5 اشتباه رایج در هنگام انتخاب سرویس میزبانی وب

سرویس میزبانی وب
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اگر قصد تاسیس یک وب‌سایت را دارید و به دنبال یک ارائه دهنده خدمات میزبانی وب‌سایت هستید، این مقاله را از دست ندهید. این مقاله به 5 اشتباه رایج در انتخاب سرویس میزبانی وب اشاره کرده و کمک می‌کند که از آن‌ها اجتناب کنید.

اگر شما هم تازه به دنیای میزبانی وب وارد شده‌اید، ممکن است هنگامی که دنبال راهی برای میزبانی وب‌سایت جدید خود هستید، با انبوهی از توصیه‌ها و نظرات گیج کننده روبرو شوید. همچنین این مساله قبل از آن نیز می‌تواند برای شما روی دهد؛ هنگامی که هنوز درحال برنامه‌ریزی هستید یا می‌خواهید بدانید آیا واقعا نیازی به وب‌سایت دارید یا به طور ساده باید از ابزارهای سایت‌ساز (website builder) استفاده کنید. امیدواریم این مقاله شما را در پرهیز از برخی اشتباه‌های رایج در انتخاب سرویس میزبانی وب یاری کند.

فهرست:

معرفی 5 اشتباه رایج در انتخاب سرویس میزبانی وب

Web hosting

1- انتخاب یک ارائه دهنده خدمات میزبانی رایگان

اگر شما می‌خواهید یک وبلاگ یا وب‌سایت برای سرگرمی یا برای داشتن یک گروه اجتماعی ایجاد کنید، یک سرویس میزبانی رایگان می‌تواند مفید باشد. البته این سرویس‌ها احتمالا با بنرها و پیغام‌های تبلیغاتی همراه خواهند بود و موتورهای جستجو نیز چندان علاقه‌ای به نمایش وب‌سایت‌هایی که از سرویس‌های میزبانی رایگان استفاده می‌کنند ندارند. توجه داشته باشید که سرویس‌های میزبانی رایگان خوب هم وجود دارند، اما دوام آوردن چنین سرویس‌هایی کار بسیار سختی است.

این سرویس‌ها از نظر سرعت، مدت زمان بدون اختلال بودن سرور (uptime) و در دسترس بودن به طرز آشکاری نامطمئن هستند؛ چون شما هیچ پولی پرداخت نکرده‌اید و در صورت ناپدید شدن آن‌ها یا از کار افتادن سرورهایشان، انتظار هیچ خسارتی هم نداشته باشید.

در مورد خدمات پشتیبانی، حداقل انتظارها را داشته باشید و توقع خصوصیات پیشرفته نظیر پایگاه داده رایگان نداشته باشید. همچنین با استفاده از این سرویس‌ها، اعتبار خود را در معرض خطر قرار می‌دهید. به خصوص اگر نام خدمات دهنده در دامنه اینترنتی شما گنجانده شده باشد. مثلا تصور کنید وقتی مشتری به جای یک دامنه اینترنتی خالص، دامنه yourbusiness.get-free-hosting.com را ببیند چه فکری می‌کند؟ البته برخی سرویس دهندگان میزبانی رایگان به شما این اجازه را می‌دهند تا دامنه اینترنتی خودتان را داشته باشید.

مساله مهم این است که ما معمولا برای چیزی که دریافت می‌کنیم (اعم از کالا و خدمات) پول پرداخت می‌کنیم. حال اگر چیزی رایگان است نباید انتظار زیادی از آن داشت. همچنین میزبانی وب لزوما گران نیست و سرویس‌های میزبانی ارزان قیمت خوبی وجود دارند.

2- انتخاب یک پکیج میزبانی وب بدون ضمانت بازگشت وجه

برخی از کمپانی‌های میزبانی وب، برای کسانی که اولین بار پکیج را انتخاب می‌کنند ضمانت بازگشت وجه ارائه نمی‌کنند. شرکتی را انتخاب کنید که در صورتی که پکیج نامناسبی انتخاب کرده باشید، پول شما را برگرداند.

یک شرکت میزبانی وب خوب، با روی خوش پول شما را برمی‌گرداند یا شما را به یک پکیج دیگر که نیاز‌های شما را تامین می‌کند منتقل می‌کند. هر چه باشد، آن‌ها می‌خواهند مطمئن شوند به عنوان یک مشتری از آن‌ها راضی هستید؛ چرا که حتی اگر از استفاده از خدمات آن‌ها انصراف دهید ممکن است در آینده که شرایط شما تغییر کرد بازگردید.

