14 پند پدرانه که باعث موفقیت بزرگان کارآفرینی شده است

موفقیت
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

پدران ما، بزرگ‌ترین ذخیره‌های تجربه برای زندگی ما هستند. بزرگانی همانند استیو جابز و برانسون با الهام گرفتن از سخنان پدران‌شان توانسته‌اند به‌ مراتب بزرگی از موفقیت و سربلندی برسند.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

14 نصیحت پدرانه به آدم‌هایی که موفق شدند

روز جهانی پدر گذشته است اما این نصیحت‌های پدرانه هستند که همیشه می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات بزرگ زندگی باشد. شاید هرکدام از ما، تفکرات پدر و مادر خودمان را قدیمی بدانیم اما این تجربیات می‌تواند گوهر نایابی باشند که سال‌ها لازم است که آن‌ها را به دست آوریم. افراد مشهوری که بیشترشان را همه ما می‌شناسیم، کسانی بودند که از پدرشان نصیحت‌های بزرگی دریافت کرده‌اند تا راه خودشان را محکم و مصمم‌تر ادامه بدهند. در ادامه به سراغ 14 نفر از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین افراد دنیا خواهیم رفت تا از زبان خودشان، نصیحت‌های پدرهایشان را بخوانیم.

 

مگ ویتمن – آدم خوبی باش

موفقیت

نصیحت «آدم خوبی باش» شاید ترکیبی از چند واژه ساده باشد؛ اما برای ویتمن مدیر هیولت پاکارد، یا به‌ اختصار HP، شرکت آمریکایی چند ملیتی فناوری، مهم‌ترین توصیه‌ای است که از پدرش در طول زندگی گرفته است. ویتمن سال 2005 در مصاحبه‌ای که با مجله فورچون (Fortune) داشت گفت:

پدرم می‌گفت که رفتار خوبی با بعضی افراد نداشته است؛ اما توصیه‌اش این بود که هیچ‌وقت در زندگی باکسی بدرفتاری نداشته باشم. نمی‌دانیم که در آینده، چه بر سر ما ممکن است بیاید و به همین دلیل با خباثت و رفتار نادرست چیزی درست نمی‌شود؛ معمولاً هم این رفتار هیچ‌وقت کار به‌ جایی نمی‌برد.

 

تی بون پیکنز – برنامه‌ریزی کن

موفقیت

 

تی. بون پیکنز رئیس تشکیلات BP (بوئن پیکنز) زمانی که در دانشگاه اوکلاهاما دانشجو بود در دیدار با پدرش اولین جمله تأثیرگذار در زندگی خود را از زبان پدرش شنید. پدر پیکنز به او می‌گوید: «هر فرد نادانی بدون داشتن برنامه می‌تواند از یک عاقل و نابغه با برنامه پیشی بگیرد. من و مادرت فکر می‌کنم همان افراد نادان با برنامه بوده باشیم. شما در اینجا (معمولاً پیکنز بیشتر اوقاتش را در گروه موسیقی معروف دانشگاه می‌گذراند) چیز زیادی یاد نمی‌گیرد و هیچ جایی هم نخواهید رسید.»

پدرش درست می‌گفت، پیکنز در سال 2014 روی لینکدین نوشت:

من بالاخره قبول کردم که نمی‌توانم محیط را تغییر دهم.

اما یک ماه پس از همان دیدار، همه‌چیز تغییر کرد. پیکنز راه جدیدی برای خودش انتخاب کرد و مسیرش را تغییر داد. پیکنز می‌گوید:

من یک برنامه برای زندگی خودم انتخاب کردم. کاری که تا آن زمان زحمت انجامش را به خود نداده بودم.

 

بیل گیتس – نقاط ضعف خودت را بدان

موفقیت

این روزها بیل گیتس و همسرش به عنوان یک زوج موفق در کسب‌وکار از پدر بیل که وکیلی باتجربه است به عنوان یک مشاور بهره می‌برند اما سابق بر این، گیتس بزرگ راه را برای پسرش باز کرده بود. مهم‌ترین درسی که بیل از پدرش گرفته است، مقابله کردن با نقاط ضعف و پیش رفتن به سمت آن‌ها است. او در گفتگو اختصاصی با فورچون در سال 2009 گفت:

پدر و مادر من، من را به ورزش کردن و ادامه دادن ورزش‌هایی همانند شنا، فوتبال و فوتبال آمریکایی تشویق می‌کردند. آن زمان حس می‌کردم این کار بی‌معنی است؛ اما زمانی که بزرگ‌تر شدم فهمیدم همین ورزش‌ها به من یاد دادند چگونه یک گروه را رهبری کنم و کار تیمی انجام دهم. من به‌جای چسبیدن به کارهای راحت، به سمت مشکلات و نقاط ضعف خودم رفتم و از آن‌ها تجربه‌های خوبی به دست آوردم.

