معرفی لپ تاپ HP Kaby Lake-R با صفحه نمایش 4K لمسی

Kaby Lake-R Spectre x360 15
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

Kaby Lake-R یکی از لپ تاپ‌های خوش ساخت و تبدیل شونده شرکت HP است که با صفحه نمایش 15.6 اینچی 4K لمسی خود توجهات را به خود جلب می‌کند. در این نوشتار به معرفی و بررسی جوانب مختلف این لپ تاپ می‌پردازیم.

لپ تاپ Kaby Lake-R Spectre x360 15 محصول شرکت HP که برای انجام کارهای گرافیکی و رضایت کاربران مشکل پسند آن طراحی شده است از سی‌پی‌یوهای نسل هشتم اینتل، یک صفحه نمایش 4K لمسی، یک کیبورد بزرگ و ماندگاری فوق العاده باتری بهره‌مند است. البته نباید از نسخه Kaby Lake-G که همتای قدرتمندتر و گران تر این لپ تاپ به شمار می‌‌رود نیز غافل شد. Kaby Lake-G 120 دلار از Kaby Lake-R گران تر است. در ادامه با معرفی تفصیلی این لپ تاپ با شما خواهیم بود.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

نگاهی به لپ تاپ HP Kaby Lake-R

مشخصات

در اینجا از میان دو نسخه Kaby Lake-R Spectre x360 15، نسخه قدرتمندتر را بررسی می‌کنیم. در پیکربندی این نسخه از نسل هشتم سی‌پی‌یوهای اینتل و مدل Core i7-8550U که از خانواده سی‌پی‌یو‌های «کبی لیک R» اینتل است استفاده شده. این لپ تاپ همچنین از صفحه نمایش لمسی 15.6 اینچی 4K، 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی از نوع SSD، 16 گیگابایت رم DDR4، و پردازنده گرافیکی مجزای انویدیا جی‌فورس MX150 بهره می‌برد. این لپ تاپ با قیمت 1600 دلار در دسترس است. البته شما می‌توانید مدل ارزان تر آن را با 8 گیگابایت حافظه رم و 256 گیگابایت حافظه SSD انتخاب کنید و چند صد دلار در هزینه پرداختی صرفه جویی کنید.

 

طراحی

Kaby Lake-R Spectre x360 15 جدید دارای ضخامت تقریبی 2 سانتیمتر و وزن 2 کیلوگرم است که اندکی ضخیم‌تر و سنگین‌تر از مدل پیشین خود محسوب می‌شود، هرچند حدود 70 گرم از مدل مشابه خود یعنی لپ تاپ Kaby Lake-G سبک‌تر است.

Kaby Lake-R HP Spectre x360 15

با وجود اندازه بزرگ، بدنه آلومینیومی Kaby Lake-R Spectre x360 15 شیک، خوش ساخت و با استحکام به نظر می‌رسد و با طراحی صاف و نوک تیز زیبا و لولاهای محکم مسی رنگ تکمیل می‌شود. این لپ تاپ تبدیل شونده است و نمایشگر 15 اینچی آن که با کورنینگ گلس محافظت می‌شود قابلیت خم شدن 360 درجه ای دارد. شما می‌توانید با خم کردن 180 درجه ای صفحه نمایش به سمت عقب، از لپ تاپ در حالتی که کیوسک نامیده می‌شود برای تماشای راحت تر فیلم یا تصاویر استفاده کنید. همچنین می‌توانید از آن در حالت ایستاده (برعکس حرف V)  و نیز حالت تبلت استفاده کنید.

 

صفحه نمایش

صفحه نمایش بزرگ با وضوح 4K و میزان روشنایی نسبتا بالایKaby Lake-R Spectre x360 15 یکی از بهترین ویژگی‌های آن است. این لپ تاپ با دارا بودن روشنایی 319 نیت (یکای اندازه گیری روشنایی) درخشندگی خوبی دارد که بالاتر از استانداردهای حداقلی برای استفاده راحت در فضای داخل ساختمان است. هرچند وقتی که به نمایشگر‌های 500 نیت که برروی برخی لپ تاپ های 4K وجود دارد نگاه می‌کنیم ممکن است نمایشگر آن اندکی کم نور به نظر آید.

