4 دلیل برای اینکه پروتئین گیاهی را جایگزین پروتئین حیوانی کنید
امید جعفری
نویسنده:امید جعفری
ارسال شده در:03 تیر 1397، 21:00

4 دلیل برای اینکه پروتئین گیاهی را جایگزین پروتئین حیوانی کنید

خوردن گوشت حیوانی یا به عبارت بهتر مصرف بیش از حد پروتئین‌های حیوانی، مشکلات بزرگی برای سلامتی شما پیش می‌آورد که با جایگزین کردن پروتئین گیاهی می‌توانید با آن‌ها مقابله کنید.

بعید نیست که روزی خوردن برگر به صورت روزانه یکی از وعده‌های غذایی افراد رژیمی‌ شود. نگران نباشید، اشتباه نخواندید و اشتباه هم ننوشته‌ایم. شما در برگری که قرار است روزانه مصرف کنید علاوه بر پروتئین، مواد مفیدی که در سبزی‌ها وجود دارد را هم خواهید داشت. همچنین با وجود سبزی، فیبرهای موردنیاز برای بدن شما هم تأمین می‌شود. البته شما روزانه این رژیم غذایی را بدون برگر گوشت باید داشته باشید.

پروتئین

متأسفانه مطالعات پزشکی متعددی که انجام شده است نشان می‌دهد گوشت به عنوان یک منبع تأمین‌کننده پروتئین، اصلاً سالم و مفید نیست؛ اما همین محققان توصیه می‌کنند که به جای استفاده از گوشت برای تأمین پروتئین، از منابع گیاهی و پروتئین‌های گیاهی برای تأمین پروتئین بدن استفاده کنیم. دلایل کاملاً پذیرفته‌شده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف پروتئین‌های گیاهی نظیر دانه‌های لوبیا و سویا می‌توانند جایگزینی سالم برای منابعی همانند گوشت باشند. البته محققین قصد خارج کردن گوشت حیوانی از وعده‌های غذایی شما را ندارند و هنوز هم می‌توانید هفته خودتان را با خوردن کباب، دل‌نشین‌تر کنید. در عوض شما باید به جای خوردن هفته‌ای چند بار کباب گوشت، دفعات آن را کاهش دهید. تحقیقات نشان داده است که کم خوردن گوشت حیوانی از زیاد خوردن آن مفیدتر است. اگر سویا را دوست ندارید، هنوز هم می‌توانید نفرت خودتان را به آن نشان دهید اما در یک برنامه طولانی‌مدت سعی کنید استفاده از گوشت را با یک منبع پروتئین گیاهی، عوض کنید. در ادامه نگاه عمیق‌تر به توصیه‌هایی که در بالا به شما داشتیم، داریم:

۱. پروتئین گیاهی مواد مغذی و فیبر بیشتری دارد در عوض اسیدآمینه ندارد!

پروتئین

گوشت حیوانی را علاوه بر منبع تأمین پروتئین، می‌توان یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌های مواد مغذی بدن دانست. اگر شما در طول زندگی خودتان از پروتئین‌ها و گوشت‌های مختلف استفاده کنید، علاوه بر اینکه امینو اسیدهای موردنیاز برای سلامتی بدن خودتان را دریافت خواهید کرد، در کنار آن ویتامین‌هایی نظیر B12، نیاسین، تیامین، B7، B6، B5 و ویتامین A و k را هم تأمین می‌کنید. اما سؤال اینجاست؛ پس اگر ما همه وعده‌های غذایی که در آن گوشت حیوانی دارد با منابع گیاهی جایگزین کنیم، تکلیف جبران این همه ماده مغذی که بر شمردیم چه خواهد شد؟ نگران نباشید؛ بهانه‌ای برای لغو برنامه جایگزینی نداریم. همه مواد مغذی که اسم بردیم، در پروتئین گیاهی و منابع گیاهی هم وجود دارد. تنها بهانه شما می‌تواند ویتامین B12 باشد که گیاهان در ساختار سلولی خودشان نمی‌توانند آن را تأمین کنند. برای رفع این مشکل هم می‌توانید از مکمل‌های غذایی استفاده کنید و یا کمی پول بیشتر بدهید و جلبک دریایی یا غلات غنی‌شده بخرید و به عنوان سالاد نوش جان‌ کنید.