 

ایندرا نویی – مثبت اندیش باش

موفقیت

ایندرا نویی مدیرعامل پپسی و کارآفرین برتر با مشاوره‌ای که از پدرش گرفته است، راهش را پیدا کرد و به سمت تغییر دنیا و نگرش به مسائل قدم گذاشت و توانست موفقیت‌های بزرگی به دست آورد. پدر او همیشه به ایندرا در مورد تفکر مثبت نکاتی می‌گفت و از او می‌خواست که هرچند کم، در کارها و رفتارش مثبت اندیش باشد. پدرش به ایندرا گوش‌زد می‌کرد که شاید این کار یک حرف و نگرش ساده باشد اما نتایج بزرگی به دنبال خودش می‌آورد. اگر همیشه دید منفی به کار و افراد داشته باشی، بازخوردهای منفی و عصبانی خواهی بود این در صورتی است که می‌توانی با دیدی مثبت عصبانیت را کنار بگذاری و درست تصمیم بگیری و به حرف‌های دیگران بیشتر از همیشه گوش دهی.

گاهی پیش آمده است که با یک مکث کوتاه در گفتگو، می‌توان به‌جای چندین ساعت بحث به یک نتیجه کلی و درست رسید.

 

ریچارد برانسون – بیشتر از حرف زدن گوش بده

موفقیت

ربچارد برنسون، بنیان‌گذار موسسه بزرگ تحقیقاتی و مجله ویرجین (Virgin) در سال 2015 در لینکدین نوشت:

زمانی که من بزرگ شدم، خانه ما پر از هرج‌ومرج و شلوغی بود. مادرمان چپ و راست ایده‌پردازی‌های خودش در مورد کارآفرینی را بیان می‌کرد و من و خواهرهایم همیشه مشغول صحبت کردن و بحث در مورد مشکلات آن‌ها بودیم؛ اما در میان همه این شلوغی‌ها تنها کسی که ساکت و بدون هیچ استرسی به کار خودش ادامه می‌داد، پدرم بود. او آرام نبود اما در صحبت کردن از ما همیشه عقب‌تر بود. این یک تعادل فوق‌العاده در کارهای او بود. همیشه می‌دانستیم که پدر گوش می‌دهد و می‌تواند نقطه اتکایی برای رفتارهای شاید عجولانه ما باشد.

او افزود:

در این رفتار پدرم نکته‌ای نهفته بود، یکی از بزرگ‌ترین و ساده‌ترین نصیحت‌هایی که او در رفتارش به ما کرد این بود که بیشتر از حرف زدن، گوش کنید. هیچ‌ کسی بدون اینکه گوش بدهد، چیزی یاد نمی‌گیرد.

 

استیو جابز – به چیزی فکر کن که دیگران از آن غافل‌اند

موفقیت

اگر امروزه اپل توانسته است که راه خودش را در طراحی‌های بکر و ناب پیدا کند و در میان دیگر سازندگان گوشی‌های هوشمند به عنوان یک نمونه بی‌مثال بدرخشد، این ثمره تلاش‌های استیو جابز و آموزه‌هایی پدری است که فراگرفته بود. استیو جابز در مصاحبه‌ای که با شبکه خبرگزاری CBS داشت در مورد پدرش این‌گونه می‌گوید:

پدر من، مکانیک کار فوق‌العاده‌ای بود که از صفر کار خودش را شروع کرد. او به من یاد داد که کارهای بزرگی انجام دهم. روزی پدرم و من مشغول ساختن حصارهای دور خانه بودیم. زمانی که کار به رنگ کردن حصارها رسید، او به من گفت که علاوه بر جلوی حصار که همه می‌بینند، پشت آن‌ها را هم‌ رنگ کنم. این کار به نظر پدرم متعهد بودن به کار و دقت در انجام کاری بود که بقیه افراد از انجام آن غافل بودند.

