5 سوال که قبل از شروع یک کسب و کار باید از خودتان بپرسید
محسن امیری
نویسنده:محسن امیری
ارسال شده در:14 تیر 1397، 21:00

5 سوال که قبل از شروع یک کسب و کار باید از خودتان بپرسید

طبق آمارهای موجود، 20 درصد کسب و کار های کوچک، قبل از رسیدن به 1 سالگی شکست می‌خورند و درصد بسیار زیاد دیگری هم 5 سالگی خود را نمی‌توانند جشن بگیرند، اما به راستی مشکل از کجاست؟

طبق آمار‌های موجود، از هر 5 شرکت کوچکی که تاسیس می‌شود، 1 شرکت نمی‌تواند حتی 1 سال هم دوام بیاورد. تعداد زیاد دیگری هم بین عمر 1 تا 5 سالگی خود شکست می‌خورند. اما با این وجود کسب و کار‌های زیاد دیگری هر روزه شکل می‌گیرند و کارآفرینان مشتاق‌تر از دیروز به کار‌های خود ادامه می‌دهند. اگر فکر می‌کنید که در راستای راه اندازی کسب و کار کوچک خود تنها هستید، اینطور نیست. طبق آمار رسمی آمریکا، در این کشور 28.5 میلیون کسب و کار کوچک وجود دارد. کسب و کار کوچک به معنای شرکتی است که کمتر از 500 کارمند دارد.

اما چگونه می‌توان کار خود را با اشتیاق جلو برد و از شکست دور شد؟ قبل از این که کسب و کار خودتان را راه بیندازید، حتما این 5 سوال را از خودتان بپرسید:

 

1. آیا شما به دنبال ایجاد یک شغل برای خود هستید یا می‌خواهید یک کسب و کار بزرگ و آینده دار را تاسیس کنید؟

کسب و کار / business

بسیاری از کارآفرینان جوان با ایجاد یک شغل برای خودشان، به کسب و کار خود پایان می‌دهند و تفکری در مورد این که می‌توانند شرکت خود را تبدیل به یک کمپانی بزرگ کنند، ندارند. مشکلی نیست، اگر دید شما یک دید کوتاه مدت است و قصد ندارید شرکت بزرگی تاسیس کنید، باید در مورد کم و کیف تاسیس شرکت خود بسیار بیندیشید. در غیر اینصورت شما در معرض سختی‌ها و مشکلات زیادی خواهید بود. در صورتی که به اشتباه جلو بروید، شما باید بسیار بیشتر از آنچه که باید تلاش کنید و بار انسان‌های دیگری را نیز به دوش بکشید. اگر می‌خواهید با تلاش بسیار معقول کسب و کار خود را بچرخانید، بهتر است که کسب و کاری را راه اندازی کنید که بدون شما هم به کارش ادامه بدهد، نه کسب و کاری که همواره باید مواظب آن بود.

 

2. بازیکنان تیم شما چه کسانی هستند؟

کسب و کار / business

در املاک و مستغلات، 3 عامل مهم در قیمت‌گذاری خانه‌ها و بناها وجود دارد؛ محل بنا، محل بنا و محل بنا! در موفقیت یک کسب و کار هم 3 عامل وجود دارد؛ استعداد، استعداد و استعداد! وجود استعداد‌های زیاد در شرکت شما عامل بزرگی برای موفقیت شما است. در انتخاب کسانی که برای کار در شرکت خود برمی‌گزینید، دقت زیادی کنید و فیلتر‌های سخت گیرانه‌ای برای آن‌ها قرار بدهید. برای رساندن یک شرکت به ارزش 2 میلیون دلار باید تلاش زیادی کرد اما برای بالا بردن ارزش آن تا رسیدن به قیمت‌های 2 الی 10 میلیون دلار، فاکتور‌های زیادی این امر را تعیین می‌کند.

شاید شما در پیدا کردن افراد شرکت خود خوش شانس باشید اما همیشه این گونه نیست. شما باید روی تک تک افراد خود سرمایه گذاری کنید تا بتوانید تیم اصلی شرکت خود را حفظ کنید. مثلا Grayson Lafrenz مدیرعامل شرکت Power Digital Marketing یک برنامه 14 هفته‌ای رایگان را برای کارمندان خود تنظیم کرده بود که هر کدام از آن‌ها که مایل بودند می‌توانستند برای رشد مهارت‌های بازرگانی و بازاریابی عمومی خود از آن استفاده کنند. Lafrenz برای این کار روی افراد شرکت خود سرمایه‌گذاری کرد و حاضر نشد که از بیرون متخصصات گران قیمت را استخدام کند.