Kaby Lake-R HP Spectre x360 15

پنل IPS لپ تاپ، زاویه دید فوق العاده ای دارد و تصویر در بالاترین زاویه‌ها هم به ندرت تار می‌شود. صفحه نمایش با کورنینگ گوریلا گلس 4 محافظت می‌شود که لمس کردن نمایشگر با انگشت را اندکی دشوار می‌سازد اما نمایشگر را بسیار درخشان می‌سازد.

مشکل خاصی در کار با نمایشگر لمسی آن وجود ندارد و همین مساله درباره قلم دیجیتال آن که با باتری AAAA کار می‌کند نیز صادق است. با پرداخت هزینه اضافه معادل 89 دلار، می‌توانید قلم دیجیتال آن را با یک  قلم HP Tilt جایگزین کنید که این قلم‌ها قابلیت درک زاویه قلم را دارند.

 

صفحه کلید  و تاچ‌پد

صفحه کلید لپ تاپ Kaby Lake-R Spectre x360 15 به طرز خوشایندی شیک و کلیکی است. کلیدهای فوق العاده آن به صورت جزیره ای و صاف، و نیز برای تشخیص راحت، با اندازه بزرگ طراحی شده اند. چنین عملی چندان ساده نیست، بخصوص که آخرین نسخه Kaby Lake-R Spectre x360 15 بخش عددی با 10 کلید را هم به صفحه کلید اضافه کرده است. خوشبختانه صفحه کلید این لپ تاپ علی رغم داشتن دکمه‌های اضافی، بزرگ و جادار به نظر می‌رسد.

Kaby Lake-R HP Spectre x360 15

صفحه کلید همچنین از دکمه‌های اضافی برای کارکردهای معمول همچون تنظیم میزان روشنایی صفحه، تنظیم حجم صدا و دکمه‌های کنترل پخش رسانه، حالت هواپیما، و کمک برخوردار است. هرچند این‌ها به نظر کافی می‌رسد اما بد نبود دکمه‌های تنظیمات نیز تعبیه می‌شدند. یک مساله کوچک دیگر اینکه نور پس زمینه صفحه کلید قابلیت تنظیم میزان روشنایی ندارد.

شرکت HP پس از اضافه کردن کلید‌های اعداد در سمت راست صفحه کلید، تاچ‌پد کوچک لپ تاپ را کمی به سمت چپ انتقال داد تا همچنان در راستای وسط بخش اصلی کیبرد باشد. این رویه در مورد مکان قرار گرفتن تاچ‌پد قبلا هم در لپ تاپ های دارای بخش کلیدهای اعداد دیده شده است و در اینجا نیز کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

Kaby Lake-R HP Spectre x360 15

بلندگوها، وب‌کم و امنیت

لپ تاپ Kaby Lake-R Spectre x360 15 دارای دو بلندگوی روبه بالا از شرکت «بنگ و اولافسن» است که روی کاغذ عالی به نظر می‌رسند اما در تست‌های عملی کمی گوشخراش بوده اند. با فعال سازی آپشن «Bang & Olufsen Experience» حجم صدای تولیدی به طرز تحسین آمیزی بالا می‌رود، اما از افزایش باس یا وضوح صدا خبری نیست. اینکه یک لپ تاپ کیفیت صدای متوسطی داشته باشد مساله ای طبیعی است، اما با توجه به استفاده از برند خوشنام بنگ و اولافسن انتظار بیشتری از آن می‌رفت.

وب‌کم این لپ تاپ که دارای وضوح 1080p اچ دی است در قسمت حاشیه بالای صفحه نمایش تعبیه شده است. این وب‌کم تصاویر کمی نویزدار ولی قابل استفاده تولید می‌کند که برای استفاده‌هایی چون اسکایپ کافی است. خصوصیت بسیار جالب تر داشتن دوربین حرارتی است که این لپ تاپ از آن بهره می‌برد.

