رسوایی‌های پی‌در‌پی فیسبوک در مورد نقض حریم خصوصی کاربران

رسوایی‌های پی‌در‌پی فیسبوک در مورد نقض حریم خصوصی کاربران
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اخبار نقض حریم خصوصی کاربران توسط فیسبوک، مدتی است که یکی پس از دیگری منتشر می‌شوند. این درحالی است که سخن‌گویان فیسبوک ادعا می‌کنند که از همان ابتدا تدابیر امنیتی ویژه‌ای برای حفاظت اطلاعات کاربران تدارک دیده بودند.

یک روز فیسبوک تأیید میکند که تنظیمات مطالب ارسال شده روی صفحه 14 میلیون کاربرش بر اثر یک اشتباه به هم خورده و روی گزینه عمومی (public) قرار گرفته است، سه روز بعد معلوم می­شود که این غول صنعت رسانه به تهدید امنیت ملی محکوم شده است و کمتر از یک هفته بعد، خبرها حاکی از این بوده که این کمپانی قراردادهای ویژه ­ای با 60 کمپانی سازنده دستگاه های موبایل و تبلت منعقد کرده است که طبق آن برخی از اطلاعات دوستان کاربران فیسبوک در اختیار این کمپانی ها قرار می گیرد. با این حال ظاهرا هنوز رسوایی‌های دیگری هم در راه است.

به گزارش وال استریت ژورنال، کمپانی مارک زاکربرگ، در حقیقت کار خود را از اتاق زاکربرگ در خوابگاه دانشجویی آغاز کرد و هنگامی که او در سال 2004 درحالیکه دانشجوی دانشگاه هاروارد بود اولین نسخه فیسبوک را راه اندازی کرد. همان موقع  قراردادهای ویژه‌ای بسته شد. برای مثال قراردادهایی با RBC Capital Markets

و کمپانی نیسان موتور انعقاد شد.

مارک زاکر برگ / فیسبوک

” این توافقات گزارش نشده درون سازمانی به نام «فهرست سپید» شناخته می­شوند و به کمپانی ­های خاصی امکان دسترسی به اطلاعات بیشتری از دوستان فیسبوکی کاربران را می­‌دهد. اطلاعات دوستان فیسبوکی شامل شماره تلفن و اطلاعات متریکی که به آن «لینک دوستی» می­گویند و کارشان سنجش میزان صمیمت بین کاربران و سایر اعضای شبکه مجازی است.”

شایان ذکر است که این گفته­ ها درست زمانی منتشر شد که در سال ۲۰۱۵  فیسبوک اجازه دسترسی برنامه نویسان اپلیکیشن های طرف سوم، به اطلاعات کاربران فیسبوک را مسدود کرد. وال استریت ژورنال اذعان می کند که تلاش کرده تا پاسخ برخی از سوالات را بیاید، اما تلاش هایش تا کنون بی پاسخ مانده است. سوالات مطرح شده عبارتند از:  چند کمپانی به این اطلاعات دسترسی دارند، و آن­ها کدام کمپانی­ ها هستند، این دسترسی از کی  شروع شده است، و آیا کاربران فیسبوک از اینکه اطلاعاتشان در اختیار کمپانی ها قرار می­گیرد، اطلاع دارند یا نه.

آخر هفته، نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد که این شبکه اجتماعی با حداقل ۶۰ تولید کننده  قرارداد اشتراک گذاری اطلاعات داشته است. به عنوان مثال طبق این قرارداد، قابلیت های فیسبوک که با موبایل ها همخوان می شود (مانند API های یکپارچه با دستگاه) به کاربران موبایل های بلک بری اجازه می دهد تا با دوستان فیس بوکی یکدیگر تماس بگیرند. چنین عملیات های یکپارچه سازی در زمانی که موبایل های هوشمند قابلیت های لازم برای ارائه اپلیکیشن فیس بوک را نداشتند، ملزوم بود. اما به نوشته نیویورک تایمز، فیس بوک این تولید کنندگان را طرف سوم به حساب نیاورده و به آنها اجازه دسترسی به اطلاعات کاربران بدون رضایتشان را داد.

آموزش حذف کردن دائمی اکانت فیسبوک

بیانیه زیر به نقل از یکی از سخن گویان فیسبوک، احتمالا Ime Archibong، مدیر شراکت های استراتژیک کمپانی، بیان شده است:

“بیشتر این اخبار مبتی بر داستانی است که آخر هفته نیویورک تایمز منتشر کرده است. در آوریل 2018، ما اعلان کردیم که این دسترسی ها را محدود کرده ­ایم، به خاطر پلتفرم APL، ما، این ژورنال دو نکته را با هم اشتباه گرفته است. در سال 2014، همه توسعه دهندگان یک سال وقت داشتند تا به نسخۀ جدید و محدود APL کوچ کنند. تنها تعداد محدوی از توسعه‌­دهندگان خواستار دسترسی بیشتر بودند مثل نیسان و RBC و همان دسترسی هم حالا چند سال است که به اتمام رسیده است. هر قرارداد جدیدی چنانکه این ژورنال ادعا می­کند، شامل توانایی افراد در به اشتراک ­گذاری فهرست گسترده تر دوستان شان می­ شود و نه اطلاعات خصوصی مثل عکس­ها و علایق­شان. همان طور که در کنگره هم شهادت دادیم، با اپلیکیشن­ هایی که نسخه محدودتر APL در اختیار دارند، توسعه دهندگان ما موظف هستند که قبل از هر درخواستی برای  دسترسی به داده های خصوصی کاربران، مثل فهرست دوستان یا آدرس ایمیل حتما از فیسبوک اجازه داشته باشند و به این ترتیب این توسعه دهندگان به شدت تحت کنترل هستند.

کلام آخر

برای اخبار بیشتر از دنیای فناوری با پلازامگ همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 90.4 میلیون دلار
    Godzilla vs. Kong
    اکران: 31 مارس 2021
  • 44.2 میلیون دلار
    Tom and Jerry
    اکران: 26 فوریه 2021
  • 41.6 میلیون دلار
    Raya and the Last Dragon
    اکران: 05 مارس 2021
  • 34.1 میلیون دلار
    Mortal Kombat
    اکران: 23 آوریل 2021
  • 34.1 میلیون دلار
    Kimetsu no Yaiba: Mugen Ressha-Hen
    اکران: 23 آوریل 2021
  • 23.4 میلیون دلار
    Nobody
    اکران: 26 مارس 2021
  • 13.1 میلیون دلار
    The Unholy
    اکران: 02 آوریل 2021
  • 1.8 میلیون دلار
    Separation
    اکران: 30 آوریل 2021
بازی ها
  • 19 شهریور 1400
    Life is Strange: True Colors
  • 24 شهریور 1400
    Deathloop
  • 20 مهر 1400
    Back 4 Blood