نکاتی جالب درباره بازی Cyberpunk 2077 که احتمالا نمی دانید

نکاتی جالب درباره بازی Cyberpunk 2077 که احتمالا نمی دانید
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

Cyberpunk 2077، بازی بعدی استودیوی سی دی پراجکت رد، یک اثر جاه‌طلبانه است. سازندگان مجموعه فانتزی The Witcher این بار می‌خواهند توانایی‌های خود در خلق یک دنیای عظیم سایبرپانکی را به رخ بکشند. با ما همراه باشید تا به نکاتی جالب و کمتر گفته شده درباره Cyberpunk 2077 بپردازیم.

این روزها از هر گیمری بخواهید تا پنج تا از موردانتظارترین بازی‌هایش را نام ببرد، بعید است به Cyberpunk 2077 اشاره نکند. این بازی همه چیز دارد؛ المان‌های قوی و چندلایه نقش‌آفرینی، فضای سایبرپانکی ویلیام گیبسونی، تبهکاران خیابانی قلچماق و شخصیت‌هایی که در انسانی‌ترین حالت، یکی دو عضو مصنوعی در بخشی از بدن‌شان به چشم می‌خورد. این بازی اگر بخواهد هم نمی‌تواند به اثری معمولی و سطحی تبدیل شود. مگر می‌شود سازندگانی که یک افسانه ناشناخته لهستانی به اسم The Witcher را به برندی در سطح جهانی تبدیل کرده‌اند، بازی بد بسازند؟

Cyberpunk 2077 قرار است مکانیک‌ها و انتخاب‌های نقش‌آفرینی که سی‌دی پراجکت در طراحی‌شان استاد است را با اتمسفری سایبرپانکی-دیستوپیایی تلفیق کند و از این نظر می‌توان آن را کراس اووری بین The Witcher و Blade Runner نامید. بجز این، اطلاعات زیادی از بازی در دست نیست، اما مواردی درباره Cyberpunk 2077 وجود دارند که احتمالا از آنها بی‌خبر هستید. هرچه باشد ریشه‌های این بازی به نقش‌آفرینی‌های رومیزی قدیمی بازمی‌گردد و تاریخچه مفصل‌اش، دربر دارنده نکات جالبی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

فهرست:

نکاتی جالب درباره بازی Cyberpunk 2077


همه چیز با تاس انداختن شروع شد


سایبرپانک 2077 / Cyberpunk 2077

برای بسیاری از بازیکن‌ها، Cyberpunk 2077 اولین تجربه در مواجهه با یک دنیای سایبرپانکی است، اما در مورد افرادی که با بازی‌های رومیزی آشنایی دارند اوضاع فرق می‌کند. آنها از سال 1988، زمانی که مایک پونداسمیت، تحت تاثیر ریدلی اسکات و فیلمش Blade Runner، تصمیم گرفت یک نقش‌آفرینی رومیزی با درون‌مایه علمی-تخیلی بسازد، با سایبرپانک آشنا شدند. بازی پونداسمیت که ابتدا با اسم Cyberpunk شناخته می‌شد و بعدها نامش را Cyberpunk 2020 گذاشتند، تصویری آینده‌گرایانه از امریکا ارائه می‌کرد که در آن شرکت‌ها و غول‌های صنعتی بر جامعه حکمرانی می‌کردند و خیابان‌ها پر بود از گروه‌های جنایتکاران. شخصیت‌های بازی به زبان انگلیسی حرف می‌زدند، اما اینقدر اصطلاحات عجیب و غریب سایبری در گفتارشان وجود داشت که اگر کسی نمی‌دانست ماجرا از چه قرار است، گمان می‌کرد به زبان دیگری صحبت می‌کنند. سبک و استایل لباس شخصیت‌ها، یکی از ویژگی‌های اصلی Cyberpunk 2020 بود و ایمپلنت‌های کامپیوتری پیشرفته، نقش کلیدی در شاخه‌های داستانی مختلف بازی ایفا می‌کرد.