این لپ تاپ علاوه بر دوربین حرارتی، از یک حسگر اثرانگشت در سمت راست بهره می‌برد که هنگامی که در حالت خیمه یا کیوسک از لپ تاپ استفاده می‌کنیم برای قفل گشایی آن مفید است.

 

درگاه‌ها

Kaby Lake-R Spectre x360 15 از ترکیبی از درگاه‌ها بهره می‌برد که در سمت چپ دستگاه یک درگاه یو‌اس‌بی 3.1 Type A، یک درگاه استاندارد برای شارژر AC، یک جک قابل استفاده برای هدفون و میکروفون، و یک شکاف کارت حافظه SD تعبیه شده است. دکمه پاور نیز بین درگاه شارژ و محفظه تهویه هوای سه اینچی آن قرار گرفته است.

Kaby Lake-R HP Spectre x360 15

در سمت راست لپ تاپ نیز یک درگاه تاندربولت 3 (که در صورت تمایل برای شارژ لپ تاپ نیز قابل استفاده است)، یک درگاه یو‌اس‌بی 3.1 Type C، و یک درگاه HDMI تعبیه شده است. همچنین دکمه تنظیم حجم صدا و حسگر اثر انگشت که پیشتر به آن اشاره شد نیز در سمت راست قرار گرفته اند.

Kaby Lake-R HP Spectre x360 15

در حالی که مشتریان خوشحالند که HP از به کارگیری  تاندربولت 3 و شکاف کارت حافظه SD مضایقه نکرده است، باید گفت وجود یک درگاه تاندربولت 3 دیگر باز هم آن را رضایت بخش تر می‌کرد. در صورت تمایل می‌توانید لپ تاپ Kaby Lake-G که از همین سری Spectre 15 و کمی گران تر از لپ تاپ Kaby Lake-R است و دو درگاه تاندربولت 3 دارد را انتخاب کنید.

 

کارایی

در حالی که سی‌پی‌یو نسل هشتم Kaby Lake-G مورد استفاده در این لپ تاپ همان طور که انتظار می‌رود مدل پیشین خود را پشت سر می‌گذارد، نتایج بنچمارک آن در مقایسه با رقبای نسل هشتمی‌اش و به خصوص لپ تاپ نسخه Kaby Lake-G خیلی چنگی به دل نمی‌زند. اما لپ تاپ Kaby Lake-R Spectre x360 15 هم مزایای خودش را دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ماندگاری فوق العاده باتری آن اشاره کرد.

 

آزمایش PCMark 8 Work Conventional

بنچمارک PCMark 8 آزمایشی است که نشان می‌دهد یک لپ تاپ چگونه کارهای روزمره را انجام می‌دهد. این کارها موارد مختلف از مرور وب و خرید آنلاین تا اجرای ویدئو کنفرانس و کار با برنامه‌های صفحه گسترده و هر چیز دیگر را شامل می‌شود. در بررسی‌های انجام شده، لپ تاپ Kaby Lake-R Spectre x360 15 و سی‌پی‌یو 4 هسته ای آن، آزمایش PCMark 8 را به راحتی پشت سر گذاشته است.

Kaby Lake-R HP Spectre x360 15

همان طور که انتظار می‌رفت این لپ تاپ با قدرت از مرز 2000 عبور کرده است اما نتوانست امتیاز خود را به 3000 برساند که با توجه به دارا بودن سی‌پی‌یو Core i7-8550U اندکی ناخشنودکننده است.