3- انتخاب یک میزبانی اشتراکی هنگامی که به سرور مجازی نیاز دارید و برعکس

روش‌های اصلی میزبانی وب‌سایت که می‌توانید انتخاب کنید عبارتند از: میزبانی اشتراکی (shared web hosting) و سرور خصوصی مجازی (VPS). اگر وب‌سایت شما کوچک و ساده است میزبانی اشتراکی انتخاب مناسب برای شماست.  یک سرور خصوصی مجازی تنها برای وب‌سایتهای با ترافیک بالا مورد نیاز است. اگر وب‌سایت کوچک شما در آینده رشد کند، همواره می‌توانید به یک سرور مجازی یا سرور اختصاصی (dedicated) تغییر مکان دهید، فعلا می‌توانید با انتخاب میزبانی اشتراکی، پول‌هایی که برای بدست آوردنشان زحمت کشیده اید را پس انداز کنید.

انواع سرورها برای میزبانی وب

4- انتخاب نوع میزبان تنها براساس قیمت

با این رویه، دو مسیر متفاوت ممکن است در پیش گرفته شود:

  1. اینکه تصور کنید همه میزبان‌های وب مثل هم هستند، بنابراین به سراغ ارزان ترین آن‌ها بروید.
  2. شاید هم تصور کنید بهترین نوع میزبانی گران‌ترین آن‌هاست. بنابراین به امید دریافت بهترین کیفیت میزبانی، گران‌ترین پکیج را خریداری کنید.

میزبانی مانند یک کالا است و بابت آن پول می‌پردازید. بنابراین ممکن است وسوسه شوید که ارزان ترین انتخاب را انجام دهید. از طرف دیگر ممکن است حرف‌های دهن پرکن برخی بازاریاب‌ها شما را متقاعد کند که پکیج‌های گران‌قیمت را انتخاب کنید.

در یک بازار رقابتی، برای جلب مشتری تخفیف‌ها و پیشنهاد‌های ویژه فراوانی مطرح می‌شود. بنابراین وقتی انتخاب‌های ارزان در دسترس هستند، بیش از اندازه خرج نکنید و حواستان به کدهای تحفیف نیز باشد. این سخن که «هرچه قدر پول بدهی همان قدر آش می‌خوری» لزوما در مورد خدمات میزبانی وب صدق نمی‌کند. به عنوان نمونه به احتمال زیاد یک پکیج ارزان‌قیمت برای وب‌سایت یک شرکت نوپا یا یک وبلاگ شخصی، کاملا مناسب است.

توجه کنید که قیمتی که در تبلیغات می‌بینید هزینه ماهانه است. هنگامی که قصد پرداخت هزینه سالیانه را داشته باشید این مبلغ در 12 ضرب می‌شود و ماليات بر ارزش افزوده نیز به آن اضافه می‌شود. این رویه معمول در این صنعت است و بیشتر هاست‌ها قیمت‌ها را به این شکل تبلیغ می‌کنند. همچنین اگر مدت زمان‌های طولانی (مثلا یک یا دو ساله) را انتخاب کنید ممکن است مشمول تخفیف شوید.

5- ثبت‌نام کردن بدون اطلاع از محدودیت‌ها و شرایط

هنگامی که مشغول تحقیق درباره پکیج‌های میزبانی اشتراکی هستید با عباراتی چون «نامحدود» و «رایگان» برخورد خواهید کرد. اگر چیزی به نظر شما بیش از حد خوب آمد، ممکن است حقیقت نداشته باشد. به عنوان نمونه پهنای باند و فضای ذخیره سازی به اصطلاح «نامحدود»، محدودیت خواهند داشت.

ضوابط و شرایط را بررسی کنید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید. اما محدودیت در ذخیره سازی فایل‌های شخصی یک مساله رایج است. همچنین قوانینی برای برخی از انواع رسانه‌ها یا پخش آنلاین (streaming) وجود دارد. کمپانی‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی باید این محدودیت‌ها را اجرا کنند تا ارائه بدون وقفه خدمات برای همه اعضای سرور اشتراکی تضمین شود. همان‌طور که می‌دانید منابع مورد نیاز سرورها (برق مصرفی سرور، پهنای باند مورد استفاده توسط سرور، درایو دیسک سخت برای ذخیره سازی اطلاعات) با خود هزینه می‌آورند.

از شرکت مورد نظر، پیش از ثبت‌نام و خرید یک پکیج بپرسید که آیا می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید: داشتن چند اکانت پروتکل ایمیل POP؛ اضافه کردن آمار به حساب خود؛ نصب نرم‌افزار توسط خودتان؛ استفاده از سبد خرید برروی وب‌سایت خود.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402