پروتئین

اندریا جیانکولی، متخصص تغذیه در کالیفرنیا است و در مورد پروتئین گیاهی مطالعات زیادی انجام داده است. او می‌گوید، پروتئین‌ گیاهی از همتایان گوشتی خودشان بسیار مفیدتر و سالم‌تر هستند؛ به همین دلیل است که گرم به گرم مواد غذایی گیاهی کالری کم دارند اما فواید زیادی به بدن شما می‌رسانند. همچنین پروتئین‌های گیاهی مزیتی در کنار خود دارند که پروتئین‌های حیوانی آن را ندارند. گیاهان دارای ترکیبی فیبر مانند هستند که به شما در هضم غذا و جریان آن در روده کمک فراوانی می‌کند. فیبر به عنوان یک روان کننده در طول روده کوچک و بزرگ عمل می‌کند و خطر ابتلا به بیمارهای قلبی عروقی را به شدت کاهش می‌دهد.

۲. کسانی که پروتئین گیاهی می‌خورند سالم‌تر از مصرف‌کنندگان پروتئین حیوانی هستند

بررسی‌های فاکتوریال در مورد مقایسه افرادی که مصرف گوشت حیوانی کمتری نسبت به دیگر افراد که منبع اصلی دریافت پروتئین آن‌ها گوشت حیوانی است پس از اعمال کردن ویژگی‌هایی همانند طبقه اجتماعی، ورزش روزانه، عادت‌های فردی و اقتصاد نشان می‌دهد که این افراد زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری دارند. کسانی که پروتئین گوشتی را کاهش داده‌اند، در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمتری هستند. علاوه بر این، انجمن مبارزه با سرطان اعلام کرده است که پروتئین‌های گیاهی و مصرف گیاهان می‌تواند فاکتورهای دخیل در سرطان را کنترل کند.

پروتئین

هرچند هنوز هم رابطه‌ای عمیق بین زندگی طولانی و مشکلات قلبی عروقی وجود دارد، عوامل کم تأثیری وجود دارند که در طولانی‌مدت می‌توانند مشکلات بزرگ‌تری را به وجود آورند. کسانی که پروتئین گیاهی مصرف می‌کنند، غالباً گیاه‌خوار هستند و در طول دوران زندگی خودشان بیشتر از دیگر افراد به پزشک برای بررسی وضعیت بدن خودشان مراجعه می‌کنند، پس هر ماه چک‌آپ کاملی از بدن خود دارند که به آن‌ها کمک می‌کند در مقابل بسیاری از بیماری‌های خاموش و ساکت مصون باشند. علاوه بر این مورد. گیاه‌خواران و کسانی که گوشت کمتری می‌خورند در محیط‌های سالم‌تری نسبت به همتایان گوشت‌خوار زندگی می‌کنند که همین مورد باعث می‌شود ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به شدت کاهش یابد.

پروتئین

سؤال بعدی این است که آیا کنترل کردن عوامل مختلف بیماری‌زا در زندگی بدون کاهش دادن مصرف گوشت و پروتئین‌های حیوانی می‌تواند مفید باشد؟ بررسی‌ها نشان داده است که اگر همه عوامل را کنترل کرده باشید هم خوردن گوشت‌های حیوانی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را افزایش دهد. این یک همبستگی و رابطه مستقیم است که فقط در اثر مصرف کمتر می‌تواند کنترل شود. به تازگی تحقیقی در امریکا صورت گرفته و نتیجه آن در قالب مقاله‌ای چاپ شده است که چکیده این مقاله به نهادهای دخیل در تغذیه مردم توصیه می‌کند، پروتئین گیاهی را جایگزین پروتئین حیوانی کنند. بزرگ‌ترین تأمین‌کننده پروتئین حیوانی انسان‌ها، گوشت گوسفند است که باید به زودی جایگزینی سالم‌تر برای آن پیدا کرد.