Cyberpunk 2077 چند دهه پس از Cyberpunk 2020 روایت می‌شود، اما دقیقا از ویژگی‌ها و مواد خام همان بازی استفاده می‌کند. داستان Cyberpunk 2077 هم در «نایت سیتی» جریان دارد که یک کلان‌شهر صنعتی واقع در جنوب سن فرانسیسکو است. با وجود یکی بودن لوکیشن‌های دو بازی، نباید انتظار داشته باشیم شیوه پیشروی در داستان هم شبیه گذشته باشد. برای مثال اگر بازیکن‌ها در نسخه رومیزی با یک انتخاب ساده می‌توانستند کلاس شخصیت خود را مشخص کنند، در Cyberpunk 2077 باید از طریق انتخاب‌های متعددی که در روند گیم‌پلی بازی وجود دارد این کار را انجام دهند. با اینکه حال و هوا و سبک این دو بازی نزدیک به هم است، اما هرگز نمی‌توان Cyberpunk 2077 را یک اقتباس مستقیم از Cyberpunk 2020 نامید.

 


یک بازی که 30 سال طول کشید تا ساخته شود


سایبرپانک 2077 / Cyberpunk 2077

بازی‌ساز‌های زیادی تلاش کردند تا به نایت سیتی حیات دیجیتالی ببخشند، اما هیچ‌کدام از آنها موفق نبودند. ظاهرا وارد کردن استایل منحصربه‌فرد و سبک متفاوت Cyberpunk به دنیای بازی‌های ویدیویی خیلی دشوارتر از چیزی است که به نظر می‌رسد. با این حال پونداسمیت تمام چیزهایی که برای ساخت یک بازی ویدیویی خوب از روی Cyberpunk لازم است را افشا کرده: لحن، تکنولوژی، منابع و تیم مناسب. جمع و جور کردن همه این موارد کار واقعا دشواری است. برخی بازی‌سازها که سعی داشتند تا اقتباسی مناسب از Cyberpunk بسازند یا از ریشه‌های بازی فاصله گرفتند (مثلا موجودات فضایی را به دنیای سایبرپانک وارد کردند) و یا با مشکلات مالی مواجه شدند و کارشان را نصفه و نیمه گذاشتند. حتی یک بازی نقش‌آفرینی آنلاین شبیه World of Warcraft که بازیسازهای تالسوریان (ناشر بازی Cyberpunk 2020) مشغول ساختش بودند، به دلیل اعزام یکی از اعضای مهم تیم توسعه‌اش به ارتش، کنسل شد!

اما چه چیزی در رابطه با استودیوی سی‌دی پراجکت رد فرق می‌کند که تا این حد به بازی Cyberpunk 2077 امید داریم؟ دلیل اولش این است که این استودیوی لهستانی قبلا با مجموعه The Witcher قلب تمام نقش‌آفرینی‌بازهای دنیا را تسخیر کرده و با بازی‌های مثل The Witcher 3: Wild Hunt نشان داده که خوب بلد است شاهکار بسازد. علاوه بر این، بازیسازهای سی‌دی پراجکت از طرفداران پروپاقرص Cyberpunk هستند که با این بازی بزرگ شده‌اند. علاقه آنها به Cyberpunk و اطلاعات کامل‌شان از این بازی، پونداسمیت را قانع کرد که حق انتشار بازی را به آنها بفروشد. از آن زمان تاکنون سی‌دی پراجکت رد و پونداسمیت با یکدیگر همکاری می‌کنند.

