مایکروسافت از علت ایجاد مراکز داده شناور در اعماق آب می گوید

مایکروسافت از علت ایجاد مراکز داده شناور در اعماق آب می گوید
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اوایل هفته پیش مایکروسافت دومین مرحله آزمایش تحقیقاتی پروژه ناتیک (Project Natick) را اعلام کرد. پروژه‌ای که هدفش یافتن مزایا و چالش‌های نصب مراکز داده شناور با مقیاس بزرگ زیر آب است.

 Microsoft datacenter / مراکز داده شناور مایکروسافتتیم پژوهشی مایکروسافت در فاز دوم آزمایش خود در پروژه ناتیک، مخزنی به اندازه کانتینر کشتی با تعداد زیادی سرور را در ساحل جزایر ارکنی (Orkney) اسکاتلند زیر آب فرستاد. در این مرحله قرار است، مخزن، چند سال زیر آب بماند تا مشخص شود که آیا روش برپایی مراکز داده شناور زیر آب در آینده قابل استفاده خواهد بود یا خیر. تمام کسانی که تا بحال آب روی لپ تاپ شان ریخته باشد می دانند که کامپیوترها و آب دشمنان دیرینه هم هستند، به همین خاطر قراردادن سرور زیر آب ایده عجیبی به نظر می رسد. اما براساس گفته‌های بن کاتلر (Ben Cutler) مدیر پروژه تیم پژوهشی مایکروسافت دلایل خوبی برای نصب سرورها در کف اقیانوس وجود دارد.

کاتلر می گوید که بیشتر مردم در فاصله 200 کیلومتری از اقیانوس زندگی می کنند و سال ها است که استراتژی ابری (cloud) مایکروسافت در نزدیکی مراکز پرجمعیت بنا می‌شود. بنابراین با وجود نیروگاه‌های بادی دریایی بزرگ که بطور بالقوه انرژی تجدیدشدنی و مزیت خنک سازی زیر آب را دارند (خنک سازی عامل هزینه‌ای مهم برای مراکز داده بشمار می آید) انجام چنین آزمایشی کاملا منطقی است.

کاتلر در پاسخ به توضیح درباره آغاز این پروژه می گوید:

در مایکروسافت انرژی و زمان زیادی صرف استراتژی های ابری و طبعا پول می شود. به همین خاطر همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای نوآوری هستیم. جرقه ایده استفاده از مراکز داده شناور زیر آب ابتدا از طرف یکی از کارکنان مایکروسافت زده شد که در زیردریایی ارتش آمریکا کار می کرد و اطلاعاتی درباره این فناوری داشت.

بدین ترتیب تیم پژوهشی مایکروسافت فاز اول را در سال 2013 آغاز کرد و شناور کم فشاری با چند سرور را درون آب‌های اقیانوس آرام انداخت. آزمایشی که به خوبی عمل کرد و خوشبختانه اختلالی در روند حیات دریایی نیز ایجاد نشد. تیم پژوهشی دریافت که این شناور تاثیر چندانی روی دمای آب اطرافش نداشته و تفاوت دمایی آن تنها چند هزارم درجه سیلسیوس بود. ضمن اینکه سروصدا و آلودگی صوتی بالایی هم تولید نمی‌کرد. از آنجایی‌که اقیانوس محیط حساسی محسوب می‌شود، کاتلر با تاکید بر اینکه کار تیم پژوهشی بررسی ریزترین موارد است، می گوید:

یک بار که در فاصله چندمتری از شناور قرار داشتیم صدای ضعیفی را از دور شنیدیم شبیه صدای میگوها و سخت پوستان که در واقع صدای غالب و اصلی اقیانوس است. اینگونه بود که فهمیدیم حیات وحش زیر آب با آغوش باز ما را پذیرفته و خیلی زود به یکی از خود خرچنگ ها، هشت پاها و سایر آبزیان تبدیل شدیم.

