تماشاگرپسند فیلم هم جور شود. پس اگر ادیسه فضایی دوست دارید و نوستالژی و خاطرات هم برایتان کشک است، فعلاً تریلر را تماشا کنید تا کیفیت خوبش برای دانلود آماده شود.

 

باکس آفیس Solo A Star Wars Story

 

In Darkness

IMDBMetascoreRotten Tomato
5.8/105962%
  • سبک: دلهره آور
  • کارگردان: آنتونی بایرن
  • بازیگران: ناتالی دورمر، امیلی راتایکوفسکی ، جولی ریچاردسون
  • عرضه توسط: Vertical Entertainment
  • محصول: ایالات متحده
  • تاریخ انتشار: 25 می 2018
  • مدت زمان فیلم: 1 ساعت 50 دقیقه

پس از سریال Game of Thrones در سال 2016 از ناتالی دورمر خیلی خبر نداشتیم (البته اگر مینی سری Picnic at Hanging Rock را در نظر نگیریم و تمرکز صحبتمان روی فیلم سینمایی باشد.) تا این که مدتی پیش اولین تریلر از In Darkness منتشر شد. فیلم داستان یک پیانیست نابینا (ناتالی دورمر) را روایت می‌کند که به شکل تصادفی شاهد (البته شاهد که چه عرض کنم، با چشم کور که کسی شاهد نمی‌شود) قتل همسایه طبقه بالایش ورونیکا (ایمی راتایکوفسکی) می‌شود. مقامات دولتی در ابتدا تصور می‌کنند که دلیل مرگ خودکشی بوده، اما حداقل یکی از آن‌ها به قضیه برای قتل مشکوک می‌شود. همانطور که در تریلر هم نمایش داده می‌شود سوفیا به سوالات بازپرس ماجرا پاسخ می‌دهد و ابراز بی‌اطلاعی می‌کند، اما در صحنه‌های فلش‌بک مشخص می‌شود که او قبلاً با ورونیکا که دختر یک جنایتکار جنگی است آشنایی داشته و چیزی از او دریافت کرده که به نظر موجبات دردسرهای آینده او را فراهم کرده است. مدتی پس از قتل ورونیکا، افرادی که او را سر به نیست کردند، برای شکار سوفیا نیز دست به کار می‌شوند و سوفیایی که قادر به دیدن و شناسایی دشمنانش نیست تنها باید با اتکا به دیگر حواس پنج‌گانه‌اش خود را از مهلکه برهاند.

دورمر نویسندگی فیلم‌نامه را یک سال قبل از حضورش در Game of Throne (فصل دوم) آغاز کرده بود. البته در این کار از کارگردان و تهیه کننده آنتونی بایرن (نامزد دورمر از سال 2011) نیز کمک گرفت. In Darkness سومین کار بایرن و اولین کارش از سال 2007 محسوب می‌شود. از آن زمان تاکنون او مشغول ساخت اپیزودهای سریال‌های بریتانیایی مثل Upstairs Downstairs و Mr Selfridge و Ripper Street بوده است. نامزد دو جایزه گولدن گلوب جولی ریچاردسون (الکس) و اد اسکرین (مارک) از دیگر بازیگر‌های این فیلم دلهره‌آور هستند. احتمالاً نیاز به گفتن نیست که این فیلم نباید با یک اثر لهستانی فوق‌العاده زیبا به کارگردانی اگنیسکا هلند که در شش سال پیش توانست نامزد بهترین فیلم خارجی اسکار باشد و از قضا In Darkness هم نام داشت اشتباه گرفته شود (داستانش هیچ ربطی به این فیلم تازه‌اکران ندارد.) به هر حال بازی ناتالی دورمر در سبک وحشت را قبلاً در فیلم The Forest دیدیم و بدمان هم نیامد. پس کاری نداریم که فیلم در باکس آفیس فروش خوبی داشته یا خیر، اگر دنبال فیلم تعلیقی-جنایی هستید In Darkness چیز به‌دردبخوری به نظر می‌رسد. حداقل تریلرش که این جور می‌گوید (اگر تریلر زیر از آپارات حذف شد می‌توانید آن را در یوتیوب تماشا کنید.)

باکس آفیس Solo A Star Wars Story

Mary Shelley

IMDBMetascoreRotten Tomato
6.5/105962%
  • سبک: درام، بیوگرافی
  • کارگردان: هایفا المنصور
  • بازیگران: ال فانینگ، داگلاس بوث، بن هاردی، میسی ویلیامز
  • عرضه توسط: IFC Films
  • محصول: ایالات متحده و بریتانیا
  • تاریخ انتشار: 25 می 2018
  • مدت زمان فیلم: 2 ساعت

شخصیت فرانکنشتاین را می‌شناسید؟ اگر شناختتان به یکی دو فیلم ترسناک قدیمی و چند تا ریبوت خزعبل خلاصه نمی‌شود، پس مطمئناً می‌دانید که خالق این زامبی غول‌پیکر و چند تکه، ماری شلی نویسنده انگلیسی قرن هجدهم میلادی بوده است. مطمئناً اگر قرار بود فیلمی از این شخصیت ساخته بشود انتظارش را نداشتیم که یک دختر جوان با قیافه‎ای جذاب (به چشم خواهری) این نقش را به عهده بگیرد. اما ظاهراً کارگردان عربستانی فیلم هایفا المنصور، برای استفاده از ال فانینگ دلایل خودش را داشته و او را کالبدی مناسب برای این نویسنده جوان در نظر گرفته است. تمرکز اصلی فیلم به روابط و مشکلاتی می‌پردازد که ماری در نگارش یکی از بزرگترین آثارش با آن‌ها دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد.