 


قبلا اقتباس‌های موفقی از Cyberpunk عرضه شده‌اند


سایبرپانک 2077 / Cyberpunk 2077

اگر با بازی‌های تخته‌ای و کارتی آشنایی داشته باشید، احتمالا نام Android: Netrunner را شنیده‌اید. در این بازی دونفره که به‌وسیله فانتزی فلایت گیمز ساخته شده، بازیکن‌‌ها باید نقش یک ابرکمپانی و یا یک هکر را به عهده می‌گرفتند و برای سلطه بر دنیای دیجیتالی تلاش می‌کردند. Android: Netrunner یک بازی کارتی جذاب بود که در دنیای Android (بازی رومیزی دیگری که بوسیله فانتزی فلایت ساخته شده) جریان داشت، اما اگر امروز نگاهی به آن بیندازید، بی‌درنگ متوجه شباهت‌های آن با دنیای Cyberpunk 2077 خواهید شد. می‌پرسید چرا؟ ماجرا از این قرار است که در اواسط دهه 90 میلادی، یکی از مشهورترین طراحان بازی‌های رومیزی به نام ریچارد گارفیلد، با الگوگیری از ویژگی‌های Cyberpunk 2020، یک بازی کارتی به اسم Netrunner ساخت که خیلی هم معروف شد (Netrunner نام یکی از کلاس‌های بازی Cyberpunk 2020 است.) سپس در سال 2012 استودیوی فانتزی فلایت توانست حق توسعه و انتشار بازی بر اساس Netrunner را تصاحب کند و بازی Android: Netrunner را ساخت. به این ترتیب Android: Netrunner بدون اینکه مستقیما حقوق معنوی Cyberpunk 2020 را خریداری کند، ویژگی‌های سایبرپانکی این بازی را مورد استفاده قرار داد. البته به‌خاطر همین موضوع فانتزی فلایت امسال با مشکلات قانونی مواجه شد و پس از شش سال، بالاخره به انتشار Android: Netrunner پایان داد.

اما این جریانات چه ارتباطی با Cyberpunk 2077 دارند؟ خب، این موضوع ثابت می‌کند که Cyberpunk می‌تواند در فرمت‌های جدید هم موفق ظاهر شود. فقط کافی است که پای یک تیم سازنده حرفه‌ای و پرشور در میان باشد. خوشبختانه سی‌‌دی پراجکت چنین تیمی را در اختیار دارد.

 


Cyberpunk 2077 حتی از The Witcher هم بزرگتر خواهد بود


سایبرپانک 2077 / Cyberpunk 2077

آخرین بازی سی‌دی پراجکت یعنی The Witcher 3: Wild Hunt به لحاظ وسعت محیط، یکی از بزرگترین بازی‌های تاریخ بود. داستان بازی ۴۵۰ هزار کلمه را شامل می‌شد که این میزان از هر سه کتاب «ارباب حلقه‌ها» هم بیشتر است. نقشه The Witcher 3 حدود بیست درصد بزرگتر از بازی Skyrim است و اگر نقش‌آفرینی‌باز باشید همین کافی است تا عظمت The Witcher 3 را درک کنید. خب حالا فکر می‌کنید سازندگان ویچر چه سورپرایزی برایمان دارند؟ بله، آنها Cyberpunk 2077 را حتی از بازی قبلی‌شان هم بزرگتر می‌سازند.

خوزه تیکشیرا، یکی از کارکنان بخش جلوه‌های ویژه سی‌دی پراجکت، درباره ساخت Cyberpunk 2077 گفته است: «ما در واقع درون قلمرویی ناشناخته قدم می‌گذاریم و نمی‌دانیم که با چه پیچیدگی‌، اندازه و مشکلاتی مواجه خواهیم شد.» دو سال پیش اعلام شد، تعداد افرادی که روی Cyberpunk 2077 مشغول به کار هستند، حتی از کسانی که درگیر توسعه The Witcher 3 بوده‌اند نیز بیشتر است. به‌نظر می‌رسد که سی‌دی پراجکت نگاه ویژه‌ای به بازی جدیدش دارد و آن را ثمره تمام تجربیاتش طی سال‌های حضور در صنعت‌ بازی‌سازی می‌داند. ظاهرا دنیای Cyberpunk 2077 به قدری بزرگ و پیچیده است که حتی بازی‌سازهای سی‌دی پراجکت هم نمی‌توانند وسعت آن را تخمین بزنند.