در حقیقت برای کارهایی چون اجرای روان برنامه‌های آفیس نیازی به سی‌پی‌یوهای خیلی قدرتمند نیست، و حتی یک لپ تاپ با سی‌پی‌یو دو هسته ای (dual-core) هم می‌تواند امتیاز بالایی در PCMark 8 بدست بیاورد. این نکته مهمی است که به امتیازهای بنچمارک‌ها دید نسبی داشته باشیم، همان‌طور که در ادامه خواهید دید که این لپ تاپ در حالت تک رشته‌ای آزمایش Cinebench نتایج بسیار بهتری کسب می‌کند. اما همچنان باید گفت به نظر می‌رسد این لپ تاپ هنگام انجام کارهای نه چندان سنگین مایل نیست زیاد به خودش فشار بیاورد.

 

آزمایش HandBrake

حال که بحث سنگین بودن فعالیت‌ها مطرح شد، به بنچمارک HandBrake که کارایی لپ تاپ را هنگام انکود کردن یک فایل ویدئویی پرحجم بررسی می‌کند می‌پردازیم. از آنجا که تست HandBrake می‌تواند تا 90 دقیقه یا بیشتر طول بکشد، می‌تواند به ما نشان دهد که لپ تاپ در فعالیت‌های سنگین و طولانی مدت به چه صورت فشار وارده بر سی‌پی‌یو و حرارت حاصله را تحمل می‌کند.

Kaby Lake-R HP Spectre x360 15

در این آزمایش لپ تاپ Kaby Lake-R Spectre x360 15 با یک امتیاز آبرومندانه در پشت سر همتایان چهار هسته ای نسل هشتمی خود قرار گرفته است  و با فاصله قابل توجهی از لپ تاپ پرسرعت Kaby Lake-G عقب تر است. با این حال، امتیاز HandBrake  کسب شده توسط این نسل جدید از لپ تاپ های چهار هسته ای Spectre x360 15 با امتیاز مدل پیشین که دو هسته ای بود قابل مقایسه نیست.

در حالی که بقیه لپ تاپ های رقیب از ابتدای آزمایش HandBrake از تمام قدرت خود استفاده می‌کنند و به سیستم خنک کننده خود فشار زیادی وارد می‌کنند، لپ تاپ Kaby Lake-R Spectre x360 15 تا 5 دقیقه ابتدای تست سی‌پی‌یو را روی فرکانس پایین 2.25 گیگاهرتز نگه می‌دارد که در این مدت سیستم خنک کننده و فن‌های آن بی صدا می‌مانند، اما این مساله هم چندان ارزشی ندارد.

 

آزمایش Cinebench

Cinebench یک آزمایش دیگر برای سی‌پی‌یو است که فشار زیادی به سی‌پی‌یو می‌آورد  و شامل رندر کردن تصاویر سه بعدی در زمانی نزدیک به 5 دقیقه است. در حالی که تست HandBrake به ما درباره نحوه عملکرد سی‌پی‌یو در عملیات طولانی مدت اطلاعات می‌دهد، Cinebench بیشتر به کارهای کوتاه مدت و فوق العاده سنگین می‌پردازد.

Kaby Lake-R HP Spectre x360 15

این بار هم، لپ تاپ Kaby Lake-R Spectre x360 15 اندکی کمتر از حد انتظار ظاهر شده است. امتیاز کسب شده در حالت چندرشته ای (multi-thread) توسط این لپ تاپ 534 است که ترجیح این بود که به امتیاز بالای 600 برسد. در حالی که این لپ تاپ چهار هسته ای به راحتی مدل دو هسته ای نسل هفتمی خود را پشت سر می‌گذارد، در رقابت با همتایان نسل هشتمی خود با دشواری مواجه است و نیز در رقابت با همتای Kaby Lake-G خود با اختلاف بالا بازنده است.

البته در حالت تک رشته ای(single-thread) آزمایش Cinebench، وضعیت این لپ تاپ قدری متفاوت است. در اینجا Kaby Lake-R Spectre x360 15 با کسب 167 امتیاز که قدری بالاتر از رقبای نسل هشتمی حاضر در آزمایش و تنها 10 امتیاز کمتر از همتای Kaby Lake-G  خود است عملکرد بسیار خوبی به نمایش می‌گذارد. این مساله نویدبخش کارایی بالای این لپ تاپ هنگام کار با نرم افزارهای تک رشته ای که به صورت روزمره استفاده می‌کنیم است. این نتیجه همچنین با امتیاز متوسطی که این لپ تاپ در آزمایش PCMark 8 کسب کرده است در تضاد است.