می دانم، من و شما به احتمال زیاد هم‌دردیم. داستان ماری شلی نویسنده اثر فوق‌العاده فرانکنشتاین، دختر سیاستمدار فیلسوف ویلیام گادوین، کسی که مادرش فیلسوف فمنیست، ماری ولستون کرافت باشد و در نهایت همسر پرسی شلی، مطمئناً لیاقت یک فیلم اقتباسی را دارد، هیچ شکی هم در آن نیست. اما راستش شخصیتی که برای ماری شلی انتخاب شده (نظر شخصی) اصلاً در حد و اندازه‌اش نیست و لهجه مزخرفش بدجور توی ذوق می‌زند. تریلر پایین را تماشا کنید تا خودتان حرفم را بهتر متوجه شوید. (لینک یوتیوب)

اگر از پس‌زمینه داستانی خلق فرانکشتاین خبر ندارید موضوع فیلم شاید برایتان جذاب باشد. در یک آخر هفته از سال بدون تابستان (سال 1816 که دمای زمین به بیش از حد نورمال رسیده بود)، ماری، معشوقه‌اش پرسی شلی و خواهر خوانده‌اش کلیر کلیرمونت برای ملاقات با نویسنده‌ای به نام لرد بایرون به ویلای او می‌روند که شخصی به نام جان پولیدوری نیز در آنجا حضور دارد. در یک شب تاریک و طوفانی که بایرون پیشنهاد می‌کند هر کسی قلم برداشته و داستان وحشتناک خودش را بنویسد، افکار ماری تبدیل به داستان فرانکنشتاین می‌شوند.

Mary Shelley سعی داشته که خیلی از واقعیت دور نشود و به لایه‌های عمیق‌تری از شخصیت این نویسنده بپردازد. علاوه بر نقش‌آفرینی فانینگ، فیلم بازیگرانی مثل داگلاس بوث (پرسی شلی)، بل پولی (کلیر کلرمونت)، بن هاردی (جان ویلیام پولیدوری) و تام استرادیگ (لرد بایرن) را شامل می‌شود که ظاهراً بد هم بازی نکرده‌اند. راستی ستاره سریال Game of Thrones میسی ویلیامز هم نقشی در فیلم دارد، اما به دلایل عجیب و غریبی زیاد در تریلر دیده نمی‌‌شود.

این فیلم هم مثل بالایی نتوانست خودش را در جدول باکس آفیس بگنجاند، اما از آنجایی که طرفدار داستان فرانکنشتاین هستم، امیدوارم Mary Shelley قابل دیدن باشد (همانطور که پیش‌تر هم گفته‌ام به جدول باکس آفیس خیلی دل نبندید، اصلاً به چیزی که دل ندارد، دل نبندید!) بازیگران فیلم خیلی بی‌تجربه نیستند و شاید بتوانند ما را غافلگیر کنند. درست است که تریلر کمی مبهم و سردرگم به نظر می‌رسد، اما بگذارید دلمان را خوش کنیم که آن هم حاصل تبلیغات غلط کمپانی ناشر بوده است. خب، خودم هم می‌دانم فیلم روی کاغذ چیز زیادی برای ارائه ندارد، اما چه کنم؟ دوست دارم فیلم خوب ببینم… دلم برای یک تفریح لذت‌بخش سینمایی لک زده است. راستی بگذارید تیر آخر را هم بزنم؛ فیلم در جشنواره بین‌المللی تورنتو در سال گذشته به نمایش درآمده بود و اگر می‌پرسید «خب، نتیجه‌اش چه شد؟» باید خدمتتان عرض کنم که ظاهراً خیلی مورد استقبال قرار نگرفت. اما این‌ها را ولش کنید، همه حرفند، به قول یک نفر کار خودتان را بکنید!

اگر اهل فیلم و سینما هستید، شکی نیست که از صدر‌نشینی Solo A Star Wars Story مطلعید. Deadpool 2 که تازه هفته پیش شوخی‌شوخی جای Avengers Infinity War را گرفت اکنون از پایین به میلینیوم فالکون نگاه می‌کند. البته بعید می‌دانم با سوخت کمی که سفینه سولو دارد خیلی در آسمان دوام بیاورد (این‌ها را در جدول بیخیال شوید، یک لحظه به RGB نگاه کنید که چه گرم و نرم برای خودش ته جدول 4 هفته جا خوش کرده است!)

باکس آفیس Solo A Star Wars Story

 

امیدوارم که از تریلرها و مطالب این هفته لذت برده باشید. شما دوستان می‌توانید نظرات و پیشنهادات‌ خود را جهت بهبود عملکرد این بخش با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402