ساختن چنین بازی عظیمی به یک تیم بزرگ و حرفه‌ای نیاز دارد و سی‌دی پراجکت هم از این موضوع اطلاع داشت. این شرکت در سال 2018 استودیویی با نام استرنج نیو سینگز (Strange New Things) را که از سازندگان بازی‌هایی مثل Dead Island و Dying Light و Call of Juarez و همین مجموعه The Witcher تشکیل شده بود، خریداری کرد. اگر یادتان باشد سی‌دی پراجکت در سال 2017 نیز تعداد کارمندانش را به دو برابر افزایش داده بود، فقط برای اینکه بتواند با قدرت تمام، پروژه ساخت Cyberpunk 2077 را پیش ببرد. برای همین است که فکر می‌کنیم این بازی برای سی‌دی پراجکت حتی از سری The Witcher هم مهم‌تر است.

 


کلاهبرداری سایبرپانکی!


سایبرپانک 2077 / Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 توجه همه را به خود جلب کرده است. این بازی یکی از چشمگیرترین نمایش‌ها را در E3 2018 داشت؛ به‌خصوص دموی 50 دقیقه‌ای که از گیم‌پلی بازی به حاضران در جشنواره نشان داده شد همه را راضی کرد. حتی هیدئو کوجیما و وارن اسپکتور (سازندگان Metal Gear Solid و Deus Ex) هم با اینکه برنامه‌های فشرده‌ای در نمایشگاه داشتند، زمانی را به تماشای گیم‌پلی Cyberpunk 2077 اختصاص دادند.

با سروصدایی که بازی به راه انداخته و هایپی که پیرامونش وجود دارد، فرصت مناسبی برای کلاهبردارها هم فراهم شده تا این وسط یک نانی دربیاورند و سر سفره زن و بچه‌شان ببرند. مثلا اگر سری به فروشگاه آمازون بزنید و کتاب راهنمای بازی Cyberpunk 2020 را جستجو کنید با قیمت‌های نجومی بین 460 دلار تا 1200 دلار مواجه می‌شوید. این همه پول را باید برای یک کتابچه زوار دررفته 250 صفحه‌ای پرداخت کنید که سی سال از عمرش می‌گذرد!

البته یک نکته جالب وجود دارد؛ Cyberpunk 2020 متعلق به سه دهه پیش است، اما هنوز می‌توانید آن را از فروشگاه رسمی تالسوریان به قیمت 30 دلار خریداری کنید (کمتر از 10 درصد قیمت کتابچه راهنمایی که در آمازون فروخته می‌شود.) حتی اگر بخواهید نسخه دیجیتالی بازی را بخرید لازم نیست بیش از 15 دلار بپردازید. در هر صورت به کسانی که می‌خواهند قبل از انتشار Cyberpunk 2077 اطلاعات بیشتری درباره ریشه‌ها و پیش‌زمینه داستانی بازی کسب کنند، پیشنهاد می‌کنیم که یک نسخه از Cyberpunk 2020 را مستقیما از فروشگاه تالسوریان بخرند. با این کار هم پول کمتری پرداخت می‌کنند و هم جلوی سودجویی کلاهبردارها را می‌گیرند.

 


خبری از کراس اوور بزرگ نخواهد بود


سایبرپانک 2077 / Cyberpunk 2077

در بازی The Witcher 3: Wild Hunt، سیری، دخترخوانده گرالت به این موضوع اشاره می‌کند که مدتی را در یک دنیای موازی گذرانده است. سیری می‌‌گوید در جایی بوده که مردم «درون سرشان تکه‌های فلز داشتند»، به جای اسب با «کشتی‌های هوایی» مسافرت می‌کردند و به جای شمشیر، با سلاح‌های عجیبی از فاصله دور یکدیگر را هدف قرار می‌دادند. با چیزهایی که سیری تعریف کرده به نظر می‌رسد که او به نایت سیتی، شهری که داستان Cyberpunk 2077 در آنجا اتفاق می‌افتد قدم گذاشته است. به همین خاطر بعضی از طرفداران پیش‌بینی کرده‌اند که در بخشی از این بازی، سیری را خواهیم دید.