۳. گوشت، چربی‌های اشباع شده فراوانی دارد

واقعاً مشکل ما با استیک گوشت فقط پروتئین آن نیست. گوشت پر از موادی است که باعث چاقی و گرفتگی رگ‌های شما می‌شود. بله چربی‌های اشباع که طعم لذیذ و جلو آمدن شکم خودتان را مدیون این عزیزان هستید. چربی اشباع شده را همگی می‌شناسید. این ماده به دور عروق خونی قلب می‌نشیند و باعث سکته‌های قلبی می‌شود. زمانی که شما پروتئین گیاهی را جایگزین پروتئین حیوانی می‌کنید، به جای دریافت چربی‌های اشباع و کلسترول بالا، چربی سالم‌تر گیاهی به بدن خودتان می‌رسانید که قابل مقایسه با چربی اشباع نیستند.

پروتئین

اگر آشنایی با چربی‌های اشباع شده ندارید، روغن نباتی‌های قدیمی را به یاد بیاورید که در دمای اتاق هم جامد بودند. این روغن‌ها در اصطلاح پزشکی به روغن اشباع شده معروف هستند که در داخل بدن نیز همانند بیرون از بدن به دور رگ‌های شما جمع می‌شوند. همچنین چربی‌های اشباع، فاکتور کلسترول خون شما را به شدت افزایش می‌دهد. این مقیاس در بلندمدت، فاکتور دیگری با عنوان چربی جداره عروق را افزایش می‌دهد. ادامه روند مصرف چربی‌های اشباع به‌طور قطع باعث گرفتگی رگ‌های بدن و سکته می‌شود. در عوض چربی‌هایی که در آجیل، سویا و ماهی وجود دارد چربی اشباع شده کمتری دارند. به این دلیل است که چربی آن‌ها را چربی سالم نام‌گذاری می‌کنند.

۴. روند فراوری و آماده‌سازی خوردن گوشت قرمز، سرطان‌زاست

احتمالاً چند سال پیش را یادتان هست که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد گوش قرمز فراوری شده، سرطان‌زا است. سرطان روده بزرگ، رابطه مستقیمی با خوردن گوشت‌های فراوری شده دارد و احتمال سرطان‌هایی همانند پانکراس و پروستات هم می‌تواند به‌طور نسبی با خوردن گوشت قرمز افزایش یابد. خوردن گوشت قرمز سرخ شده یا فراوری شده برای محصولاتی همانند سوسیس و کالباس از مواردی است که می‌تواند در ابتلا به سرطان روده بزرگ مؤثر باشد. دوست نداریم در ذهن شما یک حفره تاریک به وجود بیاوریم ولی گوشت کباب شده هم می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد. هیچ فرقی بین گوشت سفید و قرمز نیست و همه انواع گوشت‌ها تأثیر مشابهی دارند.

پروتئین

همه تقصیرها را نباید به گردن گوشت قرمز بیندازیم. در طول سال گذشته، 500 هزار مورد ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود داشته است. در مقابل 200 هزار نفر در اثر آلودگی هوا، 600 هزار نفر در اثر مصرف الکل و یک‌ میلیون نفر بر اثر مصرف دخانیات درگیر سرطان شده‌اند.

اگر ما بزرگ‌نمایی در برابر خوردن گوشت قرمز و مشکلات آن خدمت شما انجام دادیم، هدفمان هشدار دادن در مورد پروتئین‌های حیوانی بود که می‌توانید به راحتی آن را با دیگر موارد مشابه گیاهی جایگزین کنید. متخصصان تغذیه زیادی هم اعتقاد دارند که خوردن گوشت قرمز ضروری است و غذا باید خوشمزه باشد اما استفاده از آن را می‌تواند محدود کرد. اگر شما عاشق کباب یا همبرگر هستید این غذاها را فراموش نکنید اما هر روز هم آن‌ها را استفاده نکنید. کلید رژیم غذایی موفق استفاده متعادل از همه مواد است؛ اما در کنار لوبیا و سویا. سالم و تندرست باشید.

اولین نفری باشید که به این مطلب رای می‌دهید
امتیاز به مطلب

چه امتیازی به این مطلب میدی؟

1 2 3 4 5
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha
Shad 17 آبان 1398، 11:19

درود بر شرف و شجاعت شما.