 

مارتا استوارت – از عهده هر کاری می‌شود برآمد

موفقیت

غول دنیای نویسندگی در زمینه کتاب‌های شیوه زندگی می‌گوید که بدون راهنمایی و نصیحت کلیدی پدرش هیچ‌وقت نمی‌توانست از سد همه مشکلاتی که در زندگی داشته عبور کند.

او در سال 2013، طی پستی روی لینکدین گفت:

پدرم شخصیت من را می‌شناخت و بر اساس همین شناخت می‌گفت من می‌توانم بر هر مشکلی که باشد غلبه کنم، کافی است تصمیم بگیرم و آن کار را انجام دهم. این حرف پدرم در من کلید اعتمادبه‌نفس و قدرت بود؛ و زمانی که من با مشکلات مختلف در زندگی مواجه می‌شدم، کمی عقب می‌ایستادم و به خودم یادآوری می‌کردم که من می‌توانم، من قادر به حل این مشکل هستم و دوباره‌ کارم را شروع می‌کردم و مشکلات را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذاشتم.

 

محمد العریان – نظر دیگران مهم است

موفقیت

محمد العریان مشاور اقتصادی شرکت الیانس، ابر شرکت والد پیمکو است. او سابقاً مدیر اجرایی و یکی از دو مدیرعامل سرمایه‌گذار شرکت الیانس هم بوده است. پدر العریان، سفیر مصر در فرانسه بود و به پسرش درس‌های بزرگی از زندگی خودش داد که العریان را در حاشیه امن تجارت نگه دارد.

او در سال 2009 به مجله فورچون در مورد اخلاق عجیب پدرش می‌گوید:

من زمانی که در فرانسه بودم، همیشه روزنامه‌های احزاب مختلف را روی میز کار پدرم می‌دیدم. احزابی که حتی با یکی از حرف‌های پدر من به عنوان سفیر یک کشور موافق نبودند. همیشه جای سؤال بود که چرا این روزنامه‌ها باید روی میز پدر باشند. روزی که پدرم به این سؤال جواب داد من پند بزرگی از او گرفتم. پدرم گفت که هرکسی باید نظرات موافق و مخالف را بداند. اگر همیشه نظرات موافق را بخوانی، بدان که فکرت فقط در یک‌سو کار خواهد کرد و هیچ سؤالی از خودت در مورد نظرات دیگران نخواهی داشت. پس سعی کن انتقادهای دیگران را هم در زندگی، گوش کنی و از آن‌ها نکته بگیری.

 

والت بتینگر – نمی‌توانی محبوبیت و شهرت بخری

موفقیت

رئیس و مدیرعامل شرکت چارلز شواب (Charles Schwab) به مجله فورچون در مورد نصیحت پدرش که زندگی او را تغییر داده است این‌گونه می‌گوید:

پدرم به من می‌گفت که در زندگی چیزهای زیادی برای خریدوفروش وجود دارد اما محبوبیت و شهرت را نمی‌توانی خریدوفروش کنی. این کلام ساده باعث شد که من برای خودم چهارچوب رفتاری خاص در نظر بگیرم و خارج از آن با دیگران رفتار نکنم تا بتوانم از محبوبیت در میان آن‌ها بهره‌مند شوم. پند پدرم، چهارچوب رفتاری من در کل زندگی را شکل داد.

 

باربارا کورکوران – از رهبرها پیروی نکن

موفقیت

باربارا کورکوران، ستاره فروش املاک و صاحب برنامه‌های تلویزیونی جواهر موفقیت خودش را از حرف‌های پدرش گرفته است. او در مصاحبه سال 205 خودش با فورچون داستان خنده‌داری در مورد اوضاع خانوادگی خودشان می‌گوید:

پدر من، اغلب بر اساس اینکه رئیسش به او دستور می‌داد کاری را انجام دهد و او از انجام آن سر باز می‌زد از کارش اخراج می‌شد. یک قانون کلی در خانواده ما حاکم بود. وقتی پدرم زودتر از ساعت 5:30 به خانه بازمی‌گشت همگی دور میز جمع می‌شدیم و مادرم برای ساعت 6 شام را آماده می‌کرد. مادرم همیشه یک ستون کامل برای خانه ما بود. وقتی که همه به دور میز بودیم، ناگهان مادرم با صدای بلند می‌گفت، بچه‌ها حدس می‌زنید چه اتفاقی برایمان افتاده است؟ همگی ما با خنده داد می‌کشیدیم، دوباره اخراج شدیم! این لذیذترین غذایی بود که هر ماه می‌توانستیم بخوریم.