اینکه سیری در حرف‌هایش به Cyberpunk 2077 اشاره می‌کند احتمالا درست است، اما اگر صحبت‌های آدام بادوفسکی، کارگردان بازی را ملاک قرار دهیم، باید بگوییم که خبری از دخترخوانده گرالت در این بازی نخواهد بود. بادوفسکی در مصاحبه با وبسایت پالیگان گفته: «ما Kingdom Hearts نمی‌سازیم. دنیاها را به هم ربط نمی‌دهیم. من کاملا با این قضیه مخالفم.» او همچنین از طرفداران بازی خواسته که حتی در این باره سوال هم نپرسند؛ بادوفسکی گفته: «از این سوال متنفرم.» طبق تایید پالیگان، هنگامی که او این جمله را می‌گفت هیچ اثری از لبخند و شوخی در چهره‌اش دیده نمی‌شد!

 


مراقب هکرها باشید؛ هم در بازی و هم خارج از آن


سایبرپانک 2077 / Cyberpunk 2077

هک کردن، جرایم سایبری و جاسوسی‌های سازمان‌یافته بخش بزرگی از دنیای پرهرج‌ومرج Cyberpunk 2077 را تشکیل می‌دهند. اما این موارد در خارج از دنیای بازی هم با سازندگان آن در ارتباطند. گروهی از هکرها (از نوع واقعی) به شبکه داخلی سی‌دی پراجکت نفوذ کردند و فایل‌های طلاعاتی بازی را دزدیدند. آنها سپس تهدید کردند که اگر سی‌دی پراجکت مبلغ درخواستی‌شان را نپردازد، تمام فایل‌ها و طراحی‌های دزدیده شده را به صورت عمومی منتشر می‌کنند.

اگرچه این ماجرا به بخشی از داستان بازی شباهت دارد، اما در دنیای واقعی اتفاق افتاده است. متاسفانه (البته برای هکرها) سی‌دی پراجکت راضی به باج دادن نشد و به صورت رسمی اعلام کرد که به هیچ درخواستی از سوی این اشخاص پاسخ نخواهد داد. این شرکت همچنین خطاب به طرفداران بازی گفت که اطلاعات دزدیده شده مربوط به مراحل اولیه توسعه بازی هستند و هیچ چیز مهمی از داستان یا حال و هوای بازی را لو نمی‌دهند. سی‌دی پراجکت همچنین گفته که به اطلاعات غیررسمی که از بازی منتشر می‌شوند اطمینان نکنید. چشم سی‌دی پراجکت عزیز! ما فقط به شما اعتماد می‌کنیم.

 


از نقش‌آفرینی رومیزی تا بازی ویدیویی و برعکس!


سایبرپانک 2077 / Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 اتمسفر و شخصیت‌هایش را از نقش‌آفرینی کلاسیک مایک پونداسمیت گرفته، اما در مقابل به توسعه بازی‌های رومیزی هم کمک کرده است. با اینکه Cyberpunk سی‌امین سالگرد تولدش را جشن می‌گیرد، همچنان در حال توسعه است. نسخه سوم بازی که داستان آن را تا سال خیالی 203X گسترش می‌داد در سال 2005 عرضه شد و حالا پونداسمیت مشغول کار روی نسخه چهارم است که Cyberpunk Red نامیده می‌شود (درست حدس زدید؛ نام بازی بی‌ارتباط با CD Projekt Red نیست.)

پونداسمیت و استودیوی سی‌دی پراجکت رد در حال همکاری با یکدیگر هستند و خوشبختانه روابط خیلی خوبی هم دارند. پونداسمیت در مصاحبه با یوروگیمر گفته بود: «وقتی یک داستان جدید برای Cyberpunk می‌نویسم، با آنها صحبت می‌کنم که در 2030 چه کاری انجام دهم تا با جریانات 2077 هماهنگ باشد. ما دائما با هم مشورت می‌کنیم. ما می‌خواهیم مردم این احساس ار داشته باشند که یک دنیای مشترک [در هر دو بازی] وجود دارد.» همکاری پونداسمیت با تیم سازنده Cyberpunk 2077 می‌تواند تاثیر زیادی در نزدیک‌تر شدن دنیای بازی به ریشه‌های سایبرپانکی‌اش داشته باشد. پونداسمیت با بازی‌های ویدیویی بیگانه نیست. او سال‌ها در مایکروسافت مشغول به کار بوده و همچنین در توسعه بازی The Matrix Online نقش داشته است. به همین خاطر است که او می‌تواند مشاور قابل اطمینانی برای سی‌دی پراجکت باشد.