برای جذب استعدادهای برتر در شرکت خود، باید بخشی از شرکت را به آن‌ها واگذار کنید. نگه داشتن این گونه افراد در شرکت هیجگاه رایگان نخواهد بود. حداقل 15 الی 20 درصد از سهام شرکت خود را برای استعداد‌های درخشان شرکت خود کنار بگذارید. این افراد باید چیز جذابی را در شرکت بیابند تا در آن باقی بمانند و واگذاری بخشی از شرکت به آت‌ها، هم باعث ماندن آن‌ها می‌شود هم حس مسئولیت پذیری آ‌ن‌ها را در شرکت بالا می‌برد.

در آخر برای جذب استعداد‌های برتر، شما باید ریسک کنید؛ ریسک استخدام افراد متنوع با استعداد‌های مختلف. اما در استخدام افراد عجله نکنید تا برای هرکدام یک جای مشخص پیدا کنید و کسانی را که جدیدا به تیم خود راه می‌دهید با اهداف شرکت هم راستا کنید.

 

3. چه کسی اولین مشتری شماست؟

کسب و کار / business

مردم مختلف، سلیقه‌ها و انگیزه‌های مختلفی در زندگی خود دارند. چرا شما نباید آن‌ها را متقاعد کنید که از شرکت شما خدمت بگیرند؟ شما می‌توانید آ‌ن‌‌ها را با حرف زدن قانع کنید و بازخورد‌های آن‌ها را همانند سکه‌های طلا بپذیرید و اگر این بازخورد‌ها را بسیار معقول می‌بینید، خود را با آن‌ها تطبیق دهید. البته قبل از سرمایه‌گذاری برای ایده، محصول و یا خدمات خود باید یک پایه محکم بسازید. بسیاری از استارتاپ‌ها با مشتریان کمی شروع به کار کردند و با توجه به نظرات و بازخور‌دهای این مشتریان پیشرفت کرده‌اند.

 

4. شرکای استراتژیک شما چه کسانی هستند که بتوانید با آن‌ها ارتباط داشته باشید؟

کسب و کار / business

به عنوان یک شرکت نوپا، باید با بازار آشنا شده و بازار را نیز با خود آشنا کنید. بهترین راه حل برای این کار، پیدا کردن شرکت‌هایی است که خدمت دهی آن‌ها بر پایه خدماتی است که شرکت شما نیز ارائه می‌دهد. البته همواره به خاطر داشته باشید که باید چیز جدیدی را برای بازار به ارمغان داشته باشید، نه اینکه صرفا از ایده‌های دیگران کپی برداری کنید. همیشه فرصت همکاری و همکاری‌های هوشمند زیادی وجود دارد؛ اگر شما پشت آ‌ن‌ها را بخارانید، آن‌ها هم پشت شما را می‌خارانند. این یک راه هوشمند برای گسترش کسب و کار و پیشرفت در مشتری یابی است. ایده‌هایی برای همکاری با شرکت‌های دیگر وجود دارد. آن‌ها می‌توانند توزیع کننده شما شوند یا حتی خریدار احتمالی شما و شما نیز متقابلا می‌توانید مشتری آن‌ها باشید.

 

5. آیا شما یک توافقنامه اجرایی قوی دارید؟

کسب و کار / business

بسیاری از کارآفرینان در ابتدا تمرکز خود را بر روی داشتن یک توافق عملی هوشمندانه قرار نمی‌دهند. فرض کنید که شما شرکت موفقی راه‌اندازی کردید و توافق نامه عملیاتی خود را ساختید. یک توافق جامع باید پنج اصل مهم را شامل شود: مالکیت، حقوق، مسئولیت اعضا و مدیران، توزیع سود و زیان، نحوه تغییر صاحبان و چگونگی تعیین محدوده مسئولیت شرکت. یک توافقنامه اجرایی قوی باعث می‌شود که اختلاف نظرها، سوء تفاهم‌ها و تعداد زیادی از مشکلات دیگر حل شود. چرا که با حصول موفقیت‌های شرکت، قطعا این گونه مشکلات نیز به داخل شرکت راه خود را پیدا خواهند کرد.

برای آگاهی از آخرین مقالات مجله پلازا در کانال تلگرام ما عضو شوید t.me/plazamag عضویت در کانال تلگرام
دیــدگاههای کاربـــران
بارگذاری ...
دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید

نشانی ایمیل شما در مجله خبری پلازا منتشر نخواهد شد. بخش‌هایی که با علامت * مشخص شده اند اجباری هستند.

0/1500
captcha