 

آزمایش 3DMark 8 Sky Diver

لپ تاپ Kaby Lake-R Spectre x360 15 و پردازنده گرافیکی مجزای آن انویدیا جی‌فورس MX150، در بنچمارک 3DMark 8 Sky Diver خوش می‌درخشند و لپ تاپ های رقیب که از پردازنده‌های گرافیکی مجزا برخوردار نیستند را پشت سر می‌گذارند. البته همان طور که انتظار می‌رود همتای آن یعنی Kaby Lake-G، به لطف پردازنده گرافیکی قدرتمندتر Radeon RX M، در اینجا هم این لپ تاپ را پشت سر می‌گذارد.

Kaby Lake-R HP Spectre x360 15

در حالی که امتیاز Kaby Lake-R Spectre x360 15 در Sky Diver در مقایسه با همتایان نسل هشتمی خود (مانند Lenovo Yoga 920) تحسین برانگیز به نظر می‌رسد، توجه داشته باشید که قرار نیست با پردازنده گرافیکی جی‌فورس MX150 بازی‌های بسیار سنگین را انجام دهیم. به عنوان نمونه در هنگام اجرای بازی Fortnite در تنظیمات متوسط، نرخ فریم به طور معمول به زیر 60 فریم در ثانیه می‌رسید.

البته باید گفت کسی هم ادعا نکرده که این لپ تاپ یک لپ تاپ به اصطلاح گیمینگ است. کاربران آن احتمالا از لپ تاپ بیشتر برای کار با Adobe Premiere و Photoshop استفاده خواهند کرد تا Battlefield 1  یا  Grand Theft Auto V.

 

ماندگاری باتری

مدت زمان ماندگاری باتری از جمله نقاطی است که لپ تاپ Kaby Lake-R HP Spectre x360 15 موفق به پشت سر گذاشتن همتای قوی تر خود یعنی Kaby Lake-G شده است. در یک آزمایش میزان ماندگاری باتری که روشنایی نمایشگر به میزان 250 نیت و حجم صدا در حد وسط تنظیم شده است، یک ویدئوی 4K پخش شده که در آن باتری لپ تاپ Kaby Lake-R HP Spectre x360 15 نزدیک به 11 ساعت و در مقابل، باتری لپ تاپ Kaby Lake-G اندکی بیشتر از 9.5 ساعت دوام آورده است.

Kaby Lake-R HP Spectre x360 15

در واقع باتری لپ تاپ Kaby Lake-R Spectre x360 15 همه سیستم‌های این مقایسه را شکست داده است. البته این مساله با توجه به باتری بزرگ و سنگین 82 وات ساعتی آن چندان دور از انتظار نیست.

 

نتیجه گیری

اگر قصد خرید لپ تاپ دارید و سری لپ تاپ های نسل هشتمی HP Spectre x360 15 چشم شما را گرفته است، انتخاب سختی در پیش دارید: لپ تاپ تبدیل شونده Kaby Lake-R با کارایی بسیار خوب و ماندگاری باتری عالی یا نسخه Kaby Lake-G که کمی سنگین‌تر و گران‌تر، و بسیار قدرتمند بوده و نیز ماندگاری باتری آن اندکی کمتر است. اگر قیمت برایتان اهمیت زیادی دارد و نیازی به لپ تاپ قدرتمندتر ندارید، لپ تاپ Kaby Lake-R Spectre x360 15 به عنوان یک لپ تاپ 4K تبدیل شونده انتخاب بسیار خوبی خواهد بود. اما اگر مشکلی با صرف 120 دلار اضافی و اندک اضافه وزن و کاهش ماندگاری باتری ندارید، لپ تاپ قدرتمندتر Kaby Lake-G برای شما مناسب‌تر است.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402