 


و این چرخه ادامه دارد …


سایبرپانک 2077 / Cyberpunk 2077

همکاری پونداسمیت با سی‌دی پراجکت فقط به Cyberpunk محدود نمی‌شود. این قضیه حتی مجموعه The Witcher را نیز دربر می‌گیرد. سی‌دی پراجکت در سال 2015 تصمیم گرفت که گرالت، سیری، ینیفر و به طور کلی دنیای جادویی The Witcher را از کنسول‌های بازی، به روی میز اتاق بازیکن‌ها منتقل کند. طبیعی است که این استودیو به سراغ پونداسمیت رفت و برای چیزی که در آن تخصص داشت، از او کمک خواست. اما پونداسمیت طی مصاحبه‌ای که با یوروگیمر داشت اعلام کرد که نه‌تنها علاقه‌ای به ساخت بازی در دنیاهای فانتزی ندارد، بلکه وقت کافی برای به‌عهده گرفتن مسئولیت این پروژه را نیز در اختیار ندارد. ولی او یک فرد دیگر را برای این کار به سی‌دی پراجکت پیشنهاد داد و این فرد کسی نبود جز پسرش، کودی.

مایک و کودی با هم به لهستان رفتند و پس از صحبت کردن با مسئولین سی‌دی پراجکت، سازندگان ویچر راضی شدند که توسعه بازی را به پونداسمیت جوان بسپارند. البته این تنها تاثیر خانواده پونداسمیت روی بازی رومیزی The Witcher نخواهد بود. این بازی قرار است از برخی قوانین نسخه سوم Cyberpunk نیز استفاده کند. نقش‌آفرینی رومیزی The Witcher به‌زودی منتشر خواهد شد. پونداسمیت گفته که کار نگارش داستان بازی به پایان رسیده و فقط ویرایش نهایی سی‌دی پراجکت باقی مانده است.

بازی Cyberpunk 2077 که هنوز تاریخ انتشار مشخصی ندارد، برای رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان در دست توسعه است. در بخش نظرات، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 280 میلیون دلار
    Free Guy
    اکران: 13 آگوست 2021
  • 273 میلیون دلار
    Shang-Chi
    اکران: 03 سپتامبر 2021
  • 203 میلیون دلار
    Jungle Cruise
    اکران: 30 جولای 2021
  • 94 میلیون دلار
    PAW Patrol: The Movie
    اکران: 20 آگوست 2021
  • 64 میلیون دلار
    Candyman
    اکران: 27 آگوست 2021
  • 45 میلیون دلار
    Dont Breathe 2
    اکران: 13 آگوست 2021
  • 16.5 میلیون دلار
    Malignant
    اکران: 10 سپتامبر 2021
  • 1.63 میلیارد تومان
    خورشید
    اکران: 27 آبان 1400
  • 1.45 میلیارد تومان
    هفته‌ای یک بار آدم باش
    اکران: 27 اسفند 1400
  • 980 میلیون دلار
    تک خال
    اکران: 27 اسفند 1400
  • 257.43 میلیون تومان
    پیشی میشی
    اکران: 08 مهر 1400
  • 184 میلیون تومان
    خون شد
    اکران: 27 اسفند 1400
  • 90 میلیون تومان
    لاله
    اکران: 27 اسفند 1399
  • 84 میلیون تومان
    آقای سانسور
    اکران: 26 شهریور 1400
  • 11.7 میلیون تومان
    دینامیت
    اکران: 10 تیر 1400
plaza-ads