این روحیه بزرگ پدرم برای مبارزه علیه دستور و داشتن مسئولی بالاتر از خودش، به من نشان داد که همیشه سعی کنم برای خودم کار کنم تا هیچ‌وقت زیر دستورهای رئیسم، مثل پدر، مقاومت به خرج ندهم و هر ماه اخراج نشوم.

 

مارک کیوبن – تفریح داشته باش

موفقیت

کارآفرین میلیاردر، سرمایه‌گذار یهودی و اهل دالاس هر چیزی که دارد را از حرف‌ها و نصیحت‌های پدرش به ارث برده است. او در سال 2014 و مصاحبه خودش با مجله سوث ست گفت:

پدرم بارها و بارها این کلمات را برای ما تکرار می‌کرد «زمانی که جوان هستید، تفریح کنید.» پدرم اعتقاد داشت تا زمانی که شور جوانی در انسان است باید زندگی و شادی کند.

 

سارا بلکلی – شکست‌هایت را جشن بگیر

موفقیت

اگر نهار و وقت‌های صحبت کردن سارا با پدرش نبود، شاید او الآن پشت میز مدیریت شرکت اسپانکس (Spanx) ننشسته بود. او در سال 2015، در یکی از شبکه‌های آموزشی مخصوص کارآفرینان در شهر نیویورک گفت:

پدرم عادت داشت هر روز، در مورد شکست‌هایی که در طول هفته داشته‌ایم، سر میز ناهار از ما سؤال بپرسد. این کاری بود که پدرم هیچ‌وقت ترکش نکرد. یادم هست روزی از مدرسه به خانه آمدم و به پدرم گفتم، از این روال همیشگی مدرسه رفتن و آمدن خسته شده‌ام و وحشت زده‌ام. پدرم بدون اینکه فکر کند، دستانش را بالا برد و گفت: «بزن بریم! راه بازه.» گاهی اوقات من چیزی برای گفتن و یا مشکلی در طول هفته نداشتم، پدرم به‌شدت از ما ناامید می‌شد. این تفکر پدرم به من یاد داد که شکست پایان کار نیست و برای هر شکستی می‌توان جشن گرفت. گاهی اوقات شکست‌هایمان هدف‌هایی هستند که باید به آن‌ها می‌رسیدیم.

 

کنت چناو – تنها چیزی که می‌توانی کنترل کنی، عملکرد خودت است

موفقیت

در این دنیا، ما قادر به کنترل کردن همه‌چیز نیستیم؛ اما مدیرعامل سابق شرکت آمریکایی اکسپرس از پدرش پندی در مورد تنها ویژگی که می‌تواند کنترل کند گرفت و تمام تلاش خودش را کرد که در کنترل کردن آن موفق باشد.

او در سال 2012 و در جمع دانشجویان دانشگاه مک کوم گفت:

به‌جای تمرکز کردن روی کنترل همه عوامل اطراف خودتان، بر روی تنها موردی که می‌توانید کنترل کنید تمرکز کنید؛ و تنها چیزی که می‌توانید کنترل کنید، عملکرد خودتان است.

پندی که کنت به دانشجویان داد، حرفی بود که پدرش به او گفته بود. زمانی که می‌خواهید با دیگران تفاوت داشته باشید، باید ابتدا خودتان را تغییر دهید و تنها کاری که می‌توانید انجام دهید، تغییر عملکردتان است.

 

استیو بالمر – انجام بده یا نده!

موفقیت

مدیرعامل سابق شرکت مایکروسافت و مالک اصلی کنونی لس انجلس کلیپرز (باشگاه بسکتبال) بهترین پندی که از پدرش گرفته، انجام دادن یا ندادن قاطعانه است.

استیو طی بک مصاحبه در مدرسه کسب‌وکار آکسفورد توضیح داد:

اگر کاری را قرار است انجام بدهی، قاطعانه تصمیم بگیر و انجامش بده و اگر نمی‌خواهی انجام دهی فراموشش کن. فراموشی کامل برای همیشه. این کلیدی بود که پدرم به من داد. به‌عبارت‌ دیگر، اگر قصد انجام کاری را داری با تمام قدرت انجام بده.

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد شمعی در ذهن و انگیزه شما روشن کند.

 

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402