تیم پژوهشی برای فاز دوم آزمایش مراکز داده شناور سواحل اسکاتلند را انتخاب کرد چرا که مرکز انرژی دریایی اروپا نیز در این مکان واقع شده است، بنابراین زیرساخت تامین انرژی تجدیدپذیر منابع نزدیک و دور از ساحل این شناور از قبل در محل وجود داشتند.

مراکز داده شناور مایکروسافت

وقتی که شناور زیر آب برود شرایط نگهداری تقریبا غیرممکن می شود. تیم پژوهش نیز این را پذیرفته که ممکن است خرابی‌هایی رخ بدهد که امکان تعویض هم وجود نداشته باشد. بنابراین بعد از چند سال شناور را احیا و نوسازی می‌کنند و آن دوباره به آب می اندازند.

اما بخشی از این آزمایش بررسی راه‌های حداکثر زمان ممکن استفاده از این سرورها است. مثلا از آنجایی که کسی حاضر به تعویض هارد درایو خراب داخل شناور نمی‌شود، تیم تصمیم گرفت که برای جلوگیری از فرسایش (خوردگی) هوای درون شناور را از نیتروژن پر کند. مایکروسافت به‌منظور محاسبه تاثیر این آزمایش، شناور مشابهی در خشکی قرار داد تا بتواند عملکرد این دو شناور را در گذر زمان باهم مقایسه کند.

کاتلر تاکید می‌کند که این پروژه همان روال عادی و معمول فناوری را دنبال خواهد کرد و خبری از تکنولوژی پیشرفته‌ای نیست و هیچ سرور نامتعارفی وجود ندارد. کاتلر امیدوار است که در آینده کارخانه سازنده این شناورها را داشته باشیم و بتوانیم آن‌ها را با کشتی به مناطق مختلف بفرستیم. به همین خاطر برای آزمایش این چرخه لجیستیک، شناور در اندازه کانتینر مخصوص کشتیرانی، به سفارش تیم پژوهشی توسط فرانسوی‌ها ساخته و سپس با کشتی به انگلستان فرستاده شد. البته باید منتظر ماند و نتیجه را دید.

تیم پژوهشی مایکروسافت همچنان پروژه ناتیک را از لحاظ اقتصادی نیز بررسی می‌کند. سپس نوبت به تیم آژور مایکروسافت خواهد رسید تا طرح را از مرحله آزمایشگاهی به عمل و تولید انبوه برساند. کاتلر می گوید:

هدف این است، بجایی برسیم که این پروژه از لحاظ اقتصادی به صرفه و مطابق با خواسته‌های ما باشد تا تیم بتواند تصمیم بگیرد که کجا و کی از این محصول استفاده نماید.

سخن پایانی

برای اطلاع بیشتر از اخبار علمی با پلازامگ همراه بمانید، شما همچنین می‌توانید در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 90.4 میلیون دلار
    Godzilla vs. Kong
    اکران: 31 مارس 2021
  • 44.2 میلیون دلار
    Tom and Jerry
    اکران: 26 فوریه 2021
  • 41.6 میلیون دلار
    Raya and the Last Dragon
    اکران: 05 مارس 2021
  • 34.1 میلیون دلار
    Mortal Kombat
    اکران: 23 آوریل 2021
  • 34.1 میلیون دلار
    Kimetsu no Yaiba: Mugen Ressha-Hen
    اکران: 23 آوریل 2021
  • 23.4 میلیون دلار
    Nobody
    اکران: 26 مارس 2021
  • 13.1 میلیون دلار
    The Unholy
    اکران: 02 آوریل 2021
  • 1.8 میلیون دلار
    Separation
    اکران: 30 آوریل 2021
بازی ها
  • 19 شهریور 1400
    Life is Strange: True Colors
  • 24 شهریور 1400
    Deathloop
  • 20 مهر 1400
    Back 4 Blood